Gå til innhold

Lyst til å kommentere kostholdet mitt?


Brunetta

Anbefalte innlegg

En typisk dag for meg ser slik ut:

kl 7:30 -nocco bcaa

kl 8- 9.30- trening

kl 11- STOR salat med 150-200g kyllingfilet og 45 g fetaost

kl 15.30 Middag (ca 200g magert kjøtt, 400g grønnsaker og en potet/40g ris/eller 40g pasta)

kl 19.30 havre og proteinvafler Mmmmm (ca 80g havregryog fibramel til sammen, 1 egg, 100 g kesam og 1 dl melk) Tynt lag med sukkerfritt syltetøy.

På styrkedager så kan det hende jeg spiser frokost sammen med bcaa.

Da spiser jeg 1 eple, 150g cottagecheese og 20g valnøtter :-)

 

Treningsuken min ser ca slik ut:

Mandag- styrke helkropp- tung

Tirsdag-5 km jogg pluss litt intervaller på mølla og mage/core

Onsdag- Høyrep helkropp

Torsdag- 5 km jogg pluss litt intervaller og mage/core

Fredag styrke , helkropp- tung

Lørdag- Gåtur, evnt litt øvelser på støttemusklatur om jeg føler for det

Søndag- 5 km jogg og intervaller evnt. spinning

 

Lyst til å kommentere? Bra? Lite/mye mat? Forholdet mellom styrke/kondisjon?

Mål:gå ned i fettprosent, bedre kondisjonen og øke musklaturen :-)

 

Takk for at du tar deg tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest =xXx=

Hei du. 

Tror du får god respons og innspill dersom du setter opp den totale næringsfordelingen på dette i protein, karbohydrat og fett for dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser altfor lite karbohydrater og kalorier generelt. Du spiser hverken karbohydrater før eller etter trening, dette er dårlig fordi du vil verken ha særlig energi i selve økten, og du vil heller ikke få fylt på energilagrene i musklene og leveren som består av glykogen. Glykogen fremstiller kroppen kun fra karbohydrater. Du trenger ikke spise så mye kjøtt og proteiner, bytt heller ut med mer karbohydrater. Du kommer til å bli slapp og ikke klare å fortsette med treningen på denne dietten. Ikke start dagen med aminosyrer heller. Aminosyrer er egentlig bare ''ferdigdelte'' proteiner, så det egner seg mer under du trener styrke f.eks. eller rett etter trening, personlig anbefaler jeg det ikke fordi det ikke er verdt pengene spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Zharoon skrev:

Du spiser altfor lite karbohydrater og kalorier generelt. Du spiser hverken karbohydrater før eller etter trening, dette er dårlig fordi du vil verken ha særlig energi i selve økten, og du vil heller ikke få fylt på energilagrene i musklene og leveren som består av glykogen. Glykogen fremstiller kroppen kun fra karbohydrater. Du trenger ikke spise så mye kjøtt og proteiner, bytt heller ut med mer karbohydrater. Du kommer til å bli slapp og ikke klare å fortsette med treningen på denne dietten. Ikke start dagen med aminosyrer heller. Aminosyrer er egentlig bare ''ferdigdelte'' proteiner, så det egner seg mer under du trener styrke f.eks. eller rett etter trening, personlig anbefaler jeg det ikke fordi det ikke er verdt pengene spør du meg.

Takk for at du tar deg tid.

Jeg drikker Nocco Bcaa først og fremst fordi jeg synes den er utrolig god og fordi den gir meg et lite kick med koffein. Drikker hverken te eller kaffi, så for meg virker dette bra. Har vel lest et setd at bcaa er bra om du trener på tom mage også, da jeg ikke bryter ned musklaturen, men mye mulig jeg tar feil der?!

Uansett takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tanker:

1. Veldig mye trening, og veldig lite hvile

2. Veldig mye prots (kanskje 20-30 gram for mye), og alt for lite karbs (avhengig av ditt mål)

3. Å gå ned i fettprosent og øke muskulaturen samtidig er to atskilte prosesser som gjøres best hver for seg, men å fortelle det til jenter (90%) er litt som å fortelle en stein at han skal slutte å være en stein. 

