Gå til innhold

Overvektig med stor muskelmasse - skal jeg virkelig spise så lite?


Anbefalte innlegg

Hei, folks!

Jeg er ei jente på 30 år, 167 høy og 106 kilo. Åpenbart er jeg alt for tung, og etter å ha slitt med vekta store deler av livet har jeg begynt på et livstilsendringskurs hos NIMI. Forrige uke målte vi blant annet fettprosent, muskelmasse etc.

Her er tallene:

Høyre ben
Fettmasse: 9,0 kg
Fettprosent: 48,0%
Muskelmasse: 9,2 kg

Venstre ben
Fettmasse: 8,9 kg
Fettprosent: 47,9%
Muskelmasse: 9,1 kg

Høyre arm
Fettmasse: 3,1 kg
Fettprosent: 52,8%
Muskelmasse: 2,6 kg

Venstre arm
Fettmasse: 3,0 kg
Fettprosent: 53,8%
Muskelmasse: 2,8 kg

Overkropp
Fettmasse: 27,2 kg
Fettprosent: 48,0%
Muskelmasse: 28,2 kg

Hvileforbrenning: 1748 kcal

Jeg sammenlignet tallene mine med de andre på gruppa, og ble ganske overrasket over at jeg faktisk hadde mer muskler i armene enn mange av dem hadde i beina. Det gjaldt både kvinner og menn. Min forklaring på dette er at jeg trener hver dag. Jeg er feit, men fit. 

På kurset hos NIMI ble vi delt inn i menn og kvinner, hvorav kvinnene skulle spise cirka 4-500 kcal mindre enn mennene hver dag. Det som da skurrer for meg, er at jeg hadde opptil fire ganger mer muskelmasse enn mennene på min gruppe, og da synes jeg det er rart at jeg skal spise så lite.

Her er spørsmålene mine:
Er det ikke muskelmassen som avgjør hvor mye du forbrenner? 
Burde ikke en kvinne med stor muskelmasse spise mer enn en kvinne/mann med lite muskelmasse?
Er det ikke fare for at jeg vil miste muskelmasse hvis jeg legger meg på en kaloriinntak som er beregnet på folk med langt mindre muskelmasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når en person er såpass overvektig, så vil et så stort kaloriunderskudd være mulig. Uansett hvor mye muskelmasse man har i kroppen. (En stor person vil ha ganske mye muskelmasse om man har vært stor lenge nok).

NIMI har vel gjort en del forskning, og har dermed mest sannsynlig en grunn for å plassere kvinner i 400-500kcal underskudd mer enn menn. Det kan være hormoner osv.

I starten vil du jo uansett gå en del ned i vekt, dette er nok en kombinasjon av muskelmasse og fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du forveklser muskelmasse og fettfri masse? Det er ikke helt det samme

Med fettprosenten du ligger på nå tåler du et ganske kraftig underskudd uten at det går ut over muskelmassen. Så lenge du spiser nok proteiner og trener styrke så blir det nok bra ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar =)

Jeg er jo ikke redd for å gå sulten, men jeg vil nødig miste noe særlig muskelmasse, da den gjør at jeg ikke har noen fysiske problemer på grunn av vekta. Noe må man vel uansett regne med å miste, men jeg synes bare det ikke hang på greip at kun kjønn skal være faktoren som bestemmer hva du skal spise.

Og nei, det er ikke fettfri masse. Legger ved et bilde av rapporten til dere.

d6068d9f-8797-4074-8bd3-3371af284213.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det virkelig slik at kjønn var den eneste faktoren som avgjør hvor mye kalorier dere skulle spise? Dvs at alle kvinnene spiser akkurat like mye uavhengig av vekt? I så fall ville jeg også stusset. Men sånn utenom det er det ikke unormalt å ta med kjønn som en (av flere!!) faktorer når man beregner BMR/kaloribehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kiira skrev:

Men er det virkelig slik at kjønn var den eneste faktoren som avgjør hvor mye kalorier dere skulle spise? Dvs at alle kvinnene spiser akkurat like mye uavhengig av vekt? I så fall ville jeg også stusset. Men sånn utenom det er det ikke unormalt å ta med kjønn som en (av flere!!) faktorer når man beregner BMR/kaloribehov.

Det finnes jo en hel rekke PT`er og folk som driver med ymse coaching innen trening/kosthold som faktisk driver på slik, at de gir èn ferdigsnekra diett til alle sine kvinnelige kunder som er basert på en "Gjennomsnittlig kvinne" (Hva nå det er) sin kroppsvekt.

Ei venninne av samboeren min som veide 90kg kom til meg i fjor og lurte på hvorfor hun krasjet helt og fullstendig på denne dietten, hun hadde jo betalt 2000 kroner for dette + treningsprogram og han var jo så trent og fit. 90kg og 1200 kcal i døgnet = Failure. Sånne folk burde vært avkrevd å levere tilbake hver bidige krone. Å sette opp diett for andre mennesker uten å ta hensyn til deres kroppsvekt er fullstendig ansvarsløst, det blir fullstendig som å kjøre bil uten speedometer.

Til TS: Med hvileforbrenning på 1748 i døgnet - Hvor har du tenkt å legge deg kcal-messig i døgnet ? Jeg ser folk argumenterer for at personer med høy kroppvekt/fettprosent tåler et større underskudd, men jeg ser ikke helt poenget med et større underskudd dersom det er noe man ikke trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg har omtrent samme utgangspunkt som deg. Er 170 cm, veier 100 kg blank (startet på 112 kg). Muskelmassen er på 58 kg nå (din er på 51,9 tror jeg at jeg kom til). Jeg er rett og slett ikke spesielt omfangsrik selv med en såpass høy vekt og fettprosent, noe som er litt kult. Men skal ned i vekt som deg. Minst 20 kg til. 

Jeg har alltid hatt mer muskler enn gjennomsnittet. Ser ut som om jeg veier minst 15 kg mindre enn jeg gjør. Jeg tror det er mye genetisk, for jeg har absurd utslag på overkropp, noe som jeg overhodet ikke har gjort meg fortjent til. Priser meg bare lykkelig for at jeg har vært heldig. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner lagrer subkutant fett i større grad enn menn. Og dette er hovedårsaken til et større energibehov hos menn enn hos kvinner gitt de samme variablene ellers (aktivitet og vekt). Muskelmasse koster mye mer energi å holde enn fettmasse. Fettmasse koster kun energi når du beveger deg fordi det krever mer energi å bevege på en tung kropp enn en lett, mens muskelmasse koster energi også ved hvile.

Dersom du er like høy, har samme vekt, fettprosent og aktivitetsnivå som en mann så vil det være svært lite som skiller energibehovet deres. Og dere kan spise det samme.

Så til deg: Du har altså en fettprosent på ca 50% som vil si at din fettfrie masse er rett over 50kg gitt en kroppsvekt på 106kg per i dag. Jo mer fett du har på kroppen, jo høyere energiunderskudd kan du potensielt legge deg på uten å risikere tap av muskelmasse. Dette er en fordel for deg dersom du ønsker rask vektnedgang.

Du kan legge deg på et underskudd som gjør at du tar av deg ca 1kg i uka uten å risikere tap av muskler i starten. Når du nærmer deg der du vil være bør du redusere dette til ca 0.5kg per uke (og enda mindre hvis du skal nærme deg konkurranseform).

Hvor mye kalorier det blir finner du fort ut av. Noter vekt og kaloriinntak en periode. Står vekta stille er du i energibalanse, går du ned ca 1kg per uke har du et kaloriunderskudd på ca. 1000kcal per dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...