Gå til innhold

Noen andre som plages med "plassmangel" i programmet når de kombinerer "Back day" med skuldre?


Cocho

Anbefalte innlegg

Hei!

Som tittelen sier "plages" jeg med "plassmangel" i programmet mitt når jeg kombinerer "Back day" (deadlift, chins, rows etc.) med shoulders (lateral raise, military press etc.).

For som veldig mange andre, så har jeg ikke lagt av en egen dag til hverken skuldre eller armer. Jeg kjører triceps på samme dag som bryst (grunnet press-øvelser) så får jeg kjørt dem godt da, og biceps samme dag som rygg (grunnet dra-øvelser) så får kjørt dem godt da. Det eneste er at jeg vurderer å kjøre skuldre på samme dag som rygg, siden noen av øvelsene jeg benytter meg av for å trene øvre til midtre del av ryggen også tar baksiden av skuldre. Så for å "slå 2 fluer i 1 smekk", tenkte jeg at det kanskje kunne være lurt å kjøre dem samtidig.

Saken er den at da blir listen med øvelser jeg må gjennom veldig lang. De andre dagene ligger jeg på rundt 8-10 øvelser, som vil ta meg litt i overkant av en time hvis jeg tar meg en pust i bakken og noe vann mellom settene/øvelsene. Klarer meg med 50 min hvis jeg kjører full intensitet og heller fokuserer på antall repetisjoner og frekvens, kontra tyngde og konsentrasjon av øvelsen. Mens "Back day" planen er på hele 17 øvelser, fordelt på nedre rygg, midtre og øvre rygg, skuldre og biceps. Så hver for seg er de helt OK, og ikke noe å sette fingeren på i min bok. Men sammen kan det muligens bli i det meste laget?

Jeg har fram til nå kjørt en 2-splitt, hvor jeg trente framsiden av kroppen under "Workout A" og baksiden av kroppen under "Workout B", som jeg kjørte annen hver gang, med 0-1 dag treningsfri mellom øktene, avhengig av hvordan formen min var, og hva jeg hadde tid til. Men denne treningsrutinen krevde at jeg måtte gå ned i kjelleren hver eneste trening for å finne krefter til den siste fjerdedelen (1/4) av dagsprogrammet. Noe jeg etter hvert har sett meg litt lei på, og har kommet til det punktet hvor jeg ikke øker like mye lengre i hverken styrke eller størrelse, som jeg ønsker. Så derfor vil jeg tilbake til en 3-splitt igjen, hvor jeg fordeler kroppen inn etter baseøvelsene, Markløft (rygg), benkpress (bryst) og knebøy (bein). For så å supplere med relevante støtteøvelser til hver enkel baseøvelse.

Jeg har tidligere hatt gode resultater med en lignende splitt, bare at der separerte jeg skuldre til en egen dag, slik at det ble en 4-splitt. Men det er begrenset til hvor mange øvelser jeg klarer å klemme inn i en skulderøkt, og dermed blir økta veldig kort i forhold til de andre 3, og jeg føler ikke jeg får kjørt den delen av kroppen like mye som når jeg legger det inn med annen overkroppstrening. Så er litt i tvil her, som dere sikkert forstår.

Så hva tror dere? Burde jeg bare kjøre på med denne 3-splitten, og se hvordan det blir. Eller burde jeg gjøre som før og heller kjøre en 4-plitt, hvor skulderdagen blir en kort økt ferdiggjort på "null-og-niks"?

