Gå til innhold

Knesmerter/ubehag etter løping


ooo

Anbefalte innlegg

Hei!:)

får vondt i knærne dagen etter en liten løpeøkt på tredemølla...det er ikke vondt å løpe, men stivner til i knærne utover neste dag, av og til hovner de også opp.. har trent endel tung styrketrening siste månende med knebøy og mark, etter det ble knærne umulig etter løping. Har nå tatt pause fra all beintrening i 4 uker, forsøkt forsiktig med styrke igjen, det har gått fint, men dagen etter jeg forsøkte bare 10 min med løping, så stivna knærne til neste dag.

syns det er herlig med en liten mølleøkt noen dager i uka, men er usikker på om det kommer til å gå?

noen som har erfaring med sånt ubehag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det skjer med meg pleier jeg å sykle i steden en stund (noen dager) til jeg ikke merker det lenger.
ja, har og en ide om at det dreier seg om en form for overbelastning...så sykling er sikkert en god ide..drev med spinning i 6 år, litt lei bare...;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, har og en ide om at det dreier seg om en form for overbelastning...så sykling er sikkert en god ide..drev med spinning i 6 år, litt lei bare...;)

Skjønner den! Synes selv det er best å løpe. :)

Hvis du liker ellipsemaskina er jo den ganske grei, eller gå langrenn. :) Eller svømme da! Men da må du liksom til en anna arena enn treningssenteret. ^^

Så kan du jo bruke støttebandasje-lignende ting da. Hvorvidt de fungerer er usikkert :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del kneproblemer etter håndball og diverse. Pleier å hjelpe med knestøtte, ellers kan jeg anbefale deg å løpe i terreng (fjell o.l.) eller ellipsemaskin, noe jeg ikke gidder siden det er så sykt kjedelig :p Om det vedvarer ville jeg vurdert å oppsøke lege mtp. at du hovner opp og evnt. få sjekket dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

leger vet utrolig lite om knær...du får henvisning til fysio eller en MR og deretter videre til en ortoped som bare er intressert dersom han kan sette kniv i deg...syns det er mer intressant å høre andres erfaringer enn så lenge;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme sliter jeg med om dagen, har slått til med 3 intervalløkter i uken de siste ukene. Skal løpe i morgen også, er spent på hvordan det skal gå. Er svært interessert i å høre hva folk gjør! Personlig synes jeg det hjelper hvis jeg setter møllen på 2% stigning, men det hindrer ikke ubehag i knærne etterpå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkelt og greit alt som gir ubehag og smerte skal man holde seg unna. Mange sier kneet/knærne men prøv å vær litt mer spesifik, under kneskåla, siden, oversiden, nederst osv.

Er i allefall veldig vanlig å få belastningsskade på denne senen(e) Patellar ligament, patella, prepatellar bursa.. også kalt jumpers knee.

knee_prepatellar_anatomy_01.jpgimages?q=tbn:ANd9GcStI1Q9uz6kBCT_ghdMG56DA7iIYvyBp3Plc2fXiFYRqs_8KnZV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leger vet utrolig lite om knær...du får henvisning til fysio eller en MR og deretter videre til en ortoped som bare er intressert dersom han kan sette kniv i deg...syns det er mer intressant å høre andres erfaringer enn så lenge;)

Hadde jeg bare fått en henvisning til MR da. Har visstnok hatt voksesmerter siden jeg gikk i 7.klasse, fysioterapi virket ikke, og ortoped har jeg ikke oppsøkt. Skal ned til lege å snakke vett i han når de finner meg time :p Men løping i terreng funker vertfall gull for min del, holder ut mye lenger i terreng enn på mølle når jeg har problemer vertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del gjør det ikke vondt å bevege leddet, men det er hovent-ish og leddet stivner liksom til, akkurat som Lovise beskriver. Hvis jeg hadde hatt vondt hadde jeg kuttet ut all løping, burde i grunn ikke vente, men jeg har ikke råd til å gi slipp på intervallene nå som jeg har blitt så rask!!:whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del gjør det ikke vondt å bevege leddet, men det er hovent-ish og leddet stivner liksom til, akkurat som Lovise beskriver. Hvis jeg hadde hatt vondt hadde jeg kuttet ut all løping, burde i grunn ikke vente, men jeg har ikke råd til å gi slipp på intervallene nå som jeg har blitt så rask!!:whistling:

ja, ikke vondt, men sån rart, som om det er vann inni kneet som på de verste dagene kan en ikke strekke kneet max ut eller max bøye det...og om det er ubehag er det sånne rare små knivstikk når en ligger helt stille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis noe gjør vondt, bør du stoppe med det.. Takk til Captain Obvious :p

Men fra spøk til revolver, trenger du i det hele tatt å løpe? Kvinner er verre rustet til å løpe enn menn pga q-vinkelen, så med mindre du driver med langdistanseløping som idrett, er det egentlig ingen grunn til å løpe, og spesielt ikke på tredemølla, som både er verre for knær og mindre effektiv sammenliknet med å løpe på grus/i skog.

