Gå til innhold

Rabdomyolyse


9fitness000

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer litt på sykdommen rabdomyolyse, noen som har kjennskap til denne? Jeg trente ganske hardt med tri-sett (pullups, pushups og facepulls) for en dag siden. (Reps 3-6-10) Altså ikke konsentrisk/eksentrisk el. dag er armene mine dritstøle og de er vonde (lenge siden jeg har trent skuldre+bryst) Er over middels godt trent (7 dager/uke) Noe jeg bør være bekymret for? Hørt så mye om denne sykdommen, ALLE får jo den?

Endret av 9fitness000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du mørk urin eller hovne armer? Vanskelig å strekke ut?

 

Du har hørt mye om den, fordi det er en typisk skrekkhistorie avisene liker å skrive om.....er du veldig bekymret kan du sikkert ta en blodprøve på legevakten.

Endret av Snordskog
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mørk urin eller hovne armer? Vanskelig å strekke ut?

 

Du har hørt mye om den, fordi det er en typisk skrekkhistorie avisene liker å skrive om.....

Klarer å strekke ut armene, men å føre de bak kroppen gjør vondt (mye mulig fordi jeg er støl?) merker dette i begge armene. Ikke mørk urin, enda. Men så drikker jeg veldig mye vann også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Typiske symptomer er smerter, hevelse og svakhet i den rammede muskulaturen, samt utskillelse av store mengder pigment i urinen, noe som gjør urinen rødbrun på farge." http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/muskel-skjelett/rabdomyolyse-37682.html

Om du ikke har en mørk urin og du "bare" har vondt i muskulaturen som ved stølhet tviler jeg på at du har fått det.. Hadde du vært nybegynner ville du ikke hatt like stor treningstoleranse og du ville vært lettere utsatt, men med en relativt trent kropp skal du kjøre deg rimelig langt ned i grøfta før du pådrar deg noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Typiske symptomer er smerter, hevelse og svakhet i den rammede muskulaturen, samt utskillelse av store mengder pigment i urinen, noe som gjør urinen rødbrun på farge." http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/muskel-skjelett/rabdomyolyse-37682.html

Om du ikke har en mørk urin og du "bare" har vondt i muskulaturen som ved stølhet tviler jeg på at du har fått det.. Hadde du vært nybegynner ville du ikke hatt like stor treningstoleranse og du ville vært lettere utsatt, men med en relativt trent kropp skal du kjøre deg rimelig langt ned i grøfta før du pådrar deg noe slikt.

Håper det. Øvelsene jeg gjorde er jeg vant med - er bare to-tre uker siden jeg gjorde sist. Repsantallet var lavt, bortsett fra at det ble gjort i tri-sett. Begynte bare å lure siden jeg er så veldig støl i armene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle personer som får utskillelse av mørk urin. Der jeg jobber kommer det stadig inn folk med rabdomyolyse, og det er ikke alle av de som har pigmentert urin, selv om blodprøvene viser at de har forhøyet CK, som vi bruker for å påvise rabdo. Det er jo ulik grad alvorlighetsgrad av rabdomyolyse, og det er ikke sikkert du er så hardt rammet. Er du i tvil så ta en blodprøve som nevnt over her, og drikk mye vann selv for å få skylt ut avfallsstoffene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...