 

- Cocho

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sumo Deadlift

Deadlift

Lower Back Hyperextensions

Chins

Pull Down Wide Grip

Pull Down Small Grip

Inverted Row

Cable Row Wide Grip

Cable Row Small Grip

Cable Rope Row

Renegade Row

Seated Military Press

Cable Rear Delt Fly

Side Laterals to Front Raise

Biceps Curls

Hammer Curls

TRX Biceps Curls

 

Hehe! Det kan fort høres slik ut ja. Jeg må innrømme at jeg er bitt av "overtraining is a myth" trenden som går for tiden. Alt som kan trenes skal trenes til en blør på utsiden, og en nesten ikke kan puste når økta er ferdig. Men det skal også sies at flere av disse øvelsene kun er alternativer til den opprinnelige øvelsen, og består gjerne ikke av mer enn 1-2 sett på 5-20 repetisjoner, med lette vekter. Bare for å få ut det siste lille, så det ser nok litt verre ut enn det faktisk er. Men det er fortsatt en shit load med øvelser, og jeg er redd for at det skal ta litt for lang tid å gjennomføre. Men øvelser som deadlift kan nok strykes. Jeg trener bare sumo deadlift, siden jeg liker den bedre (jeg har korte bein og lang rygg), så den passer meg bedre enn vanlig deadlift. Jeg ble bare litt gira på å hive inn et par sett med vanlig deadlift som en avslutter. Lette vekter og høyere tempo, bare for å kjenne at det brenner i musklene, samt sjekke hvordan jeg liker vanlig deadlift nå. Er lenge siden jeg trente det sist, og  formen min har endret seg masse siden den gang.

Uansett.. jeg skal skifte litt rundt på ting. Det må da være mulig å flytte på noe av dette. Muligens ta skuldre på leg day, siden jeg ikke har noe annet en bein den dagen. De andre øktene har jeg tros alt chest og triceps, back og biceps. Så de er på mange måter overfylte allerede.

Si uansett hva dere mener.

 

- Cocho

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det er mange unødvendige øvelser.

- Kutt ut sumomark

- Fjern bicepspumpingen fra ryggdagen.

- Kjør én nedtrekksvariant ELLER chinsvariant

- 2-3 forskjellige ro-øvelser holder i massevis

- 2-3 skulderøvelser holder

Hadde satt pris på litt mer utdypende tilbakemeldinger ^_^

Hvorfor ikke sumo?

Hvorfor ikke biceps på rygdagen? Og hvilken annen dag skulle passe bedre?

Hvorfor bare en nedtrekk-, chinvariant?

Det er 2 rene ro-øvelser der, 3 av dem går på andre deler av ryggen/bakside av skuldre, selv om bevegelsen er meget lik.

Hvorfor ikke flere skulderøvelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke sumo?

Fordi du har konvensjonell markløft som øvelse nr2 - hvorfor har du med en flerleddsøvelse (med en haug av begrensningsfaktorer) når du skal trene rygg?

Hvorfor ikke biceps på rygdagen? Og hvilken annen dag skulle passe bedre?

Biceps er en liten muskler, og avhengig av hvor mange år du har trent og nærmer deg ditt potensial vil du trenge mer spesifikk stimuli.
Her er biceps med i 11 øvelser, derav 3 er isolasjonsøvelser - mao mer enn nok.

Hvorfor bare en nedtrekk-, chinvariant?

Fordi nedtrekk og chins er det samme, der nedtrekk er en regresjon av chinup og stiller ikke (like store) krav til stabilitet

Det er 2 rene ro-øvelser der, 3 av dem går på andre deler av ryggen/bakside av skuldre, selv om bevegelsen er meget lik.

Kan du forklare hvordan disse er så forskjellige fra hverandre så du velger å ha alle med?

Hvorfor ikke flere skulderøvelser?

Hvorfor flere skulderøvelser?
Har du resten av programmet ditt også, siden dette kun var en dag - såvidt jeg forsto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde satt pris på litt mer utdypende tilbakemeldinger ^_^

Hvorfor ikke sumo?

Hvorfor ikke biceps på rygdagen? Og hvilken annen dag skulle passe bedre?

Hvorfor bare en nedtrekk-, chinvariant?

Det er 2 rene ro-øvelser der, 3 av dem går på andre deler av ryggen/bakside av skuldre, selv om bevegelsen er meget lik.

Hvorfor ikke flere skulderøvelser?

Sumo er mer en beinøvelse enn ryggøvelse. Her passer konvensjonell bedre.

