Gå til innhold

Murring i korsryggen.


Runeabo

Anbefalte innlegg

Etter min knebøy økt på mandagen har eg kjendt litt murring i korsryggen. ( nei det kommer ikkje lyder slik som katten murrer.. :) )

Kan kalle det et mini kink..

Idag er det ryggtrening og markløft som vil ta mye på korsryggen.

Burde eg vente til murringen er over?

Eller er det bare å ta det litt forsiktigt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du føler murring i korsryggen ville i hvertfall jeg ventet med markløften for å hindre og provosere muskelaturen mer. Korsryggmuskelaturen er veldig sensitiv etter min erfaring, og skal egentlig lite til før de blir overbelastet og anspente, noe som ikke er spesielt behagelig.. Men nå er dette min erfaring, og gjelder nødvendigvis ikke for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du føler murring i korsryggen ville i hvertfall jeg ventet med markløften for å hindre og provosere muskelaturen mer. Korsryggmuskelaturen er veldig sensitiv etter min erfaring, og skal egentlig lite til før de blir overbelastet og anspente, noe som ikke er spesielt behagelig.. Men nå er dette min erfaring, og gjelder nødvendigvis ikke for andre.

Fornuften seier meg at eg burde vente.. men markløft er jo så knakende gøy! :(

Så eg lytter til dit råd FrkHoel og står over marken.. Vil ikkje gjøre det værre...

Takk takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

off kan være strekk, når du marker trekker du over kroppen langt bak i toppen av løftet såkalt hyper extension av nedre rygg? har selv hatt problemmer med korsryggen etter en skikkelig knebøy fail der jeg greide å hoste(var forskjølet og egoet fikk meg til og trene) i bunnen av en bøy og kom for langt frem med 82,5 kilo på ryggen. men som oftest kan du få strekk i ryggen av overbelastning over tid. den tiden jeg hadde ondt i ryggen måtte jeg sitte veldig strik når jeg satt i stoler for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

off kan være strekk, når du marker trekker du over kroppen langt bak i toppen av løftet såkalt hyper extension av nedre rygg? har selv hatt problemmer med korsryggen etter en skikkelig knebøy fail der jeg greide å hoste(var forskjølet og egoet fikk meg til og trene) i bunnen av en bøy og kom for langt frem med 82,5 kilo på ryggen. men som oftest kan du få strekk i ryggen av overbelastning over tid. den tiden jeg hadde ondt i ryggen måtte jeg sitte veldig strik når jeg satt i stoler for eksempel.

Det var den failen eg hadde på knebøy på mandag. gikk alt for langt ned og fikk overvekt forrover. 2-3 ganger. viljen er alt for sterk i forhold fornuften..

Og ja eg må sitte veldig rett i stoler for at det ikkje skal murre..

Gikk det lang tid før det gikk over?

Og stoppet du og trene knebøy og mark for ei stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja valgte å slutte en stund ja, var i forsvaret og så ville ikke bli helt krøppling, men først når jeg begynte med å trene back extensions at jeg ble bedre i ryggen og. jeg tok en ganske lang pause da. Nå fortiden går bøy greit, kjører 90 graders bøy, går ikke dypere men 90 graders er godkjent, og det gir god tren ings effekt iallfall. et tips til bøy er å kjøre lowbar knebøy, når stangen ligger lengre nede på ryggen så er vekten mer proposjonal i foran til beina. Når du er i bunn posisjon og er vanskligere å tippe fremover. uansett angående alle baseøvelser ville jeg sett på mark ripptoe sine videoer på youtube. Han har gode moenter innen for teknikk i base øvelsene. Lært masse jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som du beskriver det kan det være greit å ta det litt med ro, ja. Smerter i korsryggen kan ofte komme av stress på ryggen (mye knebøy, markløft, o.l.) som bare manifisterer seg der. Det er ikke nødvendigvis der problemet ligger; Det er der du kjenner det. Det jeg mener med å "knekke opp" er hva du typisk ser for deg en kiropraktor gjøre. Effekten av dette er jo at du løsner litt opp i leddene, og øker mobiliteten.

Går du dypt i knebøy? Hvis ja, hvor dypt og siden når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik som du beskriver det kan det være greit å ta det litt med ro, ja. Smerter i korsryggen kan ofte komme av stress på ryggen (mye knebøy, markløft, o.l.) som bare manifisterer seg der. Det er ikke nødvendigvis der problemet ligger; Det er der du kjenner det. Det jeg mener med å "knekke opp" er hva du typisk ser for deg en kiropraktor gjøre. Effekten av dette er jo at du løsner litt opp i leddene, og øker mobiliteten.

Går du dypt i knebøy? Hvis ja, hvor dypt og siden når?

Når eg tar knebøy går heilt ned. setter meg av og til viss det blir tungt.

Må nevne at eg har så vidt begynt med knebøy. 1-2 mnd kanskje. hvor i starten blei eg kvalm og svimmel..

Nå endelig har eg fått til teknikken noelunde og blir ikkje lenger kvalm eller svimmel.

Eg får vurdere og kanskje ta bulgarsk utfall eller frontbøy som en erstatning for knebøyen da...

Var nettopp på trening nå og klarte og motstå fristelsen til å ta mark..

Resten av rygg treningen gikk glimrende..

Viss det ikkje gir seg på noen uker så får eg oppsøke knekkemannen eller noe sånt...

Takk for tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er hvertall at høyreps i baseøvelser (nesten uansett vekt) gir korsryggen veldig mye juling og gir deg et veldig ugunstig utgangspunkt for treninga dagen etterpå...

Tidligere kjørte jeg feks 10reps i markløft på lette vekter, og var ofte så ødelagt i korsryggen dagen etterpå at jeg sleit med benkpress. Dette kunne vare hele uka ut omtrent og jeg kunne ha vondt i korsryggen helt til fredag.. (markløft mandag)..

Har gått helt vekk fra høyreps i baseøvelser (utenom militærpress), kjører kun 1-6 reps i knebøy, markløft og benkpress. Øker bra i styrke, har aldri vondt i ryggen og har det generelt mye artigere på trening fordi jeg ikke føler meg hemma lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er korsryggen og ikke sete/bakside lår? Dersom en er kort der vil det som oftest kjennes i korsryggen og det er lett å tro det er noe annet

nei det sitter i ca 4 ryggvirvel. ca ved hoftene..

Eg er blitt ganske sikker på at det kom av den eine gangen eg satt meg heilt ned og ikkje stramma opp korsryggen når eg skulle reise meg..

Så gikk eg bort på liggende beinpress apparatet og så blei det bare verre og verre..

Så eg tar det litt rolig med korsryggen ei stund. til eg ikkje kjenner det lenger..

Men takk for omtanken!

Jysla kjekt at folk bryr seg.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...