Gå til innhold

Melk vs Sjoko-melk etter trening?

Anbefalte innlegg

Hei

Har lest gjennom "sjokomelk er bra etter trening" artikkelen, men kunne ikke finne referansen hvor det står om vanlig melk vs. sjokomelk, har dette blitt gjort? I så fall noen som kan kommentere på det? Sjokomelk har vel en del mer karbs, er det bra? Ville trodd det var dårligere ved første tanke, men med karbs fra sjokomelk som kanskje er raskere å ta opp så det er bedre for glykogen lagrene i musklene?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/3798-melk-vs-sjoko-melk-etter-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fettredusert kakao bidrar med ekstra næringsstoffer

Hvilke er disse? Har du referanse på dette? Det sto det også i artikkelen og kommentarene under at fettet man får med faktisk hjelper til så det var uvisst om lavfett vs vanlig fett egentlig har noen fordeler?

http://fitnessbloggen.no/drikk-sjokolademelk-etter-treningen/

Litt info om drikking av sjokomelk etter trening :)

Takk, det var den artikkelen jeg mente, men det jeg forsøker å vite er forskjellen på melk sammenlignet med sjokomelk, og hvorfor det må være sjokomelk man drikker men ikke vanlig melk, fant ikke svar på det i artikkelen eller kommentarene under.

Annonse

Poenget med artikkelen var vel heller ikke at sjokomelke var det suverent beste man kan få i seg, men at det kan være like bra som noe annet. Etter trening bør man få i seg raske karbohydrater og proteiner. Forskning har vist at fett fra melk eller egg ytterligere forsterker proteinsyntesen etter trening. Sjokomelk er derfor 3 i 1 her.

I studien på sjokomelk ble det sammenliknet med en sportsdrikk uten protein. Hadde man sammenliknet med en proteinshake og en banan ville man kanskje funnet noe annet.

Poenget med artikkelen var vel heller ikke at sjokomelke var det suverent beste man kan få i seg, men at det kan være like bra som noe annet. Etter trening bør man få i seg raske karbohydrater og proteiner. Forskning har vist at fett fra melk eller egg ytterligere forsterker proteinsyntesen etter trening. Sjokomelk er derfor 3 i 1 her.

I studien på sjokomelk ble det sammenliknet med en sportsdrikk uten protein. Hadde man sammenliknet med en proteinshake og en banan ville man kanskje funnet noe annet.

Bare så jeg får sagt det for virker som folk misforstår her... Jeg er IKKE imot sjokomelk, jeg FORSTÅR at det ikke er det beste man får i seg etter trening men en grei erstatning, MEN, det jeg lurer på er OM sjokomelk er BEDRE enn melk? og i såfall why?

For å oppsummere:

Er sjokomelk bedre enn melk etter trening?

Hvis ja:

Hvorfor? -

Er det det at melk har ikke nok/for treige carbs? Har den mer proteiner enn vanlig melk (jeg trodde proteinene i sjokomelk var fra melka)? Fettet som er i melk/sjokomelk er vel den samme så den utgjør nok ingen forskjell.

Hvilke er disse? Har du referanse på dette? Det sto det også i artikkelen og kommentarene under at fettet man får med faktisk hjelper til så det var uvisst om lavfett vs vanlig fett egentlig har noen fordeler?

Per 100 gram inneholder kakaopulver ca. følgende:

Kalorier (Kcal) 379 Kcal

Kilojoule 1572 Kj

Vann 5 gram

Protein 22,5 gram

Karbohydrater 11 gram

Fett 21,9 gram

- Sum mettede 12,8 gram

- Sum transumettede 0 gram

- Sum enumettede 7,2 gram

- Sum flerumettede 0,6 gram

Kolesterol 0 mg

Stivelse 11 gram

Kostfiber 24 gram

Mono og disakkarider 0 gram

Tilsatt sukker 0 gram

Alkohol 0 gram

Retinol 0 mcg

Betakaroten 40 mcg

Vitamin A 3 RAE

Vitamin D 0 mcg

Vitamin E 0,2 mg-Alfa-TE

Vitamin B1 0,1 mg

Vitamin B2 0,15 mg

Niacin 2 mg

Vitamin B6 0,07 mg

Folat 38 mcg

Vitamin B12 0 mcg

Vitamin C 0 mg

Kalsium 105 mg

Jern 11 mg

Natrium 35 mg

Kalium 3490 mg

Magnesium 523 mg

Sink 10 mg

Selen 1 mcg

Kopper 3,6 mg

Fosfor 660 mg

Man spiser som regel ikke 100 gram kakaopulver, men kakaopulver er ganske næringsrikt selv ved mindre mender. Drikker man kun melk, får man ikke med seg disse næringsstoffene.

Men en ting skal sies, noen sjokolademelkdrikker inneholder svært lite kakao, så en idé er kanskje å lage sin egen sjokolademelk, eller i hvert fall sikre seg at den sjokolademelken man drikker er næringsrik;)

Fosfor - er viktig da det er en del av energimolekyler i kroppen (ATP, adenosin trifosfat). Enkelte vitaminer inneholder også fosfat, og er derfor viktig for deres funksjoner. Daglig inntak ca. 600 mg.

