Gå til innhold

Hva regner dere som 1 treningsøkt?


Bikini

Anbefalte innlegg

Ja, hva er 1 stk treningsøkt? Hvor mye eller hvor lenge eller hvor bra?

Hva når dere løper og trener styrke samme dag, er det 1 eller 2 økter?

Hva med yogatimen eller 1000 meteren i svømmehallen, er det med i øktene dine?

Jeg regner 30 minutter med intervaller (løping) som 1 økt, etterfulgt av styrketrening 45-60 minutter som 1 økt - altså 2 økter denne dagen.

Enig eller not? Hadde en diskusjon om det i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er sammenhengende trening spiller det ingen rolle for meg hva det er, eller hvor mange timer det tok, da har jeg hatt EN treningsøkt. Jeg sier ikke at jeg har trent to økter på en dag hvis det ikke har vært noen timers pause i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

en økt er fra jeg starter til jeg er ferdig med en treningsøkt. Om det er en på morgenen og en på kvelden er det to økter, slår jeg de sammen er det en økt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK. Det har ikke stor betydning hva man kaller det, men diskuterte det i dag ettersom man feks på diett.no skal legge inn antall treningsøkter pr uke. Det er jo en viss forskjell på en 4 split pr uke og en 4 split + løping. Det er fortsatt "bare" 4 økter, men en som løper intervall si 2-3 dager i uka, vil forbrenne mer enn en som ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall timer gir ofte bedre indikasjon på hvor mye man trener.

1 treningsøkt kan bestå av 5 minutter til 6 timer, for å ta i litt.

Jeg definerer en treningsøkt som at man trener maksimalt. Dvs. hvis du trener styrke og presser deg skikkelig i 40min - 1 time er det en økt. Hvis du deretter løper i 30minutter som nedtrapping, vil det være en del av treningsøkten. Men trener du intervall i 30min etter en hard styrketreningsøkt, vil jeg si det er 2 treningsøkter.

Hvis du dasser rundt på treningssenteret og prater skit er du i sosial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg ser det så for at det skal regnes som en treningsøkt må det være en plan inne i bildet. Et gåtur i fin været på fem-seks kilometer er fysisk aktivitet og kos. Ei styrke økt regner jeg som ei treningsøkt. Ei kondisjons økt der jeg bevisst går inn for å jobbe med å bli raskere, øke kondisjonen o.l. er ei treningsøkt. En Zumba time er fysisk aktivitet og kos. Det heter jo trening, alltså må man jo trene mot noe for at det kan telles som trening :) Plan og progresjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lurer du?

Som jeg skriver lenger opp:

"OK. Det har ikke stor betydning hva man kaller det, men diskuterte det i dag ettersom man feks på diett.no skal legge inn antall treningsøkter pr uke. Det er jo en viss forskjell på en 4 split pr uke og en 4 split + løping. Det er fortsatt "bare" 4 økter, men en som løper intervall si 2-3 dager i uka, vil forbrenne mer enn en som ikke gjør det."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isåfall er en økt ikke en økt , og det er helt meningsløst å kun telle antallet treninger pr uke uten å ta hensyn til tid og intensitet.

Nettopp. Derfor mener jeg det er vanskelig å stole på kaloriberegningen på feks diett.no fordi folks oppfatning av hva som er en treningsøkt vil være så forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...