Gå til innhold

Idrettsutdanning/PT


sg8

Anbefalte innlegg

Idrettsbiologi hørtes av en eller annen grunn mer kjedelig ut enn idrett fysisk aktivitet og helse:p

Hva med fysioterapi? Da lærer man vertfall mye om kroppen. Kunne jo jobbet som fysioterapeut og pt kombinert f.eks.. Så har man jo alltid godkjent yrkestittel som fysio, og kan falle tilbake på det dersom pt er pyton.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fysisk aktivitet er ikke like omfattende, handler mer om helse. Er helse og sykdom viktigere enn fysiologi og biomekanik er det veien å gå. Du kan fortsatt ta idrettsfysiologi master.

Om du vil bli behandler så er det mulig å bli fysio, men ikke tro du lærer noe om trening der. Skal du bli behandler så er kiropraktor, napaåatm osteopat veien å gå. Selv kombinerer jeg pt med enkel muskelbehandling, samarbeider med naprapater og kiropraktorer. Det selger meget bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, greit å vite forskjellen. Hva legges egentlig i termen treningsfysiolog/idrettsfysiolog? Ser for meg at idrettsbiologi går ut på at man sitter en del på labben? ;P Hvilke ojbber kan man etter endt. bachelor / master i idrettsvitenskap?

Hvilken utdanning har du tatt selv?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer man altså ingenting om trening under studie av fysioterapi?! Men dersom man supplerer med kurs osv, så kan det jo bli bra? Man kan jo også videreutdanne seg i idrettsfysioterapi eller bli manuellterapeut (som har en del av de samme rettighetene som kiropraktorer). Fins mange dyktige fysioterapeuter:)

Men dersom man kun skal jobbe som PT, er vel det beste å bare ta kurs evt. en bachelor. Er vel få personlige trenere som tar mastergrad for å jobbe med personlig trening - eller tar jeg feil? ;)

Noen fysioterapeuter her som kan uttale seg?!? Fins det noen behandler-utdannelser man lærer om trening på egentlig? Har selv hørt en del skikkelig treningsinteresserte som begynner på behandlerutdannelser, men sier det ikke var som de trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer man altså ingenting om trening under studie av fysioterapi?! Men dersom man supplerer med kurs osv, så kan det jo bli bra? Man kan jo også videreutdanne seg i idrettsfysioterapi eller bli manuellterapeut (som har en del av de samme rettighetene som kiropraktorer). Fins mange dyktige fysioterapeuterC:\Users\Erlend\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image002.gif.

Det finnes mange dyktige fysioterapeuter, men de som er gode på trening har lært det et annet sted enn på fysio-studiet ;)

C:\Users\Erlend\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image002.gif

Men dersom man kun skal jobbe som PT, er vel det beste å bare ta kurs evt. en bachelor. Er vel få personlige trenere som tar mastergrad for å jobbe med personlig trening - eller tar jeg feil? C:\Users\Erlend\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image004.gif

Så mange personlige trenere med master er det ikke, men de finnes. Jeg kjenner fire, Undrumfitness og undertegnede inkludert.

C:\Users\Erlend\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image002.gif

Noen fysioterapeuter her som kan uttale seg?!? Fins det noen behandler-utdannelser man lærer om trening på egentlig? Har selv hørt en del skikkelig treningsinteresserte som begynner på behandlerutdannelser, men sier det ikke var som de trodde.

Jeg er ikke fysio, men uttaler meg likevel siden samboeren er J Hun jobber som pt, men den utdannelsen alene er ikke tilstrekkelig rettet mot frisk trening til at det er nok. Heldigvis har hun en bachelorgrad fra NIH i tilegg. Det er nok mange som har begynt på fysio som har blitt skuffet i det øyeblikket de forsto at fysiterapeuter primært jobber med gamle og syke, og ikke idrettsutøvereJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange dyktige fysioterapeuter, men de som er gode på trening har lært det et annet sted enn på fysio-studiet ;)

Så mange personlige trenere med master er det ikke, men de finnes. Jeg kjenner fire, Undrumfitness og undertegnede inkludert.