Tips:

1. Finn en TDEE kalkulator for å finne ut hva du forbrenner.

2. Før opp maten din i en kaloritelleapp (liten effort, siden du alt har oversikt over maten du spiser)

3. Beregn makros etter hva dine mål er (se Tanker pkt. 3). Utgangspunkt 300-500 ekstra kals for opp, 3-500 under for ned i vekt.

Greie makros:

Kcal = X
Protein = 2,2-2,75* vekt i fettfri masse (f.eks du veier 100 kg og fett% på 30 = 70 kg)

Fett = X (kalorier) * 0,20 /9 = antall gr. fett. 

Karbo = X - protein- fett = Y gram karbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Monica2412 skrev:

Takk for at du tar deg tid.

Jeg drikker Nocco Bcaa først og fremst fordi jeg synes den er utrolig god og fordi den gir meg et lite kick med koffein. Drikker hverken te eller kaffi, så for meg virker dette bra. Har vel lest et setd at bcaa er bra om du trener på tom mage også, da jeg ikke bryter ned musklaturen, men mye mulig jeg tar feil der?!

Uansett takk for innspill.

Det er ingen eller lite hold i at BCAA er nødvendig overhodet - det er salg og markedsføring som forteller at BCAA er "nødvendig" om en trener på tom mage.

Å trene fastende og innta BCAA eller proteiner i etterkant (mest sannsynlig at du gjør det) vil føre til en "superkompensering" slik at du heller forbrenner mer proteiner i etterkant - noe du mest sannsynlig gjør allerede da protein er dominerende i kostholet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Therese skrev:

Det er ingen eller lite hold i at BCAA er nødvendig overhodet - det er salg og markedsføring som forteller at BCAA er "nødvendig" om en trener på tom mage.

Å trene fastende og innta BCAA eller proteiner i etterkant (mest sannsynlig at du gjør det) vil føre til en "superkompensering" slik at du heller forbrenner mer proteiner i etterkant - noe du mest sannsynlig gjør allerede da protein er dominerende i kostholet ditt.

Er det noe annet du ville anbefalt før trening? Synes jeg får god effekt av koffeinen i Nocco sin bcaa, men om det er kun placebo er jo en helt annen sak 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Monica2412 skrev:

Er det noe annet du ville anbefalt før trening? Synes jeg får god effekt av koffeinen i Nocco sin bcaa, men om det er kun placebo er jo en helt annen sak 😊

Hvis det er koffein du er ute etter kan du heller drikke kaffe eller ta tilskudd?

3 timer siden, Monica2412 skrev:

Om jeg spiser for lite, burde jeg ikke da gå ned i vekt? (Dummies spørsmål :o)

Jo, men ikke nødvendigvis da kroppen er tilpasningsdyktig. Den tilpasser seg også stressfaktorer (=trening) og å gå ned i vekt med et høyt aktivitetsnivå er i motsatt retning av overlevelse og det løses ved å skru andre prosesser ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Therese skrev:

Hvis det er koffein du er ute etter kan du heller drikke kaffe eller ta tilskudd?

Jo, men ikke nødvendigvis da kroppen er tilpasningsdyktig. Den tilpasser seg også stressfaktorer (=trening) og å gå ned i vekt med et høyt aktivitetsnivå er i motsatt retning av overlevelse og det løses ved å skru andre prosesser ned.

Drikker verken te eller kaffi og ikke sikkert jeg trenger koffein i det hele tatt, men føler jeg får en liten boots av det. Men kan det være andre ting som er bedre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Therese skrev:

Mat er et godt alternativ til placebo og stimulanter

Tro meg, skulle gjerne spist, men kommer da så alt for fort opp i kcal. Selv med bra mat. På morran går det helt fint med kun drikke og en fin mulighet til å "spare opp" noen kcal  så jeg kan spise litt større måltider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Monica2412 skrev:

Tro meg, skulle gjerne spist, men kommer da så alt for fort opp i kcal. Selv med bra mat. På morran går det helt fint med kun drikke og en fin mulighet til å "spare opp" noen kcal  så jeg kan spise litt større måltider. 

Du har (av samtlige) fått tilbakemelding at ditt totale energiinntak er noe i underkant med ditt aktivitetsnivå og målsetning - likevel ønsker du å spare inn kaloriene ved å trene fastende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Therese skrev:

Du har (av samtlige) fått tilbakemelding at ditt totale energiinntak er noe i underkant med ditt aktivitetsnivå og målsetning - likevel ønsker du å spare inn kaloriene ved å trene fastende?

