Gå til innhold

Strekk i hamstring


Ove_68

Anbefalte innlegg

Under en markløftøkt fikk jeg en strekk i høyre hamstring. Jeg slapp stanga umiddelbart, og tok en ukes pause fra trening.

Først hadde jeg problemer med å både sitte og gå, men nå hindrer det meg ikke i normale aktiviteter. Men.. det er fremdeles ganske så vondt.

Jeg klarer knebøy med lav belastning, men bør jeg egentlig gjøre det før smertene er helt borte? Markløft er foreløpig helt utelukket. Klarer det ikke engang med bare stanga.

Finnes det noe jeg kan gjøre selv for å få det til å bli bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler å ikke provosere mer "enn nødvendig", så om daglige aktiviteter og bevegelser uten/med mindre ekstern belastning ikke gir smerter er det ok.

Strekkøvelser er ikke å anbefale, type markløft, hip ext etc. Gjør det du kan, men ikke gjør det som gir smerter.

Har du mulighet til å holde området varmt, i form av en sleeve (med eller uten kompresjon) som du kan bruke så ofte som mulig kan dette forkorte restitusjonsprosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å ikke provosere mer "enn nødvendig", så om daglige aktiviteter og bevegelser uten/med mindre ekstern belastning ikke gir smerter er det ok.

Strekkøvelser er ikke å anbefale, type markløft, hip ext etc. Gjør det du kan, men ikke gjør det som gir smerter.

Har du mulighet til å holde området varmt, i form av en sleeve (med eller uten kompresjon) som du kan bruke så ofte som mulig kan dette forkorte restitusjonsprosessen.

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det kan hjelpe varierende av hvor ille det er, men jeg har selv strekt så ille at jeg gikk 6 måneder uten mark og bøy, bare med lett frontbøy. I stedet for å fortvile økte jeg frekvensen på frontbøyen og ble faktisk litt sterkere i prosessen, perset i mark kort tid etter jeg kunne starte igjen. Poenget var at jobb rundt skaden, ikke la den ta helt over. 

Når det er sagt har jeg ofte god erfaring med å surre et knebind med lett kompresjonsbelastning rundt området, det bruker å lindre nok til at jeg i hvertfall får trent lett. Ikke så stramt at det er ubehagelig, men nok til litt trykk. Redda meg flere ganger før, du får ta det for det det er verdt, er ren egenerfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rolig trening med fokus på eksentrisk fase. Hvis strekken er høyt oppe så gjør du det i sittende curl eller strak mark (lett vekt) - hvis langt nede, liggende leg curl.

Årsak kan være underliggende svakhet i hamstring, svakhet i glutes, lignende

Årsaken er nok at jeg ikke hadde hodet helt med meg i det jeg startet et 3RM-sett i markløft. (Manglende fokus og manglende konsentrasjon). Men takk for tips. Jeg prøver meg forsiktig med strak mark :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det kan hjelpe varierende av hvor ille det er, men jeg har selv strekt så ille at jeg gikk 6 måneder uten mark og bøy, bare med lett frontbøy. I stedet for å fortvile økte jeg frekvensen på frontbøyen og ble faktisk litt sterkere i prosessen, perset i mark kort tid etter jeg kunne starte igjen. Poenget var at jobb rundt skaden, ikke la den ta helt over. 

Når det er sagt har jeg ofte god erfaring med å surre et knebind med lett kompresjonsbelastning rundt området, det bruker å lindre nok til at jeg i hvertfall får trent lett. Ikke så stramt at det er ubehagelig, men nok til litt trykk. Redda meg flere ganger før, du får ta det for det det er verdt, er ren egenerfaring :)

Prøver meg litt på frontbøy. Tror kanskje at jeg klarer det bedre enn lavstang med tanke på hvor mye hamstring som er involvert i den.

Kompresjon hjelper kjenner jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...