Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Overskriften sier egentlig det hele. Kjører semisumo (fordi jeg liker det best og litt grunnet mobilitetsproblemer). Har hatt en del timer med kyndig PT og teknikken min skal være god. Er nøye med oppspenn etc. Trener markløft ca. to ganger i uken, 5x5. Føler imidlertid at jeg trenger å bli sterkere i første del av løftet, altså å løfte fra gulvet og ca opp til knærene. Har noen forslag til øvelser?

Takknemlig for alle svar :)

Fortsetter under...

Hvis du sliter i første del av løftet, legg inn trening som bedrer den delen av øvelsen?

Noen eksempler på ting som faller inn i hodet mitt er:

Markløft stående på kloss (deficit), å kun løfte fra bakken til knærne før du setter vekten ned igjen, eller markløft hvor du legger inn en markant stopp 2-3 cm over bakken før du fullfører løftet

i og med at du køyrer sumo/semi sumo meiner eg at å auke beinstyrken vil vere gunstig. knebøy med brei fotstilling samt makrløft frå kloss vil vere øvingar som har overføringseffekt til sumo markløft. markløft med rykk-grep kan også vere verdt å prøve.

på ei anna side synes eg ikkje 2 gonger i veka med 5x5 høyres optimalt ut for markløft, men om det funkar for deg så køyr på. eit forslag kan vere å køyre ein gong med middels tunge vekter 5 x 3 eller 3 x 3 med forkus på eksplosivitet i løftet. og ein gong i veka med 1 - 3 sett tunge vekter 1 - 3 reps.

Pass på at du ikke har hofta for høyt eller for lavt. Stang under skulderbladene.

Ikke kjør deficit med mindre du er SIKKER på at du har god nok mobilitet til dette, ellers forandrer det bare teknikken og har ingen carryover.

Ikke oversvai ryggen, men svai korsrygg og vær nøytral i brystryggen

Mange gode tips er gitt her allerede!

Saktemark er en annen variant hvor det er vanskelig å hoppe over weakspots -ergo; man må jobbe skikkelig i bunnen (og resten forsåvidt)

Det er ikke uvanlig å slite i bunnen med sumo.

Kameraet er teknikken din sin beste venn ;)

Annonse

• 4 uker senere...

Jeg måtte også fokusere på styrke i bunn. Jeg trente og trener nå sheiko hvor deficit mark er jevnlig del av øvelsene. I tillegg mark til kne og mark med pause ved kne før fullføring. Støtteøvelser som helt klart har hjulpet meg er også hyperextensions og reverse hyperextensions. Har også benyttet "Good mornings" med suksess hvor jeg merker at styrken i korsryggen er vesentlig bedre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...