Gå til innhold

Overtrening?


Shake90

Anbefalte innlegg

Er en energifull jente med masse guts og gjennomsnittlig god fysikk, men den siste tiden har dette endret seg.

For noen uker siden hadde jeg en strålende treningsperiode med masse energi, tungløft og tøffe løpetreninger. Dro hjem to uker nå i vinterferien pga. skolefri (student) hvor jeg jobbet både på dagtid og kveldstid. Mange syns dette var mye, men energinivået var stadig på topp og jeg stilte opp som instruktør på spinning på kveldstid.

Når jeg kom tilbake til skole- og treningshverdagen min var jeg som en skutt fugl. Føttene mine verken og humøret ble på bånn. Styrken har gått vesentlig ned og trening er ikke så givende som det en gang var. Jeg klarer ikke å prestere på trening fordi kroppen min stritter i mot og lårene mine er så stiv og vond. Har også kjent på kvalme og ubehag, og liten matlyst (selv om jeg likevel trapper i meg alt jeg skal ha, så ikke noe fare der!)

Føler jeg synter litt med dette innlegget, men trenger feedback og tilbakemelding på kroppens reaksjon.

Er dette overtrening og stress?

Noen som har vært i samme båt?

Mange vil sikkert si at jeg må ta noen dager fri, men jeg må holdes aktiv ellers så fungerer jeg ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg

Alle bør ta en pause en gang i blant, men du kan vel prøve å gjøre noe annet en stund? Svømming, kampsport eller ballidrett? Når alt har sugd i min treningshverdag har jeg tatt en uke fri og begynt på nytt, funker hver gang.

Jeg skulle nok så absolutt gjort det! Må finne en plan på det der, kanskje neste uke.. Eller bare roe ned denne uken, for har egentlig laget meg en heftig plan ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overtrent anser jeg som mindre sannsynlig. Utslitt pga totalbelastning den siste tiden, tror jeg er det er større sjanse for. Uansett virker det som kroppen din ber deg, i det minste roe ned litt en periode. Om du bør ta deg en uke total fri, eller bare trapper ned litt (les kraftig) på treningsmengde og intensitet, må du nesten se ann selv.

Håper uansett at du finner ut av det, og snart kommer sterkere tilbake:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overtrent anser jeg som mindre sannsynlig. Utslitt pga totalbelastning den siste tiden, tror jeg er det er større sjanse for. Uansett virker det som kroppen din ber deg, i det minste roe ned litt en periode. Om du bør ta deg en uke total fri, eller bare trapper ned litt (les kraftig) på treningsmengde og intensitet, må du nesten se ann selv.

Håper uansett at du finner ut av det, og snart kommer sterkere tilbake:)

Jeg synes dette høres ut som typiske overtreningssymptomer. Jeg fikk også kvalme/dårlig matlyst og problemer med å komme opp i høy intensitet i treningen som overtreningssymptomer. Kroppen føles generelt tung og hele organismen trenger hvile. Hva mener du med at det ikke er sannsynlig at det er overtrening, MEN en utslitthet på grunn av overbelastning? Overtrening ER en systematisk overbelastning, der hele organismen blir overarbeidet og havner i et underskudd. Definisjonen på overtrening er jo nettopp at den totale belastningen på organismen overstiger evnen til å restituere seg, om dette pågår over lang tid, så vil det kunne gi overtrening. Men nå skal det sies at dette med overtrening er komplekst og det finnes mange former for overtrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette høres ut som typiske overtreningssymptomer. Jeg fikk også kvalme/dårlig matlyst og problemer med å komme opp i høy intensitet i treningen som overtreningssymptomer. Kroppen føles generelt tung og hele organismen trenger hvile. Hva mener du med at det ikke er sannsynlig at det er overtrening, MEN en utslitthet på grunn av overbelastning? Overtrening ER en systematisk overbelastning, der hele organismen blir overarbeidet og havner i et underskudd. Definisjonen på overtrening er jo nettopp at den totale belastningen på organismen overstiger evnen til å restituere seg, om dette pågår over lang tid, så vil det kunne gi overtrening. Men nå skal det sies at dette med overtrening er komplekst og det finnes mange former for overtrening.