Det finnes mange effektive måter å trene for fettforbrenning og arbeidskapasitet som ikke involverer løping. Barbell complexes, kettlebell swings i intervallformat, airdyne bike (hvis du har, er dette kanskje den beste), medisinballkomplekser osv...

For mer info om hvorfor du ikke trenger å løpe, sjekk denne artikkelen:

http://thefitcast.com/you-can’t-run-to-get-fit-you-need-to-get-fit-to-run

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje små meniskbiter som danser litt rundt i kneet? sånne kan ortopeden fjerne med kikkehullsoperasjon...men det er scary!

Kan betrygge deg med at slike kikkehullsoperasjoner er blitt rutine på veldig mange sykehus. Du er inn og ut samme dag, og oftest får du bare lokalbedøvelse.

Rehabiliteringen tar også forholdsvis kort tid, og man kan fort gå tilbake til normale tilstander igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!:)

får vondt i knærne dagen etter en liten løpeøkt på tredemølla...det er ikke vondt å løpe, men stivner til i knærne utover neste dag, av og til hovner de også opp.. har trent endel tung styrketrening siste månende med knebøy og mark, etter det ble knærne umulig etter løping. Har nå tatt pause fra all beintrening i 4 uker, forsøkt forsiktig med styrke igjen, det har gått fint, men dagen etter jeg forsøkte bare 10 min med løping, så stivna knærne til neste dag.

syns det er herlig med en liten mølleøkt noen dager i uka, men er usikker på om det kommer til å gå?

noen som har erfaring med sånt ubehag?

Det virker som du selv skriver hva som er årsaken,knebøy og mark. Snakka med kiropraktoren min igår, jeg har selv noen problemer med kneet, men ikke pga. knebøy/mark. Han sier at han nesten aldri har sett andre enn toppidrettsutøvere og folk med utdannelse innen trening, som utfører knebøy og markløft korrekt. En liten feil vinkel i kneet er nok.

Mitt råd: Få først tak i en fysioterapaut eller en personlig trener som du VET kan markløft/knebøy, og finn ut om du gjør den 100% korrekt. De kan også gi råd om du bør vente med denne type trening, kan hende knærne kun trenger hvile. Kiropraktor kan også alt om kroppen, etter det jeg har forstått gir fysioterapauten treningsøvelser for å trene opp skader, mens en kiropraktor er den som diagnotiserer problemområdet.

Personlig forstår jeg ikke hvorfor det ser ut til å være så utrolig lite fokus på teknikk med mark/knebøy her på forumet, når det er så mange artikler og fagpersoner som nærmest fraråder å bruke disse øvelsene uten kyndig hjelp. Det eneste som teller er maksløft......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt

Det virker som du selv skriver hva som er årsaken,knebøy og mark. Snakka med kiropraktoren min igår, jeg har selv noen problemer med kneet, men ikke pga. knebøy/mark. Han sier at han nesten aldri har sett andre enn toppidrettsutøvere og folk med utdannelse innen trening, som utfører knebøy og markløft korrekt. En liten feil vinkel i kneet er nok.

Mitt råd: Få først tak i en fysioterapaut eller en personlig trener som du VET kan markløft/knebøy, og finn ut om du gjør den 100% korrekt. De kan også gi råd om du bør vente med denne type trening, kan hende knærne kun trenger hvile. Kiropraktor kan også alt om kroppen, etter det jeg har forstått gir fysioterapauten treningsøvelser for å trene opp skader, mens en kiropraktor er den som diagnotiserer problemområdet.

Personlig forstår jeg ikke hvorfor det ser ut til å være så utrolig lite fokus på teknikk med mark/knebøy her på forumet, når det er så mange artikler og fagpersoner som nærmest fraråder å bruke disse øvelsene uten kyndig hjelp. Det eneste som teller er maksløft......

mmm, du har nok et godt poeng der, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...