Gå til innhold

Teknikk: Markløft


Sybbe

Anbefalte innlegg

Hei der :)

Kunne trengt litt tilbakemelding på markløftteknikken min. Perset i går med 1 x 160 kg, og fikk filmet dette løftet :)

Personlig tror jeg ikke teknikken er helt 100%. Krummer jeg ryggen litt for mye? Får ihvertfall ikke vondt i ryggen, så den er vel ikke HELT forferdelig?

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I og med at det er maksløft så blir teknikken so-so. Men du ser jo selv på din egen video at ryggen er langt fra 100%, OG at du krummer mye? Få spent opp ryggen helt perfekt før løftet ihvertfall, brystet opp. skuldra ned og bak, stram latsa, nøytral nakke! Ikke overdriv lockouten så mye heller. Ta film av en vekt med ca 5RM , og sleng ut også =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok for krum i ryggen ja, og du trenger ikke bøye deg bakover når du er på topp. Holder å stå nøytralt.

Du har en del å hente på setup og ryggspenn, for å gjøre det enkelt så se denne. Ellers få av deg skoene, få vekta på helene, skyt fram kassa, inn med korsryggen og dra stanga "inn i deg"

spesielt den siste der, men tok med den første for å få det med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at det er maksløft så blir teknikken so-so. Men du ser jo selv på din egen video at ryggen er langt fra 100%, OG at du krummer mye? Få spent opp ryggen helt perfekt før løftet ihvertfall, brystet opp. skuldra ned og bak, stram latsa, nøytral nakke! Ikke overdriv lockouten så mye heller. Ta film av en vekt med ca 5RM , og sleng ut også =)

Du er nok for krum i ryggen ja, og du trenger ikke bøye deg bakover når du er på topp. Holder å stå nøytralt.

Du har en del å hente på setup og ryggspenn, for å gjøre det enkelt så se denne. Ellers få av deg skoene, få vekta på helene, skyt fram kassa, inn med korsryggen og dra stanga "inn i deg"

spesielt den siste der, men tok med den første for å få det med :)

Takk folkens, det ante meg at det ikke var helt bra ja ;) Jeg får vel terpe litt teknikk neste gang og heller løfte litt lettere! Med en gang det blir tungt for meg (som her på 1RM) så blir ryggen slik. Og vet egentlig ikke hvorfor jeg bøyer meg bakover. Er vel en dårlig uvane jeg har fått. Tenkte ikke over at jeg gjorde det på dette løftet før jeg så videoen. Må få gjort noe med det og :)

Men hjertelig takk for tipsene :) Flott å få konkrete tips til forbedring! Skal se om jeg får filmet 5RM neste onsdag, så får vi se om det er bedre da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en gang det blir tungt for meg (som her på 1RM) så blir ryggen slik.

Ikke for å være slem, men ryggen din er jo krum før du i det hele tatt drar i stanga. Det er faktisk ganske lite bevegelse i ryggen i det du løfter (bortsett fra lockouten). Så problemet ligger nok i oppspenningen din når du setter opp, ikke i at vekten er for tung for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for å være slem, men ryggen din er jo krum før du i det hele tatt drar i stanga. Det er faktisk ganske lite bevegelse i ryggen i det du løfter (bortsett fra lockouten). Så problemet ligger nok i oppspenningen din når du setter opp, ikke i at vekten er for tung for deg.

Det er ikke slemt å si sannheten. Spesielt ikke når jeg spør om hjelp ;) Men ja, jeg ser det nå, etter dere har nevnt det her. Jeg ble litt usikker nå, men jeg TROR ikke jeg gjør det samme på lettere løft. Mulig jeg fokuserer for mye på å bare få opp den j**** vekta, fremfor å fokusere på å ta meg tid til å spenne opp riktig og fokusere på teknikk. Men skal som sagt få filmet på litt lettere løft neste gang, så får vi se hvordan det ser ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spenner ikke opp ryggen i starten. Ha fokus på å ha svai (motsatt av krumning) i ryggen før du løfter. Ryggen skal bue seg oppover noe slik som dette:

Det meiner eg er feil. Ryggen skal vere rett og ha verken svai eller krumming. For veldig fleksible personar, eller avhengig av kroppsproporsjonar kan enkelte oppnå ein svai i startposisjonen. Det er mest aktuelt for kvinner. Menn har vanskelegare for å få ein sånn positur. Mange meiner svai er verre enn krumming.

For dei fleste med normal mobilitet vil dei derimot aldri klare å oppnå hyperekstensjon (svai). Følelsen av å prøve å oppnå det vil difor gje dei den riktige posituren, med ein heilt rett rygg.

For dei fleste er det altså fordelaktig å prøve å oppnå svai, men om du er fleksibel nok til å faktisk oppnå det så er det ikkje ein god stilling.

