Gå til innhold

RLS - Restless Legs Syndrome


Bandea

Anbefalte innlegg

Putter det i helsekategorien, da det forsåvidt er snakk om helse.

Har slitt med restless legs i mange år. Det kommer og går i perioder, uvisst av hvilke årsaker.

Jeg har prøvd en del "kjerringråd", massasje, dusje i kaldt vann, uttøying, gåturer, etc. Funker særdeles dårlig. Tar magnesium, men har hørt det bare er tull å ta. Vurderer jerntilskudd, men det er vel anbefalt å dra til å legen for å teste ferritin-nivå?

Har noen erfaring med dopaminagonister, som f.eks adartrel? Det er vel samme type medikament som gis ved Parkinson syndrom, da blir jeg skeptisk/skremt.

Noen som har hatt/har RLS og som har blitt frisk (klarer å fungere ordentlig), på en eller annen måte?

Jeg har hatt det i flere år, samt mange familiemedlemmmer på mors side. Jeg tar magnesium, og for min del hjelper det på den måten at det tar litt av toppen av symptomene. Men holder ikke på langt nær, så har de siste 3 årene tatt sifrol (finnes også i rimeligere synonymprep.) Dette er et middel mot parkinson, men man tar ikke i nærheten av de dosene som de bruker, mener det er snakk om ca 1/10 av minstedose!. Dropp homeopat osv, er i dennne sammmenheng bortkastede penger vil nå jeg si. Jeg, og heller ingen av fam.medl. som bruker dette har opplevd bivirkninger. Eneste ulempe er at den bruker lang tid på å virke, 1 time og 45 min. Dette er spesielt synd for de som har plager av og til. For min del er det kronisk, så tar hver dag. Jeg har blitt bedre etter at jeg byttet jobb. Det å stå og gå hele dagen er negativ faktor, også mye trening - både cardio som spinning og styrketrening (av ben). Samt for mye stillesitting f.eks flyreise. Klarer man seg uten medikakamenter er jo det bra, men for min del går det så kraftig ut over livs- og søvnkvalitet at det ikke er noe å lure på. Men som sagt tidligere, jeg kjenner en klar forverring i symptomer hvis jeg har gått tom for magnesium, merker det etter et par uker. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...