Gå til innhold

Nyuvitene jente som må ha det inn med teskje :P


Anbefalte innlegg

Hei

Trent i 3 uker nå å har kommet ganske bra inn i det. Men sliter så gæli med va d anngår kostholdet. Har kuttet ut karbs som potet, ris och BRØSKIVA MI :( et stort savn btw.

Men d e da dette æ lure på : Te mæ å være ( 1.70 lang, 87 kg breilast, formy fettanssamling på baken, foran å på begge sider av mage, innsie lår ), kor my mat kan æ hiv i mæ? som i kor mang kcal, karb, fett å slikt for at d ska kompanser med 3 styrketrening + 2 kondisjon treninga i uka å at æ blir kvitt fettet??

Har fått tilsendt endel sie å slikt æ kan regn d ut på sjøl, men som sagt, treng å ha d inn med teskje for at d ska sitt i topplokket :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor ofte trener du?

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er eller hvor ofte du trener så er nok ikke 100% rett dette,men kalorikalkulatoren til fitnessbloggen sier at ved lite elelr ingen trening så forbrenner du ca 1900 kcal i døgnet. For å gå ned i vekt må du da få i deg mindre enn dette hver dag. Jo oftere du trener,jo mer kan du spise. Man sier ofte at et underskudd på ca 500 kcal i døgnet er et bra mål som gir et sunt vekttap. Så i dette tilfellet så skal du spise 1400 kcal når du ikke trener i det hele tatt.

Finnes ingen regel ang protein/karbs osv,men man bør ha et høyt nivå proteiner og begrense karbs(noe det ser ut som du ahr begynt bra på allerede )

Karbs er oftest det stoffet man får i seg mest av iløpet av en dag,og de fleste får også i seg altfor lite proteiner. Men som jeg sa,det finnes ingen spesiell regel på disse næringsstoffene.

Nå er ikke jeg noen ekspert(så laaaangt derifra) men om noen ser at jeg har gitt feil info her så værsågod å si fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt med lav karb sjøl. Personlig har jeg kommet fram til at kroppen er en supertanker, så uansett hva du vil må du gjøre det litt om litt steg for steg. Trur du får mer ut av 1 kg i måneden som mål, men å peise på med crazy kcal-budsjettering.

Men du får sikkert bedre råd av fitness ladies på detta forumet. Har du testa kalkulatorer som diett.no etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener styrke 3 dager + 2 dager med joggings. Så 5 dager i uken med mosjon å røre blir d. E i en alder som runde 29 i år, å har 2 barn. Så kroppen min har fått kjørt sæ litt. Å æ har "glemt" å tatt vare på den :/ Sies vel at d ska inntaes rundt 2g protein pr kg man veie, da ska æ ha et inntak på rundt 170ish en plass. Så da burda æ ha et litt mindre inntak av d?

Kan nevnes at d som går inn munnen på mæ om dagan består som oftest av Mager Vanilje Kesam, Protein Shakes, Bær, Frukt og grønne sorter. Noe kjøtt til middag el lunch. Kanskje d ikke e nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der ser du. Lærte nok en ting idag :p Men ettersom muskelmassen min ikke e beregna, så blir d derimot vankeligere å beregne inntak :o Så da BURDA egentlig æ ha fått beregna den noe sted før æ sætt mæ opp nå skikkelig matplan som æ så fint kalle d? eller finnes d noe annet man kan gå etter? må man beregne proteininntaket i vektnedgangen? vil man gå ned i vekt med forlite eller for mye kjøtt foreksempel? eller for mye grønt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det va d som va håpet da æ e på et studio for selvbetjening bare :p Men spør man å grever nok, sitter d til slutt :) Men har en ernærings duuuud sponset igjennom jobb, så trur jammen mæ æ tar en tur innom å får likså greit målt hele sullamitten. Greit å få fakta på bordet å realiteten slengt i ansiktet med engang :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du får mer respons om du tar deg tiden til å skrive bokmål eller nynorsk, og ikke dialekt. Utrolig irriterende å måtte prøve og tyde hva du skriver :p

