Gå til innhold

The Energy BluePrint av Ari Whitten & Børge Fagerli


SamGold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg har gått raskt igjennom videoene og det var mange minutter med salgsgimmick og lite nyttig info. Hvis jeg forstod riktig at det kommet over en til nå nesten helt ukjent måte å booste energinivået ditt. Jeg har ikke kompetanse til å vurdere dette på vitenskaplig grunnlag men for meg så virket det som man pakketerer noe som allerede er kjent på en ny måte for å tjene noen grunker.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når noe høres for godt ut til å være sant, så er det som regel det, og det du sier er hva jeg mistenker. :) 

Og er det en ting jeg HATER, så er det villedende markedsføring som lover gull og grønne skoger.

Men jeg mistenker at det kan være ting av substans og verdi her, men dog kanskje ikke så fantastisk og revolusjonerende som de skal ha det til. Har mellom annet stor tro på det å følge sin cirkadiske døgnrytme, men man trenger ikke kjøpe et program for å gjøre det.

Var det noe som helst nyttig eller konkret som kom frem i videoene? I så fall hva? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13. juni 2016 at 9:54 PM, StokkelandWCN said:

Hele konseptet beskrevet med ett bilde:

 

lol.png

#idontgetit

 

Samma faen, jeg er #allergisk mot stenfrukt. Jeg titta såvidt på den første videoen til Whitten, men goddamn så mye sales pitch. Faen heller om jeg gidder se 2 timer med sånt. Virker opplegget fornuftig eller er det mye fluff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Tronaldo

In sports, someone who prefers to take only easy shots. Mildly disparaging. 
A common example comes from basketball, in which a "cherry picker" is a person who favors short shots, but especially a person who sits in the back court by the basket waiting for an outlet pass on a change of possession, enabling them to score easily before any defenders can reach them. 
The origins of this term may come from the notion of "cherry picking" as attempting, or picking, only those things that are easily obtained, or only what suits your taste best, as a cherry might. (fra urban dictionary) 
(Lett-tjente penger mao)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som tar på seg å gå gjennom det som ligger ute og gi "Cliff Notes" til bloggen? :D

Forøvrig trodde jeg det var et samarbeid mellom Børge og Ari, men på mailene som blir sendt ut har jeg ikke sett Børge bli nevnt en eneste gang.

Men, når noe høres for godt ut til å være sant, så er det vel ofte det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig respekt for børge fagerli. Han er ledende i Norge på sitt felt, det er det ingen tvil om. Har veldig respekt for alle som forsker og hjelper oss vanlig dødelige for bedre forståelse for kosthold og trening. Men etter selv å ha vært i gamet noen år nå begynner jeg å se at det vi egentlig holder på med er å gå i sirkel alle vi som velger å følge det nye. Det som skal være bedre enn forrige trend. Fra 6 måltid om dagen til 2-3 måltid med periodisk faste til biorytme til "gjør-det-som-passer-deg". Det som på en ny måte skal hjelpe oss til bedre resultater. Når en har vært i gamet noen år skjønner en hva en må gjøre på fritiden for å optimalisere resultatene sine. Da tenker jeg på kosthold,søvn,hvile. Nye trender innen kosthold kan belyse interessante temaer og med en ny vinkel. Men det vil fortsatt være de samme grunnleggende prinsipper som gjelder. Børge fagerli er en veldig flink salgsmann. Jeg sammenligner han med martin berkhan med sin periodisk faste som på den andre siden er en (unnskyld språket) veldig dårlig salgsmann som han faktisk påpeker selv. Børge selger sine "produkter" med den største overbevisning. Men er vi villige til å betale masse penger for dette? Just asking :p 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at Børge er dyktig. Har selv benyttet mange av prinsippene hans, men jeg er veldig enig med @playfair90. Vi går litt rundt i sirkel. "Alle" vet hva som må til for å bygge den fysikken man ønsker eller nå de styrkemålene man vil. Er det en ting som er sant, så er det at det finnes flere veier til rom. De fleste kommer til mål til slutt, for noen vil det kun ta litt lengre tid. Jeg er interessert i det nye Børge har å komme med, men ikke så interessert at jeg umiddelbart går til anskaffelse av denne boken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste innen trening og kosthold er det vi allerede vet fra før. Og som har vært kjent i mange tiår. Hvis man hopper på en ny trend så lurer man seg selv akkurat som en alkoholiker som tar en øl til og tror at utfallet blir nytt og annerledes denne gangen. 

