Gå til innhold

Telle kalorier og fordele makroer


Natasha

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg sliter litt med å komme i gang med kostholdsplanen min jeg. Trenger hjelp fra dere som gjerne har litt peiling innenfor området! 

Jeg har satt opp en plan over hvor mye fett, karbohydrater og protein jeg bør få i meg i løpet av dagen, og fordelt dette på fire måltider. Dette har jeg ingen problemer med å sette meg inn i. Problemet kommer når jeg skal sette opp en plan over hvilken mat jeg skal spise for å fylle behovet for både proteiner, fett og karbo i hvert måltid. Setter utrolig stor pris på alle tips jeg kan få her! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En enkel metode er rett og slett å lese bakpå pakninger av mat du liker og så veie deg fram slik at du får det antallet du ønsker av protein, karbohydrater og fett. Tommelfingelregler kommer du deg veldig langt med som for eksempel: 20g protein pr 100g kjøtt(kylling,fisk,storfe osv), 80g karbohydrater for hver 100g ris, 60g karbohydrater for hver 100g havregryn, 20g kabrohydrater for hver 100g potet osv osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.4.2016 at 13.08, Natasha skrev:

Hei! Jeg sliter litt med å komme i gang med kostholdsplanen min jeg. Trenger hjelp fra dere som gjerne har litt peiling innenfor området! 

Jeg har satt opp en plan over hvor mye fett, karbohydrater og protein jeg bør få i meg i løpet av dagen, og fordelt dette på fire måltider. Dette har jeg ingen problemer med å sette meg inn i. Problemet kommer når jeg skal sette opp en plan over hvilken mat jeg skal spise for å fylle behovet for både proteiner, fett og karbo i hvert måltid. Setter utrolig stor pris på alle tips jeg kan få her! 

Personlig har jeg sluttet å telle kalorier, det er en ting som naturligvis har kommet litt med årene, slik at jeg i stor grad kjenner til hvilke matvarer som inneholder hva (Proteiner/karbo/fett) og ikke minst mengdene av dette. Stort sett ser jeg an progresjonen i speilet, på vekta, og med målebånd, samt fettklype når jeg deffer, og jeg har sålangt så absolutt ikke feilet hverken hverken på muskelvekst eller deffing.

For min del er dette noe som er kommet etter årevis med kaloritelling, meal-prepping og regning, fordelen med dette er jo naturligvis at man har bedre kontroll på hva man får i seg, og ikke minst at man etterhvert lærer seg maten å kjenne, slik at man må regne og telle mindre og mindre.

I mine første år med seriøs trening og spising telte jeg ikke en eneste kalori, jeg var derimot veldig nøye på hva jeg fikk i meg, det skal veldig mye til for å feile dersom man stort sett bare spiser kjøtt, fisk, kylling, grønnsaker, poteter, pasta og ris. Inntrykket mitt når mennesker på sider som dette spør om hjelp, enten det er til kosthold eller trening, er at man får særdeles avanserte svar, som gjør at man ender opp med å overanalysere enda mere, noe som ofte er det siste en usikker person behøver.

Det å komme i form er i det hele tatt gjort til en fanatisk avansert greie, noe det EGENTLIG ikke er. Selv i 2016, hvor de fleste broscience-myter relatert til kosthold og trening er for lengst avlivet av forskning, så spammer fitnessbransjen dette, de tjener nemlig milliarder på det - Og brukerne på forum og irl. spammer også dette, det sitter kanskje tungt inne å innrømme at VELDIG mye de har gjort har vært unødvendig og forgjeves.

Tell kalorier slik at du får med deg sånn ca. tall, ikke overanalyser, ikke tell kalorier på ting som grønnsaker, et ekstra eple eller noe, regn grovt ut, og gjør det så enkelt som mulig, det er min anbefaling basert på personlige erfaringer. Spiser du sunt og trener hardt vil du ikke feile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...