Gå til innhold

Lurer på hvordan jenter blir seende ut etter styrketrening


Dag-Are

Anbefalte innlegg

Nå nylig la fitnessbloggen ut en artikkel (http://fitnessbloggen.no/victoria-secrets-magemuskler/#comment-36900) som tok for seg hvordan Victoria's secret modellene trener for å se ut som de gjør. Nederst i artikkelen ligger det et bilde av en muskuløs dame.

Dette bilde fikk meg til å tenke: "Hvordan blir jenter seende ut, etter forskjellig trening?". Noen som har bilder å linke av forskjellige resultater ut fra forskjellig trening? Tenker at det hadde vært fint om man kunne se forskjell på en jente som trener med 80-95% av 1RM, og en jente som trener med 20-40% av 1RM, eller noe lignende. Jeg vet at alle har forskjellig genetikk (dere kan droppe å leke Captain obvious -_- ), men vi kan alle være enige i at en sprinter og en maratonløper ser forskjellige ut.

For å kunne sammenligne, må nesten jentene ha likt treningsvolum og tilsvarende kosthold. Det er sikkert mye annet man må ta i betraktning for å sammenligne, men statistikk passende for en masteroppgave er ikke det jeg er ute etter :)

PS: Ønsker ikke at dette skal bli en diskusjon om hvor lite/mye attraktive jenter blir av de forskjellige treningsformene, eller andre subjektive meninger forsåvidt. Hva dere _syns_ får bli opp til dere selv, og hold det for dere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sprintere trenger mye kraft i løpet av kort tid. De trener tunge vekter og er dermed mer muskuløse. Marathonløpere trenger ikke like mye styrke men de trenger å være utholden. Man kan sammenligne det med 50 reps styrketrening for eksempel.

Vil man legge på seg lite muskler så trener man 15+ reps (20-40% av 1RM). Ønsker man å bli mer fit og forme kroppen med muskler så trener man i 1-15 reps-området (i hovedsak 6-12 reps).

marathoner-vs-sprinter-female.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprintere trenger mye kraft i løpet av kort tid. De trener tunge vekter og er dermed mer muskuløse. Marathonløpere trenger ikke like mye styrke men de trenger å være utholden. Man kan sammenligne det med 50 reps styrketrening for eksempel.

Vil man legge på seg lite muskler så trener man 15+ reps (20-40% av 1RM). Ønsker man å bli mer fit og forme kroppen med muskler så trener man i 1-15 reps-området (i hovedsak 6-12 reps).

Jeg spør ikke etter hvordan sprintere og maratonløpere trener. Jeg er ute etter konkret fakta mtp. utseende som resultat av forskjellig belastning innenfor styrketrening.

For jenter å unngå six-pack og svært markerte muskler generelt, kan de da "bare" trene Toning? Hadde håpt å få se forskjellen på jenter som drev med toning og jenter som trener hard styrketrening.

Vet du om det er mulig for jenter å trene med 80%+ RM, uten å bli så markert at six-packen blir synlig? Dette vil ha noe med fettprosenten å gjøre også tenker jeg, så da er det kanskje også mulig å trene med 80%+ RM uten at six-packen kommer frem, så lenge man har nok fett til å gjøre musklene mindre markert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør ikke etter hvordan sprintere og maratonløpere trener. Jeg er ute etter konkret fakta mtp. utseende som resultat av forskjellig belastning innenfor styrketrening.

For jenter å unngå six-pack og svært markerte muskler generelt, kan de da "bare" trene Toning? Hadde håpt å få se forskjellen på jenter som drev med toning og jenter som trener hard styrketrening.

Vet du om det er mulig for jenter å trene med 80%+ RM, uten å bli så markert at six-packen blir synlig? Dette vil ha noe med fettprosenten å gjøre også tenker jeg, så da er det kanskje også mulig å trene med 80%+ RM uten at six-packen kommer frem, så lenge man har nok fett til å gjøre musklene mindre markert?

mye av dette er vel genetikk. Se på forskjellige idrettutovere i samme gren, som trener veldig veldig likt. De kan se helt forskjellig ut i kroppen... Dette er jo nesten ett umulig spørsmål å svare på iogmed at det finnes ingen fasit som funker for alle?

Fett% er uansett helt avgjørende, og så klart hvor stor musklemassen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste jenter jeg kjenner, har ikke lyst til å bli seende ut som jenta på videoen du linket Daniel G.M. Skal jeg likevel fortelle dem at de ikke kan trene over 80%RM?

Hehe, godt poeng Emil

De blir jo ikke så muskuløse over natta! Hun har jobba knallhardt i flere år for å bli sånn. Man ser seg selv i speilet hver dag, så det er lett å stoppe før man blir for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skjønner jeg, men jeg merker at det er vanskelig for mange jenter å forstå det samme.

Hvorfor ikke bare slenge jentene på Toning-trening og droppe maks styrken om de kan nå samme mål med begge fremgangsmåter?

Det er meningsløst å trene på 20-40% av 1 RM for jenter som vil stramme opp.

