Gå til innhold

styrke før eller etter kondisjonstrening?


befit

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Ukjent666
For ha mest utbytte av treninga, og vektnedgang.. anbefalere dere styrke før eller etter kondisjon?

Styrke først pga du vil ha mest mulig energi/glykogen eller noe, for å yte best mulig. Og kardio etterpå!;) Er det de fleste gjør(satser på)! Ellers er det å ha de helt adskilt over flere dager!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste studier viser at det lønner seg å trene styrke før kondisjonstrening. Som MartinM sier, vil man helst trene styrke med fulloppladde energilagre for å kunne yte mest mulig med vektene. Styrketrening setter forbrenningen i et høygir som du nyter godt av, også mange timer etter endt økt. Dessuten; økt muskelmasse --> økt fettforbrenning. Styrketrening er kanonviktig når man vil ned i vekt, så da lønner det seg å stille med full giv fra første stund i vekterrommet! :)

Har også hørt at styrketrening anbefales før kondisjonstrening av sikkerhetsmessige grunner, også! Kondisjonstrening (eller mer korrekt: det lave blodsukkeret/de tomme glykogenlagrene) kan føre til dårlig balanse, noe du følgelig ikke vil ha når du skal løfte tunge vekter høyt over hodet! :)

Til tross for dette er det lurt å varme opp/sette kroppen/musklene i gang før man trår til med en styrkeøkt. Jeg pleier f.eks å gå til treningssenteret eller slå til med litt rask gange på tredemøllen i forkant. :)

Lykke til med treningen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil man bygge muskler hvis man trener styrke etter kondisjonen da? liker det best personlig B-)

Ja, det vil du gjøre, men du vil oppleve at styrketreningen går tyngre enn om du hadde lagt kondisjonstreningen til etter styrketreningen eller på en egen dag :)

For optimalt resultat, så ville jeg enten ha trent kondisjon etter styrketreninga, eller fordelt de utover hver sin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrke først, så kardio

http://www.ergo-log.com/cardioafterweighttraining.html

http://www.ergo-log.com/strengthtrainingendurancetraining.html

Vil man bygge muskler hvis man trener styrke etter kondisjonen da? liker det best personlig B-)

Another advantage is that doing cardio training after weight training gives a higher growth hormone peak. And growth hormone stimulates not only fat burning, but also muscle tissue recovery. In studies where athletes do cardio training before weight training, their growth hormone production is lower than you’d expect.

http://www.ergo-log.com/cardioafterweighttraining.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk! har dere to økter pr dag da? :)

Jeg kjører som regel løpingen etter styrketreningen, og noen ganger trener jeg styrke før jobb, og løping etter jobb, eller fordeler det over hver sin dag :)

Men jeg skal hverken bli verdens sterkeste, eller verdens raskeste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...