Gå til innhold

Kyssesyken og trening? Når kan man trene? : )


SamGold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om alt går som det skal, så kommer jeg til å ta første trening i morgen. Tenker å holde igjen litt på failure selvsagt. Type 2-3 i tanken. Trolig 5/3/1 som jo har ganske lavt volum.

Halsen er helt fin tror jeg. Den var for min del den største indikatoren på at jeg fortsatt var syk.

Formen har vært ganske grei de siste dagene, men er fortsatt ikke på topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ble jeg diagnostisert med kyssesyken og streptokokker (som jeg tok ny kur for)."

Ga legen deg antibiotika mot kyssesyken? Det er jo et virus ikke en bakterie..

Jeg hadde kyssesyken i flere måneder. Tok 2 uker helt fri og begynte så å trappe opp forsiktig med 15 minutter med under 120 slag pr minutt. annenhver dag. økte med 5 minutter pr uke. Legen synes dette var OK.

I mitt tilfelle hadde jeg vært med en person som fikk sykdommen, men jeg testet ikke meg selv før en stund senere. Jeg gjennomførte Oslo Maraton og flere andre løp med aktiv kyssesyke.

Lever fortsatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Nortel skrev:

"Ble jeg diagnostisert med kyssesyken og streptokokker (som jeg tok ny kur for)."

Ga legen deg antibiotika mot kyssesyken? Det er jo et virus ikke en bakterie..

;) 

Bra du ble frisk. Har hørt flere både løpere og annet som har endt karrieren sin ved å trene for tidlig eller ikke ta fri i det hele tatt. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var første uken gjennomført! Startet mandagen med en gradvis oppbygging med femmere til jeg toppet ut på 70 kg * 6 i benk! Skulle nok fått til mer, men det føltes som nok til å begynne med. Trente med 85 kg + før jeg ble syk.

På markløft la jeg på 10 kg fra 60 og hele veien opp til 120. Et greit tungt sett. Valgte å stoppe der. Trente med rundt 145 kg før jeg ble syk.

Kroppen har føltes bra, men følte meg litt guffen før trening i går og på kvelden. Har vært en litt stressende uke, så forhåpentligvis ikke et tilbakefall. :) 

EDIT: I forhold til kosthold, så kjører jeg "bulk" på treningsdager, to PSMF-ish dager og en litt mer fri dag (lørdager), men fortsatt noe restriktivt. Planen er å se om jeg kan komme meg opp igjen på mine gamle vekter før jeg skrur opp kaloriene ytterligere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuck me. :(

Lurer på om jeg har fått et tilbakefall. Følte meg fortsatt litt guffen på lørdagen, men ikke verre enn at jeg tok en tur ut på byen med noen kamerater (for første gang siden tidlig januar).

I går var svelget vondt igjen og jeg følte meg generelt uggen. Noe bedre i dag, men kjenner meg ikke i form. Så det blir i hvert fall treningsfri i dag og trolig også i morgen. :(:(:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, SamGold skrev:

Fuck me. :(

Lurer på om jeg har fått et tilbakefall. Følte meg fortsatt litt guffen på lørdagen, men ikke verre enn at jeg tok en tur ut på byen med noen kamerater (for første gang siden tidlig januar).

I går var svelget vondt igjen og jeg følte meg generelt uggen. Noe bedre i dag, men kjenner meg ikke i form. Så det blir i hvert fall treningsfri i dag og trolig også i morgen. :(:(:(

Kjipt! Var dette første trening siden du ble frisk? Hvor lenge varte treningen? Ser du skriver at du kjørte markløft, jeg hadde kanskje holdt meg unna baseøvelser og intervall trening de første ukene etter kyssesyken.

Jeg trente under sykdomsforløpet og holdt på i 15 minutter annenhver dag. Dette etter enighet med lege. Når det er sagt var den egentlige anbefalingen ingen trening de første 4 ukene etter at symptomene hadde gitt seg.

Holdt meg til isolasjonsøvelser og lett jogg i starten.

Ble fortalt av legen at kroppen har en virusinfeksjon hvor den hele tiden benytter "tilgjengelige" krefter på å kvitte seg med viruset. Når du trener tunge baseøvelser bruker kroppen energi på trening og restitusjon.

Jo mer stress du utsetter kroppen din for jo mer sannsynlig er at du får et lengre sykdomsforløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3/25/2016 at 19.12, boltzmann skrev:

Feel ya. Sjølv er eg heldigvis aktiv sjakk- og backgammonspelar, og får tilfredstilt konkurransebehovet sjølv i periodar eg ikkje kan vere i aktivitet (litt redusert styrke er det nok der også riktignok). Som deg har eg vore heilt ute av det sidan januar. Er bihulene som er problemet. I dag var det berre så fantastisk bra skiføre at eg gjekk 42 km, og dei siste 10 trykka eg skikkeleg på (lett terreng riktignok). Var det lurt? Nei. Var det nødvendig? Ja :D

Ikkje lurt. Vart sengeliggande over ei veke etterpå og no har det sett seg i lungene også. Skal til spesialist på måndag, men tviler på at han seier noko anna enn at han ikkje kan hjelpe meg. Prøvde meg på ei lett styrkeøkt i dag, men det var heilt forferdelig. Lett aktivitet som å sykle til jobben går ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.4.2016 at 9.02, Nortel skrev:

Kjipt! Var dette første trening siden du ble frisk? Hvor lenge varte treningen? Ser du skriver at du kjørte markløft, jeg hadde kanskje holdt meg unna baseøvelser og intervall trening de første ukene etter kyssesyken.

