Gå til innhold

Crossfit vs Vanlig styrketrening


asianface

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sånn som jeg har fått inntrykk av crossfit er at det er veldig intenst.

Teknikken noen av de som holder på med crossfit bruker blir jeg lei meg av å se på.

Forstår at det er eksplosiv styrke som gjelder, men for guds skyld ha teknikk når du trener med tunge vekter.

Crossfit er ikke for alle, og hvis noen skal begynne med crossfit så få tak i en profesjonell og erfaren person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknikken noen av de som holder på med crossfit bruker blir jeg lei meg av å se på.

Forstår at det er eksplosiv styrke som gjelder, men for guds skyld ha teknikk når du trener med tunge vekter.

Crossfit er ikke for alle, og hvis noen skal begynne med crossfit så få tak i en profesjonell og erfaren person.

Crossfit er vel noen som rir ganske godt på denne sunnhetstrenden akkurat som sushi gjorde før . Når det kom for fult hadde ikke Ola norrman hadde helt riktig teknikk med spisepinner, men ser ut som flere tar dette inn ;)

Får håpe med økt interesse og kunnskap at dette blir bedre.

To topic.

Har ikke noe erfaring med crossfit, men skulle lett ha implemert eksplosivitet i styrketreningen i form av Power snatch / Clean osv om jeg hadde turt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crossfit som konkurranse (CrossFit Games) er vanvittig fett. Når det er sagt, tror jeg Crossfit som trening er sinnsykt. Selvfølgelig finnes deet mange måter å gjøre det på, men av hva jeg har sett og hørt, gjelder følgende:

Teknisk krevende øvelser gjøres langt forbi utmattelse, ofte med dårlig teknikk.

Det er et mål å kjøre seg helt i grøfta hver WOD

Periodisering finnes ikke.

Individualisering finnes ikke. Øvelser er valgt på måfå, og likt for alle

Skadeforebygging og fokus på svakheter finnes ikke

Mål og mening finnes ikke, annet enn utmattelse

Ideelt sett gjelder følgende for tradisjonell styrketrening

Streben etter teknisk perfeksjon for å unngå skader og mest mulig effektiv trening

Mål varierer, men man sikter på å nå målet over tid (progresjon)

Periodisering. Intensitet, volum og frekvens har en mål og en mening

Individualisering etter styrker og svakheter. Alle øvelser har et mål og en mening

SKadeforebygging

Hvor sliten man er etter en økt er ikke et mål. Målet er å bli sterkere, mer eksplosiv, større osv over tid.

Her er noen forskjeller, finnes sikkert flere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crossfit som konkurranse (CrossFit Games) er vanvittig fett. Når det er sagt, tror jeg Crossfit som trening er sinnsykt. Selvfølgelig finnes deet mange måter å gjøre det på, men av hva jeg har sett og hørt, gjelder følgende:

Teknisk krevende øvelser gjøres langt forbi utmattelse, ofte med dårlig teknikk.

Det er et mål å kjøre seg helt i grøfta hver WOD

Periodisering finnes ikke.

Individualisering finnes ikke. Øvelser er valgt på måfå, og likt for alle

Skadeforebygging og fokus på svakheter finnes ikke

Mål og mening finnes ikke, annet enn utmattelse

Ideelt sett gjelder følgende for tradisjonell styrketrening

Streben etter teknisk perfeksjon for å unngå skader og mest mulig effektiv trening

Mål varierer, men man sikter på å nå målet over tid (progresjon)

Periodisering. Intensitet, volum og frekvens har en mål og en mening

Individualisering etter styrker og svakheter. Alle øvelser har et mål og en mening

SKadeforebygging

Hvor sliten man er etter en økt er ikke et mål. Målet er å bli sterkere, mer eksplosiv, større osv over tid.

Her er noen forskjeller, finnes sikkert flere

Selv har jeg kuttet ut all "vanlig" trening og bare drevet med crossfit i knappe 5 måneder. Jeg var treningslei og hadde ingen motivasjon før jeg startet med dette.

Som det nevnes, så er mye av det negative fokuset på at man gjerne skal kjøre teknisk krevende øvelser med mange reps, gjerne på tid og dertil kan den dårlige teknikken komme.

For å prate for min egen del og det som instruktørene våre alltid sier: Teknikk foran alt. (Selv om dette kanskje ikke er lett å huske på om man skal kjøre en FT(for time) eller AMRAP(as many reps as possible) økt

Først og fremst har alle som trener på crossfit oslo, vært gjennom et såkalt onramp kurs hvor man i små grupper, går gjennom nye øvelser og trener på teknikk. F.eks. snatch, clean & jerk osv. Selv hadde jeg meget begrenset eller lik 0 erfaring med olympiske løft før jeg begynte på crossfit. Gjennom mye egentrening og "masing" på instruktører, føler jeg at jeg begynner å få sånn noenlunde allright teknikk.

"Indidualisering finnes ikke" - Feil

På timer, har man et mål om å kjøre såkalt "rx`ed" eller as prescribed. Dette vil si at dersom det er satt opp at man skal kjøre 5 reps med 120kg markløft, så gjør man dette, dersom man klarer dette med korrekt teknikk. Klarer man det ikke, så kan man skalere det ned til 100, eller hva man måtte klare. Dette er også noe som instruktørene har fokus på, nettop at man skal løfte det man klarer med korrekt teknikk, fremfor å la denne komme i andre rekke.