Når det gjeld videoen så kan du kanskje senke hoftene litt meir, sjølvsagt jobbe med spenn i ryggen og å halde den rett. Bevegelsen bakover på topp er unødvendig ja. Stopp når du er på topp. Einaste poenget med å dra seg litt bakover er for dei som konkurrerer i styrkeløft for å vise dommaren at dei har låst ut. Det har ingen effekt for treninga, men tvert imot kan skade deg.

Du bør få nakken ned og. Om du ser i spegelen så kan du slutte med det. Hald hovudet nøytralt. Litt ekstensjon er greit, men med ein så horisontal rygg og hovudet bøyd bakover så kan du få problem. Få hovudet nøytralt og sjå på eit eller anna rett framfor deg, alt etter kva vinkel ryggen får.

Du har og ein bevegelse i starten der du løftar rumpa og ryggen blir endå meir vertikal. Det får løftet til å bli meir good morning enn markløft. Ned med hoftene, jobb med å få heile kroppen opp og ikkje la vinkelen på overkroppen falle framover i begynnelsen av løftet.

Jobb med magemusklane. Trekk pusten med magen, spenn den godt opp og start løftet med magemusklane og hoftene utan å la overkroppen droppe framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meiner eg er feil. Ryggen skal vere rett og ha verken svai eller krumming. For veldig fleksible personar, eller avhengig av kroppsproporsjonar kan enkelte oppnå ein svai i startposisjonen. Det er mest aktuelt for kvinner. Menn har vanskelegare for å få ein sånn positur. Mange meiner svai er verre enn krumming.

For dei fleste med normal mobilitet vil dei derimot aldri klare å oppnå hyperekstensjon (svai). Følelsen av å prøve å oppnå det vil difor gje dei den riktige posituren, med ein heilt rett rygg.

For dei fleste er det altså fordelaktig å prøve å oppnå svai, men om du er fleksibel nok til å faktisk oppnå det så er det ikkje ein god stilling.

Hvis man prøver å oppnå svai så blir ryggen i praksis rak ved tunge vekter ja. Hvis man starter løftet med rak rygg vil den ha lettere for å krumme seg, igjen pga. den tunge vekta. Men at det kan være skadelig å løfte med svai har jeg ikke hørt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikkje så mykje snakka om sidan folk flest ikkje vil klare å oppnå hyperekstensjon i den posisjonen, men det er tilfelle ja. Det er mykje den same posisjonen ein oppnår ved å legge seg bakpå på toppen av løftet. Du får svai i ryggen, noko ryggraden ikkje er glad i.

Sybbe vil sikkert ikkje klare å oppnå det, men det er greit å vite om ein kjem borti ei fleksibel jente eller at andre les dette her og. Du kan godt prøve å føle at du har svai, men ryggen skal vere heilt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meiner eg er feil. Ryggen skal vere rett og ha verken svai eller krumming. For veldig fleksible personar, eller avhengig av kroppsproporsjonar kan enkelte oppnå ein svai i startposisjonen. Det er mest aktuelt for kvinner. Menn har vanskelegare for å få ein sånn positur. Mange meiner svai er verre enn krumming.

Hver enkeltperson burde vel ha den vinkelen på ryggen som gjør at han/hun har spenn i korsryggen? Om det er med svai eller ikke er vel veldig inviduelt.. Hadde jeg holdt ryggen rett så hadde jeg hatt 0 trykk. Å begynne å snakke om hvor mye svai eller ikke man skal ha på ryggen mener jeg bare er forvirrende for den som skal lære seg markløft.

Så lenge personen vet hvordan spenn i korsryggen skal kjennes (http://www.youtube.com/watch?v=drsDFJ6AqQ8), så er det ikke vits i å holde lange taler om alt mulig mener jeg.

Markløft er egentlig veldig enkelt, og jeg tror alle disse sidene opp og sidene ned med teorier om vinkler og greier bare er med på å forvirre folk.

Som PLYO skreiv i en tråd (må jo bare elske de trådene hans), så er det en gjenganger at disse teoretikerne aldri løfter imponerende vekter.. I wonder whyyyy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta diskusjonen med Rippetoe sjølv om du vil.

Markløft er i teorien ein ganske enkel bevegelse, men det er enkelte ting å passe på. Ingen kan garantere at du får problem med litt krum i ryggen, men ingen kan heller garantere at du ikkje får det. Det beste ein kan gjere for å unngå skader er etter min meining å prøve å få innarbeida ein god teknikk. Personleg bryr det meg ikkje stort kva folk gjer, men om dei spør etter min meining så får dei den, og eg er opptatt av skadeførebygging.

Skader skjer enten ved ein enkelt feilbevegelse eller dårleg teknikk over tid. Eg deler det eg har lært om markløft så får det bli opp til kvar enkelt om dei bryr seg og kor mykje arbeid dei er interessert i å legge ned i det.

Kva vektene har med saken å gjere ser eg ikkje heilt. Ein styrkeløftar må ha teknikk som fungerer om han vil halde på med det over lengre tid. Det er ikkje sagt at fasiten er fasiten for alle, men det er eit bra utgangspunkt. Du kan jo spørje dei som løftar fleire hundre kilo om teknikk er viktig.