Jeg trente under sykdomsforløpet og holdt på i 15 minutter annenhver dag. Dette etter enighet med lege. Når det er sagt var den egentlige anbefalingen ingen trening de første 4 ukene etter at symptomene hadde gitt seg.

Holdt meg til isolasjonsøvelser og lett jogg i starten.

Ble fortalt av legen at kroppen har en virusinfeksjon hvor den hele tiden benytter "tilgjengelige" krefter på å kvitte seg med viruset. Når du trener tunge baseøvelser bruker kroppen energi på trening og restitusjon.

Jo mer stress du utsetter kroppen din for jo mer sannsynlig er at du får et lengre sykdomsforløp.

Ja, det var første trening siden jeg ble syk. Føler alle treningene var forholdsvis lite intensive, foruten en glipp på en øvelse (kjørte for tungt på siste sett millitærpress).

Legen min har fortalt meg meget lite. Vel, det han egentlig sa før påske var at jeg kunne trene om jeg følte meg fin. Dette over telefon vel og merke. Virker som han visste veldig lite om kyssesyken fordi han satt og googlet når han snakket med meg.

Null trening denne uka. I dag hadde jeg med gymbag, men endte opp med å droppe det, delvis fordi jeg har kjent tendenser til ubehag i mageregion hvor lever er lokalisert. Sannsynligvis ingenting, men man vet aldri. Vurderer ta meg en legetime og får sjekket leververdier just in case. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.4.2016 at 18.58, boltzmann skrev:

Ikkje lurt. Vart sengeliggande over ei veke etterpå og no har det sett seg i lungene også. Skal til spesialist på måndag, men tviler på at han seier noko anna enn at han ikkje kan hjelpe meg. Prøvde meg på ei lett styrkeøkt i dag, men det var heilt forferdelig. Lett aktivitet som å sykle til jobben går ok.

Det var leit. Får håpe spesialisten gir deg noen gode svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som hadde en langvarig sykdomsperiode enten med eller uten tilbakefall - var vond hals et tilbakevendende symptom? Har fått inntrykk av at influensasymptomene og halssmertene er noe folk gjør seg ferdig med tidlig, mens det resterende går mer på utmattelse og slapphet.

Har hatt veldig vond hals onsdag, torsdag, fredag og så sent som lørdag i går, akkompagnert av en følelse av veldig lett influensa. Har lurt på om det kan være streptokokker (nok en gang), men antar at det kanskje er kyssesyken? 

Er heldigvis noe bedre i dag. Men tror kanskje jeg blir pent nødt å vente en uke til med trening, just in case. Vurderer en tur til legen i morgen for å få tatt noen tester (leverprøver og evt. streptocock i hals), men legen virket så rådvill når vi sist snakket på telefon at jeg lurer nesten på om det er bortkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde kyssesyken sa legen at jeg skulle vente 4-6 månder (føle etter selv når jeg var "klar" til og trene igjen) Begynnte etter 5månder men har gått snart 9 månder å føler jeg svetter mer under trening og blir fortere sliten så viktig og ta det forsiktig i starten og ikke bare kjøre på som før noe jeg kanskje gjorde feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Alexanderhs skrev:

Når jeg hadde kyssesyken sa legen at jeg skulle vente 4-6 månder (føle etter selv når jeg var "klar" til og trene igjen) Begynnte etter 5månder men har gått snart 9 månder å føler jeg svetter mer under trening og blir fortere sliten så viktig og ta det forsiktig i starten og ikke bare kjøre på som før noe jeg kanskje gjorde feil...

Hmmm...

Høres jo ikke ut som om du bare kjørte på når du ventet 5 måneder. :) Betyr det at du følte deg helt frisk lenge før du begynte å trene?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som vet noe om smitte og kyssesyken? Jeg tenker i forhold til nettopp kyssing og utveksling av kroppsvæsker. :D

I følge NHI, så kunne man angivelig være smittsom i over ett år senere. Legen min sa dette hørtes drøyt ut, men måtte innrømme at jeg hadde rett når han sjekket det selv. Samtidig sa han at han ville tro smittefaren var størst i akutt-fasen av sykdommen.

Hadde en date nå på fredag og der opplyste jeg på forhånd om at jeg hadde hatt kyssesyken, men la også til det legen min sa. Hun gav blaffen! :D Men, jeg måtte avlyse fordi jeg følte meg dårlig. Sant å si var jeg ikke så redd for å miste hun her, ettersom jeg innerst inne følte hun ikke var kjærestemateriale.

