Gå til innhold

Umulig å bli brun hvis man følger rådene for soleksponering


Sagstein

Anbefalte innlegg

Hudlegers råd for å beskytte seg i solen ser ut til å være langt unna den virkeligheten vanlige folk forholder seg til.

De sier blant annet:

  • "Ikke sol deg mellom klokken 11 og 16".
    Sannheten er jo at de fleste soler seg nettopp på denne tiden, for da er solen sterkest (men bruker selvfølgelig solkrem).
  • "Når du er i syden, bruk solfaktor 30 for kortere opphold i solen, solfaktor 50 for lengre opphold".De fleste begynner kanskje med faktor 30-50, men jobber seg nedover mot 6-15 når de skal sole seg. Selv liker jeg ikke å sole meg og oppholder meg derfor lite i solen, dermed smører jeg meg ikke annet enn på skuldrene. Da blir jeg brun, men ikke brent.
  • "T-skjorte, parasoll eller vinduer beskytter ikke godt nok mot solen. Du må allikevel smøre deg med solkrem".De fleste smører seg nok ikke så lenge de sitter i skyggen (selv om en del sol slipper igjennom eller reflekteres fra andre overflater).

Det folk gjør når de skal sole seg er å passe på å ikke bli veldig brent. Men med tipsene fra hudlegene så vil man ikke få noe farge i det hele tatt. Da kan tipset fra hudlegene like godt være: Når du oppholder deg i solen, pass på så du ikke blir brun. Blir du brun, har du ikke beskyttet deg godt nok.

Eller finnes det en måte å bli brun på samtidig som man beskytter seg bra nok?

For hudlegene må jo innse at folk kommer ikke til å reise til syden for å komme like bleke tilbake igjen, selv om det øker sjansen for hudkreft. Og skal man bli brun i løpet av én uke eller to i syden, så krever det en god del soleksponering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan jo være at hudlegens hovedfokus ligger i å forhindre kreft, fremfor å hjelpe til med sommerkroppen og diverse "fitness"-konkurranser.

Jeg er helt vanlig, og jeg synes de gir gode råd som er helt uproblematiske for meg å følge. Alle over 18 år må jo deretter selv få vurdere hva de er villige til å gjøre/risikere for det utseendet de ønsker seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble så inn i gamperæ… brendt i Miami nå nettopp. På tross av skyhøy faktor, skygge osv. Greit å bli brun, men å se ut som en lærlapp er ikke snas'nt. Ikke er hudkreft kult heller. Blir egentlig veldig brun, men gidder ikke dette lengre, men det er jo en personlig sak/smak. Vil du ha pen hud når du blir gammel, begrens solmengden.

Nå skal jeg stikke på badet og pelle brendt hud av skulderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør som meg, sol deg en stund uten noe som helst solkrem og påfør kremen etter en stund ;) Hvor lenge du kan tørre å sole deg uten avhenger jo av strålingen, da men...F.eks. i dag solte jeg meg ca. 45 min. uten, deretter tok jeg solkrem på.

Det er ikke akkurat å følge hudlegenes råd da. TS spør etter om det er noen måte å bli brun på mens man SAMTIDIG følger hudlegens råd for å unngå økt risiko for hudkreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk nå at rådene fra legen gjelder for at man ikke overhode skal bli disponert for å kunne bli eksponert for trusselen av at huden skal ta skade og forebygge kreftfaren ;) da blir det kanskje litt ekstremt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...