Uansett, sørg for å få i deg nok protein når du skal ned i vekt. 2-2,5 g protein per kg kroppsvekt skal være nok. Om resten av kaloriene kommer fra fett eller karbohydrater, er smak og behag. Men husk at det finnes en del essensielle fettsyrer som kroppen trenger, så ikke kutt ut fettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke verdens undergang om du får i deg for mye proteiner,da proteiner er bare bra for kroppen din :)

men er ganske vanskelig å komme seg opp i 170 gram proteiner om dagen(synes jeg da), vil tro at 140 holder lenge for din del :)

Bær og frukt inneholder en del karbs såvidt jeg husker,så prøv å hold dette til rett før trening etc :)

HVA man spiser/hvor man får næringsstoffene fra spiller ingen rolle,kan ikke spise for lite kjøtt etc,da hadde jo vegeterianere blitt feite liksom :p

Hold deg til et variert kosthold så du ikek blir matlei,det er da de fleste skeier ut,og ha en matdag i uka som belønning for at du er flink de andre 6 dagene :)

Dette er hvertfall en metode som funekr bra for meg!

Mange spiser sunt fra man til fre,og fra fredag kveld til søndag kveld er det fråtsing,og de unnskylder seg med at dete r jo helg og da får de lov å kose seg. Vel..3 dager med fråtsing ødelegger lett for 4-5 dager med sunn spising og man går da ofte ikke ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spisedag i uke er strengt tatt ikke nødvendig. Om du har et balansert koshold til hverdags som du trives med, og per dags dato ikke har noen spisedager, ser jeg ingen grunn til å skulle innføre det. Spisedager er i grunn en dårlig uvane som hos mange sklir ut. Det er fort gjort å spise inn igjen underskuddet du har opparbeidet deg i løpet av uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, I`ll do ;)

Men T Bone over her sier pr. kg muskelmasse? Trudde selv det var pr. kg kroppsvekt.

Bruker Meierismør ved behøv for steking, spiser mandler, tar Omega 3, spiser endel laks. Er disse noen av di essensielle fettyrene du snakker om? Vis jeg ligger på et underskudd på rundt 500 kcal i døgnet, er dette sund vektnedgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke verdens undergang om du får i deg for mye proteiner,da proteiner er bare bra for kroppen din :)

men er ganske vanskelig å komme seg opp i 170 gram proteiner om dagen(synes jeg da), vil tro at 140 holder lenge for din del :)

Bær og frukt inneholder en del karbs såvidt jeg husker,så prøv å hold dette til rett før trening etc :)

HVA man spiser/hvor man får næringsstoffene fra spiller ingen rolle,kan ikke spise for lite kjøtt etc,da hadde jo vegeterianere blitt feite liksom :p

Hold deg til et variert kosthold så du ikek blir matlei,det er da de fleste skeier ut,og ha en matdag i uka som belønning for at du er flink de andre 6 dagene :)

Dette er hvertfall en metode som funekr bra for meg!

Mange spiser sunt fra man til fre,og fra fredag kveld til søndag kveld er det fråtsing,og de unnskylder seg med at dete r jo helg og da får de lov å kose seg. Vel..3 dager med fråtsing ødelegger lett for 4-5 dager med sunn spising og man går da ofte ikke ned.

Ja det er ikke hvilken mat jeg putter i meg som er helt på jordet (trur jeg ikke) :p Det er antallet. Har enten spist for lite, for så å gått på en stor smell, eller rekkefølgen av inntaket iløpet av en dag. Har som oftest spist kraftig før trening, da jeg trener sent om kvelden. Men har no begynt å fått til trening rett etter jobb, så kanskje det O store måltidet mitt kommer riktig da vis det blir rett etter treninga? Drikker en god del Protein Shake å. Dette fordi brødskiva e bortført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefalingene sier vel 2-2,5 g/kg. Jo lavere fettprosent du har, jo viktigere er det å få i seg nok proteiner, og da bør man legge seg nærmere 2,5. Hos personer som har litt å ta av, er det nok å ligge opp mot 2 g/kg.

