Gå til innhold

Debatt om fedmeoperasjon på barn [NRK]


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Var et ganske sterkt program, men mange som hadde gode poenger og et bra fokus mtp forebygging kontra reparasjon. Jeg synes personlig det var veldig interessant å høre fra 'eksperter', men også fra de som er/har vært ekstremt overvektig. I mine øyne er det ingen tvil om at familieveiledning med fokus på livsstilsendring fra småbarnsalder er viktig dersom man skal klare å forebygge at barn (og voksne) blir over overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari Jaquesson har skrevet et blogginnlegg om dette som har fått en horde med kommentarer! Les her;)

Jeg er så enig med Kari! Men det er en ting jeg virkelig ikke forstår er mange av kommentarene... Hvorfor tror de at en må bo på Elixia og kun være på en streng diett for å ha kontroll på vekten?

"Jeg gikk ned 55 kilo ved å trene seks timer hver dag. etter hvert måtte jeg øke treningsmengden og til slutt var jeg oppe i sju timer for å holde vekta og åtte for å ikke gå opp. Til slutt var kroppen så utslitt at legen ga meg toatalt treningsforbud i en måned!

Jeg har aldri spist mer enn 1200-2000 kcalorier på en dag. Og de kcaloriene har så godt som alltid bestått av frukt, grønnsaker og kjøtt."

Er jeg den eneste som sliter med å forstå hvordan det i det hele tatt er mulig? Og hvem har tid til å trene 8 timer om dagen?

:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så enig med Kari! Men det er en ting jeg virkelig ikke forstår er mange av kommentarene... Hvorfor tror de at en må bo på Elixia og kun være på en streng diett for å ha kontroll på vekten?

"Jeg gikk ned 55 kilo ved å trene seks timer hver dag. etter hvert måtte jeg øke treningsmengden og til slutt var jeg oppe i sju timer for å holde vekta og åtte for å ikke gå opp. Til slutt var kroppen så utslitt at legen ga meg toatalt treningsforbud i en måned!

Jeg har aldri spist mer enn 1200-2000 kcalorier på en dag. Og de kcaloriene har så godt som alltid bestått av frukt, grønnsaker og kjøtt."

Er jeg den eneste som sliter med å forstå hvordan det i det hele tatt er mulig? Og hvem har tid til å trene 8 timer om dagen?

:p

Enten kan denne personen ikke regne næringsinnhold, ellers så man han/hun ha en sykdom som gjør at kroppen ikke forbrenner. Det er ytterst få som har tid til å trene 7-8 timer om dagen, og jf. resultatene til mange her inne som tidligere har vært overvektige, er dette en mengde trening som er helt unødvendig. Kunnskap om et godt kosthold, samt fornuftig trening, vil kunne føre til resultater, ikke overtrening. Som Vegard skrev i sitt blogginnlegg, så er det diett som man holder seg til over tid som fungerer. Jeg tror (uten å ha vitenskapelig dokumentasjon for det) at mange har en "diett" som man ikke klarer å holde, og dermed blir det dietten det er noe galt med, ikke viljestyrken.. Disse menneskene bør få hjelp til en livsstilsendring som vil føre til varig endring med fornuftig trening og fysisk aktivitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig med Kari! Men det er en ting jeg virkelig ikke forstår er mange av kommentarene... Hvorfor tror de at en må bo på Elixia og kun være på en streng diett for å ha kontroll på vekten?

"Jeg gikk ned 55 kilo ved å trene seks timer hver dag. etter hvert måtte jeg øke treningsmengden og til slutt var jeg oppe i sju timer for å holde vekta og åtte for å ikke gå opp. Til slutt var kroppen så utslitt at legen ga meg toatalt treningsforbud i en måned!

Jeg har aldri spist mer enn 1200-2000 kcalorier på en dag. Og de kcaloriene har så godt som alltid bestått av frukt, grønnsaker og kjøtt."

Er jeg den eneste som sliter med å forstå hvordan det i det hele tatt er mulig? Og hvem har tid til å trene 8 timer om dagen?

:p

Haha jeg vet det! Jeg leste gjennom alle kommentarene og måtte bare flire HØYT av noen av de. Noen folk er så dumme:

"Ja, jeg har prøvd absolutt alt! Pulverkurer, tabletter osv. Men jeg har gått rett opp igjen etterpå"

Halloi liksom, når trodde du at kunne gå ned varig i vekt av å knaske piller?

Det er synd at folk er så lite opplyst i et så oppegående land som Norge. Dårlige gener eller kraftig beinnygning - det går an å gjøre noe med det. Men da er man faktisk nødt til å gjøre om på hele livet sitt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg synes er rart i den diskusjonen er at hun Camilla sa at dette var den eneste utveien for henne. Samtidig sa hun at da hun fikk beskjed om at hun skulle få den operasjonen så blei hun motivert og klarte å gå ned 8kg på 8 uker frem mot operasjonen. The fuck? Så hun klarer tydligvis å gå ned på egenhånd, men operasjonen var eneste utvei for henne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg synes er rart i den diskusjonen er at hun Camilla sa at dette var den eneste utveien for henne. Samtidig sa hun at da hun fikk beskjed om at hun skulle få den operasjonen så blei hun motivert og klarte å gå ned 8kg på 8 uker frem mot operasjonen. The fuck? Så hun klarer tydligvis å gå ned på egenhånd, men operasjonen var eneste utvei for henne....

Herreguuuud. Jeg syns operasjon virker litt for lettvindt når det faktisk er mulig å gå ned i vekt om man kan ofre cola, grandis og sofa for et lettere liv. Bare det å krympe magesekken virker helt på vidda.. hvem som gjøre det mot kroppen sin? Men nå veier jeg ikke 250 kg heller, så jeg kan vel ikke uttale meg heeelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte en periode å ta en GBP ,for jeg er så misfornøyd med meg selv. Etter å ha tenkt lenge på det fant jeg ut at jeg faktisk er i stand til å klare å gå ned de kiloene selv. Jeg er et oppegående menneske i min beste alder. Jeg vil gjerne kunne skryte av at jeg på egenhånd har gått ned 40 kilo... Det er en lang vei å gå, men operasjon er ikke lenger et alternativ. Vet ikke om denne hører hjemme her men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er en litt spesiell situasjon. Operasjon skal være "aller siste utvei", alikevel prøvde ikke Camilla eller han Jørgen med kosthold + trening (Kari Jaquesson tilbød selv Jørgen å hjelpe han). Amerikanske David Smith var også sykelig fet (les 300 kilo), han gikk ned 200 kg bare ved hjelp av kosthold og trening. Ja, det er midlertidig fordi man kan gå opp igjen, men når man er så godt inne i diet og trening blir det en livsstil og sjansen for å gå tilbake er svært liten når man først har kommet "ned".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte en periode å ta en GBP ,for jeg er så misfornøyd med meg selv. Etter å ha tenkt lenge på det fant jeg ut at jeg faktisk er i stand til å klare å gå ned de kiloene selv. Jeg er et oppegående menneske i min beste alder. Jeg vil gjerne kunne skryte av at jeg på egenhånd har gått ned 40 kilo... Det er en lang vei å gå, men operasjon er ikke lenger et alternativ. Vet ikke om denne hører hjemme her men...

Jo, den hører absolutt hjemme her. Ble glad for at du har valgt å gjøre det selv og ikke la deg operere :) stå på, heier på deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...