Gå til innhold

Opp i muskelmasse, ned i vekt - Spiser ALT FOR LITE. Hjelp!


n8b6

Anbefalte innlegg

Trener 7 dager i uken etter oppsatt program fra PT, men kostholdet er noe DRITT. Jeg spiser sunt, det vil si holder meg unna søtsaker, brus o.l. - men spiser for få måltider med for lite mat. Jeg skal ned i vekt, og opp i muskelmasse samt øke forbrenningen. Har plottet inn hva jeg har spist for dagen, og fant ut at stappmette meg har spist 967 kcal totalt, og trent 1 time styrke og 1 time cardio. Følgelig blir man ingen muskelbunt av det kcal-inntaket der, men jeg sliter så med å finne ting jeg kan spise som kan øke kalorinivået. Jobber på en sykehusavdeling - så er ikke bare-bare å finne det for godt å sette seg ned å spise heller..

Frokost: Havregryn m/banan og melk

Lunsj: 2 skiver med lettmargarin og kokt skinke

Mellommåltid: YT og appelsin

Middag: Kyllingfilet, 1 kokt potet og champignon.

Og nå er jeg stappmett etter middagen jeg altså.

Synes det er for dumt å skulle spise sjokkis på kvelden for å komme opp i 1500-1700 kcal?

Problemet er gjennomgående at spiser jeg det jeg anser som sunt, så må jeg spise uhorvelige mengder for å få i meg nok kcal - da rene kyllingfileter og masse grønnsaker ikke inneholder så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo et forslag, ja. Bare føler det er så mange som trener for å gå ned i vekt som spiser proteinsjokolader og drikker pulver fordi de "tror de er sunne" - så får vel fort litt dårlig samvittighet av det der. Det er vel grunnen til jeg ikke har gjort det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem som deg, og der har proteinpulver vært redningen!

Jeg hadde faktisk to problemer, nemlig at jeg ikke fikk i meg nok proteiner gjennom mitt vanlige sunne kosthold, OG at jeg kun lå på 900-1100 kalorier om dagen. Proteinpulveret fikset begge problemene!

I tillegg er jeg mer obs på næringsinnholdet av det jeg spiser i løpet av en dag for å få det til å "gå opp". Jeg bruker diett.no for å sørge for at jeg får i meg nok kalorier og ikke minst nok proteiner hver dag. Og så bruker jeg proteinpulveret til å supplere når jeg mangler. Kan anbefales! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes lurt ut! :) Blir det litt kalorier av proteinpulveret selv om jeg eventuelt blander dette ut med vann? Er allergisk mot melk.

I proteinshaken jeg drikker (100 % protein whey av proteinfabrikken) er det 140 kalorier i en shake. (Ifølge diett.no)

Da får du i deg 43 g proteiner.

I følge fitnessbloggen kan/bør man ligge helt opp til 2,6 g * din egen kroppsvekt når du vil øke muskelmasse og gå ned i vekt. Det betyr at du må få i deg masse proteiner! Jeg ligger på omtrent 150 g proteiner hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter litt sjæl, men magesekken begynner å bli større nå, så nærmer seg veldig det kcal nivået jeg skal på! Jeg tar to ss med lakseolje og vips så har du nesten 200 kcal. Kan du ikke drikke laktosefri heller? For det å bruke melk istedet for vann er jo gull! Eller så spiser jeg ofte 50 g havregryn med en boks cc og 30 g rosiner - ca 600 kcal og ikke så syykt mye mat.. Proteinpannekaker og forskjellig proteinbakst er også å anbefale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg kan drikke laktosefritt. Men allerede idag bruker jeg nesten 200,- i uken utelukkende på melk - så hvis jeg skal drikke proteinshaker med melk i tillegg vil nok studentbudsjettet mitt ryke nedenom og hjem. :-) 34,- for en liter laktosefri lettmelk er ikke bare-bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt sjæl, men magesekken begynner å bli større nå, så nærmer seg veldig det kcal nivået jeg skal på! Jeg tar to ss med lakseolje og vips så har du nesten 200 kcal. Kan du ikke drikke laktosefri heller? For det å bruke melk istedet for vann er jo gull! Eller så spiser jeg ofte 50 g havregryn med en boks cc og 30 g rosiner - ca 600 kcal og ikke så syykt mye mat.. Proteinpannekaker og forskjellig proteinbakst er også å anbefale :)

Ja melken hjelper meg godt med å komme opp i kalorier :)

Jeg har begynt å spise et beger med yoghurt med litt mandler, rosiner og havregryn. Det gir en god boost på kalorier på mellom 250-300 kalorier. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aahh, ja det er jo en del :)

Jeg registrerte meg på diett.no. Den mente jeg skulle spise over 2600 kcal per dag. 1000 mer enn hva vektklubb.no mente. Det var jo litt på kanten.

Oj det var stor forskjell..

Det kan være vektklubb.no viser antall kalorier for å gå med 500 kalorier i underskudd hver dag, mens diett.no viser antall kalorier for å ligge i balanse. (Hverken overskudd eller underskudd)

Men ettersom du trener 7 dager i uken så tror jeg du skal ligge på det nivået diett.no foreslår, og slå av 500 kalorier for å ha et riktig underskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg ble litt usikker på grunn av den store differansen! Litt nifst å gå 1600-1700 til 2100 når jeg ikke en gang klarer å få i meg 1000 kcal. :oops: Men jeg MÅ ta i bruk disse rådene f.o.m i morgen av og ta et tak altså. Kan ikke holde på sånn. Ikke rart In-Body-testen viste en basalforbrenning på bare 1100....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinshake er like greit å blande i vatn. Så sparer du dei pengane.

Bytt ut melk om morgningen med ein boks mager kesam med funlight i, ta ein proteinshake ekstra til mellomåltidet + ekstra kjøtt til middag og et ein god neve med nøtter til kvelds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også 1600 hørtes litt lite ut hvis du trener 7 dager i uken og i tillegg har en ganske aktiv jobb på sykehus. Skjønner dog det ikke frister å skulle gå enda mer opp hvis du allerede sliter. Men spiser du middag så sent på kveld uten å bli sulten tidligere på dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sikkert trappe ned treningen også.. 7 ganger i uken er mye.. hva er fordelingen kondisjon vs. styrke?

Det jeg har blitt rådet til her inne (og jeg vil det samme som deg, mer muskler og gå ned i vekt/bli strammere) er å trene tung styrketrening (maks 12 rep på hvert sett) 3 ganger i uken og kondisjon 2 ganger, og ikke trene kondisjon og styrke på samme dag eller like etter hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan spise yoghurt. :-)

Huff, jeg er så kresen - det er også et stort problem. Jeg ser mange her spiser kesam, cottage cheese, fetaost osv. Jeg er ikke så fan av sånt. Rømme er godt, men det tåler jeg til gjengjeld ikke - og det er jo ikke akkurat så sunt. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...