Omega-3, laks og mandler inneholder alle bra fettsyrer. Ville bare minne deg på at det ikke er noe smart å få "fettfobi" som mange gjerne får når de skal gå ned i vekt. Ellers vil jeg si at et underksudd på 500 kcal i døgnet høres ut som en plan det går an å holde seg til :thumbsup: Da vil du ligge i et underskudd på 3500 kcal i uken, noe som tilsvarer ca. 0,5 kg fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bruker en BMR kalkulator så ser du at du skal ha omtrent 1650 kcal per dag bare for å vedlikeholde, med 3 - 5 gode treningsøkter i uken burde du ligge på rundt 2500 kcal per dag.

Om du beregner 2 - 2,5 gram protein per kg kroppsvekt blir det rundt 175 - 220 gram per dag, eller fra 700 - 880 kcal fra protein alene (1 gram protein er ca. 4 kcal). Sørg for at du får i deg nok protein og fett for å dekke kaloriinntaket. Karbohydrater er underordnet, og bør komme primært fra grønnsaker, bladgrønt og litt frukt/bær.

Du kan spise så mye fiberrike grønnsaker som du makter, men hold deg litt unna stivelsesholdige grønnsaker som potet, gulrot, kålrabi, brekkbønner, erter etc. Brokkoli og blokål f.eks. er knakende flott. Om du ønsker å ligge på lavkarbo kan du fint spise rundt 50 - 70 gram per dag og fremdeles brenne kroppsfett.

Jeg ville satset på omelett eller lignende til forkost, gjerne med litt grønt ved siden av for å gjøre det spennede. Til lunsj ville jeg hatt en stor salat med mye mørkegrønne blader, tomat, agurk, paprika og oliven samt to kyllingbryst eller laksfileter. Middag ville jeg satset på kjøtt eller fisk med mye gode dampede grønnsaker og kanskje en potet ved siden av. Kvelds en god suppe med grønnsaker og kjøtt av noe slag.

Variasjonene er uendelige, og antakelig ikke lett å sette seg inn i med en gang. Du kan ta en titt i loggene til folk her som logger under vektnedgang så finner du nok mye inspirasjon og tips.

Du kan f.eks legge deg på 2000 kcal per dag. Da har du et fint underskudd, og igjennom kosten får du et hormonelt miljø som gjør at du bruker av kroppsfettet ditt for å dekke inn underskuddet.

Om vi tar utgangspunkt i at du får i deg ca. 220 gram protein, eller 880 kcal fra protein så har du 1120 kcal du kan partisjonere til henholdvis fett og karbohydrater. Om du tillater deg maks 70 gram/ 280 kcal karbohydrat ( da fortrinnsvis delt opp før eller etter trening) står du igjen med 840 kcal eller rundt 93 gram fett for å fylle opp energiregnestykket ditt.

Dette er bare omtrentelige tall og de vil variere, men de gir en liten pekepinn ihverfall.

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spisedag i uke er strengt tatt ikke nødvendig. Om du har et balansert koshold til hverdags som du trives med, og per dags dato ikke har noen spisedager, ser jeg ingen grunn til å skulle innføre det. Spisedager er i grunn en dårlig uvane som hos mange sklir ut. Det er fort gjort å spise inn igjen underskuddet du har opparbeidet deg i løpet av uken.

Sa ikke at det var nødvendig,mente bare at mange skeier ut i helgene fordi "d er jo helg",da er det bedre å ha 1 dag i uka uten regler synes jeg,selv så trenger jeg denne dagen for psyken sin del,kroppen hadde nok klart seg fint uten,men ikke hodet mitt :p

Og er vanskelig å spise seg opp alt man har gått ned,om man (som jeg) ligegr på 800 kcal i minus hver dag man-lør så har jeg da 4800 i minus den uka,dvs at på den dagen jeg kan spsie hva jeg vil så kan jeg spise 4800 kcal pluss det jeg forbrenner iløpet av en dag,la oss si 2500,som da blir 7300 kcal,det klarer hvertfall ikke jeg å overstige! PÅ spisedagene mine kommer jeg kanskje opp i 2500-3000, dvs at jeg fremdeles er mange kalorier i underskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bruker en BMR kalkulator så ser du at du skal ha omtrent 1650 kcal per dag bare for å vedlikeholde, med 3 - 5 gode treningsøkter i uken burde du ligge på rundt 2500 kcal per dag.

