Gå til innhold

RLS - Restless Legs Syndrome


Bandea

Anbefalte innlegg

Putter det i helsekategorien, da det forsåvidt er snakk om helse.

Har slitt med restless legs i mange år. Det kommer og går i perioder, uvisst av hvilke årsaker.

Jeg har prøvd en del "kjerringråd", massasje, dusje i kaldt vann, uttøying, gåturer, etc. Funker særdeles dårlig. Tar magnesium, men har hørt det bare er tull å ta. Vurderer jerntilskudd, men det er vel anbefalt å dra til å legen for å teste ferritin-nivå?

Har noen erfaring med dopaminagonister, som f.eks adartrel? Det er vel samme type medikament som gis ved Parkinson syndrom, da blir jeg skeptisk/skremt.

Noen som har hatt/har RLS og som har blitt frisk (klarer å fungere ordentlig), på en eller annen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du søkt info her: http://www.rastlos.org/ ?

Ja, har sendt opptil flere henvendelser, aldri fått svar.

Ønsker flere tilbakemeldinger fra folk som har brukt f.eks Adartrel, Sifrol eller Neupro (depotplaster) enn det som kommer frem på den siden du ref til.

Og ellers om det finnes flere tips om hvordan andre har klart å leve tilfredstillende med RLS.

Er altfor skeptisk til medisin, så ønsker alle "alternative tips" også velkommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester
Ja, det er klart. Men vil nå legge til at man generelt bør være skeptisk til medisin. Prøv heller å klare seg uten så langt det er mulig.

Så lenge medisin ikke byttes ut med ymse new-age røtter, homeopati, handspåleggelser og lignende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flytende magnesium&kalsium med et sunt og variert kosthold er mitt tips! Etter at jeg begynte med IMS hos akupunktør ser det enda bedre ut, til tider kjenner jeg ingenting i leggene :D og mine har ikke vært avslappet og smertefri på over 15år!

Er det spesielt kramper i leggene du har slitt med, siden du har gått til ims akupunktur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest at det faktisk er umulig å bli kvitt. Ikke spør meg om hvor.

RLS er kronisk. Symptomene kan f.eks komme som bivirkninger av enkelte medikamenter eller ved mangelsykdommer f.eks diabetes, ved hard fysisk eller psykisk anstrengelse, dårlig søvnhygiene, osv. Mye som har blitt rapportert som kan virke symptomlindrende, men det er veldig individuelt hva som funker for hver enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en mild form for RLS siden jeg var barn. Har aldri prøvd noe medisin e.l. for det da jeg ikke er så veldig plaget. Går som regel lang tid mellom hver gang jeg kjenner det, men i det siste har jeg fått det ofte på kveldene, typisk når jeg har lagt meg i senga for å sove.. Skal til homeopat i morgen og kommer til å ta opp dette med RLS, så hvis det hjelper skal jeg såklart si ifra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått både jern og sifrol imot RLS.

dro til legen og testet verdiene mine (ca 3års tilbake) og da viste det seg at jernnivået var lik 0 omtrent.

jeg brukte jerntilskudd nærmere 1års tid og følte selv at det gikk bedre med uroen i beina.

men seff kom det tilbake igjen, og da fikk jeg sifrol, det ga seg mer, men det har liksom kommet og gått.

men det som værre er, er at jeg fikk høre at dette kan komme når det er fullmåne, så jeg har liksom sett litt på kalenderen og lagt merke til når det er fullmåne, og dem gangene det er det, blir jeg faktisk påvirket. kanskje dette her er noe mer mentalt og psykisk vet jeg ikke, men om legene klarer å finne en kur som virkelig fungerer er jeg virkelig interessert iogmed at jeg har slitt med dette så lenge jeg kan huske.

men det virker også som om legene ikke kan så utrolig mye om dette enda desverre, så litt lesing rundt på nett kan være fordeler. fikk høre om et forsøk med en ny type medisin for RLS pasienter på Gjøvik, som jeg vurderte å melde meg på, men plutselig fikk jeg ikke høre eller finne noe mer om det :/

Ang om det er redd for medisiner, er ikke sifrol noe å bekymre seg for, selv om det er samme type medikament som gis til parkinson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som kan hjelpe når det står på som verst, er IceGel (isgelè) som du får på helsekost/apotek.Stor boks er betraktelig rimeligere enn liten(koster rundt 130,-).Da har du en stund. Dette kjøler ned spenningsområdet, slik at du ikke blir så fokusert på kriblingen.Finnes sikkert flere kulde-/varmekremer, men poenget er at slike muskelavspennende kremer tar bort mye av oppmerksomheten rundt kriblingen. Sånn at du sovner lettere. Har selv brukt dette mye som et alternativ til å ta springfart i veggen.Tvi tvi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...