Gå til innhold

Spise havegryn uten å koke?


Gjest Ukjent666

Anbefalte innlegg

Gjest Ukjent666

Går det greit å spise havregryn(lettkokte) med bare melk? Uten å koke dem?

Hvordan ville dette bli med fordøyelse/oppblåsthet og evt vitaminer/mineraler osv?Noen som vet.

Er jo bare å koke opp vann/melk og la det småkoke i noen min, men man sparer alikevel noen min hvis man ikke har tid til dette om morningen både gjennom blender/vanlig frokostblanding!

mvh

martinm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser ukokt havregryn med melk hver morgen, jeg.

Synes faktisk det er veldig godt, spesielt med en kopp kaffe til ;)

Kjøpte store havregryn sist ved en feiltakelse (bruker å kjøpe små), og de var bedre å spise på denne måten enn de små.

Ble liksom "mer" å spise på en måte, og de bløtes ikke opp så fort som de små :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri prøvd det selv, men jeg pleier bare å putte havregrynene i mikroen med vann så jeg skal slippe å koke opp vannet selv. Det tar 2-3 min avhengig av hvile havregryn du har :) Det kan du event gjøre dersom du vil ha havregrøt men ikke gidder å vente på at vannet koker opp i en kjele først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får enormt med luft i magen om jeg spiser havregryn som ikke er kokt. Selv om jeg har masse melk på, og drikker masse væske. Når man spiser dem ukokte vil de svelle i magen, og luftplager kan derfor oppstå. Koker man dem sveller de utenfor magen, og jeg får ikke plager av å spise havregrøt.

Men bortsett fra dette er det ikke noe i veien for å spise rene havregryn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får enormt med luft i magen om jeg spiser havregryn som ikke er kokt. Selv om jeg har masse melk på, og drikker masse væske. Når man spiser dem ukokte vil de svelle i magen, og luftplager kan derfor oppstå. Koker man dem sveller de utenfor magen, og jeg får ikke plager av å spise havregrøt.

Men bortsett fra dette er det ikke noe i veien for å spise rene havregryn.

Der sa du noe, jeg er ganske ofte "oppblåst", kanskje dette er grunnen:confused:

Det var vel mer det MartinM egentlig spurte om og, når jeg ser ordentlig etter - ikke om det var godt eller ikke som jeg svarte på :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har lest så skal dette gå fint. GI'en er vel litt høyere når man spiser de ukokt, men så lenge man treffer makroene sine tror jeg ikke det er noe å bekymre seg over :p + at når du spiser havregryn ukokt er det ingen sjangs at vitaminer ol. går til spille :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ukokte havregryn hver dag :) Enten sammen med vaniljekesam og frukt/bær, eller i shake ol. Jeg har gjort dette i flere år og har ikke hatt noe problem med det. Ekstra godt er havregryn med melk, banan og sukkerfritt syltetøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...