Gå til innhold

Din oppskrift på vellykket vektnedgang


Physalis

Anbefalte innlegg

Jeg regner med det er mange her inne som har opplevd å måtte gå ned noen eller mange kg i løpet av de siste årene. Kanskje noen er inne i en vektnedgangsfase akkurat nå også. Derfor tenkte jeg det kunne være nyttig om vi delte våre erfaringer med hva som funker, ikke funker - egentlig rett og slett hva du gjorde for å klare å gå ned i vekt. :D

Det er jo mange gode artikler her inne, men mange ganger er det greit å høre personlige erfaringer. Selv om hovedbudskapet er tydelig; forbruk mer energi enn du inntar, så finnes det mange måter å gjøre dette på.

Så hva var/er din oppskrift på vellykket vektnedgang? PSMF? Lavkarbo? IF? Mye karbohydrater sent eller tidlig? Ekstremt mye kardiotrening? Sette opp diettplan? Eller noe helt annet? ;)

Ps. Du må gjerne utdype litt hvis du har en ekstremt bra metode ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For 3 års tid siden gikk jeg ned over 30 kg på et halvår, men det var på den gale måten. Jeg fikk reseptbelagte slankepiller (reductil, ikke lengre lov i Norge) og de tok vekk søtsug og satte igang forbrenningen. Vekten gikk nedover men jeg lærte ikke hva et ordentlig kosthold ville si, og jeg trente kun på ellipsemaskinen. Så fort jeg sluttet på pillene og flyttet til Oslo så gikk vekten opp igjen og ble høyere enn noensinne :(

Tok lang tid før jeg turde å sette igang med å gå ned i vekt igjen, men tok endelig mot til meg i januar, tok kontakt med Silje og etter litt prøving og feiling så tror jeg at jeg har funnet det som funker for meg.

3 dager styrketrening, 3 dager kondisjonstrening og et kosthold med masse proteiner og grønnsaker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det motivasjonen det går på, og da spesielt konkurranseinstinktet. Så mitt beste tips er å kjøre loggbok, og eventuelt konkurrere med 5+ venner om noe. Og ellers så sverger jeg til PSMF for de som tåler det. Kanskje ikke verdens sunneste opplegg, men det er jammen ikke noe værre enn å starte på en diett for så å gi seg og gå tilbake på det dårlig kosthold man har i flere nye år. Da ser jeg heller verdien av motivasjon til å fortsette med bra mat etter å ha fått gode resultater med et effektivt opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje litt klisjé, men jeg syns det beste opplegget man kan følge nettopp er ett man klarer å følge.

Det funker både med det ene og det andre, lavkarbo, lavfett, høyprot, kun prot, men det hjelpe lite dersom en selv ikke klarer å følge retningslinjene. For min del er det viktig å ha ett opplegg som jeg selv føler meg komfortabel med, og ikke stresser meg mer enn nødvendig..

Så lenge man ligger på ett underskudd er det av sekundær betydning hvordan sammensetningen mellom makronæringsstoffene egentlig er, selv om det jo er en fordel at proteininntaket holdes høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 9 kg på 9 mnd. Fra 72- 63 kg.

Kuttet ut middagsporsjon nr 2, spiste meg ikke sprekkferdig, kuttet ut loff, og begynte å løpe.Vittigste er at jeg på denne tiden begynte såvidt å trene styrke, men ville jo ikke mye: det ville jo bare legge seg under alt fettet -,- hehe.

Men jeg gikk da ned, og etter et halvt år ble det styrketrening, og jeg trives veldig i den vekta jeg har nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned fra 110+ til 80kg i løpet av 3 år. Mesteparten på siste året. Var litt sprekker etter de første forsøkene og etter å ha vært nede i 94 kg sommeren 09 var jeg tilbake på 104 kg i fjor sommer. Bestemte meg da for å gjøre dette skikkelig. Her er de forskjellige oppleggene jeg har brukt siste året og mine erfaring med dem:

Fra juni 2010 - juli 2010 104kg - 98kg

Lavkarbo.

