Gå til innhold

Kreatin ved vektnedgang?


Sara

Anbefalte innlegg

Er dette kreatinet bra?

http://www.fitnessplanet.no/products/pvl-kreabolic-3stk

Fått prøvepakke på dette kreatinet, men jeg er nybegynner på dette området så derfor jeg spør. Er veldig skeptisk til hva jeg putter i meg. Jeg bryr meg ikke så mye om jeg går opp i vekt, så lenge jeg ikke ser feit ut. Vil fettprosenten gå ned?

Aldri prøvd. Du bør uansett gå for pulver, ellers kommer fort lommeboken til å få anorexia ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri prøvd. Du bør uansett gå for pulver, ellers kommer fort lommeboken til å få anorexia ;)

Smaker det noe? Syns det bare virker enklere i pilleform :) Jo renere kreatin, jo bedre er det? Er det sånn det er?

Kreatin i pilleform du vil anbefale? Som ikke kommer med bivirkninger eller at det ser ut som jeg har lagt på meg en haug med kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaker det noe? Syns det bare virker enklere i pilleform :) Jo renere kreatin, jo bedre er det? Er det sånn det er?

Kreatin i pilleform du vil anbefale? Som ikke kommer med bivirkninger eller at det ser ut som jeg har lagt på meg en haug med kg?

Jeg har ingen erfaring med kreatin i pilleform, og jeg har ingen erfaring med fancy varianter. Send en melding til Stig i norkost - han kan sakene sine og virker som en veldig ok kar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kre-alkalyn koster ca 250,- for 160 kapsler. Da har du til ca 50 treningsøkter. Holder med 2-3 kapsler før trening. Da slipper du alt maset med dosering og vann i kroppen. Funker som f... Personlig synes jeg ikke dette er dyrt for bra trøkk på så mange økter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selg dem til noen som ikke vet bedre og kjøp monohydrat.

Dummeste jeg har hørt. Tok monohydrat før og det var bare mas med dosering, dritt smaker det også. At det funker er det ikke noe tvil om, men å påstå at kre-alkalyn har null effekt blir bare useriøst.

Trente sammen med en kompis for noen år tilbake da jeg fant ut at jeg skulle prøve kre- alkalyn. Vi hadde vært ganske jevne når det gjaldt styrke og fremgang, men etter at jeg begynte på kre-alkalyn så raste jeg ifra allerede fra første økt. Er vel sikkert bare placebo det da, men det funker iallefall for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hvorfor anbefaler så alle forskjellig når det gjelder dosering? Brukte Pure Creatin i fjord og på pakken stod det 5-10 g fortrinnsvis etter trening. Proteinfabrikken "1 målebeger (5g) blandet i et glass juice eller annen karbohydratdrikke 2-4 ganger daglig." dette er etter oppladningsperidoden.

Jeg går på fitnessbloggen sin.. men hvorfor er det så stor forskjell på anbefaling av dosering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor anbefaler så alle forskjellig når det gjelder dosering? Brukte Pure Creatin i fjord og på pakken stod det 5-10 g fortrinnsvis etter trening. Proteinfabrikken "1 målebeger (5g) blandet i et glass juice eller annen karbohydratdrikke 2-4 ganger daglig." dette er etter oppladningsperidoden.

Jeg går på fitnessbloggen sin.. men hvorfor er det så stor forskjell på anbefaling av dosering?

Fordi kosttilskuddsprodusentene vil ha pengene dine, mens Fitnessbloggen ikke prøver å selge deg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på Kreatin Monohydrat fra Pf. Og fulgte instruksjonene på boksen. Merka ingen forskjell i styrke mens jeg gikk på det. Når jeg slutta så pissa jeg sikkert 5 liter den andre dagen uten. Og jeg gikk opp i styrke etter jeg slutta. Hørte noe om at det man reagerer ulikt på forskjellige typer kreatin. Så noen har ikke effekt fra monohydrat men fra feks nitrat. Noen som kan bekrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
  • 10 måneder senere...

