Gå til innhold

BroScience00

Medlemmer
  • Innholdsteller

    51
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om BroScience00

  • Rang
    Medlem

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. BroScience00

    Hvordan gjøre 5x5???

    Driver med et program jeg fant på nettet som går ut på å gjøre baseløftene (mark, knebøy og benkpress) tre ganger i uka, men at set x reps x vekt varierer fra hver gang. Kalles vel daily undulating periodisation ( https://dannykennedyfitness.com/dup-daily-undulating-periodisation-nick-cheadle/ ). Det står bla. at jeg skal gjøre 5x5 på den ene økta og her er spørsmålet. Siden målet mitt nå først og fremst er styrke, burde jeg kjøre 5x5 med at jeg bruker 5 set til å bygge meg opp til toppsetpå 5 eller 5x5 med samme vekt? På programmet stronglifts 5x5 skal man bruke samme vekt, men har også lest en artikkel her av børge fagerli som skrev om 5x5 og han satt det opp slik at man bygget seg opp til et toppsett. Selv nå, så gjør jeg som Børge skrev, men vet ikke om det er optimalt.Takk for svar! :)
  2. BroScience00

    Kutte ned øvelser på beindag?

    Hei, jeg kjører en upper/lower tung/lett splitt fire dager i uka: mandag: tung overkopp benkpress: 3x4-6 nedtrekk: 3x4-6 militærpress: 3x6-8 foroverbøyd roing: 3x6-8 smal benkpress: 3x6-8 tirsdag: tung bein + kjerne knebøy: 3x4-6 markløft: 3x4-6 (bygger meg opp til toppsett) utfall med stang: 3x6-8 -+ noen øvelser for legger og bein på torsdag kjører jeg varianter av disse øvelsene med 8-10 eller 10-12 (3 øvelser på bryst og rygg og bein) det jeg lurer på er om det holder med markløft og knebøy som øvelser på lår den dagen. Etter markløft føler jeg meg veldig sliten og motivasjonen faller. Blir det for lite øvelser for beina om jeg kutter den ut? litt bakgrunnsinfo: 17 år, trent i 3 men bare det siste året har vært smart trening og godt kosthold. Målet mitt er muskler og styrke(derfor jeg har en tung dag og en lett dag)
  3. Såkalte gainere inneholder mye kcal, men mye av det er sukker, så det er kanskje ikke den sunneste måten å få i seg nok kcal. Det han kan gjøre er å lage en litt sunnere shake hjemme. Jeg pleier å ha melk, havregryn, banan, oboy og litt peanøtt smør i en blender og blander. Da får man en god shake med alt av karbohydrater, proteiner og fett
  4. Jeg mener også at bulking og cutting kan være mer motiverende også siden du oppnår raskere resultater i ett av områdene
  5. Det er mulig å gå opp i muskler og miste fett samtidig, men du oppnår en av delene mye fortere hvis du ligger i et overskudd, altså bulking (fortere økning av muskelmasse) eller i et litt større underskudd (Miste mer fett). Slik jeg har skjønt, er dette den sikreste metoden siden alle er forskjellige og ikke alle bygger muskler særlig bra i et underskudd fordi kroppen fokuserer på å bruke kaloriene den får til å holde deg i live, ikke bygge mer muskler. Andre argument er at bulking etterfulgt av cutting er det over 50% av folk gjør. Hadde det vært mest effektivt å bygge i et underskudd ville nok de fleste gjort det, men det gjør de ikke.
  6. BroScience00

    Rate treningsprogrammet mitt

    Okei. Var også litt usikker på om 3x5 var nok "volum" mot 5x5. Vil bli sterk samtidig som jeg også vil legge på muskler, men har både hørt og lest at hypertrofi oppnås av volum (eks 5x5 blir samme volum som 3x10) Så de tjeg lurer på er om jeg skal ta 5x5 på der det står 3x5, eller blir det for mye?
  7. BroScience00

    Rate treningsprogrammet mitt

    Så du syns ikke jeg får litt lite på bein i forhold til alt annet?
  8. BroScience00

    Rate treningsprogrammet mitt

    Har prøvd å lage et eget fullkroppsprogram siden mange av de 5x5 rutinene jeg finner tar veldig lang tid å utføre og jeg blir veldig sliten mot slutten av uka. Skal kjøre dette programmet med en lineær progresjon, altså at jeg øker vektene fra hver økt og "reseter" hver gang jeg ikke klarer å øke mer. (med unntak på isolasjonsøvelsene) Håper noen kan gi konstruktive tilbakemeldinger og evt. komme med forslag til endringer om det er nødvending, og kanskje hvor mye jeg kan øke på de forskjellige øvelsene og hvor mange % under det jeg normalt tar jeg skal begynne på har linket en fil. treningsprogram.xlsx
  9. BroScience00

    Ryggtrening

    Har du prøvd å prøve å holde bredere/smalere på stanga? Selv liker jeg å holde litt utenfor skuldervidde og trekke mot navelen istedet for å la stanga gå lans låra
  10. BroScience00

    Like mange kalorier på hviledager?

    syns ikke akkurat det virker dumt å kutte ned litt på kalorier på de dagene man forbrenner mindre.
  11. BroScience00

    Nybegynner spørsmål

    ca. 30 sekunder til 1 minutt er vel det mest vanligste for hypertrofi (muskelvekst). På Baseøvelser som benk, mark og knebøy der det er vanlig å løfte litt tyngre med lavere repetisjoner er det mer vanlig med 2-5 minutters pause.
  12. BroScience00

    Bygge muskler og miste fett samtidig??

    Kom nettopp over en nyhetsartikkel om akkuratt dette temaet på nett, litt av et sammentreff 😂 http://www.tv2.no/nyheter/9212526/
  13. BroScience00

    Bygge muskler og miste fett samtidig??

    skjønner. Jeg gjorde et litt slurvete forsøk på å cutte til sommeren men jeg økte ikke matmengden sakte når jeg var ferdig så la nesten alt på meg med en gang. Er litt derfor jeg lurte på dette. I tillegg kunne jeg tenke meg å drive med litt mer "atletisk" trening istedet for å bare pumpe vekter siden jeg har sett mange som driver med calisthenics er ganske ripped og fortsatt har mye muskler
  14. BroScience00

    Bygge muskler og miste fett samtidig??

    skjønner. Jeg gjorde et litt slurvete forsøk på å cutte til sommeren men jeg økte ikke matmengden sakte når jeg var ferdig så la nesten alt på meg med en gang. Er litt derfor jeg lurte på dette. I tillegg kunne jeg tenke meg å drive med litt mer "atletisk" trening istedet for å bare pumpe vekter siden jeg har sett mange som driver med calisthenics er ganske ripped og fortsatt har mye muskler
  15. BroScience00

    Bygge muskler og miste fett samtidig??

    med topp atleter tenker jeg på personer som har en god del muskel masse som driver med sport som for eksempel sprint, amerikansk fotball, baseball og turn. Er derfor jeg ser for meg at det er mulig, for mange av disse utøverne har nokså greit med muskler men tror ikke de bulker å cutter
×

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her