Magnesium - Er med på å regulere nivået av kalsium i cellene og er også viktig for normal muskelfunksjon. Magnesium er også en viktig kofaktor for flere enzymer i kroppen, kort fortalt så er de med på å "sette igang" slik at de kan gjøre jobben sin. Daglig inntak ca. 350 mg.

Kalium - Kalium er viktig for at nerver, muskler og nyrer skal fungere normalt. Spiller en rolle i karbohydratmetabolisme og proteinsyntesen. Kalium er med på å regulere væskebalansen og er også et viktig koenzym. Daglig inntak ca. 3 g for kvinner og 3,5 g for menn.

Kilde: Frisk og funksjonell (Vegard Lysne) og Apotek 1

Når det gjelder lavfett vs. "vanlig", så har jeg alltid hørt at lavfett var best. Men så var det det med å bare høre ting da. Kan de ha noe med at man ønsker å fylle opp glykogenlagrene etter trening som gjør at man foretrekker lavfett fremfor "vanlig"?! Skal jeg være helt ærlig så er jeg usikker på akkurat det...

post-36-14440829383631_thumb.jpg

Bare så jeg får sagt det for virker som folk misforstår her... Jeg er IKKE imot sjokomelk, jeg FORSTÅR at det ikke er det beste man får i seg etter trening men en grei erstatning, MEN, det jeg lurer på er OM sjokomelk er BEDRE enn melk? og i såfall why?

For å oppsummere:

Er sjokomelk bedre enn melk etter trening?

Hvis ja:

Hvorfor? -

Er det det at melk har ikke nok/for treige carbs? Har den mer proteiner enn vanlig melk (jeg trodde proteinene i sjokomelk var fra melka)? Fettet som er i melk/sjokomelk er vel den samme så den utgjør nok ingen forskjell.

Nei, jeg tror med mindre du har trent veldig hardt og trenger ekstra stort påfyll av karbohydrater så vil vanlig melk gjøre en like bra jobb. Men har ingen studier til å banke i bordet med her. (kunne rotet opp noen fra Layne Norton om at man bør ha litt mer proteiner enn det du får fra en halvliter sjokomelk etter trening og fra Lyle McDonald om at 20-30 gram karbohydrater er nok etter trening, men gidder ikke, det utgjør ikke så stor forskjell)

Per 100 gram inneholder kakaopulver ca. følgende:

Kalorier (Kcal) 379 Kcal

Kilojoule 1572 Kj

Vann 5 gram

Protein 22,5 gram

Karbohydrater 11 gram

Fett 21,9 gram

- Sum mettede 12,8 gram

- Sum transumettede 0 gram

- Sum enumettede 7,2 gram

- Sum flerumettede 0,6 gram

Kolesterol 0 mg

Stivelse 11 gram

Kostfiber 24 gram

Mono og disakkarider 0 gram

Tilsatt sukker 0 gram

Alkohol 0 gram

Retinol 0 mcg

Betakaroten 40 mcg

Vitamin A 3 RAE

Vitamin D 0 mcg

Vitamin E 0,2 mg-Alfa-TE

Vitamin B1 0,1 mg

Vitamin B2 0,15 mg

Niacin 2 mg

Vitamin B6 0,07 mg

Folat 38 mcg

Vitamin B12 0 mcg

Vitamin C 0 mg

Kalsium 105 mg

Jern 11 mg

Natrium 35 mg

Kalium 3490 mg

Magnesium 523 mg

Sink 10 mg

Selen 1 mcg

Kopper 3,6 mg

Fosfor 660 mg

Man spiser som regel ikke 100 gram kakaopulver, men kakaopulver er ganske næringsrikt selv ved mindre mender. Drikker man kun melk, får man ikke med seg disse næringsstoffene.

Men en ting skal sies, noen sjokolademelkdrikker inneholder svært lite kakao, så en idé er kanskje å lage sin egen sjokolademelk, eller i hvert fall sikre seg at den sjokolademelken man drikker er næringsrik;)

Fosfor - er viktig da det er en del av energimolekyler i kroppen (ATP, adenosin trifosfat). Enkelte vitaminer inneholder også fosfat, og er derfor viktig for deres funksjoner. Daglig inntak ca. 600 mg.

Magnesium - Er med på å regulere nivået av kalsium i cellene og er også viktig for normal muskelfunksjon. Magnesium er også en viktig kofaktor for flere enzymer i kroppen, kort fortalt så er de med på å "sette igang" slik at de kan gjøre jobben sin. Daglig inntak ca. 350 mg.

Kalium - Kalium er viktig for at nerver, muskler og nyrer skal fungere normalt. Spiller en rolle i karbohydratmetabolisme og proteinsyntesen. Kalium er med på å regulere væskebalansen og er også et viktig koenzym. Daglig inntak ca. 3 g for kvinner og 3,5 g for menn.

