Gå til innhold

det underbevisste - søtsug ++


frulykke

Anbefalte innlegg

Jeg kan bli så overgitt altså...jeg trener bra,god utvikling og helt etter planen.Når det gjelder koshold er jeg sunn i matveien,spiser ganske riktig,men koser meg med helge mat innimellom.

The problem is godis,sjokolade og kaker..aaargh!Blir så sint på megselv...gått til hypnose flere ganger,tankefelt terapi og div andre altenative ting,for alt i kroppen min roper jeg vil jeg vil klare det,men min sterke stygge underbevissthet bare ler og sier ta ltt til du...

det eneste jeg vil er å slippe søtsuget...tror nesten det er min eneste bekymring her i livet.min mann spiser ikke sukker,mine barn er ikke interessert i sukker,bare meg som ikke klarer la være.

Noen som har det slik som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Tja, jeg har til tider ordentlig søtsug. Men jeg baker sukker og hvetemelsfrie muffins bl.a. (soya/kokos eller mandelmel + sukrin og stevia) og putter i frysern slik at jeg kan slukke suget når det kommer:) og de er nesten uten karbo så jeg vedlikeholder ikke karboavhengighet ved å spise de. Ellers syns jeg mange proteinshaker som smaker skikkelig sjokomelk er geniale for å tilfredstille søtsuget:) sukkerfri iste/brus også. hadde selvfølgelig vært greit å bli kvitt suget helt, men det gjør meg ingenting når man kan lage masse forskjellige kaker og søtt, uten sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Her skal du få et råd som i motsetning til tankefeltterapi og andre alternative tind du skal få helt gratis: Ikke gjør deg alt for avhengig av viljestyrken din. Det er ikke underbevisstheten din som er problemet, problemet er at du i nåtid har mer lyst på godteri enn å spise sunt, selv om du over lang tid egentlig har lyst å være slank og sunn. Det du må gjøre er rett og slett å sørge for at "nåtidsjeget" tar færrest mulig avgjørelser, og at du dermed minimerer anledningene for en potensiell sprekk.

Hvis du er villig til å prøve "alt", prøv dette:

1) Aldri ha mat du craver på hjemme. Uten unntak. Nei, du har ikke kaker og godteri fordi det kanskje kommer gjester, du spiser opp alt 3-4 ganger selv før den tid. Ungene dine trenger ikke at det er junk hjemme, ikke mannen heller. Kast alt, og hvis du først skal kose deg en gang, kjøp i en sivilisert porsjon og spis opp alt på en gang.

2) Handle en gang i uken, bruk handleliste og hold deg til den. Småhandling = snopehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vært på besøk hos svigermor ikveld, hvor jeg tok et par biter av godteskåla uten at jeg egentlig hadde så lyst på, følte jeg det var på sin plass å bestille boka jeg og:P selvkontrollen er super på butikken og hjemme. Men med en gang jeg er på besøk så virker det som den ligger igjen hjemme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vært på besøk hos svigermor ikveld, hvor jeg tok et par biter av godteskåla uten at jeg egentlig hadde så lyst på, følte jeg det var på sin plass å bestille boka jeg og:p selvkontrollen er super på butikken og hjemme. Men med en gang jeg er på besøk så virker det som den ligger igjen hjemme..

Akkuratt.

Her skal du få et råd som i motsetning til tankefeltterapi og andre alternative tind du skal få helt gratis: Ikke gjør deg alt for avhengig av viljestyrken din. Det er ikke underbevisstheten din som er problemet, problemet er at du i nåtid har mer lyst på godteri enn å spise sunt, selv om du over lang tid egentlig har lyst å være slank og sunn. Det du må gjøre er rett og slett å sørge for at "nåtidsjeget" tar færrest mulig avgjørelser, og at du dermed minimerer anledningene for en potensiell sprekk.

Hvis du er villig til å prøve "alt", prøv dette:

1) Aldri ha mat du craver på hjemme. Uten unntak. Nei, du har ikke kaker og godteri fordi det kanskje kommer gjester, du spiser opp alt 3-4 ganger selv før den tid. Ungene dine trenger ikke at det er junk hjemme, ikke mannen heller. Kast alt, og hvis du først skal kose deg en gang, kjøp i en sivilisert porsjon og spis opp alt på en gang.

2) Handle en gang i uken, bruk handleliste og hold deg til den. Småhandling = snopehandling.