Biceps kan du med fordel trene på f.eks bryst/triceps-dagen. Da får du også trent biceps oftere og vil prestere bedre da den ikke allerede er utslitt av ryggøvelsene.

Fordi av og til er "less is more" et faktum. Istede for å legge til 2 øvelser med samme bevegelsesmønster så kan du heller bruke én av de og heller legge inn et ekstra sett. Stangroing er det får som faktisk gjør riktig så her vil pendlay være det beste alternativet. så kan du legge inn kabelro og kanskje enarmsroing i tillegg. Facepull er konge så den burde du beholde.

For skuldrene holder det med militærpress eller stående press med hantler, så kan du legge inn et par sidehevsvarianter. Hvorfor det ikke er nødvendig med 10 øvelser pr muskelgruppe er nettopp fordi skuldrene dine bl.a. er involvert i mye av ryggarbeidet/brystarbeidet ditt. Overdriver du mengden arbeid vil du faktisk kunne oppleve negativ effekt over positiv da du "over reach'er".

Ser therese også kom med gode poenger over. :)

 

Endret av FrkHoel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du har konvensjonell markløft som øvelse nr2 - hvorfor har du med en flerleddsøvelse (med en haug av begrensningsfaktorer) når du skal trene rygg?

Biceps er en liten muskler, og avhengig av hvor mange år du har trent og nærmer deg ditt potensial vil du trenge mer spesifikk stimuli.
Her er biceps med i 11 øvelser, derav 3 er isolasjonsøvelser - mao mer enn nok.

Fordi nedtrekk og chins er det samme, der nedtrekk er en regresjon av chinup og stiller ikke (like store) krav til stabilitet

Kan du forklare hvordan disse er så forskjellige fra hverandre så du velger å ha alle med?

Hvorfor flere skulderøvelser?
Har du resten av programmet ditt også, siden dette kun var en dag - såvidt jeg forsto?

Grunnen til at deadlift står på listen i det hele tatt er fordi jeg var interessert i å ta med et par sett, bare for å kjenne hvordan jeg syns den øvelsen føles pr dags dato. For som jeg skrev i posten før, så har jeg gått over til sumo fordi det rett og slett føles mer naturlig under løftet. Føler jeg kaster bort mindre krefter på "unaturlige" fakter, som jeg opplever under tradisjonell deadlift. Armene mine blir liksom litt for korte på utsiden av lårene under tradisjonell deadlift, noe jeg føler jeg slipper å plages med når jeg løfter sumo. Jeg er enig i at tradisjonell deadlift tar mer konsentrert på ryggen, føler meg mer "mørbanka" i nedre del av ryggen etter en god deadlift-økt enn med sumo, men det er ikke verdt det når jeg er så helt inn i skauen sliten i hele kroppen fordi jeg bruker så mye unødvendige krefter/energi på å komme meg gjennom løftene som ikke føles 100% naturlige.

Så jeg bør vurdere å flytte bicepsøvelsene til en av de andre dagene, kanskje samme dag som jeg trener triceps? Eventuelt samme dag som jeg trener bein? For på leg day har jeg bare bein, og ingenting annet. Eventuelt kan jeg vurdere å ta skuldre og armer på en dag for seg selv? Føler bare disse små musklene (skuldre, biceps og triceps) faller litt utenfor, og ikke passer inn med andre muskelgrupper.

Pr dags dato har jeg ikke fått skaffet meg et eget chin-ups/pull-ups belte (slikt for å legge til ekstra vekt uner chins/pull-ups og dips), og gymet jeg trener på har ikke slikt liggende. Så jeg har kommet til det punktet hvor vanlige chins/pull-ups med bare egenvekt ikke er tungt lengre, ved mindre jeg øker antall reps til 10-20 stk pr sett. Så i stede for å henge og dingle i en evighet, så har jeg lagt inn pull-down, bredt og smalt grep, for å kunne pushe meg litt mer og bygge litt mer muskler. Siden jeg føler at jeg er på stedet hvil med chins/pull-ups uten det beltet. Men jeg liker hvordan chins og pull-ups får hjertet mitt til å pumpe, så jeg vil ikke fjerne øvelsen fra programmet heller, selv om det er litt lett for tiden. Blir annerledes når jeg får investert i et slikt belte.