Ok vektnedgang, men mistet sykt mye styrke i løpet av denne perioden. Vektnedgangen avtok også de siste ukene.

august 2010 - november 2010 98kg - 88 kg

Periodisk Faste og Advanced Concept med moderat kalori underskudd

Kom over nettsiden til MyRevolution og satte meg inn i konseptene til Børge Fagerli. Økte karbohydratene, spesielt på treningsdagene og opplevde gode styrkeøkninger i alle løft og var tilbake og over styrkenivået før dietten startet.

desember - januar 88kg - 84 kg

Samme som over, men ble litt utålmodig og kuttet mer ned på kaloriene, omtrent PSMF på hviledagene

Gikk vel ikke helt etter planen og nedgangen ble ikke så stor som håpet på og styrken gikk litt tilbake denne perioden

februar

84- 82kg

Startet med kostholdsdagbok for å ha bedre kontroll og moderat underskudd

Fikk tilbake litt styrke igjen og nedgangen fortsatte.

mars-juni

82-80kg

Fortsatte med Advanced Concept, men vedlikeholdsnivå på kalorier

Var fornøyd med vektnedgangen og fokuserte på å få opp styrke og muskelmasse. Jeg er en hardgainer på muskelvekst, men klarte å redusere fettprosenten en del mens vekta var noenlunde stabil. Hadde også gode økninger i styrke (til meg å være)

Så hva er rådet til andre som skal ned like mye eller mer i vekt? Bruk en moderat diett du kan holde over lang tid og som gir næring nok til å opprettholde styrken og helst øke i styrke. At kroppen finner energi til å øke i styrke er også et tegn på at den får det den trenger og da vil også humøret og energien være mye bedre enn om man er i en konstant nedbrytende fase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert Oddis!

Hei hei Ingunn. Kunne du tenkt deg å skrive ned hvordan en mat og treningsdag så ut under vektreduksjonen din? Stiller med startvekta di nå omtrent, og kunne tenke meg å gå ned til i allefall 65 kg. Hvor høy er du foresten?

Jeg er 168-169 ca. :)

Nå spiser jeg farlig ukomplisert: en typisk dag med mye ren mat. Lager f.eks aldri mat av ferdige produkter, jeg vil VITE hva jeg får i meg. en typisk dag for meg er:

06.45- 30 min gåtur

M1: 50-60 g havregryn (er usikker på nøyaktig vekt), 2 dl skummet melk og 60-70 g cottage chees + 1 eple

M2: salat med tunfisk eller egg. Eventuelt omelett med tunfisk og egg. Masse grønnsaker. + noe brød(grovt)

Før trening,: banan

etter trening: potetlompe

M3: Middag: 150 g kjøtt (for det meste fisk eller kylling), en porsjon potet (av og til ris)og MASSE grønnsaker(minst en halv talerk) Kiwi eller annen frukt til "dessert"

M4: Kveldsmat: Grovt brød, leverpostei, egg... Igjen, masse grønnsaker.

Får i meg runt 8000-9000 KJ (regner i dette, da det er det vi bruker i undervisning)

Dette avhenger veldig om jeg trener eller ei. Jeg har også stor tru på å HELLER ha karbohydratene til kvelds, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke orker så tung mat på morgenen. Spiste stor porsjon omelett og tunfisk (det jeg til vanlig pleier å ha til lunsj)som frokost i dag, og var KVALM....

Jeg må selv blir flinkere til å spise mellom måltidene, mister litt matlyst innimellom. Skal egentlig ha i meg rundt 10500 KJ om dagen, så ligger i underskudd. Jeg er som sagt fornøyd med vekta mi nå, så prøver mer å legge på meg muskler, enn å ta av meg mer nå! :)

Det viktigste for meg har vært å spise rent, og MASSE grønnsaker og frukt. Ikke vær redd for hverken karbohydrat eller fett, og spis mer protein :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ligger på litt mindre kalorier enn deg, men så skal jeg som sagt litt ned i vekt også, men samtidig vil jeg gjerne bygge litt muskler, så underskuddet kan ikke være for stort heller. Prøver meg på opplegget mitt en liten stund, så får vi se om det funker eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ned 2 kg og har tenkt å prøve ut metoden med lite karbohydrater tidlig på dagen, og flere til kvelds. I tillegg bruker jeg diett.no for å legge inn kostholdsplan så jeg har kontroll på næringssammensetningen, og ikke minst kaloriinntaket. Dagsplan for meg inneholder ca 1300 kcal - da har jeg et par hundre ekstra å gå på om det skulle bli nødvendig i forbindelse med trening, men hvis jeg ikke trenger de så spiser jeg de ikke. Jeg har lagt til litt karbohydrat til hvert måltid for å komme meg gjennom dagen - blir utrolig slapp og trøtt om jeg ikke får karbs.:)