Det er ikke tankefelt terapi, det er teknikker for å kontrollere impulser bassert på forskning innen psykolgi. Det å ikke ha huset fult av snop er en god start, men skal du tenke langsiktig så må faktisk impulskontrollen på plass. Som Caped skrev, det hjelper ikke mye om skapet hjemme er tungt når en er i sosiale settinger hvor det er mange fristelser.

Har personlig en ÅPNET toblerone liggende, after 8 stående i skapet, muffins i fryseren i leiligheten. Har følgt dietten 100 % de siste 3 ukene, det inkluderer påsken hvor jeg besøkte familie som er veldig ivrige på å tvinge i meg snop og kaker.

Å bygge impulskontroll hjelper deg å holde fokus på langtidsmål, fremfor fristelser som oppstår der å da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at ikke det er viktig med impulskontroll, men i fare for å virke kategorisk, folk spiser seg ikke feite på besøkene de er i, de spiser seg stort sett feite hjemme, og også gjerne alene. Fordelen med å sikre omgivelsene er at du er "trygg", skulle man få vondt i viljen et øyeblikk eller fem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at ikke det er viktig med impulskontroll, men i fare for å virke kategorisk, folk spiser seg ikke feite på besøkene de er i, de spiser seg stort sett feite hjemme, og også gjerne alene. Fordelen med å sikre omgivelsene er at du er "trygg", skulle man få vondt i viljen et øyeblikk eller fem.

Er med på den, men jeg for min del hadde tilfeller hvor jeg kunne gå på butikken helt i zombie tilstand og handle masse snop og så ikke våkne før etter første snope bit for å så å spise resten i angst :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med at jeg i sosiale sammenhenger er så vant til å putte noe i munnen hele tiden. På fest, filmkveld osv. er det jo vanlig å ha potetgull og godis framme. Samme i selskaper. Jeg glemmer meg rett og slett. Trenger ikke ha lyst på en gang.. Samtidig har jeg venner og familie som ikke forstår seg på denne sunne livsstilen min og reagerer om jeg sier nei takk. Og da tar jeg ofte en smakebit bare for å tilfredstille de rundt meg. skikkelig teeit. Spesielt siden det er vanskelig å bare holde seg til den lille biten.

Nå legger jeg jo ikke på meg om dette skjer 1-2 ganger i uka og jeg er i underskudd ellers, så det er jo ikke det som er problemet. Men føler jeg da har mistet kontrollen fordi det ikke inngikk i planen å spise et kakestykke den dagen, og da er det lett å spise enda mer, i "angst" som BadWolf skriver. Er det planlagt kan man lage plass til dette i kaloribudsjettet ellers og spise kakestykket med bedre samvittighet. Jeg må bare lære meg å styre unna i de situasjonene hvor det egentlig ikke er noen grunn, eller ikke er planlagt å knaske sukker.

Som en siste unnskyldning, elsker jeg å lese og gikk netopp tom for lesestoff, så trengte en ny bok:D hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter med at jeg i sosiale sammenhenger er så vant til å putte noe i munnen hele tiden. På fest, filmkveld osv. er det jo vanlig å ha potetgull og godis framme. Samme i selskaper. Jeg glemmer meg rett og slett. Trenger ikke ha lyst på en gang.. Samtidig har jeg venner og familie som ikke forstår seg på denne sunne livsstilen min og reagerer om jeg sier nei takk. Og da tar jeg ofte en smakebit bare for å tilfredstille de rundt meg. skikkelig teeit. Spesielt siden det er vanskelig å bare holde seg til den lille biten.

Nå legger jeg jo ikke på meg om dette skjer 1-2 ganger i uka og jeg er i underskudd ellers, så det er jo ikke det som er problemet. Men føler jeg da har mistet kontrollen fordi det ikke inngikk i planen å spise et kakestykke den dagen, og da er det lett å spise enda mer, i "angst" som BadWolf skriver. Er det planlagt kan man lage plass til dette i kaloribudsjettet ellers og spise kakestykket med bedre samvittighet. Jeg må bare lære meg å styre unna i de situasjonene hvor det egentlig ikke er noen grunn, eller ikke er planlagt å knaske sukker.

