Gå til innhold

spørsmål om RYP program!


tonelone

Anbefalte innlegg

jeg søkte og søkte, men fikk beskjed om at "RYP" var et for kort ord til å søke med, så satser på at det ikke ligger 120 tråder om dette... :p

iallefall!

jeg har stangert litt, og har lest og hørt mye bra om RYP, så tenkte å gi det en sjanse..

på programmet jeg har nå har jeg en 3-splitt med mange flere øvelser enn RYP er basert på (hvis jeg har forstått det rett) jeg har fyllt ut de jeg bruker mest.. men hva med de andre øvelsene som jeg bruker og ta? skal det være like bra med et helkroppsprogram som dette, så lenge man har med de store baseøvelsene? hvordan er det med kardio midt oppi alt det her? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

RYP er ett veldig ålright program, så det er absolutt noe du kan vurdere :)

RYP(ihvertfall maksimal forbrenning) inneholder 2(3?) økter med 4x4 intervaller etter styrketreningen, så det går fint an å kombinere styrke og cardiotrening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RYP er ett veldig ålright program, så det er absolutt noe du kan vurdere :)

RYP(ihvertfall maksimal forbrenning) inneholder 2(3?) økter med 4x4 intervaller etter styrketreningen, så det går fint an å kombinere styrke og cardiotrening :)

det stemmer!.. leste visst ikke helt nøye! :) gleder meg til å komme igang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på denne.. Vurderte å gå over til RYP for å kombinere styrkeøkning sammen med volum, istedet for å kun styrkeøkning. Men på deres "ekstrem muskelvekst" program er det kun knebøy som går på beina, og markløft er heller ikke med i programmet. Noen som har noen erfaringer med dette? syns kun knebøy var litt tynt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange syntes RYP programmet er tynt, og skal bytte/legge til øvelser.

Tror dere at han som lagde det ikke har peiling?

Min mening er, at hvis dere vet så lite om trening at dere må spørre om det er nok øvelser, så vet dere ikke nok.

Og da leser dere hele Ryp-heftet først, og gjør de øvelsene som står beskrevet. Du skal øke ganske drøyt på slutten. Så det er nok øvelser.

Synes dere at det er for lett, så har dere bommet med 10max-testen.

Men for all del. Hvis dere vil leke Petter Smart og lage program selv, så kjør på. Men det enkle er forsatt det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gode erfaringer, og vet om mange fler som har det.

Hvis du leker deg litt med kalkulatorene, og trykker inn 10maks og ser hva du skal løfte siste uken så er det faktisk mye mer enn du tror.

Å trene Markløft i tillegg kan derfor bli tungt.

Men selvfølgelig kan det gå helt fint og legge til øvelser, er flere som gjør det. Men da er det ikke RYP lengre.

Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RYP inneholder tross alt 2-3 tunge sett med knebøy over 3 uker, så beina får kjørt seg ganske så bra :)

jeg trener RYP maksimal forbrenning selv, og jeg har lagt til 2 sett med strake markløft(ganske lett) 1 gang i uka for å få bittelitt trening på baksiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la til markløft i tillegg, tar RYP øvelsene først for å "prioritere" de. Jeg ville trene litt ekstra bein(siden lår, rumpe er problemområdet) så jeg la til markløft i alle fall. Synes ikke det er noe problem å ta det etter knebøyen selv om beina er gelé etter knebøy:) jeg stoler på at han som laget programmet har peiling ja, men ser ikke noe problem i å legge til en ekstra øvelse eller to. Har merket stoor fremgang i styrke de to ukene jeg har fulgt RYP:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte RYP styrke for idrett i desember og avsluttet i januar. Kjørte hardt på 4RM testen, la til 4 øvelser og hadde allikavel ikke problemer med å følge økningene. Jeg kjørte i tillegg intervalltrening hver dag jeg trente styrke og lange rolige økter med cardio 2-3 dager i uka utenom (totalt 5-6 treningsdager i uka). Jeg er langt fra godt trent eller har god peiling på trening, men dette funket bra for meg ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes RYP er veldig oppskrytt :).

*gjør seg klar til å bli frontalangrepet*

Jeg forstår heller ikke denne populariteten til RYP. De er tydeligvis gode til å markedsføre. Eller så er det bare et veldig "populistisk" program med mange øvelser som folk TROR de må gjøre, fordi alle andre gjør jo dem.

De har ihvertfall med knebøy, det er jo forsåvidt bra. Ellers mange øvelser for overkropp, ingen av de baseøvelser. Ser ut som et helt vanlig program en hvilken som helst 16-åring fra treningsforum kunne satt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes RYP er veldig oppskrytt :).

*gjør seg klar til å bli frontalangrepet*

Mulig det er det, men faktum er at det funker. Det får folk til å begyne å trene på en enkel måte og holder dem i trening på ett enkelt vis. Dette gir mersmak og fører igjen til at folk senere søker mer kunnskap, større utfordringer og hjelp hos "profesjonelle". Og sånn sett så må det jo være en bra sak uansett... Eller?

Jeg har trent en del før, men valgte en enkelt tilnærming når jeg nå begynte på igjen. RYP gjorde det enkelt for meg å sette sammen ett fullkroppsprogram (la til noen øvelser) og samtidig ha en fornuftig progresjon uten å begynne for hardt.

Også på det programmet jeg holder på å sette sammen nå har jeg tatt utgangspunkt i RYP, men dette vil ikke være gjenkjennelig på noe annet enn vektøkningsprogresjonen.......