Annonse

9 hours ago, idahg said:

Starta på Star Nutrition Creatine for ei uke si, tar hver morgen før trening. Jeg har 2 dager treningsfri, skal man ta dette da også? Hvis ja/nei, hvorfor?

Ja, du kan ta creatine monohydrate selv på dager du har fri. Effekten av creatine er noe som bygger seg opp over lengre tid, da du etterhvert fyller opp lageret i kroppen. Dessuten har creatine vist seg å fremme kognitive evner. Så nå har du 2 veldig gode grunner til å ta det hver dag 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harit skrev (10 timer siden):

Ja, du kan ta creatine monohydrate selv på dager du har fri. Effekten av creatine er noe som bygger seg opp over lengre tid, da du etterhvert fyller opp lageret i kroppen. Dessuten har creatine vist seg å fremme kognitive evner. Så nå har du 2 veldig gode grunner til å ta det hver dag 🙂

Så kult, det med kognitive evner ante jeg ikke. Fascinerende! Du, har gått opp 3kg på ei uke, spiser som før og er like aktiv som før. Er det vannet som samler seg i kroppen/musklene? Synes det er litt ubehagelig, men må spør likevel ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, idahg said:

Så kult, det med kognitive evner ante jeg ikke. Fascinerende! Du, har gått opp 3kg på ei uke, spiser som før og er like aktiv som før. Er det vannet som samler seg i kroppen/musklene? Synes det er litt ubehagelig, men må spør likevel ☺️

Synes selv at det er fascinerende! Du har introdusert en treningsstimulus som kroppen din ikke er vant til. Creatine bidrar også til at du drar inn mer vann til musklene, hvilket er fordelaktig siden godt hydrerte muskler gir deg gode treningsøkter. Mest sannsynlig tror jeg dette er grunnen til at du har gått opp 3 kg på ei uke.

På hvilken måte er det ubehagelig? Er du redd for at tallet skal øke på vektskalaen? Eller er det veldig viktig for deg å ikke gå opp/ned en størrelse eller to når det kommer til klær?

Styrketreningen kommer til å stramme opp kroppen din og gi deg større og synlige muskler. Du kan fortsette å veie deg selv, men husk også å følge med på speilet, da dette gir en god pekepinn på hvor vektøkningene legger seg på kroppen. Dersom 80 % av kostholdet ditt er fornuftig, vil du oppleve at vektøkningene legger seg på de riktige stedene 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harit skrev (10 timer siden):

Synes selv at det er fascinerende! Du har introdusert en treningsstimulus som kroppen din ikke er vant til. Creatine bidrar også til at du drar inn mer vann til musklene, hvilket er fordelaktig siden godt hydrerte muskler gir deg gode treningsøkter. Mest sannsynlig tror jeg dette er grunnen til at du har gått opp 3 kg på ei uke.

På hvilken måte er det ubehagelig? Er du redd for at tallet skal øke på vektskalaen? Eller er det veldig viktig for deg å ikke gå opp/ned en størrelse eller to når det kommer til klær?

Styrketreningen kommer til å stramme opp kroppen din og gi deg større og synlige muskler. Du kan fortsette å veie deg selv, men husk også å følge med på speilet, da dette gir en god pekepinn på hvor vektøkningene legger seg på kroppen. Dersom 80 % av kostholdet ditt er fornuftig, vil du oppleve at vektøkningene legger seg på de riktige stedene 😉

Aaah, jeg høres skikkelig overlegen ut, men ja, jeg er redd det er fett selv om det er usannsynlig med tanke på hva jeg trener og spiser. Det er så irriterende at disse tankene kommer og jeg hater det! Og du har selvfølgelig helt rett i det du skriver, jeg trengte en ærlig og oppriktig tanke og viten om saken. Takk 🙏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, idahg said:

