Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Hvordan kan man egentlig vite om man har trent nok? Etter jeg er ferdig med styrkeprogrammet mitt har jeg ofte lyst til å gjøre mer, selvom øvelsene tok meg helt ut der og da. (Er forresten nybegynner og følger RYP grunnprogram, om det er relevant)

Les her: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/luksusproblem.3910/ så får du kanskje svar på spørsmålet ditt:)

Det er ikke noe poeng å ha utmattelse som mål for styrketreningen din. Stølhet (eller DOMS om du ønsker å lese mer på engelsk etc) kommer som regel etter nye øvelser og uvante bevegelser for kroppen, og vil minske etter en stund. Det betyr ikke at muskelen din ikke blir utsatt for mikrotrauma, som er de små riftene som oppstår når du trener med høy nok belastning. Dette fører igjen til at muskelen må reparere seg selv, og gjøre seg selv litt sterkere og bedre rustet til den samme belastningen neste gang.

Så det eneste du trenger å se på er at du er i stand til å øke i øvelsene du tar, med jevne mellomrom. Trener du med de samme vektene uke inn og uke ut får du ingenting ut av det, da kroppen tilpasser seg den vante belastningen. Stølheten skal du bare være glad du slipper, og den forteller deg heller ingenting om hvor god en treningsøkt har vært. Opplever du at du har mer å gå på etter treningsøkta kan du være fornøyd, det går nok mer på energinivået ditt enn muskelkapasiteten. Følg progresjonen i programmet ditt (f.eks i RYP) og si deg fornøyd. Det er ganske mye arbeid som ligger bak utformingen av programmet, og følger du progresjonen og får det til er det eneste du trenger å vite om at treningen fungerer.

Det er ikke noe poeng å ha utmattelse som mål for styrketreningen din. Stølhet (eller DOMS om du ønsker å lese mer på engelsk etc) kommer som regel etter nye øvelser og uvante bevegelser for kroppen, og vil minske etter en stund. Det betyr ikke at muskelen din ikke blir utsatt for mikrotrauma, som er de små riftene som oppstår når du trener med høy nok belastning. Dette fører igjen til at muskelen må reparere seg selv, og gjøre seg selv litt sterkere og bedre rustet til den samme belastningen neste gang.

Så det eneste du trenger å se på er at du er i stand til å øke i øvelsene du tar, med jevne mellomrom. Trener du med de samme vektene uke inn og uke ut får du ingenting ut av det, da kroppen tilpasser seg den vante belastningen. Stølheten skal du bare være glad du slipper, og den forteller deg heller ingenting om hvor god en treningsøkt har vært. Opplever du at du har mer å gå på etter treningsøkta kan du være fornøyd, det går nok mer på energinivået ditt enn muskelkapasiteten. Følg progresjonen i programmet ditt (f.eks i RYP) og si deg fornøyd. Det er ganske mye arbeid som ligger bak utformingen av programmet, og følger du progresjonen og får det til er det eneste du trenger å vite om at treningen fungerer.

Brukte å kjøre 22-20-18 i et dropset med manualer.

Etter jeg begynte med skråbenk før flatbenk har det jeg ikke greid 22.

Du vet vel ikke grunnen til dette? sliten i musklene kansje?

har pause imellom hver set.

Annonse

Er nok bare at du tømmer deg på flatbenken det. Hvordan ser programmet ditt ut egentlig, når du kan kjøre så mye som 9 sett på en kroppsdel?

oppvarming med dropsett på skråbenk med hantler. så tar jeg 2-3 sets med en vekt som jeg bare klarer 5-8 reps med.

så kjører jeg flatbenk med hantler 3 sets litt senere på treninga.

så nært slutten av treninga hvis jeg fortsatt har energi, kjører jeg 3 set med en vekt jeg klarer 12-20 reps med.

Kansje litt mye men føler at det blir for lite om jeg ikke gjør mer enn 5 sets :S

Burde jeg prøve å øke hver uke? eller hver trening?

Jepp, prøv alltid å forbedre deg. Du som er såpass ung vil kunne øke vektene ganske kjapt gitt at du spiser nok.

Jeg starter hver treningsøkt (etter oppvarming) med f. eks. en 5 rep max i en aller annen øvelse, så noterer jeg det ned i treningsloggen slik at jeg kan se progresjonen fra måned til måned.

oppvarming med dropsett på skråbenk med hantler. så tar jeg 2-3 sets med en vekt som jeg bare klarer 5-8 reps med.

så nært slutten av treninga hvis jeg fortsatt har energi, kjører jeg 3 set med en vekt jeg klarer 12-20 reps med.

Kansje litt mye men føler at det blir for lite om jeg ikke gjør mer enn 5 sets :S

Vel, anerkjente programmer for styrkeøkninger baserer seg på 5 sett med 5 repetisjoner, så du skal ikke være bekymret for antallet sett. Det at du kjører sett med opptil 20 repetisjoner trener opp den muskulære utholdenheten, så om du ønsker muskelvekst eller styrkeøkninger er det ikke spesielt hensiktsmessig.

Du er ung og er i en periode der du kan øke enormt i styrke og masse om du trener og spiser godt. Anbefaler deg egentlig å drite i hele programmet du kjører nå og kaste deg på Stronglifts 5x5 som du finner på stronglifts.com. Du får vondt i knær av knebøy mener jeg å huske, men da kan du erstatte dette. Men følg prinsippene i så stor grad som mulig. Les mer om erstatningsøvelser her:

http://fitnessbloggen.no/bli-stor-uten-markloft-benkpress-kneboy/

http://www.bodybuilding.com/fun/video-anatomy-of-the-chest.htm

Som du ser av linken aktiverer ikke skråbenk øvre bryst mer enn flatbenk, det kobler bare ut nedre bryst i større grad.

På bakgrunn av dette synes jeg flatbenk bør være hovedøvelsen.

Ellers har det vel ikke særlig hensikt å basere seg på bruk av mer enn 12 repetisjoner som Fredrik sier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...