Gå til innhold

Enkle, men sunne oppskrifter


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke så veldig "inn" i dette med sunn mat. Jeg har et normalt kosthold, men har lyst til å bli sunnere og spise mer sunt, men føler jeg mangler den kunnskapen jeg trenger for å klare å gjennomføre dette. Er så lei brødskiver, trenger noe annet og helst noe sunt!! : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SlettetBruker3

Omelett er godt, sunt og enkelt:) og kan varieres på uendelige måter! Her er noen eksempler:)

[ATTACH]14567[/ATTACH] Med tomat, rødløk, brokkoli og norvegia lettere

[ATTACH]14568[/ATTACH] Sukkererter, løk, skinke, paprika og parmesan

[ATTACH]14569[/ATTACH] Løk, norvegia lettere og chorizo

post-1277-14440836976511_thumb.jpg

post-1277-14440836979728_thumb.jpg

post-1277-14440836983223_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ATTACH]14570[/ATTACH]Karbondadeig m/avokado, agurk, vårløk og tomater

[ATTACH]14571[/ATTACH]Stekte eggehvitter m/salat

[ATTACH]14572[/ATTACH]Karbonadedeig m/brokkoli og blomkål

[ATTACH]14573[/ATTACH]Samme som over bare most grønnsakene med stavmikser og krydret MASSE

Fine måltider tidlig på dagen før trening, så heller kjøre på med karbo etter trening :thumbsup:

post-2557-14440836987181_thumb.jpg

post-2557-14440836987647_thumb.jpg

post-2557-14440836992284_thumb.jpg

post-2557-14440836995601_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinefilet med grønnsaker. Brun svinefilet i panna, legg i ildfast form og stek på lav varme i ovnen til den er mellom 65 og 70 grader. La hvile i fem minutter og server som du føler for den. Det tar litt tid, men minimalt med arbeid og utrolig godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • Karbonadedeig og grønnsaker
  • Kyllingfilet, ris og grønt
  • Egg og bacon med salat
  • Wok - kjøtt og grønnsaker
  • Omelett
  • Kesam og bær\frukt
  • Hamburger laget av karbonadedeig
  • Biffstrimler stekt med løk og paprika + en salat

Kommer nok på mer etterhvert.

Hva som er lett\kjapt å lage kommer veldig an på hvor rutinert og "flink" man er på kjøkkenet. Det er mye jeg syns var vanskelig og tok mye tid før men er lett nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Karbonadedeig m/babymais, paprika og pastasaus (og en hel haug krydder)

- Sjokoladefluff (Stivpiskede eggehvitter) m/kakao og søtning

- Kokt ris m/kesam og søtning - smaker som riskrem!

- Havregrøt m/proteinpulver og evt frukt/bær

- Fylt kyllingfilet (skjær opp på midten, fyll den med det du vil, og kjør i ovnen) m/grønnsaker/potet/ris

- BIFF m/ovnsbakt potet. Kjør potetene i ovnen, og stek biffen. Hurra!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk blanding/grønnsaksblanding i panna et par minutter på full guffe, (kan også ha oppi ris), knekk over egg, rør rundt/bland.Stekes til egget er stivt/hvitt. Også må man for all del ikke glemme å ta på krydder eller saus (sweet chili :wub:). Kan også feks steke skinke på begge sider/kylling/annet kjøtt å ha oppi. Sunt, godt og veldig kjapt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg har dårlig tid, og trenger noe som går kjapt blir det som regel en boks med cottage cheese og sukkerfritt syltetøy. Tar to sek å lage, og smaker supergodt :D

Eller typ middag

- Hjemmelade burgere. Krydre karbonadedeig med div krydder og løk- stek.

- Kjøttsaus- stek karbonadedeig, tilsett hakkede tomater og masse krydder- kok. Kan spises til f.eks spaghetti, squashspaghetti eller gratineres med cottage cheese og gulost- mums!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnoppskrift:

1 pakke karbonadedeig

1 boks hakkede tomater (gjerne med hvitløk eller oregano/basillikum)

Det krydderet du liker (eks: chili, pepper, hvitløk, oregano, basilikum, paprika, etc..)

Stek karbonadedeigen, ha oppi de hakkede tomatene, krydre og la det putre i ca 5 min.

Kan spises slik som dette, eller så kan du velge en, flere eller alle variasjonene listet opp under.

Variasjoner:

- Hakk opp en halv vøk og ha oppi

- Legg til en boks bønner av ønsket slag

- Legg til en boks maiskorn

- Hakk opp en paprika og ha oppi

- Hakk opp en gulrot å ha oppi

- Ha oppi ca en kopp med tørr makaroni (gjerne et grovere slag) og la retten småkoke under lokk til makaronien er ferdig kokt

- Kok pasta ved siden av

- Hakk opp 1-2 hvitløksfedd å ha oppi

- Hakk opp chilli å ha oppi

- Ost/fetaost på toppen når retten er ferdig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Karbonadedeig m/babymais, paprika og pastasaus (og en hel haug krydder)

- BIFF m/ovnsbakt potet. Kjør potetene i ovnen, og stek biffen. Hurra!

:)

Det er en slager! Men så tar det jo en time å bake poteter i ovnen. Jeg fant nylig ut at hvis jeg kjører poteten i mikroen i noen minutter (og lar ovnen forvarme seg imens) så trenger poteten bare halve tiden i ovnen etterpå :D Mulig jeg er den siste i verden til å oppdage dette, men tenkte å dele det hvis det er flere enn meg der ute som elsker bakt potet, men som vanligvis er sulten NÅÅÅ og ikke "om en drøy time".

Går sikkert an å bake poteten kun i mikro også, men jeg er ikke så fan av 100% mikrotilberedt mat, så jeg bruker den som regel bare som starthjelp :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...