Gå til innhold

Søker motivasjon....


Silje Helene

Anbefalte innlegg

Hei hei folkens..

Jeg lurer på hva som motiverer dere til å holde på med kondisjonstrening/kardio?

Personlig synes jeg styrketrening er det kjekkeste, og det er utvilsomt mange der ute som synes utholdenhet, kondisjon og kardio er det kjekkeste... Så til denne er vel mest rettet mot dere som ikke synes dette er så veldig gøy, men alikevel gjør det og får resultater (all heder å ære til dere!!).. Hva tenker dere på mens dere jogger på den tredemøllen, trår på den sykkelen eller hva det enn måtte være?

Jeg prøver å prøver, motiverer meg selv med alt mulig, og er skikkelig giret før jeg ankommer treningssenteret. Enkelte dager (fåtall av dem desverre) går det veldig bra, og jeg gjennomfører det jeg synes er en bra økt.. Andre dager (de det er flest av) vil ikke hjernen og dermed ikke kroppen være med på dette i det heeele tatt og jeg går derfra i relativt rævva humør. Nå skal det sies at jeg er på en ganske streng diett og har ikke all verdens energi til overs, men det får da være grenser på latskap mener nå jeg..

Så people, hva gjøør dere?? Er det bare å bite tenna sammen og gjennomføre, er dere så flink? Kun meg som føler at jeg presterer verre enn hva lovlig er? ( jeg er ikke ute etter "neida neida, du er så flink atte... Jo litt.. ;) neida.. Jeg vil bare veldig gjerne høre andre synspunkt på problemet og kanskje få et lite spark i rævva.. Suck it up, rub some dirt in it and keep going!

Ha en ellers strålende dag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes kondistrening generelt var kjedelig fram til jeg faktisk fikk ganske god kondis. Sykt kick og løpe fra folk, det er da det begynner å bli morro. Evt. bare se hvor mye raskere du klarer å løpe akuratt den distansen.

Kan fint ta en tur rett etter senga, uten frokost først. Det er en vanesak, klarer du å presse kroppen din noen ganger uten mat. Vil det gå lettere etterhvert. Må nesten finne noe som fungerer for deg, det er veldig inviduelt!

Ut og løp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en grunn til at jeg ALDRI gjør kondisjonstrening inne på en tredemølle, spinningssykkel el.l. Da står jeg heller over treningen. Når jeg løper ute er det alltid så mye som skjer rundt meg som jeg kan følge med på. Når det gjelder intervaller, ser jeg alltid for meg at jeg er på siste innspurten til å slå verdensrekord på maraton eller noe sånt. Haha - dét sammen med god musikk gjør at økte blir utholdelig.

Men må også si det er betraktelig mye lettere å motivere seg til styrkeøkter enn kondisjonsøkter. For meg ligger grunnen ved at kondisjonsøkter må jeg gå all in, mens i løpet av styrkeøkter kan jeg slappe litt av mellom settene om kroppen ikke er helt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en grunn til at jeg ALDRI gjør kondisjonstrening inne på en tredemølle, spinningssykkel el.l. Da står jeg heller over treningen. Når jeg løper ute er det alltid så mye som skjer rundt meg som jeg kan følge med på. Når det gjelder intervaller, ser jeg alltid for meg at jeg er på siste innspurten til å slå verdensrekord på maraton eller noe sånt. Haha - dét sammen med god musikk gjør at økte blir utholdelig.

Men må også si det er betraktelig mye lettere å motivere seg til styrkeøkter enn kondisjonsøkter. For meg ligger grunnen ved at kondisjonsøkter må jeg gå all in, mens i løpet av styrkeøkter kan jeg slappe litt av mellom settene om kroppen ikke er helt med.

Har prøvd meg på morgenen , og det gikk veldig fint.. Liker meg bedre ute.. Men som sagt, good days and many bad :p Kanskje det kommer seg når jeg kommer i form ja :D Tusen takk for svar :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en grunn til at jeg ALDRI gjør kondisjonstrening inne på en tredemølle, spinningssykkel el.l. Da står jeg heller over treningen. Når jeg løper ute er det alltid så mye som skjer rundt meg som jeg kan følge med på. Når det gjelder intervaller, ser jeg alltid for meg at jeg er på siste innspurten til å slå verdensrekord på maraton eller noe sånt. Haha - dét sammen med god musikk gjør at økte blir utholdelig.

