Gå til innhold

Fjelltur for Oslofolk


sarkip

Anbefalte innlegg

post-2625-14441004398322_thumb.jpg

Jeg savner ordentlige fjellturer! Hvor er det bra fjell nær Oslo som man kan komme seg til uten bil? Marka er fint altså, men det er noe med å stå på toppen av et fjell og nyte utsikten etter en herlig gåtur opp! Jeg tittet på Gaustatoppen, men der må man tilsynelatende ha bil fra Kongsvinger. Alt av forslag tas med stor takk!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg elsker å gå i fjellet selv, men i nærheten av Oslo, uten bil... Har dessverre ingenting å bidra med der.

MEN du nevner marka, og som en mellomting kan jeg jo høre om du har gått på for eksempel Barlindåsen, Gaupekollen eller Mellomkollen? I Nordmarka. Kan ikke sammenlignes med ordentlige fjellturer, men det er i det minste skog, sti og bakker, og man kan nyte utsikt på toppen :) Langt bedre enn ingenting, synes jeg.

post-1888-1444100440221_thumb.jpg

post-1888-1444100440283_thumb.jpg

post-1888-14441004403552_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å gå i fjellet selv, men i nærheten av Oslo, uten bil... Har dessverre ingenting å bidra med der.

MEN du nevner marka, og som en mellomting kan jeg jo høre om du har gått på for eksempel Barlindåsen, Gaupekollen eller Mellomkollen? I Nordmarka. Kan ikke sammenlignes med ordentlige fjellturer, men det er i det minste skog, sti og bakker, og man kan nyte utsikt på toppen :) Langt bedre enn ingenting, synes jeg.

[ATTACH=full]164311[/ATTACH]

[ATTACH=full]164312[/ATTACH]

[ATTACH=full]164313[/ATTACH]

Oooh det så bra ut :D Hvor begynner man for disse turene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooh det så bra ut :D Hvor begynner man for disse turene?

Nordmarka:

  • Gaupekollen: Tog til Movatn evt. 51 Bussen til Øvre Vaggestein (lengst)
  • Mellomkollen: 51 Bussen til Øvre Vaggestein, eller Tog til Movatn (lengst)
  • Barlindåsen: Tog til Snippen, evt. gå mot Snippen fra Kjelsås
  • Øyungskollen: 51 Bussen til Skar
  • Kikut-Sandungskollen: 51 Bussen til Skar (kortest), Hammeren eller Brekkekrysset (lengst)
  • Vettakollen: Banen til Sognvann
  • Kopperhaugene: Banen til Frognerseteren

På sommeren så går det jo buss/tog til store deler av nasjonalparkene:

  • Jotunheimen
    Valdresekspressen til Gjendesheim, Bygdin, Tyin og lokalbuss/båt til Torfinnsbu, Eidsbugarden, Memurubu eller Gjende.
    Lavprisekspressen/NSB/Nettbuss til Otta og lokalbuss til Turtagrø eller Sognefjellshytta
    Nettbuss går vel til Øvre Årdal også (?)
  • Rondane
    Lavprisekspressen/NSB/Nettbuss til Otta og lokalbuss til Spranget
  • Dovre
    Tog til Hjerkinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oooh det så bra ut :D Hvor begynner man for disse turene?

Avhengig av om du tar tog/trikk og hvor lang du ønsker at turen skal være. For tur til Barlindåsen pleier jeg å gå fra Kjelsås (endeholdeplass for trikk), eventuelt fra togstasjonen Sandermosen for en kortere tur. Pleier å starte på Skar (går buss dit) for Øyungskollen, Mellomkollen og Gaupekollen :) Googler du, finner du nærmere turbeskrivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må no flire...

Her har vi randonnee- føre på fjellene rundt om, og jeg har et i gang avstand hjemmefra. Snakk om LUKSUS (eller mye snø i fjellet og hittil kjørlig sommer)

:)

Kommer fremdeles ikke på en god grunn til å bo i Oslo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Hva er det nå?

Kommer fremdeles ikke på en god grunn til å bo i Oslo..

Vel, om du er et friluftsmenneske gir det kanskje ikke mening å bosette seg i Oslo sentrum, men jeg elsker å bo i Oslo. Klimaet er suverent i forhold til mine hjemtrakter og jeg liker også å bo i en større by med alt det har å by på av ulike tilbud og folkeliv. Jeg tror også at de som bor i Oslo og de som besøker Oslo opplever byen på ulike måter.

Men det er klart at jeg savner umiddelbar nærhet til natur (og den type natur) slik jeg er vant det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det nå?

Vel, om du er et friluftsmenneske gir det kanskje ikke mening å bosette seg i Oslo sentrum, men jeg elsker å bo i Oslo. Klimaet er suverent i forhold til mine hjemtrakter og jeg liker også å bo i en større by med alt det har å by på av ulike tilbud og folkeliv. Jeg tror også at de som bor i Oslo og de som besøker Oslo opplever byen på ulike måter.

Men det er klart at jeg savner umiddelbar nærhet til natur (og den type natur) slik jeg er vant det. :)

You nailed it!

Har alt jeg trenger her, og savner jeg en by så er trondheim en kjøretur unna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...