Det eneste jeg har lært av alle artikler jeg har lest her inne på bloggen og andre steder om trening og kosthold er at jeg vet svaret egentlig selv! Hvordan jeg bør trene og spise og alt som hører med. 

Alt handler om det som er Basic! Det er det som funker.

og alle trender og PT'er der ute som prøver å tjene penger på sitt egenkompinerte vissvass lurer kundene sine rett og slett.  

Hvis man skal bli større og sterkere  så gjelder de samme reglene idag som på 1940-50 tallet. Og det samme med hvilken mat man skal spise og søvn! 

Det er så mange fjollete PT folk der ute som lurer den naive og lettlurte med sine fantastiske programmer. 

Nei faen heller, få beina på jorda og gjør det sjøl!! Sparer penger og man får selvmestring på egenhånd. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De grunnleggende prinsippene fungererer, ja, men vi vet fortsatt ikke alt og fortsetter å gjøre fremgang både innen trening, kosthold og andre områder av samfunnet og livet. At vi vet noe som fungerer betyr ikke at vi ikke kan finne noe som fungerer enda bedre. 

Men en sunn skepsis er bra og jeg er selv alltid skeptisk når nye og "revolusjonerende" konsepter dukker opp. 

Den største revolusjonen innen trening/kosthold som jeg kan komme på i min karriere er periodiske faste og implikasjonene av det. Om man ikke nødvendigvis faster, så er det i hvert fall ingen tvil om at man ikke trenger å spise hver 2. time, noe som var en opplest "sannhet" når jeg begynte. Om ikke begynte musklene å falle av. De som virkelig var seriøse sto opp midt på natt og drakk en shake. :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, SamGold said:

De grunnleggende prinsippene fungererer, ja, men vi vet fortsatt ikke alt og fortsetter å gjøre fremgang både innen trening, kosthold og andre områder av samfunnet og livet. At vi vet noe som fungerer betyr ikke at vi ikke kan finne noe som fungerer enda bedre. 

Men en sunn skepsis er bra og jeg er selv alltid skeptisk når nye og "revolusjonerende" konsepter dukker opp. 

Den største revolusjonen innen trening/kosthold som jeg kan komme på i min karriere er periodiske faste og implikasjonene av det. Om man ikke nødvendigvis faster, så er det i hvert fall ingen tvil om at man ikke trenger å spise hver 2. time, noe som var en opplest "sannhet" når jeg begynte. Om ikke begynte musklene å falle av. De som virkelig var seriøse sto opp midt på natt og drakk en shake. :D 

Kjører du periodisk faste kun under deffing, eller gjør du det fast?

Har du noen artikler å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, pilatus skrev:

Kjører du periodisk faste kun under deffing, eller gjør du det fast?

Har du noen artikler å anbefale?

Jeg kjører ikke periodisk faste lenger. Faktisk gikk jeg meg på en liten smell sist gang jeg gjorde det under Martin Berkhan, men mistenker at jeg da hadde underliggende problemer fra før av som bare ble forsterket av "ekstrem" fasting (til klokken 3 om dagen) og kaloriunderskudd forøvrig.

Men jeg kjører vel det jeg kan kalle sporadisk faste og spiser sjeldent frokost. Er jeg skrubbsulten spiser jeg frokost, men jeg er sjeldent det, så spiser som regel første måltid alt fra 10-13. Omtrentlig.

Har nok ikke noen gode artikler å anbefale, men om du søker rundt litt så finner du nok forskjellig. Martin Berkhan har mye bra på sine sider. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
3 hours ago, SamGold said:

Nå har karbo-Børge blitt Zero Carb-Børge. :D

Og sales pitchen er den samme som på de ørten andre diettene: sultfølelsen og fettprosenten har aldri vært lavere og overskuddet har aldri vært høyere. :)

:roflmao:

Og kundene setter stadig nye rekorder i muskelvekst og har aldri fått så mange ligg?

Det er alltid greit å være skeptisk til kostholds- og treningsråd fra folk som har en sterk økonomiske motivasjon til å anbefale det de anbefaler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. :)

Men guruer som Martin Berkhan og Menno virker i det minste å være litt konsekvente i filosofiene sine og endrer ikke oppfatning fra dag til dag. 

Børge har vel hatt ørten ulike filosofier i mellomtiden og hver eneste gang er det den optimale og nåde deg om du er uenig. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...