Vanlige ro-øvelser (wide grip og small grip cable rows) tar veldig sentralt mellom skulderbladene for meg. Er der jeg får gangsperr etterpå. Mens inverted row er en egenvektøvelse, som jeg på mange måter bruker for å få varmet opp musklene (2-3 sett på 10 reps med egenvekt), uten at jeg blir merkbart sliten av det. Cable rope row er med veldig lette vekter og jeg bruker den på en lignende måte som andre bruker Upright row med hantler eller stang. Jeg drar kabelen oppover fra bunn og mot haken, slik at jeg kjenner det brenne i de små musklene direkte på baksiden av skulderen, og ikke rundt skulderbladet slik med de andre ro-øvelsene. Fikk en bedre fasong på skulderen etter at jeg startet med den øvelsen, pluss at jeg føler den hadde en viss positiv virkning på holdningen min.

Og renegade row tar veldig nedenfor skulderbladene, altså midtre ryggparti for min del. Har ikke benyttet meg av den øvelsen så lenge enda, så er litt tidlig å si hvilken innvirkning den har på meg. Men forhåpningene mine er at jeg skal bli enda litt sterkere i støttemuskulaturen i ryggen, siden jeg er medfødt en slak svai i ryggen, så har jeg fokusert på å trene den opp slik at jeg lettere kan løfte korrekt i knebøy og mark.

Men som dere sier, så kan jeg med god samvittighet kutte ned på øvelsene og oppnå samme resultat? Hvordan ville deres ryggdag sett ut i forhold til min?

 

Her er de andre dagene i splitten, siden det var spørsmål om det også:

 

Chest day, starter med 3 rotator cuff øveler for å varme opp, samt at det skal være skadeforebyggende.

Bench press

Dumbell press

Flyes

Incline Dumbbell Press

Low Cable Crossover

Pushups

Dips

EZ Bar Triceps Extension

Body Up

 

Leg day starter også med litt spesifikk oppvarming, noe tøying. Reiv nesten av den ene lårmuskelen i høyre bein for nesten 2 år siden, den tiden jeg jobbet for Forsvaret. Så etter rehabilitering har jeg fått sansen for å bli mykere, så jeg tøyer alltid ut før beinøkta. Ikke noe voldsomt, bare nok til at jeg kjenner at musklene blir varme og "glatte". Jeg tar meg også et par sett med lette vekter i knebøyen, bare for å bli skikkelig varm, pluss kjenne at alt er som det skal være.

Squats

Leg press

Leg Extensions

Leg Curls

Lunge Pass Through

Barbell Glute Bridge

Standing Calf Press

Seated Calf Press

Calf Jumps

 

Nevnte ikke det tidligere, men jar tøyer også ut før jeg trener rygg. Pluss at jeg starter veldig rolig, med lette vekter, slik at jeg varmer godt opp før jeg starter på settene mine.

Jeg løper også til og fra trening hver dag. Er vel snakk om 2,7km hver vei. Så jeg får meg en grei oppvarming på vei til trening, og siden jeg tar det MASSE roligere på veien hjem, en "oppløsing" etter trening også. Føler jeg får løst litt opp i muskulaturen når jeg tar meg en rolig jogg hjem fra trening, kontra å bare hoppe i bilen og kjøre etter en hard beinøkt.

 

Håper dette var noe opplysende, og ikke virket for påstående. Jeg forholder meg til hver enkelt øvelse slik jeg føler den fungerer for meg. Så er bare å fyre løs med hva dere syns. Men er ganske sikker på at det er ryggdagen som er "problemet" her. Må få kortet den ned noen hakk.

- Cocho

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forholder meg til hver enkelt øvelse slik jeg føler den fungerer for meg. Så er bare å fyre løs med hva dere syns.

 

Basert på at du "gjør det du føler" forteller meg at vi ikke kommer særlig langt med dette.

