Gå til innhold

RYP? Hjelp! :)


Anna Alm

Anbefalte innlegg

Jeg er helt ny i dette og selv om jeg har lest programmet nøye ca 3 ganger nå, sitter jeg allikevel med noen spørsmål. Håper det finnes noen der ute som kan RYP som forbarmer seg over meg og kan gi meg noen pointers!

1) Først skal man teste 10RM og bruke tallene som basis for hva du begynner på, feks 25 kg i knebøy, hvis jeg har forstått riktig? Dvs at første uken skal jeg løfte 3x12 reps à 25 kg?

2) Når øker man antall kg på vektene? Og hvor mye pr gang?

På forhånd tusen takk for svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, har tidligere brukt RYP med bra resultat. Spesielt for å komme i gang etter en lengre periode uten trening f.eks. etter skade. Sist satte jeg det opp i et excel ark og la inn formler for vekstøkning. Send meg pm så kan jeg sende det per mail. Fikk ikke til å laste excel fil her. Arket er åpent så det kan justeres for annen progresjon evt bytte øvelser. Greit å følge ett oppsett for progresjon. Har laget tilsvarende for en del andre programmer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, tusen takk for det! :D Sender deg snart en PM :thumbsup:

En annen ting som dukket opp i dag når jeg begynte på første økt, var hvordan gjør jeg det med progresjon i vekt på de apparatene som ikke lar seg justere ned til en kg osv?

Dvs, la oss si at jeg skal løfte 30 kg i bred roing i dag. Neste økt skal jeg løfte 31.3 kg, mens vektene på apparatet går kun på hele fem kg (20, 25, 30, 35) Hvordan løser jeg dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjorde når jeg trente etter RYP var å runde ned til nærmeste vekt tilgjengelig. Eks: Hvis du i uke 1,2 og 3 skal løfte 30, 31.3 og 33.6 kg, så løfter du 30 kg alle tre ukene. Tilsvarende vil du få et trinn på 35 kg når du skal løfte 35.2, 37.8 og 39.9 de neste tre ukene (eksempel).

Du kan jo velge selv om du vil runde ned eller opp til nærmeste tilgjengelig vekt. Alternativt kan du legge på noen 1,25kg skiver fra benkpresstativet hvis du føler for det.

Personlig heller jeg mot å ikke komplisere det mer enn nødvendig. Har du ikke vekten, så bruk den nærmeste.. men vær konsekvent på om du runder opp eller ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg gjorde når jeg trente etter RYP var å runde ned til nærmeste vekt tilgjengelig. Eks: Hvis du i uke 1,2 og 3 skal løfte 30, 31.3 og 33.6 kg, så løfter du 30 kg alle tre ukene. Tilsvarende vil du få et trinn på 35 kg når du skal løfte 35.2, 37.8 og 39.9 de neste tre ukene (eksempel).

Du kan jo velge selv om du vil runde ned eller opp til nærmeste tilgjengelig vekt. Alternativt kan du legge på noen 1,25kg skiver fra benkpresstativet hvis du føler for det.

Personlig heller jeg mot å ikke komplisere det mer enn nødvendig. Har du ikke vekten, så bruk den nærmeste.. men vær konsekvent på om du runder opp eller ned.

Må være kjedelig å løfte samme vekt i 3 uker :confused: Legg på vekter som flere sier her.. Må være det greieste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt magnetvekter som kan festes på alt av metall. De er på 125g, 250g og 375g. Kjekt å ha, men er ikke så ofte jeg bruker dem nå som jeg stort sett bare kjører "flerleddsøvelser"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være kjedelig å løfte samme vekt i 3 uker :confused: Legg på vekter som flere sier her.. Må være det greieste :)

Ja det kan man jo si :-) Ser en liten trykkleif i innlegget mitt hvor jeg mener økter i stedet for uker. Nevertheless, foretrekker jeg å gjøre slike hopp fremfor å legge på 1 og 1 kg. Føles bra hver gang man tar et hopp opp på 5 kg på nedtrekket f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

Hei!

Tenker litt videre nå og trenger litt innspill. Jeg er nå i uke 3 av grunnprogrammet og trives godt med det! Men hva gjør jeg etterpå? Jeg vil både ta ekstrem muskelvekst og fettforbrenning, men har det noe å si i hvilken rekkefølge jeg tar de to oppleggene i? Hvorfor og hvordan? Håper å få litt gode tips fra dere proffer fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er direkte feit bør du alltid gå ned i vekt før du prøver å legge på deg muskler. Forskning, i hvert fall ifølge det jeg har lest, viser at kroppen heller mot mer fettlagring jo feitere man blir. Er ikke sikker på hvor grensen går for jenter, men for gutter ligger den vel rundt 15-16%, så da er den vel rett over 20% hos jenter. Mer grunn en som så er det vel ikke - bortsett fra at estetisk sett er det jo penere med en slank (ikke tynne) kropp med lite muskler enn noen som er bælfeit med masse muskler under spekket ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Jeg er nok ikke direkte feit, men ser jo etterhvert at jeg kanskje kunne hatt mest utbytte av fettforbrenning før muskelvekst ;)

Riktig god helg! :D

Om det bildet av deg er representabelt, så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg riktig enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...