Gå til innhold

Kombinasjon hard jobb og trening. Minske treningsmengde?


Loco

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nå jobbet 1,5 uke på lager (sommerjobb). Dette er en svært fysisk jobb hvor jeg løfter +/- 10 tonn med kjøtt hver dag. De løftes da opp fra bakken og på en høytstående pall. Blir mye knebøy/markløft-lignende løft iløpet av en dag. De tyngste løftene er på 20-25 kg. Ikke så mye, men gjør mange hundre sånne løft om dagen. Når jeg ikke løfter står/går jeg rundt på et hardt betonggulv. Jeg er ofte helt kjørt alt da jeg er ferdig på jobb. På kveldstid har jeg fotball 4 ganger i uken og styrke 3. Jeg har til nå kjørt fullkropp de 3 gangene i uken, men merker at jeg er helt sluttkjørt og dette går utover både fotballen og styrketrening. Vil det være lurt å droppe ned til 2 styrkeøkter i uken? Jeg kjører i utgangspunktet svært lite volum fra før av så droppe mengde er ikke veien å gå tror jeg.

En styrkeøkt ser sånn ut. 3 sånne i uken.

  • Bøy/Mark 3x5
  • Benk/Dips 4x10 /5x5
  • Pullups 4x10
  • Roing 3x10
  • Millpress 3x10

Eneste øvelser jeg varierer er bøy/mark og benk/dips stort sett.

Fotball er uaktuelt å kutte. Spiser nå mellom 4000 og 5000 kcal dagen. Har ligget stille på vekten da siste 2 ukene. 180 høy og 85 kg.

Forslag til tiltak/forbedringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan har styrken og kapasiteten holdt seg? Klarer du like mange kg og repetisjoner som før og/eller først i økten eller faller prestasjonen betydelig? Lengde på pauser?

Er du ferdig med jobben eller har du mange uker igjen?

Styrken så og si ikke falt, minimalt. Kapasiteten har gått litt ned. Pullups f.eks kunne fint kjøre 4x10 med 10 kg i belte og 2 min pauser. Nå må jeg øke pausene betraktelig om det skal gå.

Har igjen 5 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrken så og si ikke falt, minimalt. Kapasiteten har gått litt ned. Pullups f.eks kunne fint kjøre 4x10 med 10 kg i belte og 2 min pauser. Nå må jeg øke pausene betraktelig om det skal gå.

Har igjen 5 uker.

At du føler deg helt kjørt er naturlig nok fordi den totale arbeidsmengden økte betraktelig uten at du var vant til det - så lenge styrken holder (eller aller helst øker som programmert) vil du kunne venne deg til den totale arbeidsmengden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å redusere antall øvelser? Kjøre 2-3 øvelser per økt og bruke resten av tiden på mobilitetstrening o.l ting som vil gi deg gevinst i det lange løpet?

F.eks;

Dag 1) mark + chins+dips

Dag 2) Bøy + militærpress + Roing

Dag 3) Benkpress + Frontbøy (eller en mark-variant; strak/sumo/rumensk) + pullups

3 øvelser i stedet for 5 bør gjøre øktene litt mer overkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å redusere antall øvelser? Kjøre 2-3 øvelser per økt og bruke resten av tiden på mobilitetstrening o.l ting som vil gi deg gevinst i det lange løpet?

F.eks;

Dag 1) mark + chins+dips

Dag 2) Bøy + militærpress + Roing

Dag 3) Benkpress + Frontbøy (eller en mark-variant; strak/sumo/rumensk) + pullups

3 øvelser i stedet for 5 bør gjøre øktene litt mer overkommelig.

Tenkt på det selv og tror det vil være den beste løsningen. Den totale belastningen er så stor at jeg er redd jeg ikke vil kunne opprettholde styrken om jeg ikke fokuserer på færre øvelser pr. økt. Kvalitet foran kvantitet(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i samme situasjon som deg en gang som varefremmer. Stablet paller med øl og brus 10-12 timer dagen. Viktigste blir å få i deg nok kcal, uansett kilde og tidspunkt på døgnet. Deretter tror jeg kanskje det er lønnsomt å kutte de minst nødvendige øvelsene og holde seg til flerleddsøvelser/baseløft, og kanskje begrense antall sett der også. Er du riktig nerd måler du høyeste og laveste puls på samme tidspunkt hver dag for å evaluere "readyness" og tilpasser volumet deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i samme situasjon som deg en gang som varefremmer. Stablet paller med øl og brus 10-12 timer dagen. Viktigste blir å få i deg nok kcal, uansett kilde og tidspunkt på døgnet. Deretter tror jeg kanskje det er lønnsomt å kutte de minst nødvendige øvelsene og holde seg til flerleddsøvelser/baseløft, og kanskje begrense antall sett der også. Er du riktig nerd måler du høyeste og laveste puls på samme tidspunkt hver dag for å evaluere "readyness" og tilpasser volumet deretter.

Hatt samme jobben. Meget slitsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...