Jepp det er typiske overtreningssymptomer.

Overtrening er kroppens reaksjon på at treningsmengden systematisk overstiger kroppens evne til å restituere seg. I hennes tilfelle tror jeg ikke det er tilfellet her. Her er det snakk om at hun ikke reist hjem på ferie, jobbet dag og kveld, pluss hadde spinningstimer. Dette gir en total belastning på kroppen, som langt overstiger belastningen av den totale treningsmengden pluss en vanlig hverdag ville gitt henne. Så jeg mener at hvis hun ikke hadde jobbet så mye disse to ukene, kunne hun ha fortsatt og trent samme treningsmengde. Derfor skrev jeg at jeg trodde hun var utslitt og ikke overtrent.

Men ja alt dette her er et komplekst tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp det er typiske overtreningssymptomer.

Overtrening er kroppens reaksjon på at treningsmengden systematisk overstiger kroppens evne til å restituere seg. I hennes tilfelle tror jeg ikke det er tilfellet her. Her er det snakk om at hun ikke reist hjem på ferie, jobbet dag og kveld, pluss hadde spinningstimer. Dette gir en total belastning på kroppen, som langt overstiger belastningen av den totale treningsmengden pluss en vanlig hverdag ville gitt henne. Så jeg mener at hvis hun ikke hadde jobbet så mye disse to ukene, kunne hun ha fortsatt og trent samme treningsmengde. Derfor skrev jeg at jeg trodde hun var utslitt og ikke overtrent.

Men ja alt dette her er et komplekst tema.

Ok. Det kan hende dette bare er et definisjonsproblem. Du skiller mellom overtrening og det du kaller "total overbelastning". Men husk at overtrening ikke kan sees som et isolert treningsanliggende, men må sees i et helhetlig bilde. Jo høyere den totale belastningen på kroppen og psyken er - her må man ta både psykologisk stress, arbeid, søvn, mat og trening tas i betraktning - jo lavere er terskelen for å bli overtrent. Men vi er enig om det essensielle her, så jeg skal slutte å kverulere...nåh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det kan hende dette bare er et definisjonsproblem. Du skiller mellom overtrening og det du kaller "total overbelastning". Men husk at overtrening ikke kan sees som et isolert treningsanliggende, men må sees i et helhetlig bilde. Jo høyere den totale belastningen på kroppen og psyken er - her må ma ta både psykologisk stress, arbeid, søvn, mat og trening i betraktning - jo lavere er terskelen for å bli overtrent. Men vi er enig om det essensiell her, så jeg skal slutte å kverulere...nåh!

Jepp vi er enig om det essensielle:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Belastningen ble stor i denne perioden og det tok masse energi og tanker på å planlegge timene, + at jeg hadde mine egne styrke/løpeøkter og gikk masse til og fra jobb og trening.

Men det skal også nevnes at jeg sliter med stress. Indre og psykisk stress som også tar mye av energien min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SooSHOWoff
Er en energifull jente med masse guts og gjennomsnittlig god fysikk, men den siste tiden har dette endret seg.

For noen uker siden hadde jeg en strålende treningsperiode med masse energi, tungløft og tøffe løpetreninger. Dro hjem to uker nå i vinterferien pga. skolefri (student) hvor jeg jobbet både på dagtid og kveldstid. Mange syns dette var mye, men energinivået var stadig på topp og jeg stilte opp som instruktør på spinning på kveldstid.

Når jeg kom tilbake til skole- og treningshverdagen min var jeg som en skutt fugl. Føttene mine verken og humøret ble på bånn. Styrken har gått vesentlig ned og trening er ikke så givende som det en gang var. Jeg klarer ikke å prestere på trening fordi kroppen min stritter i mot og lårene mine er så stiv og vond. Har også kjent på kvalme og ubehag, og liten matlyst (selv om jeg likevel trapper i meg alt jeg skal ha, så ikke noe fare der!)

Føler jeg synter litt med dette innlegget, men trenger feedback og tilbakemelding på kroppens reaksjon.

Er dette overtrening og stress?