Dagens inntak ser slik ut;

07.15 Frokost: Omelett (av 1 egg + 2 eggehviter) + 150 g kyllingfilét + salatblanding + 1 gulrot

09.30 MM: 1 riskake med kokt skinke + et egg

12.00 Lunsj: 200 g torsk + salatblanding + 1 eple

16.30 Før trening: 1 dl CC + 1 dl mager vaniljekesam (blandet med kanel og natren) + 1 banan (evt to gulrøtter om jeg ikke blir mett)

19.00 Middag: 50 g havregryn + 15 g proteinpulver + 1 dl soyamelk lett + 1 dl vann (+kanel, kardemomme, vaniljestevia) = havregrøt

Håper dette kommer til å funke - er sykt lei av dietter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå oppfordrer jeg alle til komme med råd! :D trenger all viten jeg kan få før jeg skal begi meg ut på nye eventyr (sånn derre diett tull) i et forsøk på å redusere mengde fett på kroppen. Mr.Bamse skal bli til Mr.melk!

OG all respekt til Oddis som kommer med grundig egenerfaring :thumbsup: og vil berøee rådet til Ingunn "Ikke vær redd for hverken karbohydrat eller fett, og spis mer protein" :thumbsup:

(Forresten om noen vil utfordre så er jeg svak for det, mtp hva Espen nevner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt noe stort behov for å gå ned i vekt, men dersom jeg har villet stramme inn litt har det alltid funka å spise masse kylling/fisk/egg, MASSE grønnsaker, litt frukt/havregryn som karb-kilde + litt nøtter! Da veier jeg også nøttene for å ha litt koll på det, men spiser grønnsaker til jeg ikke har plass til mer... Ellers trener jeg styrke som vanlig, og øker kardio-mengden betraktelig - all bevegelse er god bevegelse!! Tror det viktigste er å ikke være sulten hele tida, derfor funker iallefall masse grønnsaker for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 1300 kcal var veldig lite Stine, skulle tro du blei ganske slapp og trøtt av dette, eller?
Som du sikkert ser er det veldig mye proteiner i denne dietten, jeg har tatt utgangspunkt i PSMF og tilsatt mer karbohydrater. Proteinene gjør at jeg holder meg mett gjennom hele dagen. I går kjørte jeg uten karbohydrater til frokost og lunsj, og da ble jeg slapp! I dag har gulrota og epla gjort at jeg ikke har følt meg slapp i det hele tatt. Jeg kommer til å prøve å holde meg på 1300-1500 kcal 5 dager i uken, og ca 1800 to dager (helgen). Jeg skal kun ned 2 kg, så det er ikke snakk om mange uker med dette opplegget (forhåpentligvis). Vurderte PSMF først, men dette er i alle fall en litt sunnere og mindre smertefull metode. :) Du kan si det sånn at etter 2 måneder med mislykket vektnedgang begynner jeg å bli skikkelig lei, så nå kjører jeg på litt hardere for å få det unnagjort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 1300 kcal var veldig lite Stine, skulle tro du blei ganske slapp og trøtt av dette, eller?

Synes også det høres lite ut.

2 kg fettreduksjon krever bare et totalt underskudd på 14000 kcal for å nå målet. Sprer man dette over 4 uker krever det bare et daglig underskudd på 500 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det høres lite ut.

2 kg fettreduksjon krever bare et totalt underskudd på 14000 kcal for å nå målet. Sprer man dette over 4 uker krever det bare et daglig underskudd på 500 kcal.

Hadde jeg klart å holde 1500 kcal HVER dag gjennom uka så hadde det vært det optimale. Men jeg kjenner meg selv og vet at i helgene klarer jeg ikke å ligge på kun 1500 kcal - derfor velger jeg å ligge litt lavere 5 dager i uken, slik at jeg kan gå litt høyere i helgene. Så lenge jeg føler meg mett gjør det meg ikke noe psykisk spise 1300 kcal i løpet av en dag. Gjennomsnittet i løpet av én uke blir nok ca 1500 kcal om dagen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...