Gå til innhold

Trenger tips til skuldertrening!


BroScience00

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sliter litt med å virkelig kjenne at jeg får trent skuldrene mine og får ikke noe skikkelig "pump" i dem. Blir heller ikke støl dagen etterpå. Trener bakre skuldre sammen med rygg, og synes de framre skuldrene mine er litt store i forhold til resten av skulderen så jeg har ikke så mange øvelser og prøver å få fram den skuldermuskelen i midten:

Sidehev med en arm: 3x12
Skulderpress: 4x6,8,10,12 + rest pause (pyramide)
Skulderroing: 3x8,10,12 + drop set (pyramide)
Stående sidehev: 3x12

Kan noen komme med noen tips for å sjokke muskelen og virkelig kjenne at den blir trent??
takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pump og stølhet er ingen indikator på fremgang, så dette er ikke noe du trenger å tenke noe særlig på.

Du kan begrense volumet i skulderpress da dette også trener mye fremsiden av skuldra. Ha fokus på sidehevsvarianter. Men du må heller ikke overdrive skuldertreningen. Dette er en veldig liten muskel, og hvis du ikke restituerer nok vil du heller ikke få fremgang.

Prøv å trene skuldre 3-4 ganger per uke med 2 sett per økt en periode.

Hva er skulderroing forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at skuldrene jobber bra i øvelser som dips og benkpress også, greit å huske på mtp totalbelastningen du utsetter dem for. Å overtrene dem vil ikke hjelpe på det heller :-)

ellers handler det om mer enn øvelsesvalg. Hvordan du utfører øvelsen mtp tempo og ROM har også mye å si. I tillegg kan du se over antall sett, reps, pauser, o.l da det kan gi stor effekt å endre litt på det heller enn å bytte ut øvelser. Altså om du har kjørt tungt lenge, kan du vurdere å legge inn en dag med høyere antall reps osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, MariusRøsten123 skrev:

Takk :)

(Skulder roing mener jeg stående rong. At du står rett og trekker stanka rett opp)

 

Har du prøvd arnold-press ? Min favorittøvelse på skuldre. Ikke hør på tullprat om å skifte program/øvelser annenhver uke for å "Sjokke" musklene. Den beste måten å såkalt "Sjokke" musklene (Få dem til å GRO) er å kontinuerlig øke belastningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har ingen nevnt militærpress? Vanskelig å jobbe progressivt med de lave vektene man bruker i øvelser som sidehev. Suppler gjerne med litt sidehev for høyrep men fokuser på å bli sterk i militærpress så får du nok skuldrene du er ute etter. Og ligg unna tulleøvelser som fronthev!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, NoBro skrev:

 

Har du prøvd arnold-press ? Min favorittøvelse på skuldre. Ikke hør på tullprat om å skifte program/øvelser annenhver uke for å "Sjokke" musklene. Den beste måten å såkalt "Sjokke" musklene (Få dem til å GRO) er å kontinuerlig øke belastningen. 

 

6 timer siden, getsome skrev:

Hvorfor har ingen nevnt militærpress? Vanskelig å jobbe progressivt med de lave vektene man bruker i øvelser som sidehev. Suppler gjerne med litt sidehev for høyrep men fokuser på å bli sterk i militærpress så får du nok skuldrene du er ute etter. Og ligg unna tulleøvelser som fronthev!

Han ville ikke ha mer masse på fremsiden, da kan det være en idé å begrense pressøvelser en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Å trene seg til "kanonkule" skuldre er vel den største myten som er der ute, og jeg blir kvalm der journalister skriver artikler om å hvordan få det (ved hjelp av trening). 

Nøkkel her er androgenreseptor tetthet(androgen receptor density). Og den er størst i øvre del av kroppen. Og det finnes ingen naturlig måte å fylle opp de på. 

Men hvis man er fornøyd med en midlertidig pump, så er det vel bare å finne seg en ok PWO og trene 5x15 på sidehev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superspurv skrev:

Å trene seg til "kanonkule" skuldre er vel den største myten som er der ute, og jeg blir kvalm der journalister skriver artikler om å hvordan få det (ved hjelp av trening). 

Nøkkel her er androgenreseptor tetthet(androgen receptor density). Og den er størst i øvre del av kroppen. Og det finnes ingen naturlig måte å fylle opp de på. 

Men hvis man er fornøyd med en midlertidig pump, så er det vel bare å finne seg en ok PWO og trene 5x15 på sidehev.

Du mener at man ikke kan få runde skuldre ved hjelp av trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke helt poenget ditt. Vil du ha større skuldre så må du trene skuldre. Du får de resultatene du får med gitt genetikk, fornuftig treningsprogram og bra kosthold. Skuldrene vokser ingenting uten trening, med mindre man har ting i medisinskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...