Espen Espelund Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Merker korsryggen begynner å bli litt kranglete med tung styrke igjen. Dette kan jo komme av et hav med ting, men det skader uansett ikke å høre om tips for å forbedre det. Øvelser for å styrke, løse opp etc Naprapat er på vei, men det er ukesvis med venteliste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Therese Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Er det selve korsryggen eller stråler det mot/kjennes i (bla) korsryggen? Jeg har erfaring med at m.gluteus medius kan være en liten jævel mot korsryggen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Espelund Skrevet 20. september 2011 Forfatter Del Skrevet 20. september 2011 Selve muskelen oppover kjennes knytt, og leddene nederst låser seg litt. Skal ta å rulle den igjen i kveld. Den har vært synder minst en gang på ryggen min. Ingen strålesmerter, men av erfaring så kommer det om jeg lar det gå lenger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Therese Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Du tenker på m.erector spinae da? Det er fort gjort at en får litt knuter og låsninger oppover og som oftest mer på den ene enn den andre siden (evt om man er litt skjev i bekkenet/lengre i det ene benet). Ikke uvanlig at man er stiv i bekkenet og at muskulaturen rundt om dominerer og skaper ubalanse og dermed muskelknuter og vondt - "grovt" sagt. Godt at du tar tak i det, det forsvinner som regel ikke av seg selv selv om det ikke er like vondt hele tiden Espen Espelund 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Espelund Skrevet 20. september 2011 Forfatter Del Skrevet 20. september 2011 Digger hvordan du skriver noe på et par min Asle, og jeg må bruke en halvtime for å finne ut hva alt er og få en plan på det. On it! Jeg er skjev i bekkenet(har gutter det?), og er et par cm lenger ned på ene siden av rumpa i bunn på bøy. Prøvd å ordne dette noen ganger hos naprapat, men det går alltid tilbake. Er egentlig ikke plaget med det, og tror det alltid har vært sånn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. M Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Det Asle sa + at du muligens kan få noen tips eller råd fra den godeste Sandvik. Vet at han har skrevet en manual om problematikken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Digger hvordan du skriver noe på et par min Asle, og jeg må bruke en halvtime for å finne ut hva alt er og få en plan på det. On it! Jeg er skjev i bekkenet(har gutter det?), og er et par cm lenger ned på ene siden av rumpa i bunn på bøy. Prøvd å ordne dette noen ganger hos naprapat, men det går alltid tilbake. Er egentlig ikke plaget med det, og tror det alltid har vært sånn. Jeg fikk vondt i korsryggen i vinter. Jeg trodde dette kom av for tunge løft og ikke helt bra ryggstilling i arnold press. Ettersom det ikke ga seg etter tre måneders tid men bare ble vondere og vondere oppsøkte jeg fysioterapeut. Der ble det konstatert at jeg har det ene beinet kortere enn det andre, og at dette fører til en skjevstilling i ryggen (og også skjevt bekken slik du opplever antakeligvis). Dette har jeg da gått med hele tiden, og en muskelspenning hadde bygget seg opp over tid. Tungt løft kan ha vært utløsende faktor, men ikke den direkte årsaken til ryggvondten. Etter fem-seks behandler hos fysio, samt innleggssåler i skoa på høyrebeinet har ryggen blitt helt bra igjen. Kanskje verdt å ta en sjekk hos en fysioterapeut? Som du selv sier kan det jo skyldes mye rart... og 6mm hælsåle har blitt løsningen for meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HannaC Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Nå er ikke jeg noen treningsekspert, men har hatt mye korsryggplager som også har strålt nedover i rumpe og lår. Var hos fysioterapaut før sommeren, og hos PT etter dette, Fikk tre forskjellige coreprogram som jeg fulgte gjennom hele sommeren. Trente ca tre ganger i uka. 1 program i tre uker, så ett nytt. Funka som bare juling. Bruker nå noen av øvelsene etter hver vanlige styrkeøkt. Øvelsene var feks. planken i ulike varanter, mye stabilisering og balanse på ball osv.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aaandy Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Jeg fikk vondt i korsryggen i vinter. Jeg trodde dette kom av for tunge løft og ikke helt bra ryggstilling i arnold press. Ettersom det ikke ga seg etter tre måneders tid men bare ble vondere og vondere oppsøkte jeg fysioterapeut. Der ble det konstatert at jeg har det ene beinet kortere enn det andre, og at dette fører til en skjevstilling i ryggen (og også skjevt bekken slik du opplever antakeligvis). Dette har jeg da gått med hele tiden, og en muskelspenning hadde bygget seg opp over tid. Tungt løft kan ha vært utløsende faktor, men ikke den direkte årsaken til ryggvondten. Etter fem-seks behandler hos fysio, samt innleggssåler i skoa på høyrebeinet har ryggen blitt helt bra igjen. Kanskje verdt å ta en sjekk hos en fysioterapeut? Som du selv sier kan det jo skyldes mye rart... og 6mm hælsåle har blitt løsningen for meg. hvliken type smerte hadde du i korsryggen? Har selv slitt endel med ryggen i det siste.. er mest ubehagelig når jeg sitter, liit stikking i korsryggen med litt "stråling/stikking" i leggene:mad:..noen som har hatt noe liknende? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deportista Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 ...mobilisering av hoftene (sterkt undervurdert).. enig med Asle og foreslår at du forsøker mavedans :thumbsup: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Therese Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Espen: Ja alle har bekken På fagspråket heter det pelvis, og det er bygget opp av hoftebein og korsbeinet De aller fleste har et ben som er kortere/lengre enn det andre og naturlig nok vil dette forplante seg oppover. I tillegg er flesteparten for svak i "coremuskulatur" samt bekkenmuskulatur i forhold til sete/lår/hoftebøyer som vil dominere og lage både dårlig holdning og (kors)ryggsmerter som kan stråle helt opp til nakken eller ned mot leggen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bjorlien Skrevet 21. september 2011 Del Skrevet 21. september 2011 Tips til tøying av korsrygg som jeg fikk fra fysio etter å ha klaget på irritasjon hvor jeg føler at ryggen er i ferd med å kollapse sammen: sitte på en fast stol (typisk kjøkkenstol som ikke svinger). 90gr rett i ryggen hvor jeg svinger overkroppen frem og tilbake, hode og blikket følger overkroppen. Du kjenner kjapt når muskelen tøyes. 25 vridninger til hver side. etter jeg startet med dette morgen, middag og kveld har den følts mye bedre. Har også tøyet korsryggen ut i ribbveggen hvor jeg bare henger 30 sek X 3 etter hver ryggøkt. bare som ett tips:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.