Som en siste unnskyldning, elsker jeg å lese og gikk netopp tom for lesestoff, så trengte en ny bok:D hihi

Jeg har det på akkurat samme måten. Selv om jeg egentlig ikke har lyst på, så går hånden i skytteltrafikk mellom godteskål og munn nærmest på autopilot. Og om jeg skulle si neitakk til noe er jeg garantert å få et hylekor om spiseforstyrrelser og gud vet hva, gjerne fulgt av vonbrotne blikk over at jeg ikke setter pris på gjestfriheten deres. Jeg synes ikke det er noe kjekt at folk blir lei seg når de har lagt ned tid og krefter i å bake kake, og så vil ingen smake på den, så jeg må nesten smake for høflighetens skyld.

Jeg har aldri snop og kaker når jeg er alene hjemme. Men når jeg skal ha folk på besøk som er vant til snop til filmkvelden, så føler jeg jeg må kjøpe for å ikke være dårlig vertinne. Jeg vil jo folk skal synes det er kjekt å komme på besøk til meg, og jeg vet at flere er så glad i lørdagssnopet sitt at de heller ville besøkt noen andre enn meg om de visste de ikke fikk snop hos meg. Og jeg klarer selvsagt ikke se på at de spiser uten å spise selv også... Og neida, jeg klarer heller ikke spise bare én. Jeg legger på meg i perioder med for mye sosialisering, og er nødt til å nærmest isoloere meg om jeg skal gå ned i vekt. Så tror jeg skal kjøpe boken jeg også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri snop og kaker når jeg er alene hjemme. Men når jeg skal ha folk på besøk som er vant til snop til filmkvelden, så føler jeg jeg må kjøpe for å ikke være dårlig vertinne. Jeg vil jo folk skal synes det er kjekt å komme på besøk til meg, og jeg vet at flere er så glad i lørdagssnopet sitt at de heller ville besøkt noen andre enn meg om de visste de ikke fikk snop hos meg. Og jeg klarer selvsagt ikke se på at de spiser uten å spise selv også... Og neida, jeg klarer heller ikke spise bare én. Jeg legger på meg i perioder med for mye sosialisering, og er nødt til å nærmest isoloere meg om jeg skal gå ned i vekt. Så tror jeg skal kjøpe boken jeg også...

Hvis vennene dine ikke gidder å besøke deg om du ikke kjøper snop til dem, bør du gjerne revurdere vennekretsen din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på akkurat samme måten. Selv om jeg egentlig ikke har lyst på, så går hånden i skytteltrafikk mellom godteskål og munn nærmest på autopilot. Og om jeg skulle si neitakk til noe er jeg garantert å få et hylekor om spiseforstyrrelser og gud vet hva, gjerne fulgt av vonbrotne blikk over at jeg ikke setter pris på gjestfriheten deres. Jeg synes ikke det er noe kjekt at folk blir lei seg når de har lagt ned tid og krefter i å bake kake, og så vil ingen smake på den, så jeg må nesten smake for høflighetens skyld.

Jeg har aldri snop og kaker når jeg er alene hjemme. Men når jeg skal ha folk på besøk som er vant til snop til filmkvelden, så føler jeg jeg må kjøpe for å ikke være dårlig vertinne. Jeg vil jo folk skal synes det er kjekt å komme på besøk til meg, og jeg vet at flere er så glad i lørdagssnopet sitt at de heller ville besøkt noen andre enn meg om de visste de ikke fikk snop hos meg. Og jeg klarer selvsagt ikke se på at de spiser uten å spise selv også... Og neida, jeg klarer heller ikke spise bare én. Jeg legger på meg i perioder med for mye sosialisering, og er nødt til å nærmest isoloere meg om jeg skal gå ned i vekt. Så tror jeg skal kjøpe boken jeg også...

Du får gjøre som meg. Bake sukker og hvetemelsfrie muffins etc! Mine venner rynka litt på nesa og himla litt med øya når jeg tok frem de sukkerfrie godsakene jeg hadde laget. Men jeg skal love deg fatet var tomt på rekordtid:P

Potetgull er det litt verre med da. Ingen genial erstattning der desverre.. Men jeg spiser i alle fall ikke like store mengder om jeg bytter potetgullet med salte nøtter. Eneste løsningen må være å spise seg stappmett før filmkos/vennekvelder. Da er ikke fristelsen for å hive nedpå med potetgull like stor.

Jeg har gitt opp å få de rundt meg til å forstå hvorfor jeg bryr meg om trening og kosthold. Jeg regner med å bli såpass stram og flott til sommeren, at de kanskje da kan SE hvorfor jeg gidder å bry meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...