Noen som har vært i samme båt?

Mange vil sikkert si at jeg må ta noen dager fri, men jeg må holdes aktiv ellers så fungerer jeg ikke....

Ja det høres ut som typiske overtreningssymptomer. Spesielt når det går ut over humøret ditt er du kommet litt på vei. Mye trening sammen med et dårlig kosthold ( For lite mat også dårlig kosthold. Klarer ikke prestere utholdenhet med syre i beina )

Jeg har vært overtrent selv. Men det gikk kun på antall økter i uka. Ble generelt dau i kroppen. Til du får vondt i ledd og sener. Nå trener jeg ikke mere enn 3x i uka for å komme meg opp på et bra nivå igjen. 1 steg tilbake for 3 steg frem :)

Ofte "vet" man at man trener for mye. Men man MÅ trene. Det blir feil i lengden.

Må finne vateret ditt. Altså at det ikke bikker over til overtrening. Det er RIMELIG mange som er overtrent rundt omkring.

Steg 1. Innse at du er overtrent.

Steg 2. Gjør noe med det. Ikke overse tegnene kroppen din gir.

Steg 3. Gå igjennom steg 1 og 2 på nytt. Det har ikke gått opp for deg ennå ;)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overbelastning går over i løpet av noen uker, mens overtrening er en mer langvarig tilstand hvor man ofte må bruke flere uker og måneder for å komme tilbake til der man en gang var. Dermed tror jeg nok ikke du er overtrent, men godt mulig du er overbelastet.

Om du ikke klarer å ta en uke med lett trening eller helt fri fra trening, fordi du føler du trene for å fungere, tror jeg du har andre problemer igjen. Dersom du ikke tar kontroll på dette kan du nok sikkert få oppleve hvordan det er å være overtrent om en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SooSHOWoff
Overbelastning går over i løpet av noen uker, mens overtrening er en mer langvarig tilstand hvor man ofte må bruke flere uker og måneder for å komme tilbake til der man en gang var. Dermed tror jeg nok ikke du er overtrent, men godt mulig du er overbelastet.

Om du ikke klarer å ta en uke med lett trening eller helt fri fra trening, fordi du føler du trene for å fungere, tror jeg du har andre problemer igjen. Dersom du ikke tar kontroll på dette kan du nok sikkert få oppleve hvordan det er å være overtrent om en stund.

Sant det du sier.

Overbelastning og overtrening er litt like symptomer.

Det ene går over før det andre.

Men kroppen hennes har sagt ifra. Så det er iallefall overbelastning i dette tilfellet.

Og man får håpe det bare er det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har vært der selv. For meg funket det ganske bra å gjøre noe så enkelt som å bytte program og korte ned på antall treningsdager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Få håpe det bare er en overbelastning.

Hverdagen min består av trening og det er virkelig en nedtur når jeg ikke får den responsen som jeg er vant til. Trening som er livsgleden min er borte, og det derfor er jeg inne i en tøff psykisk periode nå.

Det er som du sier; nano:

"Om du ikke klarer å ta en uke med lett trening eller helt fri fra trening, fordi du føler du må trene for å fungere, tror jeg du har andre problemer igjen. Dersom du ikke tar kontroll på dette kan du nok sikkert få oppleve hvordan det er å være overtrent om en stund."

Tøffe ord. Men jeg har en fortid med alvorlig anoreksia, så det er gamle tanker som sitter igjen. Vanskelig å være superwoman til en hver tid. .....

Er redd for å miste formen viss jeg girer ned, men jeg vet jo at jeg bare bryter mer ned hvis jeg presser på nå.

Skal liksom finne sommerformen nå, men er redd både miste form og styrke.

Vet det er mange som sukker oppgitt over denne sytinga, men pga. dette så er jeg i ferd med å gå inn i en depresjon..

Det er vondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Shake 90.

Har selv en god del erfaring innenfor overtrening/feiltrening, selv misliker jeg ordet overtrening fordi det er sjeldent mengden som er problemet, men monoton trening på for høy intensitet under trening og mangel på periodisering.

