Gå til innhold

Maksimalt opptak av proteiner?


Hansern

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om det egentlig finnes noe tak for maksimalt opptak av proteiner for en gitt tidsperiode?

For eksempel smoothien jeg lager meg på morgenkvisten inneholder ca 70-80g proteiner, klarer kroppen og ta opp alt dette eller er det bare waste? Og kunne det isåfall vært smartere og dele det opp utover dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det meste av proteinet du spiser blir tatt opp i fordøyelseskanalen. Graden av proteiner i faeces er avhengig av bla annet cellulose i kosten, men som sagt det meste av prot blir tatt opp og går inn i sirkulasjonen. Noe som er enda mer interessant er graden av utnyttelse. Overskuddsprotein vil bli filtrert i nyrene og så skilt ut i urinen. Så du tar altså opp det meste av proteiner(aminosyrer) i tarmtraktus, men for mye protein vil rett og slett kroppen kvitte seg med vha nyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Protein skilles ikke ut over nyrene. Overskuddsprotein omdannes til glukose og brukes som energi. Om det ikke er behov for denne energien, vil glukosen lagres som glykogen eller omdannes videre til fett og lagres for senere bruk. Dette skjer med alt proteinet som ikke brukes til proteinsyntese.

I denne prosessen spaltes det av nitrogen fra aminosyrene, som skilles ut via urinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Protein skilles ikke ut over nyrene. Overskuddsprotein omdannes til glukose og brukes som energi. Om det ikke er behov for denne energien, vil glukosen lagres som glykogen eller omdannes videre til fett og lagres for senere bruk. Dette skjer med alt proteinet som ikke brukes til proteinsyntese.

I denne prosessen spaltes det av nitrogen fra aminosyrene, som skilles ut via urinen.

Men du vil ikke få et overskudd av protein gitt at du ikke har overskudd i energi, vil du vel? Altså, jeg spiser 2000kcal om dagen for å holde meg på vedlikehold. Sett at alle disse 2000 kaloriene kom fra protein (ja, jeg vet det ikke er slik, men uansett), ville dette vært veldig mye proteiner, men det vil ikke da lagres som fett?

Utrolig dårlig formulert, men om du skjønner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du vil ikke få et overskudd av protein gitt at du ikke har overskudd i energi, vil du vel? Altså, jeg spiser 2000kcal om dagen for å holde meg på vedlikehold. Sett at alle disse 2000 kaloriene kom fra protein (ja, jeg vet det ikke er slik, men uansett), ville dette vært veldig mye proteiner, men det vil ikke da lagres som fett?

Utrolig dårlig formulert, men om du skjønner ;)

Nei, fordi det i første omgang blir omdannet til glukose som kroppen bruker som energikilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du vil ikke få et overskudd av protein gitt at du ikke har overskudd i energi, vil du vel? Altså, jeg spiser 2000kcal om dagen for å holde meg på vedlikehold. Sett at alle disse 2000 kaloriene kom fra protein (ja, jeg vet det ikke er slik, men uansett), ville dette vært veldig mye proteiner, men det vil ikke da lagres som fett?

Utrolig dårlig formulert, men om du skjønner ;)

Nei, det vil ikke lagres som fett. Og siden omdannelsen av protein til glukose ikke er en særlig effektiv prosess (kroppen bruker mer energi på denne prosessen enn på spalting av karbohydrater til glukose) så vil du i praksis få et lite kaloriunderskudd og gå ned i fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det vil ikke lagres som fett. Og siden omdannelsen av protein til glukose ikke er en særlig effektiv prosess (kroppen bruker mer energi på denne prosessen enn på spalting av karbohydrater til glukose) så vil du i praksis få et lite kaloriunderskudd og gå ned i fettprosent.

Kroppen bruker, som Oddis sier, en del energi på denne prosessen. Dette bidrar til at det reelle energiutbyttet ved dette inntaket ikke blir 2000kcal, men litt lavere. Akkurat dette har liten praktisk betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kroppen bruker, som Oddis sier, en del energi på denne prosessen. Dette bidrar til at det reelle energiutbyttet ved dette inntaket ikke blir 2000kcal, men litt lavere. Akkurat dette har liten praktisk betydning.

Vet du hvor lang tid det tar før kroppen vil begynne å omdanne overskuddsproteiner til glukose? Kroppen kan vel ikke lagre proteiner andre steder enn i magesekken og tarmene som ufordøyd mat og i musklene?

Lyle McDonald skriver jo om dette at kroppen kan bruke opptil 10-11 gram protein i timen til proteinsyntesen (ikke nøyaktig grense). Dersom man spiser alt protein i et måltid vil vel noe omdannes til glukose før 24 timer er gått, om man da inntar f.eks 240 gram proteiner (anta vedlikehold eller moderat overskudd)? Layne Norton er jo litt inne på dette og anbefaler å fordele over flere måltid til dagen (men ikke for mange), noe som også samsvarer med Lyle sine anbefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen tall på dette dessverre. Det er en grense for hvor mye protein som kan tas opp i tarmen per tid, sånn at det ikke kommer for store konsentrasjoner ut i blodet på en gang.I såfall vil opptaket ta lenger tid jo større proteinmengden i måltidet er.

Jeg vil ikke anbefale å spise hele dagsdosen med protein i et måltid, og ser også for meg at det vil være ganske upraktisk med tanke på akutt metthetsfølelse osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Protein skilles ikke ut over nyrene. Overskuddsprotein omdannes til glukose og brukes som energi. Om det ikke er behov for denne energien, vil glukosen lagres som glykogen eller omdannes videre til fett og lagres for senere bruk. Dette skjer med alt proteinet som ikke brukes til proteinsyntese.

I denne prosessen spaltes det av nitrogen fra aminosyrene, som skilles ut via urinen.

Stemmer, gikk litt fort i svingene når jeg sa at prot skilles ut via nyrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Noen studier viser imidlertid at et proteininntak på over 2 gram pr. kg

kroppsvekt pr. dag ikke vil fremme ytterligere muskelvekst, men bli oksidert og brukt som energi.

Dette er individuelt betinget og avhenger av type trening, intensitet, treningsbakgrunn og lignende.

Dagens forskningslitteratur gir ingen indikasjoner på at det er en fordel å ha et proteininntak på 3-4

gram pr. kg kroppsvekt pr dag."

Kilde:

http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/ernaring/Fagstoff/media3811.media

"Studier på toppidrettsutøvere viser derimot at en godt styrketrent utøver med et tilsvarende

energioverskudd ikke vil kunne få den samme økningen i muskelmasse. I praksis betyr dette at utøvere

som ikke ønsker å øke fettmassen betydelig, bør ligge nærmere 2-300 kcal i energioverskudd enn 500

kcal."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg gjør som Vegard, ikke tenker for mye på hvor mye av alt mye, men sikter meg inn på å spise grønnsaker og bær, rene kjøtt og fiskestykker, og holde den stilen. Eventuelt komplementere med noe høyverdig protein de dagene jeg kjører 110 %. Så får kroppen selv agjøre hva den skal gjøre med de forskjellige makronæringsstoffene, det regner jeg med at den klarer å finne ut av selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...