Jeg har imidlertid en ny date nå på onsdag og hun er av typen som kunne startet en krig! Med andre ord en potensiell kjæreste og som jeg faktisk ikke ønsker å gi slipp på.

Jeg antar at det beste og mest redelige er å fortelle henne det samme som jeg sa til hun forrige, så får det være opp til henne, men sant og si er jeg redd hun trekker seg unna. Men det får vel våge seg...:(

Legen min sa vel mer eller mindre at jeg bare kunne kjøre på. :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SamGold skrev:

Hmmm...

Høres jo ikke ut som om du bare kjørte på når du ventet 5 måneder. :) Betyr det at du følte deg helt frisk lenge før du begynte å trene?

 

 

Følte meg relativt oppegående før jeg begynnte så jeg bare kjørte på allt jeg hadde og der jeg slapp men under harde økter kjente jeg at jeg ble ekstra sliten og svetten rant. Kan si at jeg har aldri følt noen svette dråper på kroppen uansett hvor hardt jeg har trent men etter kyssesyken så rant 5-9 dråper med svette på ryggen og det synes jeg e veldig spesielt...Kan også nevne at jeg hadde feber i ca 1-2uker rett etter jeg fikk kyssesyken og drømmene jeg hadde i det tids rommet var veldig spesiele, noe som er vanskelig og forklare men har hørt andre har hatt rare drømmer når di har hatt kyssesyken også. Jeg er litt usikker på om jeg hadde vondt i halsen men lymfeknutene på halsen hovna veldig opp. Men nå har jeg kun 4 "klumper" (husker ikke va di heter) under armen i armhulen på høyre siden i blodårene som er et tegn på at kroppen har kjempet mot kyssesyken. Føler meg ikke helt topp enda men føler meg bedre en en det jeg var for 3 månder siden så det går rette veien. Men lykke til og god bedring og ta det forsiktig! ;)

 

Edit: Ifra du har fått kyssesyken så kan du smitte andre via spytt fra munnen i 12månder. Selvom du føler deg fin etter få dager så kan det enda smitte så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, legen var helt skråsikker på at jeg hadde NULL smittefare. Faktisk fikk jeg påvist streptokokker (igjen) som jeg nå tar ny kur for. Det var heller ikke noe problem (etter tre dager med antibiotika).

Sa jeg hadde lest at smittefaren kunne vare opp i 12 måneder, men det hadde han liten tro på og sa at de fleste i befolkningen har blitt smittet alt uansett. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev ikke du at legen din hadde lite peiling på mononukleose? Epstein-Barr-viruset som du er smittet med skilles ut i halssekret i over ett år etter du har fått kyssesyken. Så jo, du er smittefarlig. Jeg kjenner flere som har smittet kjæresten sin med dette viruset. 

Du må nesten være ærlig om det, mononukleose er jo ikke noe gøy å ha. Har ikke hatt det selv, men sår hals, dårlig allmenntilstand og forstørret milt er ikke barebare. Det sies at de fleste har hatt det i tenårene uten å være klar over det selv, men hun fortjener å vite om det likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Korleis går det for tida? Eg fekk ei kenacort-sprøyte mot allergi sist veke, og følte meg ein del betre etter det. Har dermed prøvd å trene litt, men er framleis ganske sliten. Blir meir og meir overbevist om at eg har eller har hatt TWAR, då eg både har dei vanlege symptomene og at det er ganske vanleg mad falske negative pga eigenskapane til mikroorganismen. Eg har jo igrunn hatt mange diffuse luftvegsplager dei seinare åra, og det er visst mogeleg at ein kan gå med smitten over lang tid. Ventar på ny lege som forhåpentlegvis tar ting litt meir på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tjenare!

@frøken dings

Jeg advarte henne og sa jeg hadde lest at det kunne være smittefarlig i lang tid, men at flere leger har sagt at det er null problem og svært lav smittefare. En av de slo dette til og med opp i bøkene sine da jeg stilte meg tvilende til hans skråsikkerhet. Nå er det i hvert fall for sent. :D 

@boltzmann

Det går bra! Takk som spør! :)

Det vil si, formen er vel egentlig litt berg og dalbane. Det høres kanskje ikke så bra ut, men jeg har flere ganger gått på trening med smertestillende innenbords og tenkt at jeg kanskje ikke burde trent, men alt i alt har det gått bra/bedre føler jeg. Styrken er på vei oppover og jeg føler meg noenlunde bra må jeg si. Trener kun tre dager per uke da. Venter nok til i hvert fall over sommeren med særlig kardio. Fokuserer på å bare bli normal og få opp igjen styrken.

Er midt inne i en ufin eksamensperiode også, så ikke helt optimalt med tanke på restitusjon, men virker som det går greit.

Hva er TWAR? Bra at sprøyten fungerte! :) Kjipt når kroppen ikke fungerer og særlig når man ikke vet hva det er. Det vet jeg alt om, dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...