Gå til innhold

Idrettsutdanning/PT


sg8

Anbefalte innlegg

Usikker på om jeg skulle poste tråden her eller på off-topic. Uansett... det har seg slik at jeg nå snart må begynne å tenke på hva jeg skal studere til høsten. Hovedinteressen min går på trening og muligens trening av andre, + kosthold og spesielt styrketrening. Men er også litt interessert i idretter, hvordan gjør det best mulig, hvordan trene, fremgangsmåter for prestasjon, psykologi osv, kanskje jobbe med idrettsuttøvere, på idrettslinje etc. Personlig trener har selvsagt streifet meg, men har lyst på en litt lenger offisielt godkjent utdanning slik at jeg også jeg har flere jobbalternativer (gymlærer, institusjoner for opptrening og den type ting). PT-jobb blir man ikke rik av hvis ikke man blir ''best'' eller har sitt eget studio (selv om det ikke hadde vært helt feil det heller) - Eller tar jeg feil?

Har tenkt på flere utdanninger:

Bevegelsesvitenskap NTNU

Idrettsvitenskap (NIH) - tror det blir for vanskelig for meg å komme inn da snittet er ca 46,9 i år (jeg har 46,2). Går som følger: basisår idrett (kan tas på annen skole) - 2 og 3 år: idrettsbiologi, idrett, fysisk aktivitet og helse eller coaching, trening og idrettspsykologi

Idrettsvitenskap (Bø i telemark)

Idrett, ernæring og helse (høgskolen i vestfold)

Idrett, fysisk aktivitet og helse (høgskolen i sogn og fjordane)

Kroppsøving faglærer (Bergen)

Tenkte på fysioterapi en stund (må i så fall ta det i utlandet), men har slått fra meg den tanken litt i det siste, da jeg ikke tror opptrening og ''fiksing av skader'' på syke personer er greia. Er ikke mye idrett i bildet heller.

Noen med erfaringer fra noen av disse, og kan anbefale noe? En mastergrad i idrettsvitenskap kan jo ikke være så dumt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst vil jeg studere fysioterapi men det er kjempevanskelig å komme in (50,2 for førtsegansvitnemål på HiST).. Ellers tenkte jeg å studere bevegelsesvitenskap eller samfunns- og idrettsvitenskap på NTNU, eller (som tredje, fjerde valg: sykepleierutdanning). Det er jo ikke så lett å bestemme meg.. hva tror dere hvilken studie er best hvis vi tenker på jobbmuligheter etter fullført utdanning? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta grunnfaget et annet sted. Det er så lett at du kommer inn på NIH. Da er det bare å jobbe på der videre. Sogndal og andre høgskoler kan ikke måle seg med kompetansen du møter på en fulltidsutdannelse på NIH. NTNU er nok beste alternative, men likevel så anderledes

Det er da samme innhold man skal igjennom vel? Hvorfor er det bedre utdannelse ved NIH?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere har tett sammarbeid med NIH, og en MÅ derfor ikke gå på NIH. Kjenner flere som har studert eller studerer på NIH og de mener det er litt oppskrytt, spesielt på bachelor nivå. Ta grunnfaget et sted, f.eks i utlandet gjennom active education, gateway college osv, så får du en veldig fin opplevelse med på kjøpet også. Få gode karakterer så kommer du inn hvor du vil på 2 året :)

Noen steder kan en også ta PT som en del av bacheloren, NIH, kr.sand... Og ofte er det slik at en kan ta PT uansett å bruke det som en del av 2 året. Mange muligheter :)

Takk for bra informasjon :D Jeg vet ved å ta fysisk aktivitet og helse kan man velge å fordype seg i bl.a. fitness og ernæring :)

Selv vil jeg ta grunnfag hjemme, slik at jeg har mulighet til å tjene opp litt penger samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 måned senere...

Jeg vurderer samfunns- og idrettsvitenskap på NTNU til høsten, men sliter med å forstå forskjellen mellom det og bevegelsesvitenskap. Har lyst til å studere idrett, men flere mener det er dårlige jobbmuligheter etterpå. Jeg er usikker, men tror da det skal være mulig dersom man står på og f.eks tar PT-kurs etterpå og eventuelle salkurs hos et treningssenter.

Ville egentlig gå NIH men endte opp med Trondheim fordi kjæresten min helst ville dit. Dårlig grunnlag for studievalg, jeg vet. Håper bare det ikke taper seg for mye å velge NTNU mot NIH :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunns- og idrettsfag bygger videre på faget idrett og samfunn fra idrettsfag på vgs. Det går ut på å se idrettens ansvar i samfunnet, økologiske, moralske og etiske forhold og misforhold i idretten osv osv.

Bevegelsesvitenskap (som jeg prøver å komme inn på til høsten:) ) er mer rundt anatomi og fysikk, analyse av bevegelser, hvordan bevegelser oppstår osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunns- og idrettsfag bygger videre på faget idrett og samfunn fra idrettsfag på vgs. Det går ut på å se idrettens ansvar i samfunnet, økologiske, moralske og etiske forhold og misforhold i idretten osv osv.

Bevegelsesvitenskap (som jeg prøver å komme inn på til høsten:) ) er mer rundt anatomi og fysikk, analyse av bevegelser, hvordan bevegelser oppstår osv.

Da blir det nok samfunns- og idrettsvitenskap på meg :) Har lest litt om begge, så forstår det jo delvis. Men det er alltid vanskelig å bli klok på studier av det som står på skolenes nettsider. Lastet ned et helt PDF-hefte om idretts- og samfunnsvitenskap, så fikk mye god info der da. Hvis du og skal gå idrett der til høsten så sees vi nok! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hvilken baseutdanning er best dersom man vil bli en knallgod personlig trener/coach i fremtiden?

Bevegelsesvitenskap, idrettsvitenskap, vanlig idrett, eller fysioterapi?

Innen idrettsvitenskap kan man velge mellom idrett, fysisk aktivitet og helse, idrettsbiologi eller coaching trening og idrettspsykologi.

Noen som har tatt noen av disse 3 retningene? Hvilken er mest rettet mot pt og hva har mest om styrketrening og kosthold for prestasjon, øvelsesteknikk osv?

Det kan vel være lurt å kombinere en slik bachelor med et pt-kurs. Denne baseutdanningen er selvsagt forbeholdt at man leser mye på egenhånd hva angår forskning, og tester ut diverse ting i praksis samt eksperimenterer med seg selv og andre.

Noen med tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er ute etter kvalitetskunnskap og en solid utdannelse ville jeg valgt: Idrettsbiologi bachelor samt. master i idrettsfysiologi.Du får da PT og ernæringskursene innbakt i utdannelsen.

Du blir imidlertid ikke spesielt godt på coaching og praktisk trening av den grunn, utdannelsen vil kun sikre deg det teoretiske.

Praktisk kan man ta ulike kurs, men forstår du teorien er det lett å hente inspirasjon fra andre og etterhvert utvikle egne tanker basert på litteratur, kunnskap og erfaring fra deg selv og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...