Tips ang ryggdagen har du allerede fått, som er både vel argumenterte og flerstemmig. Hvis du ikke føler du trenger å gjøre andre endringer så er det opp til deg om du velger å ta til deg rådene om ryggdagen eller ikke.

Jeg er mer en gjerne opp til å argumentere for meg at dette kan gjøres på en annen måte, men har man bestemt seg for at det funker for en, respekterer jeg det. Synsing kommer en ikke særlig langt med og det er mao bortkastet tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frekvens, volum og mengde per øvelse er viktigere en antall forskjellige øvelser. Det er ingen vits å detaljstyre på "del av en muskelgruppenivå" om det overordnede fokuset og planen for "progressjon og kontinuitet over tid" ikke er til stede. 

Helt banalt kan du si at færre øvelser gir mer rom for å øke frekvensen så den totale belastningen på muskelen øker. Deretter kan man øke antall set og rep på noen øvelser som virkelig har noe for seg, gjøre andre mindre øvelser overflødige. Disse kan derimot syklisk rulleres etter svakheter og behov.


Du må som minimum kunne skrive en forklaring på hvorfor hver øvelse er i programmet annet en "det føles bra".

9 (!) forskjellige øvelser på bein gir deg ikke automatisk bedre utbytte en 2-3 øvelser på bein med samme totalt antall sett og rep. Det eneste det gjør er å kaste bort treningstid på overkomplisering og overflødige øvelser som kanskje til og med er kontraproduktivt. Ofte ser man folk som "vil bli sterke i knebøy" kaste bort en treningsdag på å jukke legger og drive med leg extensions eller andre ting som rett og slett ikke er det man ønsker å bli god på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på at du "gjør det du føler" forteller meg at vi ikke kommer særlig langt med dette.

Tips ang ryggdagen har du allerede fått, som er både vel argumenterte og flerstemmig. Hvis du ikke føler du trenger å gjøre andre endringer så er det opp til deg om du velger å ta til deg rådene om ryggdagen eller ikke.

Jeg er mer en gjerne opp til å argumentere for meg at dette kan gjøres på en annen måte, men har man bestemt seg for at det funker for en, respekterer jeg det. Synsing kommer en ikke særlig langt med og det er mao bortkastet tid

Jeg tok faktisk det dere sa seriøst. Kom akkurat inn døra her etter en økt på gyme, hvor jeg trente rygg. Jeg hadde med meg det oppsettet jeg postet her (som utgangspunkt), og så droppet jeg sumo, for å teste hvordan det var å løfte vanlige deadlifts igjen. Og det fungerte helt greit. Jeg har gått ned 13kg siden 01.01.2015, så lårene mine er ikke like mye "i veien" som de pleide. Så følte jeg kom dypt nok i marken, pluss at jeg fikk god bakkekontakt med fotsålene (og ikke bikket framover). Så jeg blir nok å droppe sumo framover, og heller kjøre tradisjonell mark.

Jeg droppet også en del av øvelsene som går under ro-øvelser. Så nå sitter jeg igjen med Cable Row, bare at jeg byttet ut bredt grep med tau, slik at jeg kommer "dypere" inn i draget, og dermed kjente at det virkelig begynte å brenne alt etter 6 reps ut i første sett. Avsluttet med noen lettere sett Renegade row, bare fordi jeg syns de var kjekke.

Jeg droppet også noe av nedtrekk-øvelsene. Så nå har jeg pull-ups, og vanlig nedtrekk som avslutter. Har det noe for seg å kjøre pull-ups slik at de to siste settene blir kjørt mer statisk? At jeg i stede for å kjøre rep etter rep, så drar jeg meg heller opp og blir hengende der til "krampa tar meg"? Ble drøyt gåen av det iallfall, men vet ikke hvor mye det har for seg med tanke på bygging av muskler? Muligen kjøre med strikk neste gang? Slik at jeg kan "pine" ut et par ekstra set?