Aaah, jeg høres skikkelig overlegen ut, men ja, jeg er redd det er fett selv om det er usannsynlig med tanke på hva jeg trener og spiser. Det er så irriterende at disse tankene kommer og jeg hater det! Og du har selvfølgelig helt rett i det du skriver, jeg trengte en ærlig og oppriktig tanke og viten om saken. Takk 🙏🏻

Bare hyggelig 🙂

Du er ikke alene i frustrasjonen, da jeg kjenner meg igjen i den. Dersom du stort sett har gode matvaner og står på med treningen, kan du betrygge deg på at det går veien. Merk deg at trente kropper som du ser i sosiale medier ikke er en korrekt representasjon på hvordan vedkommende ser ut 24/7.

Det kommer til å være dager hvor du føler deg flat eller fluffy. Og så kommer det til å være dager hvor du brått føler deg som en fitnessmodell fordi du har pump i muskulaturen og noen synlige blodårer. Så lenge du holder deg til planen, vil det skje progresjon fra uke til uke.

Så er det også viktig å poengtere at man blir "blind" på egen progresjon. Det kommer perioder hvor du føler at det ikke skjer noe, men det er fordi at du ser deg selv hver dag. Folk rundt deg kommer til å gi deg mer skryt enn det du gir deg selv, fordi at de blir på en måte flinkere til å se forandringer siden de ikke ser på deg døgnet rundt 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harit skrev (På 14.9.2021 den 23.45):

Bare hyggelig 🙂

Du er ikke alene i frustrasjonen, da jeg kjenner meg igjen i den. Dersom du stort sett har gode matvaner og står på med treningen, kan du betrygge deg på at det går veien. Merk deg at trente kropper som du ser i sosiale medier ikke er en korrekt representasjon på hvordan vedkommende ser ut 24/7.

Det kommer til å være dager hvor du føler deg flat eller fluffy. Og så kommer det til å være dager hvor du brått føler deg som en fitnessmodell fordi du har pump i muskulaturen og noen synlige blodårer. Så lenge du holder deg til planen, vil det skje progresjon fra uke til uke.

Så er det også viktig å poengtere at man blir "blind" på egen progresjon. Det kommer perioder hvor du føler at det ikke skjer noe, men det er fordi at du ser deg selv hver dag. Folk rundt deg kommer til å gi deg mer skryt enn det du gir deg selv, fordi at de blir på en måte flinkere til å se forandringer siden de ikke ser på deg døgnet rundt 😂

Å, det er så godt å lese! Og i tillegg til at en så erfaren og trent person som deg kjenner seg igjen. 
Jeg følte meg ukomfortabel i kroppen i tillegg til å ha disse teite og irriterende tankene rundt vekt og kjente det var godt å bli betrygget 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/16/2021 at 7:51 AM, idahg said:

Å, det er så godt å lese! Og i tillegg til at en så erfaren og trent person som deg kjenner seg igjen. 
Jeg følte meg ukomfortabel i kroppen i tillegg til å ha disse teite og irriterende tankene rundt vekt og kjente det var godt å bli betrygget 😊

Innrømmer at jeg fortsatt har mer eller mindre de samme type tankene som deg. Men så ser jeg på gamle bilder av meg selv, som andre har tatt i sosiale settinger og tenker: "jøss, jeg har jo forandret meg i riktig retning gjennom årene!".

Man blir aldri kvitt uønskede tanker, uansett hvor bra man skulle se ut. Det du kan prøve å gjøre derimot, som har fungert bra for meg ihvertfall, er å tolke slike tanker som: "Ja, det er rom for forbedringer." En slik tankegang føler jeg er like mye en velsignelse som det er en forbannelse, fordi at det gir treningsmotivasjon for å oppnå målene dine samtidig som det gir en følelse av at du ikke er helt fornøyd med resultatene. Følgelig vil du alltid ønske enda bedre resultater.

Det viktigste av alt, skal du sammenligne deg selv med noen, så sammenligner du deg med en tidligere versjon av deg selv, hvilket er den beste sammenligningen du noensinne kunne ha gjort! 😊  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...