Gå til innhold

Stagnert nedgang


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er helt fersk her inne, men tenkte kanskje noen her kunne gi meg en pekepinn på hvorfor jeg ikke går ned lenger? Går ikke ned i kg og ikke i cm..

Har gått ned rundt 20kg siden januar med riktig kosthold og masse trening. Har liggi på rundt 1300-1500kcal om dagen.

Har trent stryke og cardio 6 ggr i uken. Opptil 3 økter a 1 time. De fleste ganger styrke+cardio på samme økt. Og innimellom en time styrke eller gruppetime på ettermiddagen.

(Har trent i noen år, men lagt på meg pga barn) har alltid klart å gå ned det jeg skal, men denne gangen har det bare stoppet helt opp.

Hva kan grunnen være?? Kan det være at jeg forbrenner de musklene jeg bygger opp fordi jeg ikke spiser nok proteiner ? Så ufattelig frustrerende å legge inn så mange timer for ingen resultater..

Noen som Evt har tips og triks til forandring jeg kan prøve?

Jeg går på spinning, yoga, styrketimer, step/pulstimer, jeg løper, går tur, går med helling, egentrening styrke (program gjennomgått av PT) kjører supersett og bruker pulsbelte..

Må jo også legge til at jeg har tre barn under 5 år, så søvnen er minimal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten å vite hva vekten er på nå/hva vekten var på tidligere,så kan mangelen på nedgang skyldes at du rett og slett spiser for lite ,trener for mye, og får for lite søvn.

Etterhvert som man ligger i underskudd og går ned i fettprosent, vil kroppen forsøke å dekke energiunderskuddet ved å ta fra fettet.Når mengden kroppsfett går ned, minsker mengden energi som kroppen kan ta av, så da krymper størrelsen på underskuddet man kan ligge i og fremdeles få resultater(veldig overvektige mennesker kan altså ligge i mye større underskudd enn mer normalvektige mennesker da de har et større energilager å ta av(enkelt forklart).

Kroppen har som førsteprioritet å holde deg i live, så hvis den merker at du raser ned i vekt og støtt og stadig ligger i et "litt" for stort kaloriunderskudd, så vil den før eller siden tråkke på bremsene; den bryr seg jo strengt tatt ikke om du har 6pack,men at resten av kroppen fungerer som den skal.

Dette betyr at hvis man går ned mye, så må man rett og slett øke kaloriinntaket for å sørge for at kroppen både har nok energi til å holde deg i god helse og at du samtidig klarer å gå ned i akkurat passe tempo.

13-1500 kcal dagen på seks treningsøkter i uken, med lite søvn og sannsynligvis en ganske aktiv hverdag med barnepass og styr og stell og gudene vet(?) høres ut som en veldig dårlig kombinasjon.

Gav dette noen mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å vite hva vekten er på nå/hva vekten var på tidligere,så kan mangelen på nedgang skyldes at du rett og slett spiser for lite ,trener for mye, og får for lite søvn.

Etterhvert som man ligger i underskudd og går ned i fettprosent, vil kroppen forsøke å dekke energiunderskuddet ved å ta fra fettet.Når mengden kroppsfett går ned, minsker mengden energi som kroppen kan ta av, så da krymper størrelsen på underskuddet man kan ligge i og fremdeles få resultater(veldig overvektige mennesker kan altså ligge i mye større underskudd enn mer normalvektige mennesker da de har et større energilager å ta av(enkelt forklart).

Kroppen har som førsteprioritet å holde deg i live, så hvis den merker at du raser ned i vekt og støtt og stadig ligger i et "litt" for stort kaloriunderskudd, så vil den før eller siden tråkke på bremsene; den bryr seg jo strengt tatt ikke om du har 6pack,men at resten av kroppen fungerer som den skal.

Dette betyr at hvis man går ned mye, så må man rett og slett øke kaloriinntaket for å sørge for at kroppen både har nok energi til å holde deg i god helse og at du samtidig klarer å gå ned i akkurat passe tempo.

13-1500 kcal dagen på seks treningsøkter i uken, med lite søvn og sannsynligvis en ganske aktiv hverdag med barnepass og styr og stell og gudene vet(?) høres ut som en veldig dårlig kombinasjon.

Gav dette noen mening?

Jo, litt.. Men jeg føler meg ikke sliten.. :) føler det går greit egentlig. Har veid over 82.. Slutta og veie meg da.. Veier rundt 65 kg nå. Bmi på 23 og fettprosent på 25/26. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg er helt fersk her inne, men tenkte kanskje noen her kunne gi meg en pekepinn på hvorfor jeg ikke går ned lenger? Går ikke ned i kg og ikke i cm..

Har gått ned rundt 20kg siden januar med riktig kosthold og masse trening. Har liggi på rundt 1300-1500kcal om dagen.

