Gå til innhold

Hvilke tilskudd føler du hjelper deg mest?


Gjest Arkiv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ZMA! Om jeg har noe mere "normal muskel og nervefunksjon" som det står på pakka, klarer jeg ikke helt å kjenne så mye på, men jeg merker godt at den hjelper meg til å sove mere rolig og jevnt. Har lest flere steder at den kan føre til elleville drømmer, og igår tok jeg ved en feiltakelse dobbel dose (en dose=150 mg magnesium, 10 mg sink, 3,66 mg b6), noe som i motsetning til en rolig og jevn søvn førte til at jeg våknet opp i vill panikk av mareritt klokka 05.. Kan være en tilfeldighet, men tviler, siden jeg så og si aldri har mareritt. (Dessuten syns jeg det er fint å generalisere; alle som tar dobbel dose ZMA, kommer til å våkne opp i vill panikk av mareritt ;) )

Bortsett fra det lever jeg stort sett lykkelig sammen med litt ekstra d-vitamin på vinteren (som nettopp startet), og b-vitamin i spesielt utsatte stressende perioder. Omega3 er en selvfølgelighet året rundt (prøver å mikse litt vegetabilsk og marint), og jeg synes at den hjelper godt på konsentrasjon. Tar jeg ikke omega3 på noen dager, kommer den kroniske betennelsen i skulderen tilbake, og knær og ledd generelt begynner å klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Protein, Kreatin, Karbohydrater, ZMA, BCAA, BSN Nitrix er vell det som står i skapet for øyeblikket.

Og selvfølgelig Omega -3

Protein å Kreatin bruker jeg som regel etter hver treningsøkt, mens på de dagene jeg har tunge økter, dvs. Markløft å knebøy så legger jeg til Karbohydrater.

Kjøpte ZMA, BCAA og Nitrix for å prøve det, merker at vist jeg har slitt meg ut iløpet av dagen så sover jeg bedre på ZMA, men vist jeg har hatt en fridag å ikke gjort særlig merker jeg nada.

Kreatin kan jeg heller ikke si at jeg merker så særlig av, så usikker på om jeg blir å kjøpe en ny boks.

Hadde lest at dette skulle være "vidunder"produkt som skulle gjøre deg stor å sterk samtidig som du ble mer utholdent, men for meg har det ikke gjort noe spesielt...

BCAA kjøpte jeg fordi jeg leste at "alle" brukte det, helt til jeg lærte via et innlegg her at jeg får det i meg via. Proteinpulver, så da blir jeg bare å bruke opp boksen og spare pengere istede for å kjøpe ny.

Nitrixen kjøpte jeg fordi jeg hørte mye bra om den av en venn i forsvaret, har kunne fortelle om gull å grønne daler når han brukte den å at han kjente en SYK pump på øktene, det viste seg å være "Bro Science" på høyt nivå å er noe av det mere bortkasta tilskuddet jeg har kjøpt.

Så over til noen spm.

ALCAR ? hva er dette ?

Prøver for tiden å minske i fettprosent samtidig som jeg holder styrken oppe, noe som har vist seg og være litt vanskelig, iallefall mentalt, har gått ned ca. 5kg på noen mnd. nå, og synes også at jeg har tapt litt styrke i samme slengen, ser på kroppen ut som jeg har tapt flesk og ikke muskler, så sjansen for at det sitter i hodet mitt er selvfølgelig veldig stor.

Så lurte og på om du har noen tips er Asle ?

Og sist men ikke minst, 2g protein pr. kg kroppsvekt ? det vil i mitt tilfelle si, 230g, er dette spedd utover en hel dag eller i en "shake" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreatin kan jeg heller ikke si at jeg merker så særlig av, så usikker på om jeg blir å kjøpe en ny boks.

Hadde lest at dette skulle være "vidunder"produkt som skulle gjøre deg stor å sterk samtidig som du ble mer utholdent, men for meg har det ikke gjort noe spesielt...

Folk som har mer peiling enn meg kan vel svare på dette bedre, men om jeg ikke tar helt feil, er det vel noe sånt som 25% som er såkalte "non-responders".. så det kan rett og slett være derfor.

