Gå til innhold

Skyhøy gjennomsnittspuls (?) - Halvmaraton


larrisrunner

Anbefalte innlegg

Hei. Løp mitt første halvmaraton nå den 19 september. Skaffet meg pulsklokke én uke før konkurransen, men fikk ikke testet makspuls da jeg var småsyk tett opp i mot løpet. Etter løpet fikk jeg beskjed om at gj.snittspulsen på 180 var meget høyt, noe jeg da lurer på om stemmer? Var ute å jogget en 10km tur med trappeløp på slutten for å sjekke makspulsen, men da kom jeg ikke over 187 i puls (merket at jeg ikke var skikkelig andpusten).

Kan meddele at jeg ligger rundt 175-180 i puls når jeg ikke tar i skikkelig, og at jeg tiden min ble 1:58 under konkurransen. Var også forkjølet i 3 uker og ble ikke skikkelig frisk før selve løpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Umulig å si om pulsen er høy eller lav når du ikke vet faktisk makspuls. Store individuelle variasjoner. Høyeste puls oppnådd i et halvmaraton vil nok ligge en del lavere enn makspulsen din.

Ja, er klar over det. Tenkte jeg skulle stikke ut å prøve å finne ut av den idag, det gir vel et litt bedre bilde på om det faktisk er høyt eller lavt. Kan vel også være lurt å sjekke hvilepuls?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du løper 1mil på 43 minutter ser jeg det som absolutt mulig at du har høy terskelpuls. Jo bedre trent du er i en øvelse jo høyere terskelpuls har du, og for topptrente kan jo terskel komme opp mot makspulsen. 

Hvis du ønsker å bruke puls som et verktøy må du ta en makspulstest, jeg vil også råde deg til å ta en test for å finne terskelpulsen din. En terskelpulstest kan tas enda mer seriøst dersom du får målt den ved bruk av laktatverdier, men da må du dra til et senter som har slike måleinstrumenter. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, mi erfaring er at eg får lågare terskel-/arbeidspuls når eg er betre trent. Forøvrig meiner eg det er unødvendig med labtestar av ymse slag. Slikt er etter mi meining berre fun facts utan praktisk betydning verken i treningsarbeid eller til løpsopplegg. Å blindt bruke puls til intensitetstyring er dessutan ein dårleg ide.

Min beste protokoll for å finne makspuls er å trene langintervall (dragtid på rundt 5 minutt) regelmessig, gjerne i motbakke. Dersom du ein dag ser at du har høgare puls enn vanleg og at det går lett, gir du absolutt alt du har på siste draget. Du vil også kunne nå makspuls i løp med 10-20 minutt varigheit. Puls varierer frå dag til dag, så fleire målepunkt gir betre nøyaktigheit for maks. http://sweatscience.com/testing-your-max-heart-in-30-seconds/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et eksempel fra da jeg var i noenlunde lik form som trådstarter (10km på 42 minutter) hadde jeg en makspuls på 205 og en laktatgrense på 173. En kamerat av meg med noe bedre kondisjon, drøye minuttet raskere på 3000 meter hadde en makspuls på 202 og laktatgrense på 195. Noe som gjør puls og kondisjonstrening meget subjektivt.

Etter min mening og erfaring så vil en person som har gjennomsnittpuls på over 180 uten å kjenne melkesyren og stivne helt være i stand til å ta en halvmaraton på mindre enn 2 timer. Men som sagt dette er spekulering. I tillegg synes jeg en puls på 170-180 uten å ta i virker meget høyt. Sjekk kalibreringa på pulsklokka di er min første tanke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...