Hehe, har aldri sett for meg det, men så mye som jeg puster å peser kunne man tro det var tilfellet ;) Liker meg også best ute, da er det ingen som kan følge med på meg (ja jeg er sjenert... ) Men skal absolutt prøve å forestille meg noe sånn, kanskje det funker!! Thank you :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns kondisjon er kjempekjedelig. Prøver å ha noen økter med kun intervall, men vanligvis blir det kun kondisjon som oppvarming eller etter styrken. Jeg forsøker motivere meg selv ved å tenke at jeg ikke skal holde på så lenge, så øker jeg heller når jeg er i gang. Er lettere å tenke at økten bare skal vare en halvtime, for så å lure inn "bare 5 min til", "bare 10 min til" etterhvert. Så ja, lure meg selv funker;)

Så pleier jeg å sette meg mål, minimum når det gjelder antall km, antall kcals og minutter. Alle 3 må liksom bli oppfyllt før jeg kan gi meg. Da kan jeg ikke jukse med å løpe sent f.eks;) Jeg fokuserer veldig på tallene, liker å ha displayet foran meg som viser hvor langt osv, det motiverer til å fortsette litt til. Derfor bl.a liker jeg best å løpe innendørs:) Løpe utendørs syns jeg er forferdelig:p

Dessuten har jeg erkjent for meg selv at kondisjonstrening er kjedelig (syns jeg), og det er ok. All trening trenger ikke være veldig gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns kondisjon er kjempekjedelig. Prøver å ha noen økter med kun intervall, men vanligvis blir det kun kondisjon som oppvarming eller etter styrken. Jeg forsøker motivere meg selv ved å tenke at jeg ikke skal holde på så lenge, så øker jeg heller når jeg er i gang. Er lettere å tenke at økten bare skal vare en halvtime, for så å lure inn "bare 5 min til", "bare 10 min til" etterhvert. Så ja, lure meg selv funker;)

Så pleier jeg å sette meg mål, minimum når det gjelder antall km, antall kcals og minutter. Alle 3 må liksom bli oppfyllt før jeg kan gi meg. Da kan jeg ikke jukse med å løpe sent f.eks;) Jeg fokuserer veldig på tallene, liker å ha displayet foran meg som viser hvor langt osv, det motiverer til å fortsette litt til. Derfor bl.a liker jeg best å løpe innendørs:) Løpe utendørs syns jeg er forferdelig:p

Dessuten har jeg erkjent for meg selv at kondisjonstrening er kjedelig (syns jeg), og det er ok. All trening trenger ikke være veldig gøy.

Flott taktikk :) need to try that!!! thank u :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nøkkelen til suksess ligger i å finne de formene for kardio du faktisk liker. Kardio er ikke bare å løpe, selv om det ofte er den "mest" populære formen. Sykling, rask gange, roing, rulleskøyter/rulleski, squash, etc....

Uansett, jeg syntes det hele ble morsommere når jeg kjøpte meg smarttelefon. Da lastet jeg ned to app'er;

Tune In

- Radiokanaler fra hele verden

Endomondo

- Loggføring av trening. Med innebygget GPS i telefonen kan Endomondo "følge med på" hvor du går. Den lager et kart over hvor du har vært, hvor lang tid det tok, hvor fort du beveget deg, høydeforskjellene, etc. Faktisk så hadde jeg den med på sykkeltur en gang når jeg falt av sykkelen og fikk kraftig hjernerystelse. Jeg husker jo ingenting av hendelsen, men med den "ved min side" kunne jeg enkelt finne ut av akkurat hvor jeg hadde falt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nøkkelen til suksess ligger i å finne de formene for kardio du faktisk liker. Kardio er ikke bare å løpe, selv om det ofte er den "mest" populære formen. Sykling, rask gange, roing, rulleskøyter/rulleski, squash, etc....

Uansett, jeg syntes det hele ble morsommere når jeg kjøpte meg smarttelefon. Da lastet jeg ned to app'er;

Tune In

- Radiokanaler fra hele verden

Endomondo

- Loggføring av trening. Med innebygget GPS i telefonen kan Endomondo "følge med på" hvor du går. Den lager et kart over hvor du har vært, hvor lang tid det tok, hvor fort du beveget deg, høydeforskjellene, etc. Faktisk så hadde jeg den med på sykkeltur en gang når jeg falt av sykkelen og fikk kraftig hjernerystelse. Jeg husker jo ingenting av hendelsen, men med den "ved min side" kunne jeg enkelt finne ut av akkurat hvor jeg hadde falt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nøkkelen til suksess ligger i å finne de formene for kardio du faktisk liker. Kardio er ikke bare å løpe, selv om det ofte er den "mest" populære formen. Sykling, rask gange, roing, rulleskøyter/rulleski, squash, etc....

