Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 22 som akkurat har startet med kreatin. Trener 3-5 ganger i uka og har prøvd å finne ut hvor mye kreatin jeg som kvinne bør ta. Ønsker ikke noe body builder-kropp, bare å fortsette framgangen min iht trening:)

Jeg blander nå én teskje med lunkent vann en gang om dagen. Og en annen ting; jeg synes ikke det blander seg helt uansett hvor mye jeg rører rundt, det faller ned i bunnen av glasset og føles dermed ikke helt godt å svelge. Noe jeg gjør feil?

Så har en venninne av meg som også trener mye anbefalt glutamin uten at hun helt vet så mye om det (bare at det er BRA!). Er dette noe jeg også bør bruke penger på??

Fortsetter under...

kreatin er ikke noe vindundermiddel som automatisk gjør deg til en bodybuilder. For å se ut som en bodybuilder må du trene, spise, og dope deg som en. Så bare ta doseringen som anvist på pakka.

Ja, det smaker dritt ;) Men bland det i treningsshaken din, så merker du det ikke.

glutamin vet jeg ikke noe særlig om, men mener å ha lest et sted at det ikke virker så bra som man først trodde..

Hm.

Styrker immunforsvaret. Celleveggen i magesekken forsterkes, det hemmer lekkasje av bakterier gjennom slimhinnene og motvirker dermed sepsis (blodforgiftning) og infeksjon i indre organer. Et studie viste en redusert forekomst av luftveisinfeksjoner

hos idrettsutøvere som inntok 2g l-glutamin etter trening. 2-4g doseringer har vist seg å kunne øke søvnkvaliteten, samt gi høyere veksthormonpulser om natten.

80% blir tatt opp av magesekken, og bortimot alt som klarer seg forbi magesekken blir tatt opp av leveren der det konverteres til glukose og lagres som glykogen. Her er to studier som viser liten effekt av glutamininntak:

1. Candow DG, Chilibeck PD, Burke DG, Davison KS, Smith-Palmer T. Effect of glutamine supplementation combined with resistance training in young adults. Eur J Appl Physiol. 2001 Dec;86(2):142-9.

2. Antonio J, Sanders MS, Kalman D, Woodgate D, Street C. The effects of high-dose glutamine ingestion on weightlifting performance. J Strength Cond Res. 2002 Feb;16(1):157-60.

Putt både glutaminen og Kratinen med spiseskje i munn så for å sylle ned.

Who doesn`t do that!

Annonse

Gjest SooSHOWoff
5 g kreatin hver dag året rundt.

Bruk lunkent/varmt vann å blande det i.

Etter det jeg har hørt flere har sagt skal du etterhvert gå på det 4 uker på og 3 uker av. Pga at kroppen venner seg til det. Kjører du av og på vil det ha større effekt. Også må du ikke drikke kaffe regelmessig. Da blir effekten veldig mye dårligere.

Men et bra tilskudd.

Fysj, putte det i munn uten å blande med vann først!?:eek:

Tusen takk for svar!:D

larskr: Noen shaker du kan anbefale? Er så mye på markedet at det er vanskelig å vite hva man skal velge i blant...

Fysj? Glutaminen smaker da ingenting, K monohydrate gjør heller ikke det.

Men for all del ;)

Gjest Hanne_

Er så herlig hver gang en jente må påpeke at hun ikke vil se ut som noen bodybuilder :p

Du kommer nok til å øke litt på vektene, men ikke mye. Hvis man f.eks klarte 5 rep med 35kg i benkpress, så kan man plutselig klare 7. Åja det kommer nok til å følge med ca ett kilo vannvekt, men det gjør jo ingen verdens ting :)

Det med at man må ta det i sykluser er bare tullball. Mistenker at det er en myte som stammer fra noen som trodde steroider og kreatin var så og si det samme...

Etter det jeg har hørt flere har sagt skal du etterhvert gå på det 4 uker på og 3 uker av. Pga at kroppen venner seg til det. Kjører du av og på vil det ha større effekt. Også må du ikke drikke kaffe regelmessig. Da blir effekten veldig mye dårligere.

Men et bra tilskudd.

Har du kilder til påstandene dine?

Gjest SooSHOWoff
Er så herlig hver gang en jente må påpeke at hun ikke vil se ut som noen bodybuilder :p

Du kommer nok til å øke litt på vektene, men ikke mye. Hvis man f.eks klarte 5 rep med 35kg i benkpress, så kan man plutselig klare 7. Åja det kommer nok til å følge med ca ett kilo vannvekt, men det gjør jo ingen verdens ting :)

Det med at man må ta det i sykluser er bare tullball. Mistenker at det er en myte som stammer fra noen som trodde steroider og kreatin var så og si det samme...

Da er det rart at det er mange toppbyggere som hevder det. Uten at jeg har noen fasit på det.

Har ikke lest noen forskning på det med sykluser. Hvis noen andre har det ? Legg gjerne ut link så jeg kan lese den :)

Men det med kaffe har jeg lest en på. Og den var klinkende klar. Du mister effekt.

Gjest SooSHOWoff
Har du kilder til påstandene dine?

Skal prøve å finne den med kaffe igjen. Legge ut iløpet av uken. Er ut døra her nå.

På syklus har jeg ikke. Kun det som har blitt fortalt av relativt gode byggere.

Men som sagt. Har noen en forskningsrapport på det så leser jeg den gjerne :)

Annonse

Gjest Hanne_
Da er det rart at det er mange toppbyggere som hevder det. Uten at jeg har noen fasit på det.

Har ikke lest noen forskning på det med sykluser. Hvis noen andre har det ? Legg gjerne ut link så jeg kan lese den :)

Men det med kaffe har jeg lest en på. Og den var klinkende klar. Du mister effekt.

Herlig :) Må bare sitere Martin Berkhan:

"The fact that bodybuilders and fitness celebrities keep propagating these myths doesn't help either. Most people reason that if these people do it, it must be great. Unfortunately, bodybuilders and fitness celebrities might just be one of the last people on earth you should listen to if you want objective and accurate opinions in nutrition."

Det med å ikke ta pauser fra kreain begrunner jeg ut i fra sunn fornuft og Børge Fagerli.

Skal prøve å finne den med kaffe igjen. Legge ut iløpet av uken. Er ut døra her nå.

På syklus har jeg ikke. Kun det som har blitt fortalt av relativt gode byggere.

Men som sagt. Har noen en forskningsrapport på det så leser jeg den gjerne :)

Hva med pre-workout produkter som inneholder begge deler? Ubrukelig tull eller?

Hvor fant du den? Har gjerne lyst til å lese den.

Men et bra tilskudd.

Kreatin produseres naturlig i kroppen. Selv om du hadde kuttet ut kjøtt i 3 - 4 uker hadde du fremdeles hatt store mengder kreatin i kroppen.

Er så herlig hver gang en jente må påpeke at hun ikke vil se ut som noen bodybuilder :p.

Må bare si at det var ikke sånn jeg mente det. Mente å si at det er ikke det som er målet mitt, det er ikke det at jeg tror at det vil skje bare jeg tar litt kreatin hver dag! ;)

Og forresten så spiser jeg ikke kjøtt! Det har kanskje en del å si i forhold til mengden kreatin monohydrate man bør ta hver dag?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...