Påstår ikkje at eg har fasiten, men om noko er feil så tar eg gjerne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vel aldri påstått at teknikk ikke er viktig! Fokuserer mye på teknikk og riktig løfting selv, og tør faktisk påstå at jeg løfter relativt strøkent i markløft selv opp mot 160-170kg som er godt over x2 kroppsvekt.

Ikke at det gjelder spesielt for dette tilfellet her, men jeg tror at en person som har relativt "OK" teknikk i markløft bare blir enda mer forvirret og frustert når personen pluselig for 3-4 A4-sider med "småting" som han/hun må tenke på før neste løft.

Jeg tror det er mye viktigere å lære personen å se på løftet som en helhet og en bevegelse. Har man spenn i bakside lår, korsryggen og lats idet man drar, er egentlig veldig mye gjort.

Men skal ikke gjøre dette til en diskusjonstråd om markløft..

Synes trådstarter skal prøve igjen på 140kg og legge ut en ny video. Lykke til Sybbe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som PLYO skreiv i en tråd (må jo bare elske de trådene hans), så er det en gjenganger at disse teoretikerne aldri løfter imponerende vekter.. I wonder whyyyy!

Det blir for dumt ass.. skulle man utelukket alle coacher som ikke løfter så utrolig imponerende hadde man gått glipp av mye lærdom. Du linker jo selv til Eirik Sandvik.. hva er maksen hans i markløft liksom?

Men her er en av disse teoretikerne du kanskje har respekt for:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for dumt ass.. skulle man utelukket alle coacher som ikke løfter så utrolig imponerende hadde man gått glipp av mye lærdom. Du linker jo selv til Eirik Sandvik.. hva er maksen hans i markløft liksom?

Men her er en av disse teoretikerne du kanskje har respekt for:

Hei,

Tror du misforstod meg litt :)

Jeg er virkelig for at teknikk er viktig. Og har sett alle disse teknikkvideoene 100 ganger, og lært kjempemasse.

Men man skal huske at det fremdeles er løfting, og ikke ballett. Eirik Sandvik er kjempeflink, og jeg har lært teknikk av ei i hans treningskrets.

Men jeg tror man skal være forsiktig med å skrive side opp og side ned om teknikk i markløft, for en nybegynner har veldig lett for å bli forvirra. Det ble hvertfall jeg.

Tror egentlig vi er enig :)

Hansi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det gjelder spesielt for dette tilfellet her, men jeg tror at en person som har relativt "OK" teknikk i markløft bare blir enda mer forvirret og frustert når personen pluselig for 3-4 A4-sider med "småting" som han/hun må tenke på før

"Relativt OK" betyr at det kan bli betre. Som du seier har du jo sjølv sett ørten filmar og sett deg inn i dette. Det er vel like viktig at Sybbe har god teknikk som deg? 3-4 A4-sider er å overdrive. Om du ser vekk frå diskusjonen rundt svai er det ikkje mange punkt eller så mykje tekst igjen.

Ingen har påstått at han skal jobbe med alt på ein gong, det går ikkje alltid bra. Det meste er ting ein får på plass før sjølve løftet, då skal det ikkje lang tid til før det er blitt automatisk.

Eg har ikkje tenkt å bli PT for Sybbe og følgje han opp over tid. Difor legg eg ut alt på ein gong, så får han ta det han sjølv vil og i det tempoet han vil. Ein person som kjøper Starting Strength les ikkje gjennom heile boka og jobbar med alt på neste trening. Han tar det litt etter litt.

Men jeg tror man skal være forsiktig med å skrive side opp og side ned om teknikk i markløft, for en nybegynner har veldig lett for å bli forvirra. Det ble hvertfall jeg.

Endå viktigare for ein nybyrjar vil no eg påstå. Om du lærer deg knebøy og markløft med feil teknikk blir det vanskelegare å rette den opp seinare.

Dessutan er ikkje Sybbe akkurat noko nybyrjar når han løfter 140 kilo.

Har forresten sett videoen av din mark Hans og det ser veldig bra ut. Ein liten ting eg la merke til var at du knakk i knea med ein gong du er på veg ned. Stanga skal helst bevege seg rett opp og rett ned. For at den ikkje skal bevege seg horisontalt er det lurt å senke overkroppen så langt ned at stanga ikkje kolliderer med kne eller legg på veg ned.

Eg kan ikkje noko for det, må berre kommentere når eg først har lagt merke til det. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er litt enig med Hans Fredrik her, men også enig med Zeph... :p

MEN: Var ikke dette 1RM??? Altså pers??

Her er jo et løft av Eirik Sandvik, som enkelte har stor respekt for angående mobilitet/skadeforebygging og teknikk, og dette er et meget omdiskutert løft på tf.:

Altså det er ingenting galt i å påpeke teknikkforbedring, så lenge det ikke blir flisespikkeri opp og ned slik at vedkommende blir frustrert i stedet for motivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...