Opplever egentlig det samme, kan ikke si jeg har merket noen forskjell fra før og etter at jeg begynte med kreatin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje jeg skal teste ut ZMA, for jeg sliter med søvnen! Lurer på hva som menes med "normal muskel- og nervefunksjon" egentlig?! Det er vel skjeldent en muskel "oppfører" seg unormalt, hehe:) Kanskje den kan fjerne muskelstivheten min som aldri forsvinner! Det er vel igrunn mer normalt å ikke være stiv, så det er kanskje det de mener?:)

Jeg vet ikke hvor interessant det er med urter og sånt i denne tråden, men jeg tar det med likevel jeg:)

For å prøve å øke appetitten min en periode tok jeg fenugreek (bukkehornskløver) - skal jammen si det hjalp! Jeg var veldig skjeldent sulten, men jeg fikk tilbake normal appetitt. Dog må jeg tilføye at den hadde noen bivirkninger også; man vil etterhvert få en søt (kvalmende) kroppslukt som kan være litt plagsom. Man merker det ikke på lang avstand, men det kjennes når man kommer nærme. Etter en tid sluttet jeg å ta den da jeg leser litt for mye på nettet om hvordan ting fungerer. Fenugreek seed sies å ha en hormonlignende effekt, noe jeg merket ved at puppene begynte å vokse! Det var for meg helt supert, men jeg var så redd for at andre kroppsdeler også skulle begynne å "vokse" (altså at jeg skulle legge på meg fett) at jeg ikke klarte å ta dem mer.

Så alt i alt tror jeg det kan være et bra kosttilskudd i perioder med liten appetitt, men det bør kanskje ikke brukes over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting - du VIL bli svakere på diett. Det er ikke dermed sikkert du taper muskelmasse. Det kan være greit å måle midje+overarm, da overarmene er det første stedet du mister synlig muskelmasse fra ved utilstrekkelig næringsinntak.

En annen ting - i hvilket repetisjonsområde blir du svakere? Generelt sett, jo flere repetisjoner du kjører pr sett jo 'svakere' vil du bli lengre uti dietten fordi du har mindre å gå på av intramuskulære triglyserider og glukose etterhvert som du nærmer deg 30 sekunder, 45 og gjerne 1 minutt med intensivt arbeid.

Det kan være greit å ha noen referanseløft som ikke er like mye påvirket av kroppsvekt av erfaring som andre, som f.eks markløft og skulderpress.

Jeg liker disse fordi jeg finner de holder seg rimelig greit unna styrke-fallet en får i f.eks knebøy eller benkpress av økt bevegelsesbane og minsket stabilitet på diett. Glemmer aldri når jeg gikk fra å være 105 kg og leke med 180 kg i knebøy til å skulle ta det samme med knappe 80 kg på baken- et helt nytt løft.

Merket det utroligt fort på utføringen av knebøy, samt vekten på markløft, gikk fra å ta 165/170kg x 5 uten å slite noe særlig, gikk så ned noen kilo å sliter ganske hardt med 165/170 nå.

Men samtidig føler jeg også at jeg er sterkere enn noen gang på Benkpress nå.

ang. flesk så er det mest på magen/lårene at jeg vil bli kvitt noe. har ikke fåttt målt noe særlig, men ut fra eget syn er det en del der som skal bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal teste ut ZMA, for jeg sliter med søvnen! Lurer på hva som menes med "normal muskel- og nervefunksjon" egentlig?! Det er vel skjeldent en muskel "oppfører" seg unormalt, hehe:) Kanskje den kan fjerne muskelstivheten min som aldri forsvinner! Det er vel igrunn mer normalt å ikke være stiv, så det er kanskje det de mener?:)

Jeg vet iallfall at mange som sliter med kramper i legger om natten, og "urolige ben", har god nytte av magnesiumtilskudd før de legger seg. Skader ikke å prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosenrot og Acertylert L-Karnitin eller ALCAR er gudenektar på diett. 2 g ALCAR og 500 mg til 1 g rosenrotekstrakt, og det blir plutselig en veldig god morgen. ALCAR før trening merker jeg og godt på fokus og intensitet, og at jeg har få perioder iløpet av treningen der jeg henger over et stativ som en slips og får lyst å gå hjem. Veldig på. Vanlig L-Karnitin merket jeg nada av, men det er i teorien mindre stimulerende siden det ikke blir tatt opp like lett og går over i cellene uten store mengder sirkulerende insulin.

Kan du fortelle litt mer om effekten av rosenrot? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...