Sant! Skal virkelig ta det til etterretning! Er bare at i mitt hode skurrer det å spise mer når jeg ikke går ned på det jeg spiser nå. Men det er jo derfor jeg skal høre på erfarne folk! Tusen takk for respons! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Monica2412 skrev:

Sant! Skal virkelig ta det til etterretning! Er bare at i mitt hode skurrer det å spise mer når jeg ikke går ned på det jeg spiser nå. Men det er jo derfor jeg skal høre på erfarne folk! Tusen takk for respons! 

Det er (dessverre) helt normalt, men blitt en skummel trend å spise svært proteinrikt og ellers kalorifattig samtidig som man skal trene som en fikk betalt for det - og likevel ikke få de resultatene en ønsker seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Zharoon skrev:

Du spiser altfor lite karbohydrater og kalorier generelt. Du spiser hverken karbohydrater før eller etter trening, dette er dårlig fordi du vil verken ha særlig energi i selve økten, og du vil heller ikke få fylt på energilagrene i musklene og leveren som består av glykogen. Glykogen fremstiller kroppen kun fra karbohydrater. Du trenger ikke spise så mye kjøtt og proteiner, bytt heller ut med mer karbohydrater. Du kommer til å bli slapp og ikke klare å fortsette med treningen på denne dietten. Ikke start dagen med aminosyrer heller. Aminosyrer er egentlig bare ''ferdigdelte'' proteiner, så det egner seg mer under du trener styrke f.eks. eller rett etter trening, personlig anbefaler jeg det ikke fordi det ikke er verdt pengene spør du meg.

Enig i det du sier, men må bare få påpeke at JO, kroppen KAN danne glukose selv ved omsetting av fett og protein. Det er derfor det ikke finnes noe som heter essensielle karbohydrater (mens en finner både essensielle fettsyrer og aminosyrer;))

 

til trådstarter: kjører du periodisk faste?! Hvis ikke ser jeg ikke grunn til å unnga mat på morgenen. Litt havregryn og ett egg (f.eks) vil gi deg bedre energi på trening. Dette fungere nok akkurat nå, men på sikt tror jeg nok du vil tjene på et bedre sammensatt kosthold hva gjelder fordelingen mellom fett, protein og karbs. Det er for så vidt lettere å gi tilbakemelding dersom du atapper dette inn i myfitnesspal og dermed opplyser oss om kcal, fett/protein og karbs :-) Helt greit å moderere karbo, men å kutte dem helt ut er ikke heldig (for de fleste). Hjernen i seg selv bruker over 100g karbo HVER DAG. Nok karbo vil også være med på å resituere deg kjappere etter trening (noe som er viktig hvis du skal trene såpass hyppig), samt hjelpe med å vedlikeholde/bygge muskler 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, 02-snapper skrev:

Enig i det du sier, men må bare få påpeke at JO, nroppen KAN danne glykukse selv ved omsetting av fett og protein. Det er derfor det ikke finnes noe som heter essensielle karbohydrater (mens en finner både essensielle fettsyrer og aminosyrer;))

 

til trådstarter: kjører du periodisk faste?! Hvis ikke ser jeg ikke grunn til å unnga mat på morgenen. Litt havregryn og ett egg (f.eks) vil gi deg bedre energi på trening. Dette fungere nok akkurat nå, men på sikt tror jeg nok du vil tjene på et bedre sammensatt kosthold hva gjelder fordelingen mellom fett, protein og karbs. Det er for så vidt lettere å gi tilbakemelding dersom du atapper dette inn i myfitnesspal og dermed opplyser oss om kcal, fett/protein og karbs :-) Helt greit å moderere karbo, men å kutte dem helt ut er ikke heldig (for de fleste). Hjernen i seg selv bruker over 100g karbo HVER DAG. Nok karbo vil også være med på å resituere deg kjappere etter trening (noe som er viktig hvis du skal trene såpass hyppig), samt hjelpe med å vedlikeholde/bygge muskler 

Prøver å legge ved et bilde. Håper det er leselig. En typisk dag for meg deg altså 😄

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...