Sjekk punkt 10, og gjerne resten av artikkelen også: http://fitnessbloggen.no/kukerundtsyndrom/

Jenter har bare noe sånn som 5 % av testosteronproduksjonen menn har. Derfor kommer jenter som driver med styrketrening aldri til å se ut som menn heller med mindre de bruker steroider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meningsløst å trene på 20-40% av 1 RM for jenter som vil stramme opp.

Sjekk punkt 10, og gjerne resten av artikkelen også: http://fitnessbloggen.no/kukerundtsyndrom/

Jenter har bare noe sånn som 5 % av testosteronproduksjonen menn har. Derfor kommer jenter som driver med styrketrening aldri til å se ut som menn heller med mindre de bruker steroider.

Jeg er klar over testosteronforskjellen og har lenge vært en forkjemper for at jenter burde trene tungt. Men om du ser på bildet nederst i artikkelen jeg linket i starttråden, så vil jeg faktisk si at damen begynner å nærme seg et maskuling utseende. Men dette igjen blir bare subjektivt. Dama på bildet trener nok ganske tungt, men er langt fra idealet for de fleste jenter. Jeg syns ikke det er rart at jenter blir skremt til å trene tungt når folk oppfordrer dem til å trene på samme vis som de jentene de ikke vil bli seende ut som! Jeg tør påstå at majoriteten av jentene i Norge/verden, mener VS modellene er idealet, fremfor dama på det nederste bilde.

Nå føler jeg at jeg/tråden gikk i fra å være objektiv og sakelig, til å komme med synsing og meninger. Det er mulig jeg ber forummoderatorene å slette denne tråden og lager en ny i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over testosteronforskjellen og har lenge vært en forkjemper for at jenter burde trene tungt. Men om du ser på bildet nederst i artikkelen jeg linket i starttråden, så vil jeg faktisk si at damen begynner å nærme seg et maskuling utseende. Men dette igjen blir bare subjektivt. Dama på bildet trener nok ganske tungt, men er langt fra idealet for de fleste jenter. Jeg syns ikke det er rart at jenter blir skremt til å trene tungt når folk oppfordrer dem til å trene på samme vis som de jentene de ikke vil bli seende ut som! Jeg tør påstå at majoriteten av jentene i Norge/verden, mener VS modellene er idealet, fremfor dama på det nederste bilde.

Nå føler jeg at jeg/tråden gikk i fra å være objektiv og sakelig, til å komme med synsing og meninger. Det er mulig jeg ber forummoderatorene å slette denne tråden og lager en ny i stedet.

nå vet man heller ikke hva de spiser itilegg til mat. Man får ikke maskulinetrekk av styrketreningen fordi om musklene vokser litt. Det kommer nok mest sannslig av andre ting...

Jeg vil påstå at veldig få jenter vil klare å se ut som noen disse pro`ene som man kan finne på youtube uansett hvordan man trener. Fler av de spiser nok ikke bare kylling og salat desverre

Av en grunn, som regel har har ikke jenter den fysiske forutsettningen til å klare det. Men det vil altid finne noen som er mer heldige enn andre

Lav fett% og abs er såklart fult mulig, men for mange stopper det også der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er ikke denne beskjeden nok for mange. "Du spiser ikke riktig kosthold for å få en like maskulin kropp for å ende opp med en slik kropp".

Når jenter leser at de idealene deres trener slik eller slik for å se ut som de gjør, opplever jeg at det er mye som skal til for å forandre tankegangen. Jeg vil egentlig bare ha noe(n) å referere til. Noen som trener TUNGT, men som like vel har den kroppen som kreves for å være idealet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er ikke denne beskjeden nok for mange. "Du spiser ikke riktig kosthold for å få en like maskulin kropp for å ende opp med en slik kropp".

Når jenter leser at de idealene deres trener slik eller slik for å se ut som de gjør, opplever jeg at det er mye som skal til for å forandre tankegangen. Jeg vil egentlig bare ha noe(n) å referere til. Noen som trener TUNGT, men som like vel har den kroppen som kreves for å være idealet.

Søk på Silje Mariela og Amanda Latona på youtube og google. Ellers finner du sikkert noen gode eksempler her:

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/post-den-ideelle-fysikken.68/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du ser på bildet nederst i artikkelen jeg linket i starttråden, så vil jeg faktisk si at damen begynner å nærme seg et maskuling utseende. Men dette igjen blir bare subjektivt. Dama på bildet trener nok ganske tungt, men er langt fra idealet for de fleste jenter. Jeg syns ikke det er rart at jenter blir skremt til å trene tungt når folk oppfordrer dem til å trene på samme vis som de jentene de ikke vil bli seende ut som! Jeg tør påstå at majoriteten av jentene i Norge/verden, mener VS modellene er idealet, fremfor dama på det nederste bilde..

Dette har like mye å si på fettprosenten. Hvis man unngår å deffe bort de siste prosentene for å få fram sixpacken så har man fremdeles stram mage og stram kropp, men ikke like synlige muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bare gå inn på mange av loggbøkene her inne så ser du hvordan jentene trener og hvordan de blir seendes ut :)

Kosthold har MYE å si det også og genetikk selvfølgelig. Og om man trener riktig.

Man blir ikke svær og muskuløs over natta. Om man syns man blir for markert så er det fullt mulig å legge om treninga ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...