Gå til innhold

Kyssesyken og trening? Når kan man trene? : )


SamGold

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg ble syk den 17. februar, som også er siste gang jeg trente i år. Først den 3. mars etter en mislykket antibiotikakur ble jeg diagnostisert med kyssesyken og streptokokker (som jeg tok ny kur for). Legen var veldig kortfattet, men om jeg husker rett sa han at jeg ikke skulle trene på en måned. 

Først mandag denne uken har jeg følt meg ganske bra og kanskje til og med som normal. Har ikke vært spesielt utslått eller utmattet under sykdomsforløpet. Symptomene min var mer i retning av en veldig vond og langvarig forkjølelse og vond hals. Jeg snakket med helsesøster på telefon og leverprøvene mine var normale, så det tyder kanskje på at jeg ikke har vært så hardt rammet.

Er det noen som har noen erfaringer å dele? Hvor lenge ventet du eller noen du kjenner med å trene? 

Gitt at formen fortsatt er fin og jeg føler meg frisk, tenkte jeg kanskje å begynne på igjen førstkommende mandag. Dropper nok kardio en stund, så det blir bare vekter tre dager per uke. Slik jeg har forstått det etter å ha lest litt om det, så er dette med å unngå trening først og fremst med hensyn til kontaktsporter og hvor det er fare for slag mot milt. Men dette er jo ikke et problem med vektløfting.

På forhånd takk! :)



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

941 visninger!?! Og null svar? Takk skal dere f**n meg ha! :D

Snakket med legen i dag per telefon. Han satt mer eller mindre på Google/NHI.no og visste ikke stort mer enn meg. Det han dog konkluderte med var at jeg sikkert kunne begynne å trene til uka om jeg følte meg bra. :)

Klipp og lim fra NHI:

Det er stor variasjon i hvilken grad idrettsutøvere blir svekket av infeksjon med mononukleose. Amerikanske studier tyder på at idrettsutøvere kan gjenoppta et ikke-kontakt treningsprogram så snart de er feberfrie. Idrett som utgjør en reell fare for støt mot mageregionen bør unngås så lenge lever eller milt er forstørret.

Det er ikke holdepunkter for at moderat trening er uheldig hvis du føler deg frisk nok til det. 

Så, om formen kjennes grei i morgen og søndag, så tror jeg at jeg skal forsøke meg på en forsiktig økt søndag? 

Kommer til å droppe kardio i hvert fall en måned. Både fordi jeg tenker at det er mer utmattende i seg selv, men også for at den samlede belastningen ikke skal bli for stor med en gang.

Synspunkt? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, SamGold skrev:

941 visninger!?! Og null svar? Takk skal dere f**n meg ha! :D

Snakket med legen i dag per telefon. Han satt mer eller mindre på Google/NHI.no og visste ikke stort mer enn meg. Det han dog konkluderte med var at jeg sikkert kunne begynne å trene til uka om jeg følte meg bra. :)

Klipp og lim fra NHI:

Det er stor variasjon i hvilken grad idrettsutøvere blir svekket av infeksjon med mononukleose. Amerikanske studier tyder på at idrettsutøvere kan gjenoppta et ikke-kontakt treningsprogram så snart de er feberfrie. Idrett som utgjør en reell fare for støt mot mageregionen bør unngås så lenge lever eller milt er forstørret.

Det er ikke holdepunkter for at moderat trening er uheldig hvis du føler deg frisk nok til det. 

Så, om formen kjennes grei i morgen og søndag, så tror jeg at jeg skal forsøke meg på en forsiktig økt søndag? 

Kommer til å droppe kardio i hvert fall en måned. Både fordi jeg tenker at det er mer utmattende i seg selv, men også for at den samlede belastningen ikke skal bli for stor med en gang.

Synspunkt? :D

Smart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lyst å vente for lenge med hensyn til formtap/muskelsvinn, men samtidig ikke lyst å begynne for tidlig. Tenker at å begynne med noen rolige økter og så vurdere hvordan kroppen reagerer burde kunne fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har absolutt ingen faglig kompetanse, men har hatt kyssesyken selv. Er vel veldig individuelt hvordan man reagerer på sykdommen så er vanskelig å finne en fasit på spørsmålet ditt. Jeg ville gjort som du selv sier i din siste post, testa ut kroppen med noen rolige økter og ta det derfra. Dersom det går fint så ville jeg skrudd opp intensiteten etter hvordan kroppen reagerer.

Jeg var litt heldigere enn deg, jeg visste ikke at jeg hadde kyssesyken engang før flere måneder i etterkant da jeg tok en blodprøve hos legen. Så jeg bare knuste på hele sykdomsperioden :p Men har en kompis som var sengeliggende i en 1 måned da han hadde kyssesyken og så vidt klarte å bevege seg rundt. Han klarte ikke å trene noe som helst og gikk ned ~10 kg i perioden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanks, @HaKo.

Tenker jeg tar en økt i morgen og ser hvordan kroppen reagerer.

Det du skriver om å ikke engang vite at man har kyssesyken er visst ganske vanlig. Kjent du deg ikke syk på noen måte? Det er visst veldig ulikt hvordan man blir rammet.

