Gå til innhold

Usikker på markløft teknikk


Malinz

Anbefalte innlegg

Som overskriften seie, e eg litt usikker på teknikken min i markløft.

Eg e begynt å komme i et stadie der eg løfta ganske tungt (syns iallefall eg :p) og vil helst unngå skader.. Merka at eg får ein slags stikkande vondt i korsryggen av og til. Veit ikkje om det kjem av markløften, men.

Her e i allefall ein film i fra dagens markløft med litt lettare vekter, litt dårlig filma, men.

(Ser forresten at eg har ein tendens til å sjå litt opp i taket....hrmf)

Vad tycks? Kom gjerne med innspel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jester

Nå vises den, men det er nesten umulig å si noe uten å se hele deg, altså få med stanga. Ofte er mye av problemene i starten, stangplassering i forhold til bein, løftebane etc. Her ser man egentlig bare ryggen så fikk lite ut av videoen. Men kom gjerne med en ny så skal jeg ta en ny titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester
I see. Valgte kanskje ikkje den beste vinkelen å filme fra nei. Får laste opp ein ny neste veke :)

Bare putt telefonen lengre unna så man ser stangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøy hode mer nedover. Nakken din er ikke i noe god posisjon der, se ca 3-4meter ned i bakken forann deg, og prøv å hold hode så nøytralt som mulig. Du kan med fordel bruke litt mer tid på å spenne deg opp i bunnposisjonen, og presse hofta mer ned. Ser ut som du starter litt høyt, utifra videoen. Du kan også prøve å skyte puppa mer opp i lufta, det hjelper til med å presse hofta mer ned i bunnposisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste en kan se er ryggvinkelen og hvor høyt rumpa er.. Ser ut som den første reppen er bedre, altså at du starter løftet litt mer hensiktsmessig med rumpa litt lavere og brystkassa rettere og høyere opp. De siste reppene blir mer likt strakmark.

E godt mulig at rumpa e litt høgt oppe ja. E litt vanskelig å sjå sånt sjøl :p

Og den siste e eg forsåvidt enig i ja..

Bah, e ikkje så lett å få til rett teknikk som det ser ut som.

Bøy hode mer nedover. Nakken din er ikke i noe god posisjon der, se ca 3-4meter ned i bakken forann deg, og prøv å hold hode så nøytralt som mulig. Du kan med fordel bruke litt mer tid på å spenne deg opp i bunnposisjonen, og presse hofta mer ned. Ser ut som du starter litt høyt, utifra videoen. Du kan også prøve å skyte puppa mer opp i lufta, det hjelper til med å presse hofta mer ned i bunnposisjonen.

Det at eg ser veldig oppover e eg klar over. Det e berre ein uvane eg ikkje heilt klara å venne meg av. Men prøve så godt eg kan :) Skal sjå om eg får til nåken forbedringa her og der til neste gang eg legge ut film. Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med hodeplasseringen er det vel litt delte meninger om. Jeg fikk i hvert fall høre for en stund siden fra en som tidligere har konkurrert i styrkeløft, at det blir lettere å holde spennet i ryggen dersom hodet er i den posisjonen du har hodet ditt på videoen - altså at man ser rett frem, evt. litt oppover. Da får man en fortsettelse på ekstensjonen man har i ryggen under et godt spenn. Men som sagt. Jeg sitter ikke på fasiten, og mange vil sikkert mene det motsatte av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye forskjellige råd ute og går, man må nesten bare finne ut hva som fungerer for seg selv når det kommer til sånne ting som hode/blikk.

Ser det er mange styrkeløftere som mener man bør se opp fordi "kroppen følger blikket". Forstår ikke helt hvorfor de mener det er sånn, det er egentlig ingen god grunn til at bare fordi du ser opp vil ryggen ha en mer gunstig posisjon, ihvertfall for en som har god kroppskontroll og bevissthet på ryggposisjon. Man mister også muligheten til å holde balansen ved hjelp av synlige "referansepunkter" (gulvet etc, ting som er nær deg som gir deg en ide om hvordan du beveger deg i forhold til dem).

Andy Bolton og Benedikt Magnusson drar ihvertfall verdensrekorder med NØYTRAL nakke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

for å få nøyrtal posisjon med hovudet kan du prøva å sjå ned i gulvet før du gripe stanga og hold blikket på samme plassen (3-4 m foran deg)

bøyg deg ned, ta tak i stangi, senk rompa, dra fram kassen, rett opp ryggen, og få opp spennet i kroppen din, og husk å sjå på samme plassen i gulvet. Resten klarte du fint.

Om du ha ein spegel foran deg kan da ve lurt å snu seg mot lokalet sånn at du ikkje blir avleda av deg sjøl i spegelen. Ellers såg da bra ut, utifra filmen, rett og fin rygg, flinke :thumbsup: film både foran og fra sida neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye forskjellige råd ute og går, man må nesten bare finne ut hva som fungerer for seg selv når det kommer til sånne ting som hode/blikk.

Ser det er mange styrkeløftere som mener man bør se opp fordi "kroppen følger blikket". Forstår ikke helt hvorfor de mener det er sånn, det er egentlig ingen god grunn til at bare fordi du ser opp vil ryggen ha en mer gunstig posisjon, ihvertfall for en som har god kroppskontroll og bevissthet på ryggposisjon. Man mister også muligheten til å holde balansen ved hjelp av synlige "referansepunkter" (gulvet etc, ting som er nær deg som gir deg en ide om hvordan du beveger deg i forhold til dem).

Andy Bolton og Benedikt Magnusson drar ihvertfall verdensrekorder med NØYTRAL nakke :)

True :) E mykje delte meininga angåande det ja. Eg trur iallefall eg skal forholde meg til det som står i boka "starting strength, basic barbell training" av Mark Rippetoe, der står det mykje bra om teknikk i både markløft og knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å få nøyrtal posisjon med hovudet kan du prøva å sjå ned i gulvet før du gripe stanga og hold blikket på samme plassen (3-4 m foran deg)

bøyg deg ned, ta tak i stangi, senk rompa, dra fram kassen, rett opp ryggen, og få opp spennet i kroppen din, og husk å sjå på samme plassen i gulvet. Resten klarte du fint.

Om du ha ein spegel foran deg kan da ve lurt å snu seg mot lokalet sånn at du ikkje blir avleda av deg sjøl i spegelen. Ellers såg da bra ut, utifra filmen, rett og fin rygg, flinke :thumbsup: film både foran og fra sida neste gang.

Får prøve på det! Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...