Du sier at styrken din har gått ned vesentlig og beina dine verker, pluss energi nivå og matlyst er dårlig. Jeg mangler litt informasjon og har jo ikke fått undersøke deg eller noe. Men dette hørs mer ut som "overtrening" eller som jeg vil si feiltrening og musklaturen din har fått nok. Lår og legg er spesielt utsatt for feiltrening, det er noen ting du kan gjøre selv, men jeg ville ha oppsøkt en fysioterapeut som har ferdigheter innen idrett.

Du kan palpere musklaturen din ved å presse håndbaken ned i låret, er musklaturen øm og tonsik ( dvs kort og anspent ) så har nok musklaturen din hatt det litt for hardt og det har muligens oppstått en betennelses tilstand i lårene dine. ( mulig differensial diagnose er losje syndrom/ kronisk kompartment syndrom, men dette opptrer anderledes enn de symptomene du har oppgitt )

I tilegg, hvordan sover du? får du unormalt høy puls ved aktivitet?

Det generelle skole eksempelet på overtrening med stagnasjon / mangel på framgang slik at man fortsetter å trene og så blir overtrent hører til sjeldenheten etter min erfaring. Du kan oppnå framgang veldig tett opptil du går på en smell, du kan lett gå fra topp prestasjon til smell på 14 dager hvis du trener feil over tid. Dette i kombinasjon med stress eller flere ytrebelastninger gjør veien enda kortere.

Den gode nyheten er at selv om du evt er feiltrent så består behandligen av aktivitet i kombinasjon med trykkbølge behandling, tverrfriksjonsmassasje evt akkupunktur.

Feiltrening oppstår også pga for lite restutisjon ( slik som overtrening gjør ), men problemet kan sitt lokalt i musklaturen og dette må behandles. Overtrening i motsetning kan gå over med kunn hvile eller nedtrapping av treningsintensitet og mengde.

Håper dette kan hjelpe, informerer gjerne vidre eller kan henvise deg til god literatur og fagpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei Thetanium.

Endelig fant jeg et bra innlegg om overtrening. Gikk på en skikkelig smell for tjue dager siden og har siden googlet meg grønn for å finne informasjon om overtrening og ikke minst hvordan komme seg på beina igjen. Har slappet totalt av og spist godt, fått massasje, men lurer nå på hvordan jeg skal forholde meg til dette fremover. Må jo bevege meg sakte og forsiktig utpå igjen. Skulle gjerne hatt noen råd/henvisning til bra faglitteratur om temaet. Ønsker jo å gjøre dette helt riktig nå så jeg ikke går på nok en smell.

Har trent mye og hardt i fire år. Kjørt tre dager styrke og tre dager cardio intervall, med en hviledag og normalt avbrekk/hvileuker i ferier. Dette har fungert veldig bra. Har hatt en utrolig progresjon og gått fra å være en skikkelig sofapotet til å få spørsmål om jeg er fitnessutøver, gøy:)! Måneden før jeg kræsja, dvs kroppen svikta helt med null energi,søvnproblemer, total sur muskulatur og overbelastede ankler og hofter,- startet jeg et nytt treningsopplegg. Hyret inn en pt for å få frisket opp styrketeknikk. Han anbefalte meg å kjøre toøkters dager med styrke og cardio etterfulgt av hviledag og en dag styrke og en dag cardio. Dvs jeg gikk fra å ha en hviledag i uka til tre. Dette høres jo helt ok ut, men resulterte altså i at jeg ble overtrent. Innser at toøktersdagene ikke har fungert for meg. Skulle det ha fungert måtte jeg nok ha trent langt mer systematisk, dvs variert intensitet og variert treningen mer. Jeg gir jernet når jeg trener, det er det jeg trives med og det som har gitt topp resultater de siste fire årene.

Erfaringen er nå at jeg må legge opp mitt eget treningsopplegg og lese meg grundig opp på restitusjon, periodisering etc.

Dag tjue er jeg forsatt i influensamodus med sliten muskulatur som kramper seg lett ved bevegelse. Kjører egenmassasje og går lette turer. Har du noen tips utover dette? Siden jeg trente med for lite/feil restitusjon kun en måned synes jeg det tar overraskende lang tid å bli bedre. Trodde to uker avbrekk skulle holde. Etter mange hvileuker i sommer trente jeg mye og hardt noen måneder i høst, så det kan hende at jeg var noe overbelastet også før jeg forandret treningsopplegget.