Kilde: Frisk og funksjonell (Vegard Lysne) og Apotek 1

Når det gjelder lavfett vs. "vanlig", så har jeg alltid hørt at lavfett var best. Men så var det det med å bare høre ting da. Kan de ha noe med at man ønsker å fylle opp glykogenlagrene etter trening som gjør at man foretrekker lavfett fremfor "vanlig"?! Skal jeg være helt ærlig så er jeg usikker på akkurat det...

[ATTACH=full]7580[/ATTACH]

Nei, jeg tror med mindre du har trent veldig hardt og trenger ekstra stort påfyll av karbohydrater så vil vanlig melk gjøre en like bra jobb. Men har ingen studier til å banke i bordet med her. (kunne rotet opp noen fra Layne Norton om at man bør ha litt mer proteiner enn det du får fra en halvliter sjokomelk etter trening og fra Lyle McDonald om at 20-30 gram karbohydrater er nok etter trening, men gidder ikke, det utgjør ikke så stor forskjell)

Tusen takk for utfyllende svar :) Da har jeg fått det for meg at hvis man får mikro næringstoffene sine hovedsaklig fra de andre måltidene man spiser, evnt. også kosttilskudd så er melk en like grei erstatning, men sjokomelk smaker bedre og inneholder noen næringstoffer som kan være greit å få med seg, super fornøyd! :D

• 3 måneder senere...

Annonse

• 4 uker senere...

Bra og bra, masse sukker og pasteurisert/homogenisert. Men er vel greit nok i forhold til mye annet. Personlig spiser jeg alltid havregryn før og etter trening. Bra insulin spike på glukose :)

Lavfett er greit når det gjelder pasteurisert og homogenisert melk. Sunneste blir vel f.eks skummet melk med litt tilsatt fløte...

Bra og bra, masse sukker og pasteurisert/homogenisert. Men er vel greit nok i forhold til mye annet. Personlig spiser jeg alltid havregryn før og etter trening. Bra insulin spike på glukose :)

Lavfett er greit når det gjelder pasteurisert og homogenisert melk. Sunneste blir vel f.eks skummet melk med litt tilsatt fløte...

Hva er galt med pasteurisering og homogenisering? Fløte er forresten også pasteurisert...

Ja, men fløte er ikke homogenisert. Pasteuriseringen dreper ensymer, probiotika og vitaminer. Ødelegger proteiner også.

Homogeniseringen gjør fettcellene så små at tarmen sliter med å fordøye.

Tipset om skummet+fløte kommer faktisk fra en kokk fra riksen som er diettekspert.

Forøvrig er det ganske kjent at dyr må være svært friske for å kunne drikke raw milk, og staten har ikke sjans til å holde så strengt oppsyn med gårdene. Derfor pasteuriseres det... Veldig trist!

Ikke minst holder jo melken mye lenger ved pasteurisering, pga langt færre bakterier. Dette er jo bra for salget...

Et annet problem som ofte oppstår er åreforkalkninger. Men usikker på dette kontra pasteurisert/upasteurisert. Stort sett skyldes det vel mangel på K2 i kosten, som tar kalsium fra årene og ut i benene.

More Reasons Why You Don't Want to Drink Pasteurized Milk 3/29/03

Det kommer helt an på hvordan melken er pasteurisert, og en meta-analyse som gikk gjennom 40 studier fant at næringsverdien synker heller lite ved pasteurisering av melk for selvom tilgjengeligheten av noen vitaminer synker, var melk i utgangspunktet relativt fattig på disse vitaminene.

I tillegg, studiene som artikkelen du poster siterer er publisert mellom 1917 og 1942, flere av dem er også studier gjort på rotter, og det kan vel vanskelig kalles relevant for denne diskusjonen. For all del, det kan godt være at noe av det som skrives der er riktig, men i følge denne kan eksempelvis pasteurisering øke biotilgjengeligheten av vitamin A.

EDIT: Tabbe.

Vitamin A er for det første noe folk flest har for mye av. Pasteurisering er noe som blir gjort først om fremst for at holdbarheten skal være lenger. De hadde gjort det selv om samtlige farms hadde friske kyr som beitet gress. Clue nr 2 er så klart at få gårder har så friske kyr at man kan drikke rett i fra tanken... Den andre studien du viser til er for det første menneskemelk, og for det andre er det en helt annen pasteuriseringen som blir brukt der kontra melk man får kjøpt.

Ah, Jeez, my bad. Herregud. Sånn går det når man blir litt for ivrig og ikke har drukket morgenkaffen enda.

EDIT: Angående vitamin A, så ja, i Norge vil jeg nok tro at det ikke er noe problem å overstige anbefalingene, men å si at folk flest har for mye vitamin A blir feil. Dessute har vitamin A inntatt gjennom matvarer langt lavere giftighet enn vitamin A i tablettform. I tillegg er mangel på vitamin A svært utbredt, spesielt i u-land, så og si at folk flest får for mye blir feil.

Angående dette med holdbarhet, ja, pasteurisering øker holdbarheten, men tror du det kun er derfor? Et hyppig argument som blir brukt er jo at pasteurisering reduserer forekomsten av sykdomsfremkallende bakterier og andre patogener?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...