Dersom man har satt opp en økt med f.eks. pullups og man ikke klarer dette, så skalerer man her også. Det være seg med strikk eller andre varisjoner, med fokus på at man skal forbedre seg.

Det finnes også en plan for hvordan man setter opp wod`sa. Her er det ikke bare mangel på mål og mening.

Linken her kan vel gi et bedre bilde på dette.

http://blog.crossfitoslo.no/2012/01/27/programmering-«the-big-picture»/

Selv har jeg deltatt på "The open" som er kvalifisering til å delta i "The crossfit games" Har aldri hatt noe mål om å komme meg hit, men det å kunne få testet seg med dommer og sammen med andre, er som det sies, vanvittig fett! Kan vel trygt si at pulsen er noen hakk høyere når man skal kjøre en slik wod og man hører klokka pipe på 3-2-1 og GO!

Kan vel også si at nye personlige rekorder kommer på løpende bånd. Både i markløft, knebøy, skulderpress, pullups, løping mm.

Dersom man er nyskjerrig, er det jo ingenting i veien for å slenge seg med på en gratis prøvetime? Anbefaler ialefall crossfit på det sterkeste, dersom man vil ha varisjon i treningen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å prate for min egen del og det som instruktørene våre alltid sier: Teknikk foran alt. (Selv om dette kanskje ikke er lett å huske på om man skal kjøre en FT(for time) eller AMRAP(as many reps as possible) økt

Først og fremst har alle som trener på crossfit oslo, vært gjennom et såkalt onramp kurs hvor man i små grupper, går gjennom nye øvelser og trener på teknikk. F.eks. snatch, clean & jerk osv. Selv hadde jeg meget begrenset eller lik 0 erfaring med olympiske løft før jeg begynte på crossfit. Gjennom mye egentrening og "masing" på instruktører, føler jeg at jeg begynner å få sånn noenlunde allright teknikk.

"Indidualisering finnes ikke" - Feil

På timer, har man et mål om å kjøre såkalt "rx`ed" eller as prescribed. Dette vil si at dersom det er satt opp at man skal kjøre 5 reps med 120kg markløft, så gjør man dette, dersom man klarer dette med korrekt teknikk. Klarer man det ikke, så kan man skalere det ned til 100, eller hva man måtte klare. Dette er også noe som instruktørene har fokus på, nettop at man skal løfte det man klarer med korrekt teknikk, fremfor å la denne komme i andre rekke.

Dersom man har satt opp en økt med f.eks. pullups og man ikke klarer dette, så skalerer man her også. Det være seg med strikk eller andre varisjoner, med fokus på at man skal forbedre seg.

Det finnes også en plan for hvordan man setter opp wod`sa. Her er det ikke bare mangel på mål og mening.

Linken her kan vel gi et bedre bilde på dette.

http://blog.crossfitoslo.no/2012/01/27/programmering-«the-big-picture»/

Vel problemet med AMRAP er vel at dette i essens betyr trening forbi failure, hvor teknikken svikter og skaderisikoen øker enormt. At man deltar på kurs for å lære prinsippene bak teknikken, tror jeg ikke betyr at det bare er å kjøre på med olympiske løft uten fare for skade. Olympiske løft er de mest teknisk krevende løftene som finnes, de er jo faktisk en egen sport! Utøvere innen vektøfting i verdensklasse øver jo fortsatt på teknikk, selv om de har gjort det hele livet! I Kina begynner de med teknikktrening i fire års alder, men jeg tror INGEN kinesisk coach ville kjørt utøverne sine gjennom en crossfitøkt.

Du blander sammen progresjon og individualiserng. Progresjon: Bedre over tid. Individualisering: fokus på å rette opp dine egne svakheter gjennom et nøye planlagt program. Dette er kun mulig dersom man gjennomgår en vurdering med en fagkyndig, og får satt opp et program som er designet KUN til deg, for å styrke DINE svakheter, og får å nå målene som er spesifikke for deg. Med mindre målet ditt er "å bli bedre i crossfit", så skjer ikke dette i wod'er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel problemet med AMRAP er vel at dette i essens betyr trening forbi failure, hvor teknikken svikter og skaderisikoen øker enormt. At man deltar på kurs for å lære prinsippene bak teknikken, tror jeg ikke betyr at det bare er å kjøre på med olympiske løft uten fare for skade. Olympiske løft er de mest teknisk krevende løftene som finnes, de er jo faktisk en egen sport! Utøvere innen vektøfting i verdensklasse øver jo fortsatt på teknikk, selv om de har gjort det hele livet! I Kina begynner de med teknikktrening i fire års alder, men jeg tror INGEN kinesisk coach ville kjørt utøverne sine gjennom en crossfitøkt.

Du blander sammen progresjon og individualiserng. Progresjon: Bedre over tid. Individualisering: fokus på å rette opp dine egne svakheter gjennom et nøye planlagt program. Dette er kun mulig dersom man gjennomgår en vurdering med en fagkyndig, og får satt opp et program som er designet KUN til deg, for å styrke DINE svakheter, og får å nå målene som er spesifikke for deg. Med mindre målet ditt er "å bli bedre i crossfit", så skjer ikke dette i wod'er

Ja jeg er helt enig i det. Dersom man ikke behersker teknikken vil man jo bli skadet. Men slik er det jo med all trening.

Merker at jeg leser feil i farten også, du har også rett med progresjon og individualisering :)

Jeg er som sagt ingen ekspert på dette, så var noen av mine kjappe synspunkter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...