Har også en kamerat som hadde det og ikke visste det før han var ferdig. Han var overbevist om at han var utbrent/hadde møtt veggen i forbindelse med jobb. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, SamGold skrev:

Det du skriver om å ikke engang vite at man har kyssesyken er visst ganske vanlig. Kjent du deg ikke syk på noen måte? Det er visst veldig ulikt hvordan man blir rammet.

Nei, har ingen anelse om når jeg hadde kyssesyken da jeg aldri følte meg syk. Har vel også bare vært hos legen 1 gang de siste 10 årene så var bare tilfeldig at jeg fant det ut. Men jeg mistenker at det var under russetiden 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuck me. :(

Skulle etter planen trene i dag, men droppet det. Hvorfor? Fordi jeg følte meg noe slapp og sliten i dag. Av erfaring kan man jo bli slapp av å være for mye i ro selv når man er frisk, så hadde nok ikke latt det alene stoppet meg, men jeg har hatt litt sår hals også.

Mulig jeg tar en økt i morgen om jeg skulle føle meg bedre. Om ikke så venter jeg kanskje en uke. En uke til uten trening kan vel ikke gjøre så mye skade.

Har hørt noen skrekkhistorier om folk som har trent for tidlig etter kyssesyken også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=

Lytt til kroppen. Så enkelt er det. Og for all del, dersom du driver med noen for kampsport, dropp dette. All mulig slaglignende aktivitet rundt levra et drittskummelt. Levra er forstørret og tåler ikke slag/støt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke kontaktsport og jeg tror ikke leveren er forstørret. Hadde nemlig normale verdier på leverprøver og lurer på om legen kan ha sagt at leveren ikke virket forstørret når han sjekket, uten at jeg helt kan stole på det. 

Men ja, jeg venter nok en uke til, så sant jeg ikke skulle føle meg fantastisk i morgen.

Med tanke på at jeg hører om folk som har vært slått ut i alt fra 6-12 måneder, så er jeg vel egentlig veldig heldig om jeg kan begynne å trene igjen etter 6 uker. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=
1 time siden, SamGold skrev:

Det er ikke kontaktsport og jeg tror ikke leveren er forstørret. Hadde nemlig normale verdier på leverprøver og lurer på om legen kan ha sagt at leveren ikke virket forstørret når han sjekket, uten at jeg helt kan stole på det. 

Men ja, jeg venter nok en uke til, så sant jeg ikke skulle føle meg fantastisk i morgen.

Med tanke på at jeg hører om folk som har vært slått ut i alt fra 6-12 måneder, så er jeg vel egentlig veldig heldig om jeg kan begynne å trene igjen etter 6 uker. :) 

Da er du drittheldig. Men flaksen følger den som ehhh… er øhh, heldig?

Skivene svikter aldri;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Typen hadde kyssesyken i desember/januar. Han var heldig og slapp relativt billig unna, med rundt 2 måneder uten trening. Han var flink til å lytte til kroppen, og det betalte seg, for nå har han vært frisk i nesten to måneder. Så det er mitt beste tips: lytt til kroppen! Og start rolig når du først starter. Kortere økter med lettere vekter enn du normalt ville hatt. Føler du deg slapp eller dårlig etter en 30 minutters økt, burde du vente noen dager til før du forsøker igjen. God bedring! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3/24/2016 at 16.48, SamGold skrev:

Hadde jeg bare vært en av de som elsket timesvis med TV og sofatid. Dette er hardt for en livsglad og treningsglad fyr som meg. :D

Feel ya. Sjølv er eg heldigvis aktiv sjakk- og backgammonspelar, og får tilfredstilt konkurransebehovet sjølv i periodar eg ikkje kan vere i aktivitet (litt redusert styrke er det nok der også riktignok). Som deg har eg vore heilt ute av det sidan januar. Er bihulene som er problemet. I dag var det berre så fantastisk bra skiføre at eg gjekk 42 km, og dei siste 10 trykka eg skikkeleg på (lett terreng riktignok). Var det lurt? Nei. Var det nødvendig? Ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan andre har det, men besøk hjemme hos familien er ikke spesielt avslappende sammenlignet med når jeg er for meg selv. :)

Halsen er omtrent det vondeste den har vært siden jeg fikk diagnosen. Merket minimalt de første tre ukene, inkludert når jeg hadde streptokokker og gikk på antibiotika for dette. Så følte jeg meg sår i halsen etter at forkjølelsen hadde gitt seg, men dette varte i noen dager før jeg følte meg omtrent frisk og egentlig var klar for trening.

Så våknet jeg litt sår i halsen og med en uggen form i tillegg bestemte jeg meg for å vente med trening. Dessverre har halsen egentlig bare blitt verre og jeg har definitivt ikke blitt bedre i løpet av ferien.

Normalt sykdomsforløp? :)

Basert på det jeg har lest på nettet er det sikkert ikke helt unormalt...:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke finn på å tren før du føler deg helt 100% frisk! Jeg trena med kyssesyken, har mista hver eneste muskel i kroppen, og gått ned over 25kg. Jeg fortsatte å trene etter jeg ble dårlig, fordi jeg ikke trodde det var noe alvorlig, men når jeg hadde gått ned over 10kg dro jeg til legen og fikk beskjed om at jeg hadde kyssesyken. Etter det fortsatte kiloene å rase av og har som sagt mista alt av muskler... Kjipt å måtte starte helt på nytt med treninga, så hold deg unna trening helt fram til du er SIKKER på at du er frisk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...