Jump to content

jente93

Members
  • Content Count

    25
  • Joined

  • Last visited

About jente93

  • Rank
    Newbie
  • Birthday 08/07/1993
  1. Poenget er at jeg slite med å holde lav puls, enda jeg løper veldig veldig sakte. Bør jeg heller roe ned tempoet og gå til jeg får pulsen lav igjen? Bør jeg ikke løpe 7 km-runden min med så høy puls? Er det skadelig? Eller er det bare at jeg bryter ned kroppen mer enn jeg bygger den opp? Da jeg løper intervaller pleier jeg å kjøre pyramideintervaller eller 4x4!
  2. Jeg har lett litt rundt her nå, men ikke funnet noe svar på det jeg lurer på. Forteller litt kort om meg selv først, slik at dere som er villige til å hjelpe, har litt informasjon å gå ut ifra. Jeg er ei 19 år gammel jente som nå nettopp har startet opp med å trene etter mange måneder uten trening. Før var jeg en veldig aktiv jente som trente mye, både på skolen og fritiden, men pga. jobb og reise ble det en periode med veldig lite trening. (Så og si ingenting). Jeg har nå startet opp igjen med løpetrening 3-4 ganger i uken, for å komme i gang igjen. Varierer mellom intervaller og rolig langkjøring. Jeg er dårlig trent nå og 3-4 kg tyngre enn jeg var før. (176 cm og 69 kg) Spørsmålet mitt er: Hva bør pulsen ligge på under en rolig langkjøring på ca 7 km? OG hva bør den ligge på under intervalltrening? Opplyser igjen om at jeg er i dårlig form nå og ikke har trent på lenge, så jeg skjønner at det er normalt med høy puls. Men de tre siste gangene jeg har løpt nå, har gjennomsnittspulsen etter løpeøktene vært mellom 86-88 % av makspuls. Er det normalt å ligge med så høy puls i gjennomsnitt på 7 km? Burde ikke pulsen vært lavere, eller har det ingenting å si? Jeg løper ikke så veldig fort, så er vanskelig for meg å få pulsen noe særlig lavere uten å nesten måtte gå. På forhånd takk, hvis noen har tid til å hjelpe meg litt!
  3. Tusen takk for så fine svar:) jeg har nye og gode løpesko som passer føttene mine bra, og ei pulsklokke jeg liker kjempegodt:)
  4. Tusen takk, det der hørtes kjempefint og greit ut! slik jeg tenker å starte også, eller har startet, for å være presis
  5. Tusen takk for flott svar med masse hjelp! Jeg har ei pulsklokke som jeg trives godt med og som jeg bruker til å sjekke hvordan pulsen min er under løping, men har du et oppsett på hvor mange % av makspuls man bør ha i de ulike sonene? (kanskje et teit spørsmål, men de som ikke spør, blir ikke klokere!) Når det gjelder løpesteget mitt vil jeg ikke påstå at jeg har et godt løpesteg. Tror heller jeg anstrenger meg! Usikker på hva jeg lander på først, men vil nok tro at det er hælen. Jeg tror jeg er flink til å strekke ut, og ikke trippe! Igjen, tusen takk for masse god info:)
  6. Målet mitt er å miste ca 5 kg + å bli i bedre fysisk form. Jeg har trent svært lite i sommer, så kan så godt som si at jeg ikke har trent på tre mnd omtrent. Hadde noen få styrkeøkter i starten av sommerferien, men med veldig mye jobbing og feriering ble treningen satt til side, noe som har vist seg på kroppen. Gått opp 4 - 5 kg i løpet av de siste mnd, noe jeg misliker sterkt. Vil veldig gjerne bli kvitt disse kg, samt stramme opp kroppen! Vet det trengs styrketrening for å bli "fit", så om noen har gode råd for dette også, tar jeg gjerne i mot det! Sliter med hvordan jeg skal trene en uke? sammensetningen av styrke og utholdenhet? hvor mye av hver?
  7. Jeg trenger hjelp av noen som virkelig KAN utholdenhet. Har selv for lite informasjon og kan for lite om nettopp dette temaet. Det jeg lurer på, er om noen er villige til å sette opp en "ukeplan" eller skissere hvordan en uke skal se ut for ei som akkurat har startet å trene utholdenhet etter en lang sommerferie fra trening. Hvordan skal pulsen ligge under øktene? Hvor lenge bør man løpe? Jeg vet at intervalltrening er fint for å merke framgang, men jeg er usikker på hvordan type intervaller som virker best og hvordan jeg ellers skal trene i uken. Litt hjelp hadde vært kjempefint
  8. Oi, så bra med et kvarters kortere tid! Kjempebra jobba:) Takk for tips, jeg skal prøve dem ut
  9. Vil ikke påstå at jeg har mye flesk som skal av, heller bare det at kroppen er slapp i fisken!! Tar i mot alt av tips
  10. I forhold til at jeg vil se resultater fortest mulig og få en trent kropp, hvordan bør forholdet mellom styrke- og utholdenhetstrening fordeles? Antall økter av hver i uka ? Noen som kan forklare meg litt!!
  11. Etter en mnd uten noen form for trening pga sykdom og russetid, er jeg veldig klar for å trene og komme i form igjen. Formen min er helt på bånn nå, og jeg trenger hjelp!! Hvordan type løping er lurt for at jeg skal komme i form igjen? Hvordan trening skal jeg starte med? Jeg vet lite om utholdenhetstrening fra før av, og trenger litt hjelp. Hvordan skal jeg starte, og hvordan skal jeg endre løpingen etterhvert som jeg blir i bedre form?
  12. takk for mange fine svar, hjelper meg mye!
  13. Jeg er ikke så veldig "inn" i dette med sunn mat. Jeg har et normalt kosthold, men har lyst til å bli sunnere og spise mer sunt, men føler jeg mangler den kunnskapen jeg trenger for å klare å gjennomføre dette. Er så lei brødskiver, trenger noe annet og helst noe sunt!! : )
×
×
  • Create New...