Kuttet også ned på skulderøvelsene, så nå kjører jeg stående militærpress i stedet for sittende. Får kjørt meg litt mer når jeg står, enn når jeg sitter. Så avsluttet jeg med noen lette side laterals, men det tok ikke lang tid før jeg var helt færdig (2 set på 4kg, and done).

Avsluttet med 2 bicepsøvelser, mest fordi jeg må få trent dem denne uken også. Pluss at jeg ville sjekke hvordan det ble. Klarte å klemme av 4 set med preacher curls og 3 set hammer curls, med mer vekt enn sist uke. Men føler fortsatt det tar litt for lang tid. Så neste uke blir nok de heller trent en annen dag.

Så klarte til slutt å kutte ned ryggøkta med såpass mange øvelser at jeg tror det er innenfor "normalen" iallfall. Lot seg iallfall gjennomføres på litt i overkant av 1 time, noe jeg er okei med.

Mente ikke å høres vrang ut tidligere. Men blir man "satt" inn i en rutine over lengre tid, så er det litt vanskelig å løsrive seg, og man ender (iallfall i mitt tilfelle) med å bare legge til øvelse etter øvelse, fordi man på mange måter blir glad i de vante øvelsene. Du kjenner deg kanskje igjen der? At det er noen øvelser man rett og slett gleder seg til å gjøre, fordi man føler man får ut sitt fulle potensiale når man gjennomfører dem? ^_^

Frekvens, volum og mengde per øvelse er viktigere en antall forskjellige øvelser. Det er ingen vits å detaljstyre på "del av en muskelgruppenivå" om det overordnede fokuset og planen for "progressjon og kontinuitet over tid" ikke er til stede. 

Helt banalt kan du si at færre øvelser gir mer rom for å øke frekvensen så den totale belastningen på muskelen øker. Deretter kan man øke antall set og rep på noen øvelser som virkelig har noe for seg, gjøre andre mindre øvelser overflødige. Disse kan derimot syklisk rulleres etter svakheter og behov.


Du må som minimum kunne skrive en forklaring på hvorfor hver øvelse er i programmet annet en "det føles bra".

9 (!) forskjellige øvelser på bein gir deg ikke automatisk bedre utbytte en 2-3 øvelser på bein med samme totalt antall sett og rep. Det eneste det gjør er å kaste bort treningstid på overkomplisering og overflødige øvelser som kanskje til og med er kontraproduktivt. Ofte ser man folk som "vil bli sterke i knebøy" kaste bort en treningsdag på å jukke legger og drive med leg extensions eller andre ting som rett og slett ikke er det man ønsker å bli god på.

Jeg har alltid holdt meg til knebøy og mark, pluss en og annen støtteøvelse til de to. Men nå er det kommet dit hen at jeg har OK form og størrelse på lår (litt i underkant av det jeg burde, men det er pga skaden jeg pådro meg, som gjorde at jeg ikke kunne trene bein på en lang lang tid), men leggene mine er alt for små i forhold til resten. Jeg tror det er litt genetisk, men så har jeg aldri virkelig gått inn for å trene legger. Så kom jeg over denne artikkelen her på Fitnessbloggen, som tok for seg "problemet" med små legger, og tenkte jeg skulle teste det ut. Men jeg må ærlig si at jeg er veldig usikker på om det har noe for seg. Så jeg burde altså bare kutte dem ut?

 

Takk til dere som gidder å komme med innskudd her (selv om jeg kan virke som en tulling i måten jeg ordlegger meg på).
Setter virkelig pris på det altså! Og at det er så mange flinke, dedikerte og rutinerte folk innenfor flere grener av kraftsport, som faktisk tar seg tiden til å kommentere. Jeg er imponert!

- Cocho

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok faktisk det dere sa seriøst. Kom akkurat inn døra her etter en økt på gyme, hvor jeg trente rygg. Jeg hadde med meg det oppsettet jeg postet her (som utgangspunkt), og så droppet jeg sumo, for å teste hvordan det var å løfte vanlige deadlifts igjen. Og det fungerte helt greit. Jeg har gått ned 13kg siden 01.01.2015, så lårene mine er ikke like mye "i veien" som de pleide. Så følte jeg kom dypt nok i marken, pluss at jeg fikk god bakkekontakt med fotsålene (og ikke bikket framover). Så jeg blir nok å droppe sumo framover, og heller kjøre tradisjonell mark.