Jeg er ikke fysio, men uttaler meg likevel siden samboeren er J Hun jobber som pt, men den utdannelsen alene er ikke tilstrekkelig rettet mot frisk trening til at det er nok. Heldigvis har hun en bachelorgrad fra NIH i tilegg. Det er nok mange som har begynt på fysio som har blitt skuffet i det øyeblikket de forsto at fysiterapeuter primært jobber med gamle og syke, og ikke idrettsutøvereJ

Hun har altså fysioterapi, idrettsvitenskap og pt-kurs? Og jobber som pt? Mente du at pt-utd. ikke var nok eller at fysio ikke var nok? i siste avsnittet

Hva gjør de fleste pt-er.. tar de bachelor i idrett/lignende som regel, eller pt, eller begge deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, greit å vite forskjellen. Hva legges egentlig i termen treningsfysiolog/idrettsfysiolog? Ser for meg at idrettsbiologi går ut på at man sitter en del på labben? ;P Hvilke ojbber kan man etter endt. bachelor / master i idrettsvitenskap?

Hvilken utdanning har du tatt selv?:)

Siden PT Hammer svarte på fysiodelen, så kan jeg svare på dette.

Idrettsbiologi innebærer endel labb ja. Fysisk aktivitet og helse er mer praktisk rettet. Kort sagt går idrettsbiologistudentene dypere til verks i muskulatur og analyser, mens fysisk aktivitet og helse studentene mer jobber på befolkningsplan med helseutfordringer i ulike grupper (fedme/hjerte-kar osv).

Man kan jobbe ulike på ulike behandlingssentere ala Feiringklinikken, NIMI, Cato-senteret osv. Enkelte ender opp som folkehelsekoordinatorer, selv ente jeg opp med å lage min egen greie med behandling, trening og foredrag, kurs.

Hvis man tror at man ender opp som en sykt god internettcoach med masse fans rundt i resten av verden så er ikke dette løsningen. Da foreslår jeg heller å lage en fancy side, få tidligere glam-modeller til å fronte ditt nye treningskonsept med kult navn, skriv artikler basert på abstract man har lest på pubmed for deretter å publisere dem på iform.no...Det virker iallefall til å ha fungert for flere av de sterkt oppskrytte "gode" ptene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har altså fysioterapi, idrettsvitenskap og pt-kurs? Og jobber som pt? Mente du at pt-utd. ikke var nok eller at fysio ikke var nok? i siste avsnittet

Hva gjør de fleste pt-er.. tar de bachelor i idrett/lignende som regel, eller pt, eller begge deler?

Hun startet med en bachelor i idrettsvitenskap (pt kurs en del av studiet), deretter tok hun fysioterapi. Fysioterapi alene gir deg en glimrende utdannelse, men de lærer svært lite om trening av friske mennesker. Det var det jeg mente ikke var nok.

De aller fleste personlige trenere har kurs fra NIH, AFPT, Gateway, gostudy eller active, siden gjengs oppfattning er at de som har studert ikke kan noe og det er mye bedre å lese på nett;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar til begge.

Så det er ikke så stor forskjell på hvilke jobber man kan få med idrettsvitenskap bachelor og master? Regner med at man i større grad kan undervise andre/har større sjans på jobber/får jobbe på olympiatoppen etc. med master.

Internettcoaching virker å være inn for tiden ja..... dette kan jo fungere for veldig mange, nedsiden er at man ikke får se teknikk osv.

Hvis du tenker på Sandvik, Fagerli med flere, så er jo dette gode coacher med spesialkompetanse? Mange andre kan jeg være enig i :)

Drømmen måtte vært å hatt sitt eget foretak, hvor det var f.eks et rom hvor jeg kunne fysiobehandle, og et stort treningsrom/senter med masse variert utstyr hvor jeg kunne tilby personlig trening. Lar slikt seg gjennomføre tro? Kreves nok enorm jobbing over flere år. Er nok best å å noen år på baken ved å jobbe på senter (hvis pt) evt. offentlig hvis fysio.

Pt hammer: Ok, kombinerer hun pt og fysio-jobben da, eller tok hun fysio uten å jobbe med det?:) ... fysio trenger vel ikke være rettet mot syke og gamle med mindre man jobber på sykehus/gamlehjem? De fleste har vel ryggsmerter, skuldersmerter, knesmerter etc (hvis man regner det som syke da). Og man jobber jo med trening som fysio, i alle fall rehabiliteringsbiten, så stiller man jo med spesialkompetanse dersom man også har pt-kurs og kunnskap om styrketrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmen måtte vært å hatt sitt eget foretak, hvor det var f.eks et rom hvor jeg kunne fysiobehandle, og et stort treningsrom/senter med masse variert utstyr hvor jeg kunne tilby personlig trening. Lar slikt seg gjennomføre tro? Kreves nok enorm jobbing over flere år. Er nok best å å noen år på baken ved å jobbe på senter (hvis pt) evt. offentlig hvis fysio.