Om du beregner 2 - 2,5 gram protein per kg kroppsvekt blir det rundt 175 - 220 gram per dag, eller fra 700 - 880 kcal fra protein alene (1 gram protein er ca. 4 kcal). Sørg for at du får i deg nok protein og fett for å dekke kaloriinntaket. Karbohydrater er underordnet, og bør komme primært fra grønnsaker, bladgrønt og litt frukt/bær.

Du kan spise så mye fiberrike grønnsaker som du makter, men hold deg litt unna stivelsesholdige grønnsaker som potet, gulrot, kålrabi, brekkbønner, erter etc. Brokkoli og blokål f.eks. er knakende flott. Om du ønsker å ligge på lavkarbo kan du fint spise rundt 50 - 70 gram per dag og fremdeles brenne kroppsfett.

Jeg ville satset på omelett eller lignende til forkost, gjerne med litt grønt ved siden av for å gjøre det spennede. Til lunsj ville jeg hatt en stor salat med mye mørkegrønne blader, tomat, agurk, paprika og oliven samt to kyllingbryst eller laksfileter. Middag ville jeg satset på kjøtt eller fisk med mye gode dampede grønnsaker og kanskje en potet ved siden av. Kvelds en god suppe med grønnsaker og kjøtt av noe slag.

Variasjonene er uendelige, og antakelig ikke lett å sette seg inn i med en gang. Du kan ta en titt i loggene til folk her som logger under vektnedgang så finner du nok mye inspirasjon og tips.

Du kan f.eks legge deg på 2000 kcal per dag. Da har du et fint underskudd, og igjennom kosten får du et hormonelt miljø som gjør at du bruker av kroppsfettet ditt for å dekke inn underskuddet.

Om vi tar utgangspunkt i at du får i deg ca. 220 gram protein, eller 880 kcal fra protein så har du 1120 kcal du kan partisjonere til henholdvis fett og karbohydrater. Om du tillater deg maks 70 gram/ 280 kcal karbohydrat ( da fortrinnsvis delt opp før eller etter trening) står du igjen med 840 kcal eller rundt 93 gram fett for å fylle opp energiregnestykket ditt.

Dette er bare omtrentelige tall og de vil variere, men de gir en liten pekepinn ihverfall.

Lykke til! :D

Oiiiiiiiiiiii :) Helt klart noe av dette jeg søkte etter :p Fint innlegg. For ei som vet hva man ikke skal spise, men ikke hvor mye ;)

Men for variasjonen sin del, vis jeg absolutt skulle måtte søke opp innhold på noe matvarer, og ikke minst for å greie å holde ei fin beregning selv på hvor mye som går inn, hvor kan jeg gjør dette enkelt å greit uten så mye fix fax?? Dvs mattabell innhold og en kalkulator for nybegynner? Sett på noen her inne på nett, men da man ikke skjønner så mye av enkelte ting er det vanskelig å skjønne helhetsbilde.

Å takk igjen for fint innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker diett.no, men om du velger mat fra kjøtt/fiske-disken og grønnsaksdisken og går rett forbi alt av ferdigmat så har du gjort veldig mye bra allerede. :)

Du har faktisk rett i d :) Så du mener at så lenge jeg greier meg på RENE matvarer som kjøtt å grønt, så er det ikke noe vits i å stresse med konkrete tall? For det trur jeg bare stresser til litt oppe i hodet mitt. Å stress er vel ikke så bra i vektnedgangs prosessen heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har faktisk rett i d :) Så du mener at så lenge jeg greier meg på RENE matvarer som kjøtt å grønt, så er det ikke noe vits i å stresse med konkrete tall? For det trur jeg bare stresser til litt oppe i hodet mitt. Å stress er vel ikke så bra i vektnedgangs prosessen heller?

Stress kan påvirke vektnedgang ja. Jeg foreslår at du logger all maten i 1 uke,for å se hvordan du ligegr på kalorier,etetr den uka burde du ha fått et innblikk i hvor mye du får i deg osv,og det blir en vane. Du finner f.eks. ut hva en kyllingfilet veier og inneholder osv.

Men selv om du går for rene varer så betyr ikke det at du kan droppe "tellinga",man må holde seg under et visst nivå kalorier for å gå ned i vekt,rene varer eller ei,MEN rene kjøttvarer f.eks. inneholder bedre stoffer enn alt det som er behandlet,fryst osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...