Jeg droppet også en del av øvelsene som går under ro-øvelser. Så nå sitter jeg igjen med Cable Row, bare at jeg byttet ut bredt grep med tau, slik at jeg kommer "dypere" inn i draget, og dermed kjente at det virkelig begynte å brenne alt etter 6 reps ut i første sett. Avsluttet med noen lettere sett Renegade row, bare fordi jeg syns de var kjekke.

Jeg droppet også noe av nedtrekk-øvelsene. Så nå har jeg pull-ups, og vanlig nedtrekk som avslutter. Har det noe for seg å kjøre pull-ups slik at de to siste settene blir kjørt mer statisk? At jeg i stede for å kjøre rep etter rep, så drar jeg meg heller opp og blir hengende der til "krampa tar meg"? Ble drøyt gåen av det iallfall, men vet ikke hvor mye det har for seg med tanke på bygging av muskler? Muligen kjøre med strikk neste gang? Slik at jeg kan "pine" ut et par ekstra set?

Kuttet også ned på skulderøvelsene, så nå kjører jeg stående militærpress i stedet for sittende. Får kjørt meg litt mer når jeg står, enn når jeg sitter. Så avsluttet jeg med noen lette side laterals, men det tok ikke lang tid før jeg var helt færdig (2 set på 4kg, and done).

Avsluttet med 2 bicepsøvelser, mest fordi jeg må få trent dem denne uken også. Pluss at jeg ville sjekke hvordan det ble. Klarte å klemme av 4 set med preacher curls og 3 set hammer curls, med mer vekt enn sist uke. Men føler fortsatt det tar litt for lang tid. Så neste uke blir nok de heller trent en annen dag.

Så klarte til slutt å kutte ned ryggøkta med såpass mange øvelser at jeg tror det er innenfor "normalen" iallfall. Lot seg iallfall gjennomføres på litt i overkant av 1 time, noe jeg er okei med.

Mente ikke å høres vrang ut tidligere. Men blir man "satt" inn i en rutine over lengre tid, så er det litt vanskelig å løsrive seg, og man ender (iallfall i mitt tilfelle) med å bare legge til øvelse etter øvelse, fordi man på mange måter blir glad i de vante øvelsene. Du kjenner deg kanskje igjen der? At det er noen øvelser man rett og slett gleder seg til å gjøre, fordi man føler man får ut sitt fulle potensiale når man gjennomfører dem? ^_^

Det gleder meg å høre! :)

"statisk" chinup vil nok ikke være en "lurere" måte å bygge muskelmasse på(ikke som jeg har hørt om iallfall) - du vil helst klart bli sliten og lage et enormt stress på muskulaturen, men dynamiske bevegelser med stadig økende volum er iallefall en sikker vinner for økt muskelmasse. 
Har du en strikk kan du bruke den motsatt vei, dvs å ankre den i gulvet og feste den på kroppen (evt rundt midjen eller nakken) for økt motstand til toppen. Her kan en også bruke kjettinger om en ikke har tilgang til belte.

Jeg er enig i at det er lett å gro seg fast i en rutine, og jeg blir veldig positiv av at rådene en gir (som bli spurt om, tross alt) går inn og en da møter ydmykhet fremfor å søke bekreftelse. Sjelden sort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere slike strikker på gymet jeg bruker, så det skal testes ut neste gang ;)
Skal forsøke å sende administrasjonen av senteret en tilbakemelding, og høre om det ikke er mulig for dem å skaffe belter, og kanskje kjetting. Har som sagt ikke sett noe slikt noen plass på hele senteret.

Ja, når dere alle først og fremst var så snille at dere ga meg tilbakemelding på henvendelsen min, så skulle det bare mangle at jeg tok til meg noe av det ;) 

 

- Cocho

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...