Har trent stryke og cardio 6 ggr i uken. Opptil 3 økter a 1 time. De fleste ganger styrke+cardio på samme økt. Og innimellom en time styrke eller gruppetime på ettermiddagen.

(Har trent i noen år, men lagt på meg pga barn) har alltid klart å gå ned det jeg skal, men denne gangen har det bare stoppet helt opp.

Hva kan grunnen være?? Kan det være at jeg forbrenner de musklene jeg bygger opp fordi jeg ikke spiser nok proteiner ? Så ufattelig frustrerende å legge inn så mange timer for ingen resultater..

Noen som Evt har tips og triks til forandring jeg kan prøve?

Jeg går på spinning, yoga, styrketimer, step/pulstimer, jeg løper, går tur, går med helling, egentrening styrke (program gjennomgått av PT) kjører supersett og bruker pulsbelte..

Må jo også legge til at jeg har tre barn under 5 år, så søvnen er minimal...

Du nevner flere grunner til at det har stagnert;

- du har ligget lavt på kalorier lenge nok til at kroppen har tilpasset seg, nå heller vedlikeholder du vekten på 1300-1500kcal

- den høye treningsmengdenog de ulike treningsformene støtter ikke det lave energiinntaket -> hvordan har progresjonen din vært (styrkemessig?) de siste 3-6mnd?

- (dårlig) søvnkvalitet

For det andre så nevner du ingenting om kostholdet ditt, marvarevalg, mengder etc

Men holder det å ta en proteinshake etter trening kanskje?

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, litt.. Men jeg føler meg ikke sliten.. :) føler det går greit egentlig. Har veid over 82.. Slutta og veie meg da.. Veier rundt 65 kg nå. Bmi på 23 og fettprosent på 25/26. :)

Jeg skjønner hvordan det kan oppleves rart å høre at vi mener du lever litt "over evne", når du ikke føler deg så nedkjørt som vi gir inntrykk av at du burde, men som du sier så uteblir jo også resultatene du håper på å oppnå, gjør de ikke? Er ikke det grunnen til at du opprettet denne tråden? (:

Det er ikke alltid slik at ting henger sammen på de måtene vi tror de gjør det, av og til må vi gjøre noe uventet for å nå de målene vi vil.

Å slanke bort 20 kg kan fint gjøres ved å legge seg lavt på kaloriene, men før eller siden må man gjøre noen endringer ; kroppen din har vært igjennom enorme forandringer,den er ikke lengre den kroppen du startet med, så det er ikke gitt at det som fungerte før, vil fungere fremover.

Hvis det ikke fungerer å gå ned på 1300kcal dagen, hva foreslår du å gjøre isteden? Gå ned til 900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å vite hva vekten er på nå/hva vekten var på tidligere,så kan mangelen på nedgang skyldes at du rett og slett spiser for lite ,trener for mye, og får for lite søvn.

Etterhvert som man ligger i underskudd og går ned i fettprosent, vil kroppen forsøke å dekke energiunderskuddet ved å ta fra fettet.Når mengden kroppsfett går ned, minsker mengden energi som kroppen kan ta av, så da krymper størrelsen på underskuddet man kan ligge i og fremdeles få resultater(veldig overvektige mennesker kan altså ligge i mye større underskudd enn mer normalvektige mennesker da de har et større energilager å ta av(enkelt forklart).

Kroppen har som førsteprioritet å holde deg i live, så hvis den merker at du raser ned i vekt og støtt og stadig ligger i et "litt" for stort kaloriunderskudd, så vil den før eller siden tråkke på bremsene; den bryr seg jo strengt tatt ikke om du har 6pack,men at resten av kroppen fungerer som den skal.

Dette betyr at hvis man går ned mye, så må man rett og slett øke kaloriinntaket for å sørge for at kroppen både har nok energi til å holde deg i god helse og at du samtidig klarer å gå ned i akkurat passe tempo.

13-1500 kcal dagen på seks treningsøkter i uken, med lite søvn og sannsynligvis en ganske aktiv hverdag med barnepass og styr og stell og gudene vet(?) høres ut som en veldig dårlig kombinasjon.

Gav dette noen mening?

This. mycket bra innlegg (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe, nå vet ikke jeg hvor lenge du har trent. Men jeg har trent i 20 år ca. Når jeg konkurrente i sprint, så var det meste jeg trente på en uke ca 15 timer. Det var insane crasy! Og, da var jeg ikke på noe diet.

18 timer trening høres ganske farlig ut i kombinasjon med mindre kcal enn vedlikehold!

Jeg kan også legge til, jeg sov mye i de periodene jeg trente mye! Det var nødvendig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=

Du ligger alt for lavt. Kroppen din er i en krisetilstand. Du bør få hjelp til å sette opp et treningsprogram og kosthold som er litt bedre og som passer deg. Så får du videre progresjon.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...