Gå til innhold

Pulsklokker og kcal forbruk


tf

Anbefalte innlegg

Dette må jeg inrømme jeg ikke har satt meg noe særlig inn i. Men mener og ha lest flere steder at kcal forbruket vist på pulsklokker ikke stemmer. Er det riktig? Isåfall, dersom du vet makspuls, vekt, kjønn osv. Hvorfor blir det da feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik jeg har forstått det: Pulsen vil ved f.eks intervaller ligge høyt en stund etter at du har gjennomført ett drag, mens det faktiske energiforbruket i de aktive hvileperiodene ikke ligger like høyt som det pulsen vil tilsi. Dermed vil pulsklokker overestimere kcal forbruk, ihvertfall ved denne type aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jeg inrømme jeg ikke har satt meg noe særlig inn i. Men mener og ha lest flere steder at kcal forbruket vist på pulsklokker ikke stemmer. Er det riktig? Isåfall, dersom du vet makspuls, vekt, kjønn osv. Hvorfor blir det da feil?

Du mangler fortsatt parametere som basalforbrenning, oksygenopptak, fettprosent og muskelmasse for å få dette ordentlig nøyaktig. Det vil nok kreve mye mer avansert utstyr enn en liten pulsklokke for å finne nøyaktig kaloriforbruk. Det er flere ulike faktorer som kalkuleres i klokken, men hvordan dette foregår er jeg ikke sikker på. Nå er jo heller ikke oppgaven til en pulsklokke primært å måle kalorier, så det er vel ikke det de legger mest vekt på.

Etter hva jeg har lest og erfart vil pulsklokker overestimere, til tider ganske drøyt, energiforbruket ditt. Vi har jo eksempler på folk som har forbrent 7-800 kcal per time, noe som krever at du kjører virkelig hardt på. Når dette er målt på en vanlig gåtur, så ville kanskje halvparten vært realistisk. Tallene på pulsklokka stemmer heller ikke over ens med tallene vi får presentert i bl.a. denne artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har lest og erfart vil pulsklokker overestimere, til tider ganske drøyt, energiforbruket ditt. Vi har jo eksempler på folk som har forbrent 7-800 kcal per time, noe som krever at du kjører virkelig hardt på. Når dette er målt på en vanlig gåtur, så ville kanskje halvparten vært realistisk. Tallene på pulsklokka stemmer heller ikke over ens med tallene vi får presentert i bl.a. denne artikkelen.

Det jeg alltid har hørt er at de ikke er spesielt nøyaktige på lav puls, men jo høyere puls jo mer nøyaktige blir de. Med andre ord så er de neppe så nøyaktige på den gåturen, men langt bedre på en løpetur. Min pulsklokke gir meg omtrent de samme verdiene for moderat jogging som artikkelen du linker til. Det er en Polar, som tar høyde for (påstår i hvertfall å ta høyde for) vekt, kjønn og makspuls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste nøyaktige måten å beregne kaloriforbruk på er å måle forbruket av oksygen under treningen. 1 liter O2 = 5kcal. Såvidt meg bekjent så skal det være en rimelig konstant korrelasjon mellom hjertefrekvens og O2-opptak, ihvertfall opp til rundt en intensitet på 80+ % av HFmax. Så jeg tipper de fleste pulsklokker bruker en form for tabell der puls omgjøres til et beregnet O2-opptak (og alder, vekt etc tas høyde for), og dermed energiforbruk. Beregnet kaloriforbruk blir derfor akkurat det, en beregning. Hvor nøyaktig den blir avhenger vel kanskje av om man har lagt inn korrekt HFmax etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulsklokker tror alltid at du løper, så lenge du ikke har koblet til en gps/fotsensor.

Iom at en kan plotte inn alder, høyde og vekt vil den ta høyde for dette - men ikke om du er i god form eller dårlig form, hvor fort du beveger deg eller hvor langt du har flyttet deg. Om en mann i dårlig form på 100kg går seg en tur kan pulsen fort gå opp i 160-170, selv om han kanskje ikke beveger seg fortere enn 6-7km/t - men på en time vil jo pulsklokken si at han har forbrent nærmere 1000kcal(om ikke mer) mens i realiteten det er rundt 4-500

Nå som jeg( løper intervaller bruker jeg fotsensor og på 30-35min med en gj.snittpuls på 165 og gj.snittfart på 8-9km/t sier pulsklokken at jeg forbrenner litt i overkant av 500kcal, men om det stemmer eller ikke er jeg ikke sikker på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker min pulsklokke, jeg. Suunto T3 eller noe. Den viser omtrentlig 500 kcal per time jeg løper. Prøvde å gå én time, og da viste den 300. Har lagt inn høyde, vekt, makspuls, alder, kjønn og treningsnivå (er en skala fra 1-10 hvor 1 er veldig dårlig trent/trener lite per ule). Den viser omtrentlig de samme målingene også for hver gang, så jeg liker å tro at jeg i hvert fall forbrenner 500 kcal på en time :-D Det meste er vel 600 kcal per time, men da ga jeg så og si alt jeg hadde den timen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...