Du har drømmen, skaff deg en bra utdannelse og litt erfaring så bør jo det være mulig:)

Pt hammer: Ok, kombinerer hun pt og fysio-jobben da, eller tok hun fysio uten å jobbe med det?:) ... fysio trenger vel ikke være rettet mot syke og gamle med mindre man jobber på sykehus/gamlehjem? De fleste har vel ryggsmerter, skuldersmerter, knesmerter etc (hvis man regner det som syke da). Og man jobber jo med trening som fysio, i alle fall rehabiliteringsbiten, så stiller man jo med spesialkompetanse dersom man også har pt-kurs og kunnskap om styrketrening.

Nå jobber hun primært som personlig trener, men også noe behandling i bedrift. Vær klar over at arbeidsmarkedet for fysioterapeuter er veldig stramt, spesielt i de store byene. Det utdannes mange, men er få jobber. Kontakter er nesten et must hvis du vil ha en "spennende" jobb.

Å kombinere to slike utdanninger vil i fremtiden være gull. Det blir en stadig større overlapp mellom syk/frisk og å inneha omfattende kunnskaper på begge områder vil bli svært ettertraktet.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar til begge.

Så det er ikke så stor forskjell på hvilke jobber man kan få med idrettsvitenskap bachelor og master? Regner med at man i større grad kan undervise andre/har større sjans på jobber/får jobbe på olympiatoppen etc. med master.

Internettcoaching virker å være inn for tiden ja..... dette kan jo fungere for veldig mange, nedsiden er at man ikke får se teknikk osv.

Hvis du tenker på Sandvik, Fagerli med flere, så er jo dette gode coacher med spesialkompetanse? Mange andre kan jeg være enig i :)

Drømmen måtte vært å hatt sitt eget foretak, hvor det var f.eks et rom hvor jeg kunne fysiobehandle, og et stort treningsrom/senter med masse variert utstyr hvor jeg kunne tilby personlig trening. Lar slikt seg gjennomføre tro? Kreves nok enorm jobbing over flere år. Er nok best å å noen år på baken ved å jobbe på senter (hvis pt) evt. offentlig hvis fysio.

Pt hammer: Ok, kombinerer hun pt og fysio-jobben da, eller tok hun fysio uten å jobbe med det?:) ... fysio trenger vel ikke være rettet mot syke og gamle med mindre man jobber på sykehus/gamlehjem? De fleste har vel ryggsmerter, skuldersmerter, knesmerter etc (hvis man regner det som syke da). Og man jobber jo med trening som fysio, i alle fall rehabiliteringsbiten, så stiller man jo med spesialkompetanse dersom man også har pt-kurs og kunnskap om styrketrening.

Det fins gode og dårlige internettcoacher. Jeg jobber slik du ønsker å jobbe. Jeg har ikke fysio, bare enkle muskelbehandlingskurs. Likevel har jeg mer enn nok å gjøre. Det er imidlertid ikke gjort i en håndvending.kjør på med utdannelse, desto mer du studerer jo morsommere blir det:) ta deg god tid og vær ydmyk så klarer du det du vil. Kanskje målet endrer seg underveis også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Undrumfitness: når du skrev master i idrettsfysiologi, mener du da master i idrettsvitenskap? Er dette det samme? Så det ikke sto noe om idrettsfysiologi på nih's hjemmesider:

Studier - NIH.Internet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undrumfitness: når du skrev master i idrettsfysiologi, mener du da master i idrettsvitenskap? Er dette det samme? Så det ikke sto noe om idrettsfysiologi på nih's hjemmesider:

Studier - NIH.Internet

Alle som tar master ved NIH får tittelen master i idrettsvitenskap, men kan ta master under ulike seksjoner, avhengig av hvilke fordypningsfag man har på bachelor. Jeg har f.eks en mastergrad i idrettsvitenskap med spesialisering i fysisk aktivitet og helse.

Opptaks- og fordypningskrav - master i idrettsvitenskap - NIH.Internet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, det var oppklarende. Noen tanker om bevegelsesvitenskap vs idrettsvitenskap? Går det mye på det samme, sett at man går idrettsbiologi/idrettsfysiologi (master).

Hva jobber man med dersom man har master i idrettsfysiologi/tilsvarende?