Finner det overraskende vanskelig å finne bra faglitteratur på dette området, da har jeg også søkt internasjonalt.

Vel, om du har noen tips å gi tas det i mot med takk:)

Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Thetanium.

Erfaringen er nå at jeg må legge opp mitt eget treningsopplegg og lese meg grundig opp på restitusjon, periodisering etc.

Dag tjue er jeg forsatt i influensamodus med sliten muskulatur som kramper seg lett ved bevegelse. Kjører egenmassasje og går lette turer. Har du noen tips utover dette? Siden jeg trente med for lite/feil restitusjon kun en måned synes jeg det tar overraskende lang tid å bli bedre. Trodde to uker avbrekk skulle holde. Etter mange hvileuker i sommer trente jeg mye og hardt noen måneder i høst, så det kan hende at jeg var noe overbelastet også før jeg forandret treningsopplegget.

Finner det overraskende vanskelig å finne bra faglitteratur på dette området, da har jeg også søkt internasjonalt.

Vel, om du har noen tips å gi tas det i mot med takk:)

Marianne

Hei,

kontakt nærmeste bibliotek og spør etter følgende artikkel:

Prevention, Diagnosis, and Treatment of the Overtraining Syndrome: Joint Consensus Statement of the European College of Sport Science and the American College of Sports Medicine

Medicine & Science in Sports & Exercise

Issue: Volume 45(1), January 2013, p 186–205

DOI: 10.1249/MSS.0b013e318279a10a

Overreaching—an accumulation of training and/or nontraining stress resulting in short-term decrement in performance capacity with or without related physiological and psychological signs and symptoms of maladaptation in which restoration of performance capacity may take from several days to several weeks.

Overtraining—an accumulation of training and/or nontraining stress resulting in long-term decrement in performance capacity with or without related physiological and psychological signs and symptoms of maladaptation in which restoration of performance capacity may take several weeks or months.

As stated by several authors (13,55), these definitions suggest that the difference between OT and OR is the amount of time needed for performance restoration and not the type or duration of training stress or degree of impairment. These definitions also imply that there may be an absence of psychological signs associated with the conditions. Because it is possible to recover from a state of OR within a 2-wk period (54,66,77,132), it may be argued that this condition is a relatively normal and harmless stage of the training process. However, athletes who are in an “overtrained” state may take months or possibly years to completely recover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En til:

Overtraining syndrome: A guide to diagnosis, treatment, and prevention

Hawley, C.J.

Physician and Sportsmedicine

Volume 31, Issue 6, 1 June 2003, Pages 25-31

With no accepted physical exam and laboratory parameters, the diagnosis of overtraining syndrome depends on ruling out other conditions. Key treatment strategies require teamwork from physicians, coaches, and the patient.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig, Marianne66. Nyttig og lærerik research :)

Slenger med en til som kan være av interesse:

RECOVERY FROM TRAINING: A BRIEF REVIEW

Bishop, P. A.

Journal of Strength and Conditioning Researchspacer.gif22.3spacer.gif (May 2008): 1015-24.

Athletes spend a much greater proportion of their time recovering than they do in training. Yet, much attention has been given to training with very little investigation of recovery. The purpose of this review is to stimulate further research into this vital area of training. Recovery can be categorized in three terms: i) immediate recovery between exertions; ii) short-term recovery between repeats (e.g., between resistance sets or interval bouts); and iii) training recovery between workouts. The focus of this review is training recovery. Full training recovery is essential to optimal performance and improvement. This review includes an examination of extant research on recovery and a very brief review of some potential modalities and techniques for hastening recovery and the time course of recovery and responses to some treatments. Measures of recovery and practical considerations are discussed briefly. Much research is needed in this area, but there are obstacles to high quality research. Attention must be given to key issues in research on recovery, especially the individual response to recovery treatments. [PUBLICATION ABSTRACT]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...