Uansett, jeg syntes det hele ble morsommere når jeg kjøpte meg smarttelefon. Da lastet jeg ned to app'er;

Tune In

- Radiokanaler fra hele verden

Endomondo

- Loggføring av trening. Med innebygget GPS i telefonen kan Endomondo "følge med på" hvor du går. Den lager et kart over hvor du har vært, hvor lang tid det tok, hvor fort du beveget deg, høydeforskjellene, etc. Faktisk så hadde jeg den med på sykkeltur en gang når jeg falt av sykkelen og fikk kraftig hjernerystelse. Jeg husker jo ingenting av hendelsen, men med den "ved min side" kunne jeg enkelt finne ut av akkurat hvor jeg hadde falt :)

Det skal jeg prøve, har smart telefon jeg også, men jeg synes egentlig den er ganske talentløs jeg da :p men den siste appen hørtes spennende ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg prøve, har smart telefon jeg også, men jeg synes egentlig den er ganske talentløs jeg da :p men den siste appen hørtes spennende ut :)

Kommer jo litt an på hvilken telefon man har. Jeg ELSKER min, men jeg kan godt forstå at folk ikke er så begeistret for sin dersom den er litt "gammeldags". Men uansett hvor gammel den er, så skal det være mulig å få lastet ned den app'en, i hvert fall dersom du har android :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer jo litt an på hvilken telefon man har. Jeg ELSKER min, men jeg kan godt forstå at folk ikke er så begeistret for sin dersom den er litt "gammeldags". Men uansett hvor gammel den er, så skal det være mulig å få lastet ned den app'en, i hvert fall dersom du har android :)

har en HTC ett eller annet :p er ikke så gammel, har bare hatt masse trøbbel med den og relativt elendig kundeservice.. Savner nokia 3210 jeg, DET var en god telefon det! Tålte alt og hadde jo SNAKE spillet... Beats the crap out of wordfeoud ;) men jeg skal prøve appen din ihvertfall- hørtes spennende ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at ikke alle elsker cardio :p

I diettperioder trener jeg endel cardio og da trener jeg stort sett en eller annen form for intervaller, evt etterfulgt av en kort økt med moderat cardio. Jeg hører alltid på musikk jeg liker og så teller jeg(sekunder, minutter osv) :p

Bruker en del av Børge Fagerlis ideer og tanker om cardio fra denne artikkelen:

http://myrevolution.no/blade/2011/11/03/your-body-is-listening-what-are-you-telling-it/

Og så kjører jeg noen Tabataøkter. Trikset for meg er å ha korte, intensive økter med hyppig skifte av tempo/aktivitet slik at jeg ikke kjeder meg :) Og da blir faktisk cardio morsomt en gang i blant;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å finne en treningspartner eller å sette seg ett konkret mål(ett mosjonsløp eller lignende) litt lenger frem i tid? :)

Treningspartner har jeg gitt opp ;) ingen som trener der jeg gjør, og de som gjør det trener motsatte tider enn meg.. Men hadde absolutt hjulpet på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at ikke alle elsker cardio :p

I diettperioder trener jeg endel cardio og da trener jeg stort sett en eller annen form for intervaller, evt etterfulgt av en kort økt med moderat cardio. Jeg hører alltid på musikk jeg liker og så teller jeg(sekunder, minutter osv) :p

Bruker en del av Børge Fagerlis ideer og tanker om cardio fra denne artikkelen:

http://myrevolution.no/blade/2011/11/03/your-body-is-listening-what-are-you-telling-it/

Og så kjører jeg noen Tabataøkter. Trikset for meg er å ha korte, intensive økter med hyppig skifte av tempo/aktivitet slik at jeg ikke kjeder meg :) Og da blir faktisk cardio morsomt en gang i blant;)

da setter jeg meg ned å leser artikkelen din :) Taaakk takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare elsker cardio! Klarer ikke helt sette fingeren på hvorfor det er slik, men for meg er det like mye mental trening som trening for kroppen. Etter en økt på mølla føler jeg meg slik en annen person føler seg etter en terapauttime. Helt tømt for tanker, og veldig lykkelig :thumbsup:

Hva med å fylle ipoden med sanger du sjelden hører ellers, men som du likevel har følelser for. Kan være sanger fra ungdomstiden, sanger som er flaue å like, kjærlighetssorg-sangen osv osv. Selv om de ikke er i løpetempo så løper man fordi man vil høre dem ferdige før man avslutter, og fordi du begynner å tenke på noe helt annet enn løpingen.

Like fult kan det være effektivt å få treningssenteret til å sette på yndlingssporten på storskjerm. Jeg nekter iallefall å gå av mølla før jeg har sett Johaug komme i mål ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...