Føler liksom at fysioterapi vil gi meg mer sikker jobb og at jeg har et yrke/profesjon og slå i bordet med, i motsetning til idrettsfysiologi/bev.vitenskap hvor jeg ikke får en klar definert posisjon/yrke. Litt redd for å ikke få jobb. I tillegg som fysio får man mer ''hands on'', og kan kombinere behandling med trening av andre. Vanskelig dette her. Man kan jo også ta videreutd. i fysio som idrettsfysio og manuellterapeut. Men dersom jeg ser på innholdet i fagene, er helt klart idrettsvitenskap mer interessant da det dreier seg mer om trening og prestasjon, men så var det det med å få jobb da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var oppklarende. Noen tanker om bevegelsesvitenskap vs idrettsvitenskap? Går det mye på det samme, sett at man går idrettsbiologi/idrettsfysiologi (master).

Her tør jeg ikke gi noen råd, utover at jeg vil påstå at foreleserne ved seksjon for fysisk prestasjonsevne på NIH er blant de absolutt beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange dyktige fysioterapeuter, men de som er gode på trening har lært det et annet sted enn på fysio-studiet ;)

Så mange personlige trenere med master er det ikke, men de finnes. Jeg kjenner fire, Undrumfitness og undertegnede inkludert.

Jeg er ikke fysio, men uttaler meg likevel siden samboeren er J Hun jobber som pt, men den utdannelsen alene er ikke tilstrekkelig rettet mot frisk trening til at det er nok. Heldigvis har hun en bachelorgrad fra NIH i tilegg. Det er nok mange som har begynt på fysio som har blitt skuffet i det øyeblikket de forsto at fysiterapeuter primært jobber med gamle og syke, og ikke idrettsutøvereJ

Har nå bestemt meg for å gå idrett grunnfag og muligens gå videre på idrettsbiologi.

Dama di har både fysioterapi + bachelor fra nih, det hørtes ut som en veldig bra kombinasjon, men 6-7 år med studier er ikke bare bare - hun taklet dette fint? Hva tok hun først? Og jobbet hun under studiene med fysio/pt lignende? Var det idrettsbiologi hun tok på nih? Dette gir vel en stor fordel hvis man har fysio i tillegg med tanke på å jobbe med idrettsuttøvere/fotballklubber/fitness el. styrkecoach/fysisk trener etc.? Er klar over at kontakter, nettverk og erfaring spiller inn :) Jeg har ikke lyst å være han ''vanlige pt'en'' på elixia, men ta det et steg videre, men heller ikke en fysio som kun jobber med gamle og syke + vanlige mennesker (selv om det selvsagt er en del av jobben i starten).

Mange spørsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå bestemt meg for å gå idrett grunnfag og muligens gå videre på idrettsbiologi.

Dama di har både fysioterapi + bachelor fra nih, det hørtes ut som en veldig bra kombinasjon, men 6-7 år med studier er ikke bare bare - hun taklet dette fint? Hva tok hun først? Og jobbet hun under studiene med fysio/pt lignende? Var det idrettsbiologi hun tok på nih? Dette gir vel en stor fordel hvis man har fysio i tillegg med tanke på å jobbe med idrettsuttøvere/fotballklubber/fitness el. styrkecoach/fysisk trener etc.? Er klar over at kontakter, nettverk og erfaring spiller inn :) Jeg har ikke lyst å være han ''vanlige pt'en'' på elixia, men ta det et steg videre, men heller ikke en fysio som kun jobber med gamle og syke + vanlige mennesker (selv om det selvsagt er en del av jobben i starten).

Mange spørsmål :)

Du kommer til å trives veldig på idrett grunnfag:)

Hun tok en bachelor med spesialisering i fysisk aktivitet og helse. Som du sier blir det et langt løp, og det kan jo absolutt hende at du ombestemmer deg underveis. Hun var veldig lei mot slutten av fysio. Snakk med noen som studerer/har studert fysio før du begynner på den veien. Det er et relativt omfattende studie, i tillegg til at det dreier seg om noe helt annet enn hva de fleste tror. At en slik form for kombinasjonsutdanning er lurt i forhold til jobbmuligheter er vel udiskutabelt.

Om du vil bli en av de vanlige Pt`en er litt opp tid deg selv. Det er nok av trenere på de store senterne/kjederne som er langt i fra "bare" ;)

mvh

PT_Hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...

Ønsker en utdanning innen idrett, men er litt usikker på hva jeg skal gå for. Har stor interresse for faget, og er derfor veldig bestemt på å havne i et yrke hvor trening står høyt. Enten som lærer, personlig trener eller noe annet. Jeg vil ha en utdanning som gjør at jeg er attraktiv på markedet, samtidig som jeg kan velge mellom yrker. Hva tror dere er det rette for meg? Idrett grunnfag, Personlig trener for så å bygge videre på det?

Tar i mot alle innspill, og hadde satt stor pris på om folk som går studier innen idrett kan forklare litt om sitt studie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...