Gå til innhold

Knebøy vs. lårpress


petrinegladesen

Anbefalte innlegg

Har en far som har drevet med styrketrening i mange år, satt opp treningsprogrammer, vært veileder osv. Jeg har begynt å trene styrke og kjører på med knebøy. Er ei relativt spe jente, og må nå ta i bruk knebøystativ for å klare å få vekta jeg tar knebøy med opp på skuldrene, klarer ikke å løfte det over hodet lenger. Min far sier da at jeg heller burde ta lårpress, pga. mindre belastning på rygg, og pga. faren for å pådra seg skader når en begynner å bruke tyngre vekter. Noen formeninger om dette? Jeg tenker egentlig at knebøy er mer effektivt med tanke på hele kroppen, kjernemuskulatur og stabilisering. Vil lårpress være like effektivt for lår og rumpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle bruker knebøystativ til knebøy. Det går ganske greit å lempe rundt på ei stang og nokre kilo, men du skal ikkje langt opp i vekt før det er umogleg. Det å bruke stativ er den mest naturlege ting i verda, det skal du ikkje tenke på. Å ikkje bruke stativ er farlegare enn å bruke det. Stativet er laga for at ein skal få stanga av på ein trygg måte med riktig spenn i kroppen. Bruk og sikringsstenger som sikring i tilfelle du ikkje kjem opp.

Knebøy er ein super øvelse fordi den belaster meir enn kun beina. Det er viktig å trene opp kjernemusklatur. Knebøy aktiverer rygg, mage, skuldre, bein osv., og er difor ein betre øvelse enn beinpress.

Beinpress er eit greit alternativ det, for all del, men med mindre du har fysiske skavanker som hindrar deg i å ta knebøy så vil eg anbefale det. Det er nok plass til både beinpress og knebøy i programmet sånn sett. Markløft er og kjempefin.

Felles for markløft og knebøy er at teknikk er alfa og omega. Det må terpast på og trenast inn heilt i starten og ha fokus på det heile vegen.

I knebøy er det viktig å gå langt nok ned, men samtidig ikkje for langt ned dersom mobiliteten avgrensar det.

http://fitnessbloggen.no/ovelser/kneboy/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en far som har drevet med styrketrening i mange år, satt opp treningsprogrammer, vært veileder osv. Jeg har begynt å trene styrke og kjører på med knebøy. Er ei relativt spe jente, og må nå ta i bruk knebøystativ for å klare å få vekta jeg tar knebøy med opp på skuldrene, klarer ikke å løfte det over hodet lenger. Min far sier da at jeg heller burde ta lårpress, pga. mindre belastning på rygg, og pga. faren for å pådra seg skader når en begynner å bruke tyngre vekter. Noen formeninger om dette? Jeg tenker egentlig at knebøy er mer effektivt med tanke på hele kroppen, kjernemuskulatur og stabilisering. Vil lårpress være like effektivt for lår og rumpe?

Jeg er av litt annen oppfatning en de som har svart til nå, jeg er nesten mer tilbøylig til å være enig med din far. Nå er nok han kanskje spesielt opptatt av at ikke du skal bli skadet, men generelt mener jeg at knebøy ofte trener korsryggen mer enn lår. For noen av oss! Jeg selv har kjørt knebøy i lang tid, men klarer ikke å øke. Når jeg øker mellom 1-2 kg hver uke i både bryst, rygg og skuldre, og snart tar like mye i benk (om ikke mer) enn i knebøy, da er det noe galt. Jeg har sjekket teknikk og mykhet i ledd og alt som er, men volum i ben og styrke øker altså ikke. Hva var løsningen? Kutte ut knebøy, og kjøre hardt på bulgarske utfall og leg extensions og lårcurl. Vips så buler musklene på bena ut både her og der, og for tiden kan jeg legge på 3 kg hver uke i bulgarske utfall. Resten av kroppen blir trent hovedsaklig med decline press, chins, markløft og stående frontpress, sånn at det ikke er noen fare for kjerne eller stabilitet. Jeg mener også at bulgarske utfall med lang avstand mellom fremre og bakre fot er en av de aller beste øvelsene for gluteus muskulaturen, den gir en bedre strekk en knebøy, med mindre du er veldig, veldig myk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/squat-versus-leg-press-for-big-legs.html

Hvilke øvelser man bør velge avhenger også litt av anatomi (femur vs torso) - men så fremt man ikke er idrettsutøver kan man fint kutte ut knebøyen for andre øvelser som er i samme gate kvalitetsmessig. Ingen øvelse er mer magisk enn at hvis man blir sterk i øvelser som trener samme muskulatur så blir resultatet bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her stod det mye rart... Kan jo prøve å hjelpe litt jeg også:

1. Hvilken øvelse du bør velge kommer ann på målene dine.

2. Knebøy er nesten alltid en bedre øvelse enn beinpress, så fremt du ikke er en av de få (5%?) som ikke har anatomien til knebøy.

3. De foregående punktene forutsetter noe kjempeviktig: rett teknikk. Uten rett teknikk er ikke knebøy knebøy.

4. At du ikke klarer å løfte vekten over hodet for deretter å ta knebøy er bra. Jeg heller klarer ikke å løfte vektene jeg bruker i benkpress med tennene opp til benken (det er ikke et gyldig argument).

5. Større belastning med god teknikk er alltid bra (så lenge en ikke har noen underliggende skader/syndromer).

6. Beinpress fører til at lårmuskulaturen utvikles, og da primært fremsiden (quadriceps). Den vil da utvikles fortere enn mye av de omkringliggende musklene (og tilhørende fester), slik at dette kan gjøre deg mer tilbøyelig for skader om du skal utvikle kraft i en annen sammenheng (strekk i bakside om du akselererer på ei gressmatte f.eks.).

7. Skal du ikke ta knebøy så må du være veldig flink til å unngå nevnte problemer.

... and the list goes on. Forøvrig veldig likt det zeph sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knebøy er kanskje den beste øvelsen du kan ha i treningsprogrammet ditt uansett mål. Dette gjeller da kun hvis den blir utført med korrekt teknikk. Se på noen instruksjonsvideoer på Youtube, Start lett og terp kun på teknikk de første 2-3 ukene. er du usikker på en venn til å filme teknikken din slik at du kan se om du gjør noe feil. Så kan du gradvis jobbe deg oppover mot større vekter, husker selv jeg kun holdt på med 30-40 kilo for å lære meg teknikken i knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/squat-versus-leg-press-for-big-legs.html

Hvilke øvelser man bør velge avhenger også litt av anatomi (femur vs torso) - men så fremt man ikke er idrettsutøver kan man fint kutte ut knebøyen for andre øvelser som er i samme gate kvalitetsmessig. Ingen øvelse er mer magisk enn at hvis man blir sterk i øvelser som trener samme muskulatur så blir resultatet bra.

Veldig bra artikkel du linket til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...