Så oppskrytt eller ikke, dersom RYP har som hovedmål å få folk i trening innenfor sunne og fornuftige rammer og synes jeg de klarer det bra....

Edit: rettet en del skriveleifer.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes RYP er genialt som nybegynnerprogram eller hvis du står litt fast. Jeg økte i styrke og ble mer velproporsjonert, bare etter én runde. Skjønner ikke greia med å kjøre kardio samme dag, da jeg har skjønt det er valgfritt når du kjører den - bare du gjør det.

Slutta med RYP fordi jeg fant ut at jeg foretrakk to-splitt framfor helkroppsprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo uansett endre øvelsene om man vil. Og likevel bruke appen til å fortelle deg hvor mye og når du skal øke på vekter, flere/ferre sett, flere/ferre reps. Synes det er flott som nybegynner i alle fall. Selv om det ligger mange andre bra programmer ute på nett. Jeg hadde i alle fall ikke hatt peiling på hvor mange sett,reps jeg burde tatt og hadde vel fulgt samme hele tiden. Nå vet jeg ikke om det er det man vanligvis bør gjøre(?). Men RYPen starter på flere reps, lettere vekt og går over til motsatt. Og jeg har hatt stor fremgang på de 3 ukene jeg har fulgt det:) jeg syntes i grunn det manglet litt på bein, så jeg la til markløft og så bytta jeg skråbenk med benkpress(synes det er mer gøy).

Det gir i alle fall motivasjon om man ikke har så mye peiling enda! Det har hindret meg i å løfte lettere eller gjøre ferre reps de dagene jeg har vært litt daff, fordi jeg føler jeg må gjøre som RYPen sier, ellers kan jeg risikere å ikke klare å henge med videre. Hehe:D føler jeg har noe som gir meg et lite spark i ræva på latere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt med RYP er øvelsesutvalget - ikke antall reps, sett, progresjon eller slikt.

Jeg kan sitere det jeg skrev i en annen tråd:

"RYP: Mage, Knebøy, Skråbenk manualer, Roing bredt, Arnoldpress, Bicepscurl, Tricepspress

Er det bare jeg som synes RYP er oppskrytt? Det burde vært flatbenk i stedet for skråbenk. Og hvorfor ikke chin ups eller smalt nedtrekk i stedet for biceps curl? Hvorfor ikke dips i stedet for tricepspress? Hvorfor ikke markløft i stedet for mage? Seks av sju øvelser er overkroppsøvelser, og markløft ville jevnet ut dette litt i hvert fall. Man klarer ikke å løfte dobbel kroppsvekt i markløft hvis man er svak i magen. Hvis man kjører de store, stygge øvelsene så får magen nok juling, det er i hvert fall min mening."

Dvs. alt for mye overkropp, og alt for lite baseøvelser!

http://fitnessbloggen.no/kukerundtsyndrom/

http://fitnessbloggen.no/starting-strength-mark-rippetoe/

http://fitnessbloggen.no/5x5-med-autoregulering/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt med RYP er øvelsesutvalget - ikke antall reps, sett, progresjon eller slikt.

Jeg kan sitere det jeg skrev i en annen tråd:

"RYP: Mage, Knebøy, Skråbenk manualer, Roing bredt, Arnoldpress, Bicepscurl, Tricepspress

Er det bare jeg som synes RYP er oppskrytt? Det burde vært flatbenk i stedet for skråbenk. Og hvorfor ikke chin ups eller smalt nedtrekk i stedet for biceps curl? Hvorfor ikke dips i stedet for tricepspress? Hvorfor ikke markløft i stedet for mage? Seks av sju øvelser er overkroppsøvelser, og markløft ville jevnet ut dette litt i hvert fall. Man klarer ikke å løfte dobbel kroppsvekt i markløft hvis man er svak i magen. Hvis man kjører de store, stygge øvelsene så får magen nok juling, det er i hvert fall min mening."

Dvs. alt for mye overkropp, og alt for lite baseøvelser!

http://fitnessbloggen.no/kukerundtsyndrom/

http://fitnessbloggen.no/starting-strength-mark-rippetoe/

http://fitnessbloggen.no/5x5-med-autoregulering/

Enig i at det kunne vært andre øvelser, men da er det bare å skrive inn nye eller bytte ut de som står i appen. Jeg droppa mage og skråbenk, bytta med markløft, benkpress og chins. Men er dumt for de som ikke vet bedre selvfølgelig, og bare følger det som står der. Men har likevel lest at mange er fornøyde med resultatene, så da er det er vel ikke helt bortkastet. Jeg synes appen er grei å ha i alle fall:) selv om jeg ikke er enig i alle øvelsene. Men som sagt, da kan man bare bytte de ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at RYP er oppskrytt, men for meg som er helt nybegynner gav det en veldig god innføring i både kosthold og trening, og det på en så lett måte at til og med jeg skjønte det, OG fikk lyst til å begynne å trene. Jeg hadde sett på andre program også, men RYP var det eneste jeg fant som var idiotsikkert mtp utregning av vekt og progresjon.

Det er ikke alle som er eksperter fra dag 1, og uansett hvordan dere vrir og vrenger på det, RYP gir resultater og det motiverer til å begynne å trene, og ikke minst, å tilegne seg mer kunnskap (vertfall for min del).. :)

Og protein tingene deres smaker kjempe digg :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...